V*ttu ei jaksa tuota miehen rahanahnetta exää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei pää kestä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin eihän ne kengät sentään lahja ole? Ei se lapsi niitä pieneks jäätyään laita vaikka kirjahyllyyn koristeeksi. Pitäskö oikeesti ne hemmetin kengät antaa sille äidille joka laittais ne varmaan jollain tavalla kiertoon? Minkä takia?

Olenko minä nyt kamala äiti kun lapseni isä on eläkkeellä,
tulee elämään lopun ikänsä soskun luukun varassa sairautensa vuoksi,
saa sieltä lapsen joululahjaan ja synttärilahjaan erikseen maksusitoomuksen ylimääräisenä miksikä sitä sanotaan toimeentulonako?
Pitääköhän minun nyt kerätä lapsen isän lähettämät lahjat ja laittaa takaisin kun on jo pieniä nuo vaatteet? Muuten laitanko ne mahdollisesti menemään sinne paikalliseen sosiaalitoimeen koska hehän nuo on maksaneet?
Siellä on varmasti niille vaatteille käyttäjiä.

Että järki käteen nyt ap!

Alkuperäinen kirjoittaja No just:
Eikö oikeesti tää isä sais ajatella myös tätä pienempää lasta? Ostaahan "normiperheessäkin" vanhemmat vaateita aika yleisesti silmällä pitäen pienempiä lapsiaan, tai tulevia lapsiaan.

No niinpä. Itsekin saattaisin jättää ostamatta uudet, yhtä kokoa isommat talvikengät huhtikuussa, jos lapsi olisi ainoa. Nyt kun lapsia on useampia samaa sukupuolta, ostan surutta kenkiä ja haalareita joka kokoa, koska ei haittaa vaikkei esikoinen ehtisikään niitä käyttää kuin pienen hetken. Jäävätpähän vähänkäytettyinä ja hyväkuntoisina seuraavalle.

Eikö oikeesti tää isä sais ajatella myös tätä pienempää lasta? Ostaahan "normiperheessäkin" vanhemmat vaateita aika yleisesti silmällä pitäen pienempiä lapsiaan, tai tulevia lapsiaan. Miksi se eroperheen lapsi sais kaiken vain itselleen? Muistakaa nyt, että isä saa päättää oman perheen asioista sisältäen ne vaatteet yms. ja vastaavasti lapsen äiti päättää omasta perheestään. Ei kai se äitikään ole laittamassa sinne isän uudelle perheelle mitään? Miksi aina äitiä vain ajatellaan? Ajatelkaa asiaa nyt vaikka sen isänki kannalta tai vaikka kaikkien kannalta.

Kyllä meillä ainaki mun miehen exä toi meidän vauvalle lahjan vauvan syntymän jälkeen. Ja laittaa mieheni lapsen vanhoja tavaroita lapsen mukana meille. Musta se on ihan ok. Lapsilla on kyllä ikäeroa aika paljo et ei mitään ihmeitä tuu mut silti kiva tapa osottaa et asia on hälle ok.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Minusta olisi fiksua olla tekemättä mitään kenkäsopimuksia suuntaan tai toiseen, kengät on sen lapsen, jolle ne on ostettu. Enkä naakoittelisi miehen exää.

Juu, on tosi outoo ruveta vaatimaan pieneksi jääneitä kenkiä takasin käytön jälkeen.

Eihän tuossa mitään outoa ole. Ihan normaalia on, että vaatteet siirtyvät pikkusisarelle sitten vuorollaan.

Alkuperäinen kirjoittaja No mitenkäs minä:
saa sieltä lapsen joululahjaan ja synttärilahjaan erikseen maksusitoomuksen ylimääräisenä miksikä sitä sanotaan toimeentulonako?
Pitääköhän minun nyt kerätä lapsen isän lähettämät lahjat ja laittaa takaisin kun on jo pieniä nuo vaatteet? Muuten laitanko ne mahdollisesti menemään sinne paikalliseen sosiaalitoimeen koska hehän nuo on maksaneet?

