Vaadinko liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja erilliset makuuhuoneet saisi yleistyä käytäntönä..:
Alkuperäinen kirjoittaja tulppatäti:
En edelleenkään ymmärrä, miksi miestä rangaistaan asiasta, jonka hän tekee unissaan... minusta on törkeää töniä kymmeniä kertoja toista hereille ja pistää toinen nukkumaan lattialle sen takia, että SINÄ et saa unta.

Toista on erittäin vaikea muuttaa (ainakaan käskemällä), paras lähteä itsestä ja miettiä mitä itse voisi asialle tehdä. Kunnon silikonikorvatulpat, punkka olkkariin, ovi kiinni ja olen varma, että saat nukkua yösi.

Ei ole kovin suuri ongelma oikeasti parisuhteessa tuo kuorsaaminen ellei siitä sellaista tee. Mutta epäilen edelleen että teidän ongelmat ovat ihan jossain muualla kuin kuorsaamisessa. Jos suhde muuten on hyvä, ei yksi kuorsaaminen aiheuta tuollaista haloota.

Ja alkuperäiseen kysymykseen: Kyllä, minusta vaadit liikaa.
Ok, ap on mielestäsi epäreilu. Onko sinun mielestäsi sitten kohtuullista, että mies ei yritäkään tehdä kuorsaukselleen mitään? Sen lisäksi että kuorsaaminen estää ap:tä nukkumasta, hän mainitsi myös olevansa huolissaan miehensä terveydestä. Onko reilua sellainen välinpitämättömyys, että pelkkää omaa itsepäisyyttään aiheuttaa läheiselleen turhaa huolta? Onko mielestäsi kohtuullista, että mies tekee lattiallanukkumiskommenteillaan mahdottomaksi minkään muidenkaan suhteen ongelmakohtien selvittämisen?

Tosiaan jatkuva tulpat päässä nukkuminen ei välttämättä tee kovin hyvää korville. Lääkärithän eivät suosittele edes päivällä nukkumaan joutuvia vuorotyöläisiä käyttämään jatkuvasti tulppia, ellei se ole aivan välttämätöntä riittävän unen saamiseksi (liian vähäinen yöuni kun on terveysriski myöskin eikä edes sieltä pienimmästä päästä).

Ihme juttuihin ihmiset sitten rakkauden liittävätkin, tämän huomasin jo tuolla yhteinen tili -keskustelussa. Vissiin tyyppi jolla on erityisen hyvät unenlahjat on sitten automaattisesti jotenkin parempi ja rakastavampi ihminen kuin huonouninen kerta kuorsaajan vieressä unen saaminen on vaan rakkauden määrästä kiinni. Voihan sitä tietty kaikenlaista keksiä saadakseen tuntea itsensä paremmaksi kuin muut ihmiset...

Kiitos rohkaisevista kommenteistasi. Tulppatädin teksti todella syyllisti minua. Nukun jo korvatulpat korvissa joka yö. Meidän suhteessamme on paljon ongelmia. Kuorsaus on niistä yksi. Mies ei halua hakea ratkaisua muihinkaan ongelmiin, vaan hän syyttää kaikesta minua ja sitä, että hän ei saa nukkua makkarissa. Kirjoitin jo aiemmin, että maksan muutenkin enemmän tämän talouden menoista, joten en aio ruveta miehen kuorsauksen takia ostamaan vuodesohvaa olohuoneeseen. Minulla ei yksinkertaisesti ole varaa siihen. Eikä meillä ole varaa muuttaa isompaan asuntoonkaan.

Jos miestä kerran oikeasti häiritsisi niin paljon tuo makuupaikkojen osottelu, niin miksi helvetissä hän ei tee itse asialle mitään muuta kuin narisee vaimolleen? Tästä saa sivullinen jo semmoisen mielikuvan, että mies ikäänkuin kerjää tuota lattialla nukkumista. Kai hän muuten tekisi jotain hankkiakseen sen kunnollisen vuodesohvan joko itseään varten tai vaimolle jotta voisi itse nukkua makuuhuoneessa tai yrittäisi edes päästä kuorsaamisesta eroon. Ei kai vastuu koko parisuhteen arjen järjestämisestä ja miehenkin hyvinvoinnista voi olla vaimolla?

En tajua miksi tuollaista suhdetta kannattaa jatkaa, jos suhtautuminen puolisoon on tuolla tasolla, niin ei kai tuosta kukaan nauti. On kai olemassa ongelma, mutta ongelman ratkaisukyky on kateissa. Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta itse en jaksaisi.

