Vaasan hoidokit

Moi peppilottasikuriina
Täällä yksi vaasalainen. :) kiva jos meitä olisi useampia palstalla. En tosin osaa kokemuksia VKS:stä sen enempää kertoa, jos tarkoitat keskussairaalaa? Siis että oletteko siirtymssä hoitoon Vaasan keskussairaalaan? Oletteko nyt jossain hoidoissa? Kerran olen VKS:ssä käynyt ja ollaan sinne IVF jonossa. Käynti oli joulukussa ja silloin sanottiin että jono on piiiiitkä ja että meidän vuoro olisi ehkä keväällä 2012.. eli 1½ v päästä ekasta käynnistä? ei taida oikein mennä hoitotakuiden piiriin tuo. Ollaan hoidoissa Tampereen Avalla. Jos siellä ei tule tulosta syksyyn mennessä niin soittelen sitten VKS:ään ja tivaan hoitotakuuta ja Ivf hoitoon pääsyä.
Mikäs teidän tilanne on?

Moi!
Minä asun Vaasan lähistöllä, mutta hoidoissa käyn muualla kuten Myykin. En siis osaa kertoa paikallisesta hoitokäytännöstä mitään. Onpa huiman pitkät jonot jos puolitoista vuotta pitää odottaa. Nämä hoidot ovat muutenkin niin pitkäpiinaista puuhaa. Meillä alkoi nyt 3. ICSI hoito pitkällä kaavalla.

Hei!

Olen VKS:n asiakas. Mun kokemukset on vuodelta 2009 eli ei ihan tämän hetkistä tietoa mutta aika samalla tavalla varmaan toimivat ja samaa henkilökuntaa on. Päästiin jonoon 2009 tammikuussa ja syksylle luvattiin hoito. Päästiin kuitenkin kesäkuun ekaviikolla kun olin itse aktiivinen ja vähän soittelin jonotilanteesta. Ainahan joku jättää leikin kesken tai tulee muuten raskaaksi.

Palvelu oli koko tutkimusten ja hoitoprosessin ajan aivan loistavaa. Lääkäri Elena Pellas ja hoitaja Tuija Dahlström molemmat aivan ihania. Koskaan ei mikään jäänyt epäselväksi ja aina sai soittaa perään. Mun piikityksiäkin rukkasivat sen mukaan, ettei tarvinnut lentokentällä pistää kun olimme matkan varanneet kun luulimme pääsevämme hoitoon vasta syksyllä. Ja yhden ultran ennen hoitoa lääkäri tuli sunnuntaina tekemään vaikka ei ollut edes päivystysvuorossa.

Jono saattaa olla pitkä koska lääkäri Pellas siirtyi keväällä 2009 osittain Taysiin tekemään itse hoitoja eikä ainakaan silloin ollut sijaista VKS:ään. Hän olikin tekemässä mulle punktiota. Hoidothan tehdään kaikki Tayssissa eli hiukan autokeikkaa tulee. Meille tehtiin ICSI ja saimme 02.2010 pojan. Nyt olisi aika kysellä jonoista pakasessa olevien alkioiden siirtoon.

Tsemppiä kaikille hoitolaisille.

Hei kaikki,

täällä olisi yksi parasta aikaa VKS:n kautta hoidoissa oleva. Itse olen ollut tyytyväinen hoitaviin lääkäreihin ja asiat on myös edennyt ihan kivaa vauhtia ottaen huomioon, että julkisella puolella on aina pidemmät jonot.

Meidät laitettiin ivf-jonoon aikas lailla tarkkaan vuosi sitten, kun tuli endo-epäily ja viime vuoden marraskuussa pääsimme ivf-hoidon suunnittelukäynnille ja nyt sitten valmistaudutaan punktioon. Käsitin kyllä Elenan puheista, että hän olisi palaamassa VKS:ssään ensi syksynä, jolloin kuulemma voisi jonotkin edetä hieman nopeammin.

