Vaativa vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surullinen Äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Allergiaa?:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
No, ehkä selviän tästä päivä kerrallaan. Jos itkuisuus ei helpota, yritän selvittää olisiko taustalla allergiaa tai jotain. Mitään iho-oireita vauvalla ei kyllä ole, iho on aivan virheetön.

Voiko koliikki kestää jopa puoli vuotta?

Kyllä mä pyytäisin neuvolalääkäriltä lähetteen maitoaltistukseen - kannattaa se testata. Meidän allergikkolapsi muuttui päivänsäteeksi kun saatiin maidon aiheuttamat vaivat kuriin.

Piti vielä lisätä, että voihan oireilla pelkällä suolistolla, jolloin oireina vois olla vähän huonot kakat, itkuisuus, yölevottomuus ja yleinen paha olo vauvalla. Kaikki eivät oireile ihollaan ollenkaan.

Onkohan mitään tutkimustietoa tai vastaavaa, millaisia lapsia ja aikuisia vaativista vauvoista kasvaa? Ovatko he tavallista herkempiä yksilöitä? Itse olen, niinkuin olen kuvaillutkin, hyvin herkkä ja tunteellinen ihminen. Joskus mieton, onko poika perinyt minun ylitunteellisuuden.

Sinulle Eräs vaativan vauvan äiti, tarinasi kuulostaa kovin tutulta. Minäkään en enää kehtaa puhua kuinka kärttyisä ja vähäuninen vauva joskus on. Muut äidit eivät kertakaikkiaan ymmärrä ja ymmärrän sen kyllä. Täytyy kokea itse vastaava ennkuin pystyy samaistua.

Huh, minusta itsestäni ei tunnu ollenkaan että olisin vahva ihminen, mutta kiitos kuitenkin. :) Itsekin ajattelin, että tuliko meille tämmöinen pippuri juuri siksi, kun kuitenkin loppujen lopuksi ajoittaisista väsähtämisistä huolimatta jaksan kokeilla vauvalle kaikenlaista, vyöhyketerapiaa, vauvahierontaa ja kaikkea mahdollista muuta.

Helpottaa kuitenkin kirjoittaa. Olen aina yksin päivät vauvan kanssa, joten tämä foorumi on ainoa aikuiskontakti näin päivisin.

Hassua muuten, kun lähdin vauvan kanssa kaupoille, oli hän siellä täysin tyytyväinen. Juuri se minua hämääkin. Tuntuu, että kärttyisyys ei johdu mistään fyysisestä vaivasta, koska siihen auttaa ulkopuolelta tulevat ärsykkeet, esim. maiseman vaihto, musiikki tai jokin muu. Jos vaiva olisi pelkästään fyysinen, silloinhan vauva periaatteessa itkisi missä ja milloin tahansa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap. :
Hassua muuten, kun lähdin vauvan kanssa kaupoille, oli hän siellä täysin tyytyväinen. Juuri se minua hämääkin. Tuntuu, että kärttyisyys ei johdu mistään fyysisestä vaivasta, koska siihen auttaa ulkopuolelta tulevat ärsykkeet, esim. maiseman vaihto, musiikki tai jokin muu. Jos vaiva olisi pelkästään fyysinen, silloinhan vauva periaatteessa itkisi missä ja milloin tahansa?

Muuta huomio minultakin tähän keskusteluun. Vasta 5 kk kokemuksella, ei siis millään syvällä rintaäänellä;

Voisiko ärtymykseen (osittain?) olla syynä sekin, että vauvalla on vaan tylsää kotona? Jos kerran rauhoittuu, kun lähdette liikkeelle. Omani on siis vasta 5 kk ja "helppo tapaus", mutta kaipaa tällä hetkellä valtavasti actionia ja huomiota. Muuten menee käninäksi. Pientä uutta katsottavaa, hassuttelua ja sen sellaista.
Ja voihan se äidin nassukin kyllästyttää, vaikkei äidissä mitään vikaa olisikaan. Kaiket päivät kun toinen toistansa tuijottelee. Ehkä siksi isi on pop. Näin taitaa olla monissakin perheissä.
Olisi varmaan hyvä jos voisit vähän höllätä ja lakata "ylianalysoimasta" tilannetta. Oma kokemukseni on, ettei äitiydessä pääse "tilanteen herraksi" millintarkalla analyysillä ja loputtomalla itsetutkiskelulla, sille ei löydy loppua. Ylisuorittamalla täydellistä äitiyttä ajaa vain itsensä piippuun. Jos epäilet valtavasti itseäsi ja hermostut itkuun asti ilmeisesti aika helposti, heijastuu se ehkä vauvaankin. Itse pidän tärkeänä, etten lähde mukaan vauvan hepuleihin ja ärtymykseen, vaan olen hänelle rauhallinen "peruskallio" (no, pyrin ainakin olemaan:-)