Ehkäpä sun kannattas ottaa järki käteen. Et toki kaikkea mut jos isä jotain sanoo haluavansa takas niin sen annat kun lapsi ei enää tarvi. Ja ne lahjat, edelleen, on ainaki mun mielestä saajalle omaksi annettu et niitä ei tarvi antaa takas ja on jopa noloa pyytää sellaista takas minkä on lahjaksi antanu!

Eikö oikeesti tää isä sais ajatella myös tätä pienempää lasta? Ostaahan "normiperheessäkin" vanhemmat vaateita aika yleisesti silmällä pitäen pienempiä lapsiaan, tai tulevia lapsiaan. Miksi se eroperheen lapsi sais kaiken vain itselleen? Muistakaa nyt, että isä saa päättää oman perheen asioista sisältäen ne vaatteet yms. ja vastaavasti lapsen äiti päättää omasta perheestään. Ei kai se äitikään ole laittamassa sinne isän uudelle perheelle mitään? Miksi aina äitiä vain ajatellaan? Ajatelkaa asiaa nyt vaikka sen isänki kannalta tai vaikka kaikkien kannalta.

Saa ajatella mutta ei tuolla tyylillä että ostan nyt 100? kengät jotta ne menee meidänkin lapsella.
Pyydättekö jonkin käyttökorvauksen niistä,eihän ne kuitenkaan enään uudet ole seuraava niitä käyttää.
Jos on elareissa jo huomioitu ja sovittu että etä osallistuu kalliisiin hankintoihin niin silloin niihin osallistutaan ilman ehtoja.

Meinasinki juuri ap:n miehen exää. Sain ainaki käsityksen, et sieltä päin mitään ei heru ap:n kotiin. Eikä tarvikaan. Ja toki, jos asiasta sovitaan voi äitikin pitää ne kengät. Mutta tällä kertaa se isä halusi ne kengät sit takasi sille pienmmälle lapselle. Ja lahjat toki erikseen. Mut kyllä meillä lahjatki menee etiäpäin pienimmälle. Ei tuo esikoinen leiki enää vauvaleluilla, pienin sit leikkiikin ja ne on nyt kuopuksen leluja. Ei näytä esikoista haittaavan. Eihän ois mitään järkee pitää ne vain esikoisella?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Kyllä meillä ainaki mun miehen exä toi meidän vauvalle lahjan vauvan syntymän jälkeen. Ja laittaa mieheni lapsen vanhoja tavaroita lapsen mukana meille. Musta se on ihan ok. Lapsilla on kyllä ikäeroa aika paljo et ei mitään ihmeitä tuu mut silti kiva tapa osottaa et asia on hälle ok.

Sun miehen exä pystyy toimimaan aikuismaisesti, mutta useinkaan ihmiset eivät tälläiseen pysty.
Miehen toinen lapsi uudessa suhteessa voi olla katkera pala naiselle, joka itse kenties haluaisi vielä uuden suhteen ja uuden lapsen. Silloin exän "parempaa tuuria" on vaikea hyväksyä. Tämä tietysti riippuu eron syystäkin ja siitä missä tilassa suhde on ollut, kun se on päättynyt.
Usein ihmiset eivät voi toimia järjellä ajatellen, kun on kyse näistä asioista.

Ilman muuta jos sillä isällä on niille käyttöä, kuten toinen pienempi lapsi. Miksi ihmeessä haluat viedä vähävaraiselta isältä lisää rahaa, kun hän voisi vaikka lahjoittaa niitä eteenpäin. Jos isällä ei vaatteille käyttöä niin myyt kirpputorilla ja ostat sille yhteiselle niitä lisää. Oletko koskaan miettinyt että isä voisi haluta jotain niitä lapsen pieneksi menneitä vaatteita muistoksi itselleen tai mahdollisille lapsenlapsille.
Eiköhän se sossu antanut sen rahan lapsen isälle vai ehdotatko seuraavaksi että etsit ne ihmiset jotka ovat veroina ne rahat sossulle maksaneet. Järki käteen ihan itse...