Täällä kans yksi VKS:ssa käyvä Elenan ja Tuijan potilas. Aivan ihania ihmisiä molemmat, tosi positiivisia ja tsemppaavia! Siirryttiin alkutalvesta VKS hoidokeiksi ja tosi ripeästi on puuttuvat tutkimukset tehty ja lääkitystä täydennetty. Hyvällä tuurilla kahden viikon päästä (noin) eka inssi. Nyt siis kp 2, tänään käyn mittaamas prolaktiinin ja jos se on lääkkeellä riittävästi laskenut niin huomisesta alkaen Femaria poskeen ja yrittämään! Mulla siis endo+PCOS+prolaktiini, yritystä takana yli 2 vuotta. Eli mitään pahaa sanottavaa ei VKS:sta ole, toistaiseksi pelkkää hyvää. Ainoa miinuspuoli on se että itse inssi on tehtävä TAYSissa.

Rödluvan, pääsitkö VKS:n kautta inssiin? Vielä viime talvella/keväällä minulla sanottiin, ettei VKS:n kautta pääse inssiin. Itse kävimme syksyllä inssissä Elina Kari-Koskisen yksityisklinikan kautta (Lilja) joka toimii yhteistyössä Ovumian kanssa, jossa taas Elena työskentelee... lääkärit siis tuttuja VKS:stä, mutta laskutus yksityisen kautta.

Pumppu, minulla on huomenna eka ultra että nähdään onko hyvää follikkelia kehittynyt. Jos on, niin ensi viikon alussa tehdään inssi. Jotain puhetta oli että pitää katsoa menenkö TAYSiin toimenpidettä varten, vaiko yksityisen kautta. Mutta täytyyhän siis kunnan järjestää asukkailleen lapsettomuushoidot. Jos ei muuten ole tarjota niin sitten pitää ostaa palvelut yksityiseltä, mutta niin että kunta maksaa. Näin ainakin kuvittelisin asian olevan, mutta huomenna varmasti selviää lisää.

Rödluvan, kuinka kävi, pääsetkö VKS:n kautta inssiin? Itselle tosiaan reilu vuosi sitten sanoivat, ettei VKS:n kautta pääse inssiin vaan se pitää hoitaa yksityisen kautta, mutta IVF:ään pääsee.

No mulle kävi niin että follikkeli oli vähän hidaskasvuinen. Inssi olisi päästy tekemään TAYSissa perjantaina eli ylihuomenna, mutta mieheni joutui lähtemään työmatkalle eli joudun odottamaan huhtikuuta :( Mutta olisi siis päästy inssiin TAYSiin.

Voisko joku tämän asian kanssa painineet ihmiset pikkasen valaista minua tässä hommassa Vaasan suunnalla.
Eli ikää on jo päälle 30v ja nyt vaimon kanssa toista lasta yritetty noin reipas 1,5 vuotta tuloksetta ja ajattelin että mistä itse lähtis purkamaan tilannetta, käymällä VKS.ssä varamassa aika testeihin yms?

Kiitos etukäteen vastauksista.

PETE:
Teidän kannattaa ottaa yhteyttä terveyskeskukseen (vaimon siis) ja pyytää lähetettä Vaasan keskussairaalaan tutkimuksiin tai sitten mennä esim. Mehiläiseen gynegologille, tehdä siellä jotain tutkimuksia(verikokeita ainakin) ja sitten pyytää lähetettä Vaasan keskussairaalaan.
Kannattaa varautua siihen, että Vaasassa on keskussairaalassa n 1½ vuoden jono hoitoihin, ainakin koeputkihedelmöityksiin. Me olemme menneet Tampereelle Ava klinikalle, kun odotus on tuntunut ihan mahdottomalle. Valitettavasti emme ole onnistuneet hoidoissa ja odotan, jos pääsemme kuitenkin vielä VKS:ään ainakin yhteen koeputkihedelmöitykseen, olemme olleet jonossa jo vuoden joten ehkä ensi keväänä voisimme päästä hoitoon VKS:ään.. Odotusta riittää..!