Peesaan hieman edellistä kirjoitusta. Meidänkin vauva on paremmalla tuulella, jos vien hänet vaikka automarketiin. Aiemmin en sinne vauvaa vienyt, kun aina haukutaan "ostoskeskusäitejä". Viiden kuukauden iässä kuitenkin käytännön pakosta otin vauvan mukaan ja hän viihtyi hyvin. Mies ottaa vauvan myös aina kauppaan, ja vaikka rattailla menevät, niin hän siirtää vauvan rattaista kaukalolliseen ostoskärryyn. Rattaat kuulemma säilyvät meidän lähikaupan kassojen vieressä eivätkä ole tielläkään.

Myös meillä isä on enemmän pop erityisesti silloin, kun vauva oli pieni. vauva ei myöskään ole sylissä viihtyvää sorttia. Ainoat asennot, joissa viihtyy, on mahallaan oikean käsivarteni päällä tai sitten vauvan selkä tuettuna vatsaani vasten toinen käteni kainalon alta ja toinen jalkojen välistä.

Tuli mieleeni omasta esikoispojastani, että hänkään ei viihtynyt sylissä hyvin. Tajusin vasta myöhemmin, että hän oli jo vauvana niin ulospäinsuuntautunut, että hän hermostui heti, jos hänen piti olla sylissä ja maata selällään. Kun käänsin hänet pystyasentoon, olkapäälle tms, josta hän näki ympärilleen, hän rauhoittui. Arvata saattaa, että tuntui vähän pahalta, kun oma vauveli haluaa tutkia ympäristöään ennenmin kuin katsella minua. No, imettäessä onneksi äidin kasvojen tarkastelu kuului asiaan.

Joskus on vaikea erottaa sitä, itkeekö vauva nälkäänsä vai onko hän liian täynnä. Onko hänet syötetty liian täyteen ja olo on tukala vai onko edellisestä syöttökerrasta liian vähän aikaa niin, että olisi tarvetta röyhtäistä tms. Tällaisesta selviää vain kokeilemalla. Kokemuksesta sanoisin, että ainakin nukuttaminen on sellaista, että asioiden suorittaminen tietyssä järjestyksessä (esim. päiväunilla ensiksi vaipanvaihto, syöttö, ulkovaatteiden pukeminen, rattaisiin, ulos) tuo sitä rutiinia ja opettaa vauvan tietämään, mitä seuraavaksi tapahtuu. Kun sen toistaa, vauva ehdollistuu siihen, että nyt koittaa uniaika ja hän rauhoittuu nukkumiseen.

Esikoisellani oli maitoallergia, joka oli nimenomaan suolisto-oireista. Iho-oireita ei ollut lainkaan. Hänellä siis vatsa oli löysällä (ei ripulilla) eikä allergiakokeista löytynyt mitään. Kuitenkin lastenlääkäri totesi pitkäaikaisten oireiden perusteella selvän allergian. Koska allergiat ovat niin tavallisia, kannattaa pitää kiinni siitä, että antaa vain yhden uuden ruoka-aineen per viikko, jotta mahdollinen allergeenin voi todeta.

Muuten, olisko ollut nyt just tänään Vauva-lehdessä tai vastaavassa ihan kannessa iso otsikko pehmeästä unikoulusta vauvalle. Kannattaa varmaan ostaa ja lukea. Itse pidin vauvalleni ns. radikaalin unikoulun eli huudatin puolivuotiasta poikaani ekana yönä reilun tunnin ennenkuin nukahti. Toisena yönä hän huusi vartin ja sen jälkeen hän on nukkunut kuin tukki. Meillä syynä tähän ratkaisuun oli niin valtava väsymykseni ja uupumukseni, että en olisi jaksanut enää pidempään täysin rikkonaisia yöunia.

Nyt tämä esikoiseni eli entinen maitoallerginen, itkuinen, vaativa vauva on ihana 11-vuotias reipas, allergiaton, iloinen viidesluokkalainen:)

Kyllä varmaan meillä joillakin äideillä on paha tapa ajatella minkälainen vauvan tulisi olla. Omien luonteenpiirteiden ja ulkonäön mukaan. Itselle oli ainakin tosi kova pala kun meidän poika on tosi kranttu ruoan suhteen. Mikään ei kelvannut aluksi ja sitten oli vielä allergiaakin. Olin aina ajatellut tekeväni kaikki ruoat itse ja kaikkea ihanaa, monipuolista. Mutta poikapa ei syönytkään paljoa mitään ja monista aineista tuli ihottumaa. Olin aluksi tosi pettynyt, kun MINÄ olisin halunnut niin ja näin... Mutta on vain hyväksyttävä oma lapsi sellaisena kuin hän on. Vieläkin ruokailut on ihan takkuamista ja hermot menee välillä, mutta ei enää läheskään niin usein kun ennen.
Meilläkin poika rakastaa touhuilla yksin. Niin kauan meillä oli lattialla olo tuskaa, mutta heti kun oppi ryömimään, niin alkoi itkut helpottaa. Herraa vaan otti päähän, kun ei päässyt sinne minne halusi.
Lähtekää liikenteeseen kotoa. Voihan se olla että hänellä on jo tylsää. Vaunulenkille tai kahville jonnekkin. Tsemppiä vaan.