Pitäisikö ap:n sitten tyhjästä repiä rahat vuodesohvaan sen lisäksi että hän maksaa jo nyt valtaosan perheen kuluista (tilanteessa, jossa miehellä tuntuu kuitenkin riittävän alkoholiin rahaa)? Haluaisin ihan oikeasti tietää, mitä teidän mielestänne ap:n pitäisi tehdä saadakseen suhteen toimimaan, jos mies ei suostu keskustelemaan mistään suhteen ongelmista niin että niihin olisi mahdollista hakea yhdessä ratkaisua.

Alkuperäinen kirjoittaja ldfwöaefif:
Mun mielestä tässä on ennenkaikkea kyse siitä, että ap:n mies haluaa olla mieluummin oikeassa kuin onnellinen. En tiedä miten siitä sitten repisi..

Kumpikin pariskunnasta on idiootti jääräpää- Ihmekös ovat naimisiin menneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Mjaahah:
Alkuperäinen kirjoittaja ldfwöaefif:
Mun mielestä tässä on ennenkaikkea kyse siitä, että ap:n mies haluaa olla mieluummin oikeassa kuin onnellinen. En tiedä miten siitä sitten repisi..

Kumpikin pariskunnasta on idiootti jääräpää- Ihmekös ovat naimisiin menneet.

Emme ole naimisissa, vain avoliitossa. Mies ei ole kosinut minua, emme ole edes kihloissa, vaikka meillä lapsi onkin.

Kerropa sinä, miten asia ratkaistaan, kun sinulla on noin varma mielipide meistä.

Miten tämä keskustelu onkin näin kamalan tulikivenkatkuinen? Ilmeisesti niiden, joiden puoliso ei ole koskaan kuorsannut kovaäänisesti, on todella vaikea ymmärtää, että kuorsaus voi täysin estää toisen puolison nukkumisen. Onko näin, että huono-unisen pitää vetää vahvoja unilääkkeitä pystyäkseen nukkumaan, jotta kuorsaava puoliso voi rauhassa jatkaa rohinaansa? Onko mahdotonta ajatella, että olen myös huolissani avopuolisoni terveydestä? Kuorsaus todistetusti aiheuttaa unikatkoksia ja siten ärtyisyyttä ja masentuneisuutta.

Kerronpa sinulle, että minun mieheni kuorsasi ennen niin kovaa kuin vain voi. Siirryin korvatulpat korvissa nukkumaan olohuoneen sohvalle harva se yö, vielä tyyny pään päälle. Siis minä siirryin.

Joka aamu mies oli kovasti pahoillaan, että olin joutunut siirtymään olohuoneeseen nukkumaan ja aika pikaisesti alkoi itse hakea siihen apua.

Jos olisin yö toisensa jälkeen töninyt häntä ja vaatinut häntä siirtymään, todennäköisesti miehen reaktiot olisivat olleet ihan toisenlaiset. Niin metsä yleensä vastaa kuin sinne huutaa.

Alkuperäinen kirjoittaja totuuksia:
Kerronpa sinulle, että minun mieheni kuorsasi ennen niin kovaa kuin vain voi. Siirryin korvatulpat korvissa nukkumaan olohuoneen sohvalle harva se yö, vielä tyyny pään päälle. Siis minä siirryin.

Joka aamu mies oli kovasti pahoillaan, että olin joutunut siirtymään olohuoneeseen nukkumaan ja aika pikaisesti alkoi itse hakea siihen apua.

Jos olisin yö toisensa jälkeen töninyt häntä ja vaatinut häntä siirtymään, todennäköisesti miehen reaktiot olisivat olleet ihan toisenlaiset. Niin metsä yleensä vastaa kuin sinne huutaa.

Tuo ratkaisu sopi teille. Meillä sama ei onnistu, koska mies valvoo aina myöhempään ja katsoo teeveetä, teevee on olohuoneessa (joo joku varmaan nyt ehdottaa, että siirtäkää teevee makkariin tai ostakaa toinen teevee). Minun pitäisi siis aina aloittaa unet makkarissa ja sitten herätä ja raahautua olkkariin jatkamaan unia. Toiseksi, olen jo kolme-neljä vuotta sitten monta kertaa siirtynyt sohvalle kuorsauksen takia. Se ei tehonnut. Nyt siis näin päin.

Miestäsi ei vain kiinnosta, ettet voi nukkua. "Marinasi" häiritsee hänen uniaan...minä laittaisin lusikat jakoon. Veikkaisinpa että kuorsaus tuskin on ainoa "ryppy" teidän parisuhteessanne...