Ehkä teille auttaisi clomifenit? Ainakin Mehiläisen kautta saa siihen ohjeet ja varmaan terveyskeskuksestakin perhesuunnittelusta? Eli kannattaa ensin varata aika perhesuunnitteluun terveyskeskukseen ja sitä kautta sitten eteenpäin. Tsemppiä, toivottavasti teillä tärppäisi pian! :)

Petelle: myy tossa vastaskin hyvin, mutta kerron silti oman kokemuksen myös. Varasin ensin ajan tk-lääkärille. Siellä otettiin minusta papa, perusverikokeet, tehtiin gynetutkimus. Sitten siirto perhesuunnitteluneuvolaan. Sieltä lisää verikokeita mulle ja miehelle lähete siemennestenäytteeseen. Tänään käytiin perhesuunnittelun lääkärillä, jossa tehtiin tutkimukset molemmille ja mies sai lähetteen uuteen näytteen antoon, kontrollinäyte. Nyt lääkäri laittaa lähetteen sairaalaan, josta sitten aikanaan aika tulee.

Muillekin vaasalaisille tiedoksi, jos oma tk antaa väärää tietoa. Täällä on ollut ennen sellainen periaate että lapsen saamisessa avustetaan vain synnyttämättömiä. Siksi mekin saatiin melkein tapella hoitoon pääsystä tai siis näiden tutkimusten alulle saamisesta. Meillä on yksi 7-vuotias lapsi ja toista yritetty kuutisen vuotta. Nyt siis tämä Vaasan periaate on muuttunut, täällä avustetaan saamaan toinenkin lapsi. Kaikki eivät vain tiedä sitä. Meille anto väärää tietoa sekä oma tk että psn. Oikea tieto saatiin sairaalasta suoraan gynen polilta. Senkin jälkeen oli vaikeuksia saada tk uskomaan tätä tietoa. Mutta näin siis meillä.

Piksteriina:
Meillä siis ihan sama kokemus tuosta, että annettiin väärää tietoa! Pyysin perhesuunnittelusta (Tk:sta) lähetettä vks:ään tutkimuksiin niin todettiin että ei sinne pääse, kun on jo lapsi. No, sitten Mehiläiseen ja sain clomit ym ja miehelle tehtiin simppatesti. Siellä kans kysyin et voisko se laittaa tutkimuksiin VKSään ja sama vastaus että ne eivät ota. Sitten mentiin yksityiselle Treelle ja siihen liittyvän ultran yhteydessä kuulin yksityisen gynegologiasema Liljan lekurilta että voimmekin päästä Vaasan keskussairaalaan, jonne hän sitten laittoikin lähetteen. Eli jos olisimme saaneet lähetteen heti, olisimme jo hoidossa VKS:ssä, ja lähete myöhästyi sinne siis lähes vuoden kun oli välissä odotusta, clomeja, odotusta, yksityiselle menoa.. Olin niin ärsyyntynyt kun kuulin sitten että jono on 1½ vuotta hoitoihin..
Meillä kans tilanne et 7 vuotias lapsi on ja toista ei näy eikä kuulu.. 3 isciä tehty ykstyisellä ja vielä toivomme pääsevämme vks:ään keväällä, nyt vuosi oltu jonossa sinne.
Tosi perseestä se että tk antaa ihan väärää infoa potilaille ja sen takia joutuu odottamaan ikuisuuksia ja maksamaan itsensä kipeäksi yksityisistä hoidoista!

Myy: siis vuosi?! Se kuuluu hoitotakuun piiriin ja sinne pitäs päästä puolessa vuodessa. Näin sanoi perhesuunnittelun lekuri viime viikolla. Saa nähdä sitten kuinka kauan me joudutaan odottelemaan... Jos ei sitä aikaa sairaalaan tule puolen vuoden kuluessa niin soitan sinne joka päivä niin kauan kun se aika tulee :D Toisaalta ymmärtäähän sen, että esimerkiksi vakavien sairauksien hoito menee tälläisen edelle. Kun järjellä ajattelee. Syli vaan tuntuu niin tyhjältä. Meille ei kai ole poissuljettua, että raskautuminen onnistuisi luomusti mutta hyvin epätodennäköistä se on. Alkaa silleen pikkusen jo puuduttaa :headwall:

Hyvin ikävää täällä tuo virheellisen tiedon anto, lääkäri sanoi meille alkuvuodesta että hyvä että oikaisitte tiedon heille (siis tk) jotta monet muutkin saa sitten oikeaa tietoa. Harmi vain, että tietoa ei ollut ainakaan muutama päivä sitten päivitetty nettisivuille, liekö haluavat tahallaan johtaa ihmisiä harhaan ettei tulisi lisää potilaita. Meitä ei tk:ssa meinattu uskoa ollenkaan vaikka tieto oli sairaalasta saatu, piti kiikuttaa se sairaalasta tullut sähköposti sinne näytille. Muutenkin tän asian tiimoila aikamoista pompottelua terveyskeskuksen ja perhesuunnittelun välillä ennen kun asiat lähti edes joten kuten sujumaan.