AP:lle: minä itse olen (äitini kertoman mukaan) ollut juuri kuvaamasi kaltainen vaativa vauva.
Pitkästi kyse on varmasti temperamentista; olen helposti ärtyvä, ääni- ja valoherkkä ja herkkäuninen. Television ja radion äänet ovat usein ylivoimaisia kestää, samoin taustahäly. En ole koskaan pitänyt sylissäolosta tai koskettelusta, tunnen oloni kiusaantuneeksi ja hankalaksi, on kuin muurahaiset juoksisivat pitkin selkää, mikä pistää kiemurruttamaan. En esimerkiksi voi kuvitellakaan meneväni hierojalle tms, kampaajalla käyntikin on tuskaa.

Eli tältä pohjalta ymmärrän vauvaasi hyvin.
Uskon, että tämä on luonteenomaista ja synnynnäistä; pidän läheisyydestä, mutta minun aloitteestani, ja esimerkiksi miehen äkilliset halaukset säpsähdyttävät ja ärsyttävät.
Tarvitsen viileän, hämärän ja hiljaisen huoneen nukkumiseen ja ennen nukkumaanmenoakin hiljaisen hetken rauhoittumiseen, vaikkapa kirjaa lueskellen, etenkin lapsena keinotekoinen valo, television äänet, ilmastoinnin ääni, kellon tikitys ym. esti nukahtamisen täysin. Olo tuli vain hermostuneeksi ja "kutisevaksi" enkä voinut rauhoittua, jolloin uni ei tullut.

Toki näin aikuisiällä olen oppinut -pikkuhiljaa- elämään asian kanssa ja voinut totuttaa itseäni hälyyn, mutta lapsena se ei onnistunut.
Minulle rutiinit olisivat olleet tärkeitä; se, että tietää, mitä on tulossa (milloin syödään, nukutaan,) olisi ehkä tehnyt rauhoittumisen helpommaksi. -en tiedä, mutta näin jälkikäteen ajatellen siltä tuntuu.

Asia, josta sinua haluan erityisesti varoittaa; on se, että varo leimaamasta lastasi hankalaksi. Minua on satuttanut syvästi se, että äitini on läpi elämäni antanut minun ymmärtää olevani hankala lapsi. Olin hankala syöttää ja nukuttaa,ja hän syyllistää minua edelleen voimakkaasti siitä, etten viihtynyt sylissä (aivan kuin sille itse mitään voisin),ja että olin muutoinkin kaikin puolin herkkä ja vaikea. -täysin erilainen luonteeltani, kuin äitini.

Tekstisi luettuani, tuli mieleeni, että teillä on äitini kanssa yhteisiä luonteenpiirteitä, mm. tuo että otat vauvan itkun henkilökohtaisesti. -eihän vauvasi sinua syytä, se itkee, koska sillä on paha olla. -eikä pahan olon syyn tarvise olla iso, lähinnä se voi olla vaikkapa rytyssä oleva sukka, joka itsessään tekee olon kestämättömäksi.
-näin vertauskuvallisestikin, mutta ainakin minun tuntoaistini on hirveän herkkä (herkistynyt, kuten kuulokin) ja pienikin ärsyke tuntuu suurelta, jopa sietämättömältä.

Mutta nuo äitini usein lausumat sanat hankaluudestani ovat todellakin vaikuttaneet äitisuhteeseeni pysyvästi. Onpa hän moneen kertaan sanonut toivovansa, että saisin yhtä vaikeita lapsia, kuin itse olin, jotta ymmärtäisin, kuinka kamala olen ollut! Eli hän kokee, että olen ollut ILKEYTTÄNI helposti ärtyvä, kun taas itse koen, että se on luonteenpiirre, jota hän on omalla toiminnallaan ja käytöksellään voimistanut.

Minä olisin tarvinut rutiinit ja rauhallisen, varmaotteisen äidin, en hermostunutta hiplajaa.
Nimittäin nyt seuratessani äitini hoitavan omaa vauvaani -joka on tasainen ja "hyvähermoinen" , oikein helppo lapsi, huomaan äitini olevan jotenkin hermostuttava ja epävarmuutta herättävä.