Alkuperäinen kirjoittaja suurentakaa elari summaa:
Saa ajatella mutta ei tuolla tyylillä että ostan nyt 100? kengät jotta ne menee meidänkin lapsella.
Pyydättekö jonkin käyttökorvauksen niistä,eihän ne kuitenkaan enään uudet ole seuraava niitä käyttää.
Jos on elareissa jo huomioitu ja sovittu että etä osallistuu kalliisiin hankintoihin niin silloin niihin osallistutaan ilman ehtoja.

Miksei niin voi ajatella? Kyllähän vanhempi silloin osallistuu kalliisiin hankintoihin, jotka hyödyttävät lasta. Mutta millä logiikalla niiden hankintojen pitäisi siirtyä hyödyttämään sitä toista vanhempaa sitten kun lapsi ei enää niitä tarvitse?

Kyllä mä ainaki ostan esikoiselle kallista ja laadukasta monesti vain sen takia, et ne kestäis sit pienemmille lapsillekin. Miksi ihmeessä näin ei sais toimia? Enkä usko, et ap vaatii, et kengät pysyy uuden veroisina. Varmaa ne kengät halutaa pinemmälle sisarelle, JOS ne pysyy hyvässä kunnossa?

Ehkäpä sun kannattas ottaa järki käteen. Et toki kaikkea mut jos isä jotain sanoo haluavansa takas niin sen annat kun lapsi ei enää tarvi. Ja ne lahjat, edelleen, on ainaki mun mielestä saajalle omaksi annettu et niitä ei tarvi antaa takas ja on jopa noloa pyytää sellaista takas minkä on lahjaksi antanu!

No kerrotkos minulle sen kun tuo lapseni isä saa ne rahansa soskusta ja jos isä jotakin haluaa niin pitääköhän minun nyt kuitenkin kysyä siltä paikallisesta soskusta lupa saanko antaa,
onhan se paikallinen sosku kuitenkin tuon lahjan maksanut eikä isä.

Meillä kun ei lapsen isä muuten osallistu lapsen elatukseen,
eli ainoat tavarat tai joku t-paita tulee lahjaksi.
Itse olen ne kyllä hyvällä omalla tunnolla myynyt kirppiksellä ja ostanut taas vastaavasti lapselle vaatetta ym mitä on tarvittu.

Toki lahjaksi saatukin siirtyy eteenpäin mutta minä tarkotan nyt että jos antaa jollekin jotain lahjaksi niin on aika noloa jos sanoo lahjaa antaessa tyyliin "anna takas ku et enää tarvi". Mut jos ostaa lapselle kengät niin ihan hyvin voi sanoa lapsen äitille että "jos ne sais takasi meidän nassikalle kun jessika ei enää niitä käytä"...siis jos ei anna niitä kenkiä lahjaksi. Se on vaan niin noloa ja typerää...

Mie: Juurikin nuin. Voi aivan hyvin käyttötavarat/-vaatteet pyytää sit takas pienemmälle lapselle. =) Tottakai. Ite en ainakaan kehtais alkaa asiasta urputtaan. Antaisin toki ne takasin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mummoni teki näin :(:
Kun oli meidän jotakin syntymäpäiviä tai nimipäiviä,mummo ostikin aina jotakin vaatetta.Mutta aina sieltä tuli semmoinen saarna kun ne meille oli pieniä oli ne annettava takaisin mummolle,siksi kun iskän veljen lapset oli meitä nuorempia ja meidän pienet vaatteet oli heille siinä vaiheessa sopivia.
Mummoni osti minulle kerran kun kovin toivoin:) sellaisen ison smurffi kankaan johon äiti ompeli tankokujat,ja se laitettiin huoneeni seinälle tauluksi,vuosi kului ja mummoni ilmoitti että nämä isän veljen lapset haluaa sen ja onhan se jo vuoden minulla ollut ja hänellähän on oikeus ottaa se nyt mukaansa kun oli sen aikanaan meille ostanutkin.Arvaa kun minä itkin sen tauluni perään:(
Kerran aikuisena puhuin näistä mummolleni ja mummo pyyti kasvamaan aikuiseksi ja sanoi ettei kaikkea voi saada,eli lahjat siis kehtaa pyytää pois???