En tainnut aiemmin kirjotella sitä (tämä ehkäpä onkin tiedossa ihmisillä), että täällä vaasassa ei mun käsityksen mukaan tehdä noita hoitoja kun ihan alkuselvittelyt sairaalassa ja jotain tutkimuksia kai voidaan myös tehdä. Mutta varsinaisest hoidot tehdään turussa ja tampereella.

Piksteriina: joo mäkin luulin et joku hoitotakuu noihin pätisi.. kävin siis marraskuussa 2010 vks:ssä "ekalla" käynnillä mikä ihan oikeasti oikeasti oli ultra yksityisen klinikan hoitoon liittyen, mutta samalla muka eka käynti vks:ssä. Siis kun Liljan gynegologi mut sinne lopulta sai laitettua jonon jatkoksi. Silloin jo sanottiin et jono on sellainen et meidän vuoro on keväällä 2012. Oli kyllä niin isku vasten kasvoja kun vuonna 2010 kuulee et hoitoon pääsee joskus 2012..! selvittelin asiaa ensin sielä gynen polilta ja kysyin tästä hoitotakuusta. totesivat että hoitotakuu EI koske näitä hoitoja, koska ei ole ihmisen välttämättä tarvitsemaa sairauden hoitoa, lapsettomuus ei ole siis sairaus. Soitin potilasasiamiehelle ja kysyin että voiko olla näin että hoitotakuu ei koske. Hän soitti minulle takaisin ja näin on.. Eli ainoa keino päästä VKS:ään on odottaa ja odottaa... Nyt minulla on pelko persiissä että eivät enää ota meitä sinne, kun meille on tehty 3 isciä yksityisellä. Mutta aion vaatia vielä hoidon vks:stä vedoten näihin kaikkiin väärinilmoituksiin ym mistä johtuen meidän sinne pääsy on kestänyt IKUISUUDEN. eikä siis olla vielä lähelläkään hoitoa.. EHKÄ pääsemme joulukuussa suunnittelukäynnille oli viimeisin tieto kun sinne viime viikolla soitin.
että näin täällä Vaasassa toimii tämä. :(

No on pitkät jonot, eipä taida olla ihan lähiaikoina meillekään sitä aikaa olla sitten tulossa. Mun mielestä niin typerää odotuttaa noin kauan jos ekalla käynnillä annetaan ne clomit. Meillä ei oo mahista tonne yksityiselle puolelle mennä niin julkisen puolen varassa ollaa :( On tässä nyt vielä muutamia vuosia aikaa mutta ikä alkaa sitten pian jo tulla vastaan, joten huh heijaa.

Ei tässä nyt vissiin voi Vaasan kohdalla sanoa että toimis nää asiat ollenkaan. Toisaalta erilaisia tarinoita kun kuuntelee niin väistämättä on tullut ajatelleeksi että liekö olisi tuo kohtelu ja palvelun nopeus ihmiskohtaista...

Nyt syksyllä 2013 pääsemme ensimmäiseen koeputkihedelmöitykseen, välissä on ollut jos jonkinlaista sekoilua ja väärinkäsityksiä. Lääkärit vaihtuneet, eikä vaihdoksen jälkeen ole ehditty lukea potilaskertomuksia. Hoitosuunnittelu jouduttu siksi aloittamaan aina alusta...turhautuminen on niin suuri etten enää edes jaksa reklamoida. Viimeksi, kun annoin palautetta heidän toiminnasta, sain lähetteen psykologille..että näin. Liljalle vain suoraan - siellä Elina hoitaa hommat! Elina oli hetken ajan keikkailemassa VKSllä ja sillon oli kaikki selkeää ja järjestelmällistä...vaan eipä ole enää :(

Yhteistyössä