Nukutaanko helsingin keskustassa, entä rautatien läheisyydessa? Kyllä, varmasti nukutaan. Puhtaasti asennekysymys, jos on hyvää tahtoa nukkua, niin kuorsaukseen tottuu, mutta jos siitä ottaa pulttia, niin suututtaa itsensä vain, eikä varmasti nuku.

Alkuperäinen kirjoittaja ih-ih-ihmettelen:
Miksi kuorsaaja ei herää omaan kuorsaukseensa?

Ei kuorsaaja sitä kuule:) Ja ikään kuin talo vain tärisisi ympärillä:)

Minä olen nähnyt ihmisen, joka ei voinut katsoa uutisia televisiosta, koska Arvi katseli häntä.
Mitenkä on, jos Tarja kuorsaa, ajaako Pentti häntä takaa? Isompi ongelma on kyllä ihan jokin muu kuin kuorsaus.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Nukutaanko helsingin keskustassa, entä rautatien läheisyydessa? Kyllä, varmasti nukutaan. Puhtaasti asennekysymys, jos on hyvää tahtoa nukkua, niin kuorsaukseen tottuu, mutta jos siitä ottaa pulttia, niin suututtaa itsensä vain, eikä varmasti nuku.

Ihan vaan tiedoksi, että asumme keskustan liepeillä, ratikat, bussit, rekat ja prätkät huristavat ikkunan alta. Niihin ääniin tottuu. En myöskään herää, jos naapurissa mennään suihkuun tai kun Hesarin jakaja juoksee rapussa ja kolauttaa lehden postiluukusta. Joskus olen ollut hereillä jakajan tullessa ja ihmetellyt itsekin, miten siihen meteliin ei herää.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa-ako:
Miestäsi ei vain kiinnosta, ettet voi nukkua. "Marinasi" häiritsee hänen uniaan...minä laittaisin lusikat jakoon. Veikkaisinpa että kuorsaus tuskin on ainoa "ryppy" teidän parisuhteessanne...

Veikkauksesi osui oikeaan tai ehkäpä kyseessä on johtopäätös, jonka teit luettuasi ketjun. Olen tosiaan jo edellä tuonut esiin, että kuorsaus ei ole ainoa ongelma. Kuorsausongelma vain kuvastaa hyvin muita ongelmiamme ja niiden käsittelyä. Kun otan esiin minkä tahansa asian, jonka käsittelemiseksi odotan myös mieheni mielipidettä, hän ei suostu keskustelemaan, vaan alkaa valittaa nukkumisjärjestelyistä.

Vielä kerran: olen valmis tekemään järjestelyjä nukkumisen suhteen, jos käy ilmi, että miehen kuorsaukselle ei voi mitään. Kuitenkin ensin voisi kokeilla helpompia keinoja, kuten lääkitystä tai laihdutusta (ylipainoa on niin paljon, että ihan pienilläkin muutoksilla saisi nopeita tuloksia aikaan). Olen myös kysynyt miehen mielipidettä tai ehdotusta asian ratkaisemiseksi. Olen kysynyt ystävällisesti ja mukavasti sekä riitelytilanteessa vaativastikin. Kumpikaan tapa ei toimi. Miehen vastahakoisuus heijastaa hänen asennettaan muihinkin yhteisiin asioihimme. Ja olen saanut huomata myös tämän keskustelun aikana, että vaihtoehtona ei taida olla muuta kuin alistua tai erota.

Onko sinulla mitään aavistusta miksi hän ei ole halukas keskustelemaan kanssasi? Aina pitäisi asettaa ensin oma käytös suurennuslasin alle, koska siihen voi vaikuttaa helpostikin? Jos teidän kommunikointi on mennyt uhmaikäisten tavoille ja teillä on meneillään valtataistelu. Siinä ilmapiirissä ei mitään järkevää keskustelua voi syntyäkään. Olisiko paljon vaadittu, jos vaikka sinä aloittaisit parantamaan käytöstäsi ja kunnioittamaan miestäsi, jospa hän sitten palkitsisi sen samanlaisella kohtelulla sinua kohtaan. Hieroisit hänen hartiat ja sanoisit, että ensi yönä saat sitten kuorsata niin paljon kuin talo kestää:) naura jo sille ajatukselle, että talo tosiaan sortuisi ja nukahdat itsekin:)) Yritä edes..

