V***** mä en jaksa täsä adhd arkea

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liippo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liippo

Vieras
2lk oleva adhd lapsi, tähän mennessä kouluaamun lähdöistä on sujunut mallikkkaasta kourallinen, siis eka ja toka luokan aikana.

joka aamu on hirvee show.. kun tuo luulee että hän määrää, mä en ymmärrä miten se viitsii ja jaksaa "taistella" sitä vastaan että aikuinen määrää tietyt asiat. vuodesta toiseen aamulähdöt on kamalia. nytkin varmaan joudun kantaa lapsen taksiin!

aamuhölmöilystä meni puhelin takavarikkoon täski päivää,nyt lapsi yrittää kiristää että ei lähe kouluun jos ei saa puhelinta. no luulis sen tietävän että mun kanssa ei tolanne onnistu!

miksi tuo ei millään usko että aikuinen määrää esimerkiksi sen että aamulla lähetään kouluun. nyt se uhkaa lyödä mua ja löikin! kun käskin pukee

Kuuluuko tuommoinen käytös ADHD:n "oirekuvaan"?

Mä olen siinä uskossa, että ADHD on tarkkaavaisuus ja keskittymishäiriö. Enkä mä tiedä miten tarkkaavaisuus ja keskittymiskyky liittyy lapsen huonoon käytökseen, jossa siis kyse on vanhempien kiristämisestä, tottelemattomuudesta, lyömisestä jne.

Jaksatko valaista?

Tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö ADHD eli virallisemmin aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö. Oheisilmiönä usein kouluikäisillä mm. uhmakkuushäiriö.

etsi lisää tietoa googlesta, tuo ei todellakaan ole mikään tottelemattomille lapsille annettava muotidiagnoosi, vaan ihan oikeasti niissä ihmisissä on "jotain vikaa"

[QUOTE="vieras";28400036]Tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö ADHD eli virallisemmin aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö. Oheisilmiönä usein kouluikäisillä mm. uhmakkuushäiriö.

etsi lisää tietoa googlesta, tuo ei todellakaan ole mikään tottelemattomille lapsille annettava muotidiagnoosi, vaan ihan oikeasti niissä ihmisissä on "jotain vikaa"[/QUOTE]

Ja minäkö sitten olen väittänyt tuota tottelemattomien lasten muoti-ilmiöksi???

uhmakkuushäirilö on ymmärtääkseni aivan eri asia. Kaverin lapsella ei ole ADHD:tä, mutta ODD on, eli juurikin se uhmakkuushäiriö. Ap kertoi lapsellaan olevan vain ADHD, mutta ei sanonut mitään ODD:stä...joten siksi ihmettelin sitä, että kuuluuko nuo "oireet" tosiaan myös ihan vaan pelkkään ADHD:hen.

Mikä puolestaan kuulostaisi hassulta näin maallikon korviin, joka on tottunut siihen, että ADHD on tarkkaavaisuus ja keskittymishäiriö.

ja tiedän kyllä sen, että näissä ihmisissä, tai pikemminkin heidän avoissaan on aivokemiallinen häiriö, jonka tiimoilta ovat diagnoosinsa saaneet.

Mutta joo, pitää googletella.

Ja minäkö sitten olen väittänyt tuota tottelemattomien lasten muoti-ilmiöksi???

uhmakkuushäirilö on ymmärtääkseni aivan eri asia. Kaverin lapsella ei ole ADHD:tä, mutta ODD on, eli juurikin se uhmakkuushäiriö. Ap kertoi lapsellaan olevan vain ADHD, mutta ei sanonut mitään ODD:stä...joten siksi ihmettelin sitä, että kuuluuko nuo "oireet" tosiaan myös ihan vaan pelkkään ADHD:hen.

Mikä puolestaan kuulostaisi hassulta näin maallikon korviin, joka on tottunut siihen, että ADHD on tarkkaavaisuus ja keskittymishäiriö.

ja tiedän kyllä sen, että näissä ihmisissä, tai pikemminkin heidän avoissaan on aivokemiallinen häiriö, jonka tiimoilta ovat diagnoosinsa saaneet.

Mutta joo, pitää googletella.

adhd-ihmisellä käytökseen liittyy usein myös uhmakkuutta, ja uhmaiät korostuvat ja ovat usein myös pitkittyneitä.

tarkkaavaisuus ja keskittymishäiriö =ADD

tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö =ADHD

Adhd:hen kuuluu impulssikontrollin puute ja voimakkaasti vaihtelevat mielialat. Vaikka niitä käytöstapoja kuinka opetettaisiin, tulokset näkyvät merkittävästi myöhemmin kuin tavallisella lapsella. Jos silloinkaan. Lisäksi räikeä ristiriita oman päänsisällön ja ympäristön vaatimusten välillä aiheuttaa valtavasti ahdistusta, joka usein purkautuu epäsopivasti kun keinoja sen "aikuismaiseen" käsittelyyn ei ole.

Mutta kuten kaikilla lapsilla: kiukku ja uhma on merkki siitä, että niitä rajoja vedetään parastaikaa :)

kokemuksesta tiedän että rankkaa on jos on tuo uhmakkuus mukana. se rauhoittuu joskus... ai niin poika täyttää jo 18 ja vieläkin pimahtelee mut sanotaan että murrosikä meillä ainakin oli ihan järkyttävää uhkailua ja kiristystä eikä siinä auttanu mitkään säännöt ja kiellot koska silloin meinasi uushollista aina hajota joku paikka ja ne tappelut oli melkein joka päiväisiä. nyt niitä tapatuu enää noin pari kertaa kuussa kun meinaa karmit lähteä jostai ovesta kun jostain pikku asiasta menee pojalla hermo.

En voi muuta sanoa kuin että koita jaksaa. tiedän että itku on lähellä aika usein kun mikään ei auta ja jos yrittää oikein kunnolla saada hommaa kuriin tuntuu se vaan menevän pahemmaksi.

Mutta sen voin sanoa että jotain on jäänyt siihenkin kovaan pää nuppiin. vaikka ikää alkaa olla jo 18v niin ei ole koskaan hillunut kaupungilla kännissä viikonloppuisin eikä polta tupakkaa. viime kesänä kaksi kertaa ollut kaverin mökillä missä tiedän että on nautittu alkoholia vanhempien läsnä ollessa. eli vaikka siis on aina ollut uhmakas ja kiristnyt asiassa kin asiassa niin jotenkin ei silti ole mennyt unningolle koko poika.

Meillä poika otti monesti ritolat alaasteella ja lähti metsään kiukus päissään ja sitä sieltä sitten etsittiin ja yritettiin soitella puhelimeen mutta ei vastannut. tuska rinnassa oli suuri.

[QUOTE="vieras";28400072]adhd-ihmisellä käytökseen liittyy usein myös uhmakkuutta, ja uhmaiät korostuvat ja ovat usein myös pitkittyneitä.

tarkkaavaisuus ja keskittymishäiriö =ADD

tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö =ADHD[/QUOTE]

ADD on ADHD:n vastakohta eli yli rauhallisuus kuuntelee mutta ei "kuule" hiljainen, helposti masentuva.

Yhteistyössä