Tajusitteko pointtini;)

Mistä ootte kotosin??

No kerrotkos minulle sen kun tuo lapseni isä saa ne rahansa soskusta ja jos isä jotakin haluaa niin pitääköhän minun nyt kuitenkin kysyä siltä paikallisesta soskusta lupa saanko antaa,

Itse olen ne kyllä hyvällä omalla tunnolla myynyt kirppiksellä ja ostanut taas vastaavasti lapselle vaatetta ym mitä on tarvittu.

Isä on saanu rahan sossusta toimeentulotukena (harkinnanvaraisena sellaisena) joten isä on sen lahjan ihan omilla rahoillaan ostanu. Eli täysin voit verrata niihin jotkaa ostaa omalla palkalla, työttömyyskorvauksella, eläkkeellä tai millä muulla tuella, voittorahalla..... Ei rahan alkuperää määrää miten jatkossa tulee toimia tavaran kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:

Ilman muuta jos sillä isällä on niille käyttöä, kuten toinen pienempi lapsi. Miksi ihmeessä haluat viedä vähävaraiselta isältä lisää rahaa, kun hän voisi vaikka lahjoittaa niitä eteenpäin. Jos isällä ei vaatteille käyttöä niin myyt kirpputorilla ja ostat sille yhteiselle niitä lisää. Oletko koskaan miettinyt että isä voisi haluta jotain niitä lapsen pieneksi menneitä vaatteita muistoksi itselleen tai mahdollisille lapsenlapsille.
Eiköhän se sossu antanut sen rahan lapsen isälle vai ehdotatko seuraavaksi että etsit ne ihmiset jotka ovat veroina ne rahat sossulle maksaneet. Järki käteen ihan itse...

Ei sillä ole muita kuin tämä yksi eikä tule. Eikä hän edes muista tämänkään lapsen olemassaoloa jollei papereissa lukisi.
Pitäsikö kieltää paikallista soskua hankkimasta siis lahjoja--ainakin sinun logiikallasi tuntuu siltä.

Mutta tällä teidän logiikallahan se lapsen isän raha jolla hän siis on ostanut lahjan pitäsi jakaa veronmaksajien kesken..miten se soskun luukulla oleva raha oliisi sitten oma jos lahjakaan ei ole?
Itse koen saavani kaikki lahjaksi jos joku minulle jotakin tuo,
ei se että nyt on jokun merkkipäivä tee tavarasta lahjaa.
Jos tavara annetaan toiselle se on lahja jos tavara myydään toiselle se vaihtaa yleensä rahalla omistajaa

Kuka pakottaa aloittajankaan tilanteessa ostamaan kalliita tavaroita,ja etenkään uutena.

Isä on saanu rahan sossusta toimeentulotukena (harkinnanvaraisena sellaisena) joten isä on sen lahjan ihan omilla rahoillaan ostanu. Eli täysin voit verrata niihin jotkaa ostaa omalla palkalla, työttömyyskorvauksella, eläkkeellä tai millä muulla tuella, voittorahalla..... Ei rahan alkuperää määrää miten jatkossa tulee toimia tavaran kanssa.

Eli rahan alkuperä ei määräydy mutta sittenhän ei pitäsi tavarankaan ?

Jos tavara on annettu lahjaksi niin se on annettu omaksi riippumatta siitä mistä rahat on tullu. Mut jos joku antaa sulle jotain ja sanoo et "antaisitko takasi tän sit ku et tarvi (jos on vielä ok, tallessa) " (tai saman asian jollain muilla sanoilla) niin silloin se on hyvien tapojen mukaista antaa takasi. Riippumatta siitä mistä rahat on tavaraan saatu.

Ja kukaan tuskin voi kieltää sossua antamasta jollekkin rahaa. :O
Kiellä ennemmin ukkoa tuomasta niitä lahjoja jos et halua lapsenne niitä saavan.