Onko sinulla mitään aavistusta miksi hän ei ole halukas keskustelemaan kanssasi? Aina pitäisi asettaa ensin oma käytös suurennuslasin alle, koska siihen voi vaikuttaa helpostikin? Jos teidän kommunikointi on mennyt uhmaikäisten tavoille ja teillä on meneillään valtataistelu. Siinä ilmapiirissä ei mitään järkevää keskustelua voi syntyäkään. Olisiko paljon vaadittu, jos vaikka sinä aloittaisit parantamaan käytöstäsi ja kunnioittamaan miestäsi, jospa hän sitten palkitsisi sen samanlaisella kohtelulla sinua kohtaan. Hieroisit hänen hartiat ja sanoisit, että ensi yönä saat sitten kuorsata niin paljon kuin talo kestää:) naura jo sille ajatukselle, että talo tosiaan sortuisi ja nukahdat itsekin:)) Yritä edes..

Kiitos vinkistäsi, joka tuntuu hyvin rakentavalta ja järkevältä. Kuitenkin minusta tuntuu, että minun on enää vaikea alkuperäisellä tavalla kunnioittaa miestäni. Luottamus on kärsinyt niin pahasti hänen valehdeltuaan niin usein. Olen jo sen verran masentunut tilanteesta, että yksinkertaisesti en pysty nauramaan sille, että mies kuorsaisi niin, että talo sortuu jne.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:

Kiitos vinkistäsi, joka tuntuu hyvin rakentavalta ja järkevältä. Kuitenkin minusta tuntuu, että minun on enää vaikea alkuperäisellä tavalla kunnioittaa miestäni. Luottamus on kärsinyt niin pahasti hänen valehdeltuaan niin usein. Olen jo sen verran masentunut tilanteesta, että yksinkertaisesti en pysty nauramaan sille, että mies kuorsaisi niin, että talo sortuu jne.

Ei valehtelu kuulu parisuhteeseen, voisit kokeeksi ilmoittaa, että vie patjan saman tien rappukäytävään, uhkaus kannattaa tehdä riittävän selvästi.

Äläs nyt naurata, iso ihminen. Ei järeään 90 desibelin kuorsaukseen korvan juuressa totu koskaan. Yhtä hyvin voisit kysyä miksi mies ei vaan rakastavasti totu vaimon tönimiseen ja jatka makeita uniaan niistä huolimatta. Ylipaino ja alkoholi ovat se tappajayhdistelmä, lihomisen ja ryyppäämisen jälkeen kuorsaa lähes mies kuin mies. Mutta aapeen mies ei halua laihduttaa eikä lopettaa pämppäämistä, niin että keinot ovat sitten vähissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Höpö löpö:

Äläs nyt naurata, iso ihminen. Ei järeään 90 desibelin kuorsaukseen korvan juuressa totu koskaan. Yhtä hyvin voisit kysyä miksi mies ei vaan rakastavasti totu vaimon tönimiseen ja jatka makeita uniaan niistä huolimatta. Ylipaino ja alkoholi ovat se tappajayhdistelmä, lihomisen ja ryyppäämisen jälkeen kuorsaa lähes mies kuin mies. Mutta aapeen mies ei halua laihduttaa eikä lopettaa pämppäämistä, niin että keinot ovat sitten vähissä.

90 db kuorsaus:) juu ei siihen totu, edes naapurit..

siksi ratkaise ongelmaa koska hänestä olisi noloa tehdä se naisen käskystä ts. kävisi miehen arvon päälle. Jos nainen on osoittanut miehelle paikan patjalle ja lattialle, mies ennemmin kiukuttelee ja toimii entiseen malliin kuin toimisi naisen "käskyn" mukaan. Hän on siis väärällä tavalla ylpeä. Hoitoon hakeutumista hän harkinnee muutaman kuukauden päästä "omana oivalluksenaan" sitten kun sinä et tänä aikana ole maininnut asiasta mitään. Mies voi myös pelätä lääkäriin menoa (niin kuin miehet usein tekevät) eikä kehtaa myöntää asiaa sinulle. Siksi hän ennemmin kärsii vaivastaan. Myös kuorsauksen poistamiseen vaadittavat toimenpiteet voivat hänestä tuntua suhteettomilta/vaativilta, esim. ylipainon poistaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyn vain:
Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt.:
mies juo liikaa, pakenee vastuuta ja valehtelee raha-asioista.

Eikös nuo ole pahempia asioita kuin se kuorsaus?

Ovat toki pahempia. Kuitenkin kuorsauksesta johtuva nukkumisjärjestely on noussut miehen mielessä suurimmaksi ongelmaksi, eikä hän kykene/halua/pysty puhumaan mistään muusta (mielestäni pahemmasta ongelmasta) viemättä keskustelua suorinta ja nopeinta tietä siihen, kuinka hän joutuu kantamaan patjaa joka ilta. Tämän vuoksi kaikki tuntuu olevan pahasti umpikujassa.