En tiiä sitte oonko outo, kun musta on itsestäänselvää, että jos isä on jotain lapselle ostanut, niin isä saa sitten ne omille pienemmille lapsilleen. Vaikka meillekin on tulossa toinen. Justiinsa sanoin eksälle, että saavat täältä eksän äidin ostaman toppahaalarin ottaa pienemmälle pojalleen, koska se ei enää tälle meidän yhteiselle mahdu. Musta siis on ihan selvä juttu, että se haalari kuuluu sinne, jos ei enää meidän pojalle mahdu. Ja samoin kaikista muistakin, mitä olen eksän puolen isovanhemmilta pojalle saanut, kaikkea tarjoan ensisijaisesti eksälle takaisin.

Exäthän ne on aina rahanahneita. Toisin kuin exän nyxät, eli esimerkiksi mun exän nyxä, joka pitää siellä mun omaisuutta(eikä ex tossukkana uskalla sanoa mitään vaan raivoaa mulle, haukkuu mut jne), kun sattuu kelpaamaan HÄNEN tyttärelleen, kaiken muun lisäksi eivät palauta leluja joita minä ja sisko ollaan ostettu 20 vuotta ennenkuin olen exää edes kuvitellut tapaavani, leluja joita ollaan ajateltu omalle jälkikasvulle ja joilla on tunnearvoa. Mutta ei, minähän olen ahne paska kun haluan ne omalle lapselleni tänne. Tämä ahne paska kituuttaa työmarkkinatuella ja pienenpienellä palkalla päälle, ostaa pienestä pussistaan lapselle tänne kaiken tarvittavan, kun taas ex ja hänen nyxänsä elävät avoliitossa epävirallisesti jotta exän ei tarvi palkastaan elättää nyxää ja hänen lastaan; tokihan se on helpompi repiä nyxän sieltä kelalta ja sossusta elatuksensa itselleen ja lapselleen, vaikka samassa asunnossa asuvatkin.

Niin ja meillä ei lasta huomioida mitenkään kun ex uhkaa tappelulla jos yritänkään saada omaa lastani virallisesti luokseni. En siis saa muuttaa lapsen kirjoja tänne ja lastenvalvojakin sanoo vaan että isällä on vakituinen työpaikka joten voittaisi taistelun, eli me kituutetaan menemään parhaamme mukaan kun superrehellinen ex ja korkean moraalin omaava nyxänsä taas huijaavat tuet sun muut.
Että joo, ollaan me exät aika vittumaisen ahneita.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:

Ei sillä ole muita kuin tämä yksi eikä tule. Eikä hän edes muista tämänkään lapsen olemassaoloa jollei papereissa lukisi.
Pitäsikö kieltää paikallista soskua hankkimasta siis lahjoja--ainakin sinun logiikallasi tuntuu siltä.

Mutta tällä teidän logiikallahan se lapsen isän raha jolla hän siis on ostanut lahjan pitäsi jakaa veronmaksajien kesken..miten se soskun luukulla oleva raha oliisi sitten oma jos lahjakaan ei ole?
Itse koen saavani kaikki lahjaksi jos joku minulle jotakin tuo,
ei se että nyt on jokun merkkipäivä tee tavarasta lahjaa.
Jos tavara annetaan toiselle se on lahja jos tavara myydään toiselle se vaihtaa yleensä rahalla omistajaa

Kuka pakottaa aloittajankaan tilanteessa ostamaan kalliita tavaroita,ja etenkään uutena.

Ei se sossu niitä lahjoja hommaa, kyllä se on ihan se isä. En tiedä miten tuon minun logiikan käänsit noin. Kyllähän sitä pystyy kun oikein kääntää ja vääntää.

Mielestäni kun vanhemmat ostavat lapselleen jotain tarpeellista ei ole kyse lahjasta vaan perustarpeiden tyydyttämisestä. Ihan noin ekologisuuden nimissä kannattaa ostaa laatua ennemmin kuin sekundaa, kuten myös käytettävyyden kannalta. Kierrättäminenhän on mitä hienoin asia, miksi ei sitten lapsen sisaruksille.

Yhteistyössä