MINÄ kiemurtelen tuolillani vaivautuneena ja ahdistun katsoessani äidin vauvan hoitoa; vauvaa kieputetaan edestaas, asentoa vaihdellaan kokoajan, ja uusia virikkeitä työnnetään eteen ja vanhat revitään käsistä pois, vaikka vauva on ihan tyytyväinen, ja katselisi rauhassa tarjottua lelua.
Kun vauva kiinnostuu jostain, tai vaikkapa istuu sylissä, jo parin minuutin perästä asentoa vaihdetaan ja näytetään uusia juttuja. -vauva ei saa olla rauhassa hetkeäkään, eikä rauhoittua katselemiseen/olemiseen hetkeksikään.

Syöttäessä annetaan ensin yhtä ruokaa, pian jo toista ja syötetäänpä huviksi kolmattakin, -muutama lusikallinen kaikkia, mitään ei saa rauhassa syödä, vaikka maistuisikin. Jos ruokaa tarjotaan liian hitaasti, vauva alkaa kitistä,jolloin äitini päättää, ettei vauvalla ole nälkä -ja nostaa nälkäisen lapsen pois pöydästä.
Rauhassa ei saa syödä, vaan ruokailun lomassa ooitellaan lamppua ja kelloa, leikitään ym.

Vaatteita äitini vaihtoi tytön ollessa pieni yhtä mittaa; pannaanpa tämä mekko, otetaan kuvia, pannaan toinen mekko, ei kun tuo onkin kivempi jne.

Nukkumaan vie lapsen vasta sitten, kun se huutaa suoraa huutoa tai on niin väsynyt, ettei silmät tahdo pysyä auki -pienempää väsymystä ei äitini huomaa/halua huomata.
Lapsi pannaan sänkyyn, heijataan pyllystä, silitetään, vaihdetaan asentoa, laitetaan peittoa, nostetaan ylös kun kitisee, kun kitinä ei viidessä sekunnissa lakkaa, kokeillaan jotain muuta.

-Koko elämä on yhtä härdelliä. Vauva ei saa ikinä tarpeeksi aikaa rauhoittua eikä aikaa olemiseen ja elämiseen.

Mielestäni tässä on kyse siitä, että äitini ei tunnista vauvan tarpeita EIKÄ osaa luottaa itseensä hoitajana, vaan kokeilee kaikki tietämänsä keinot yhteen pötköön, eikä edes niin, että ehtisi havaita, mikä tepsii. Mielestäni äitini ei (tässä tapauksessa, muttei kyllä yleensäkään) osaa asettua toisen asemaan, vaan hädissään pyörii ja hyörii ja hätännyttää lasta lisää.

Täytyy vielä mainita, että lapseni on rauhallinen, eikä ole moisesta moksiskaan, mikä tietenkin vahvistaa entisestään äitini käsitystä MINUN hankaluudestani, ja ilkeydestäni. Kun mikään ei ole hyvä, vaikka kaikkensa tekisi. -Sepä se, jättäisi kaiken tekemättä, niin olisi hyvä.

Minä taas voin jopa fyysisesti pahoin vauvan "hoitoa" katsellessani, ja sen verran hyvin tunnen itseni, että jos (ja kun) minua on noin hoidettu, niin enpä ihmettele, että olen ollut hankala.

Tällä esimerkilläni äidistäni EI ole tarkoitus syyllistää sinua, tai pahoittaa mieltäsi, enemmänkin tarjota ajattelun aihetta. Enkä tarkoita nyt tällä, että hoitaisit lastasi väärin tai huonosti, vaan että mikä sopii toiselle ei välttämättä todellakaan sovi toiselle. Ja että joskus äidin ja lapsen luonteet ja tarpeet voivat mennä niin pahasti ristiin, että tuntuu, ettei mikään onnistu.

Triana, voi olla, että olen kuvailemasi hermostunut hiplaajaäiti, enkä osaa rauhoittua. Tavallaanhan kyseessä on oravanpyörä. Lapsi kiemurtelee eikä viihdy, itse yrittää korjata lapsen asentoa. Sillä ei tarkoita mitään pahaa, mutta ehkä sitten olen tietämättäni tehnyt väärin. Huokaus...

En minä lastani pidä ilkeänä tai hankalana, mutta ymmärrät varmaan että väistämättä tässä on kyse vuorovaikutuksesta jo alusta pitäen. En ole ainoa, joka välillä väsähtää vauvaan.

Samalla rakastan vauvaa aivan mahdottomasti, enkä haluaisi että hän olisi yhtään muuta kuin mitä hän on. Rauhallinen vauva tuntuisi varmaan minusta tylsältä! :) Ainoa, mikä vaivaa minua on se, jos vauvalla on jokin vaiva ja itse voin hänen oloaan jotenkin asennonvaihdolla tai muulla helpottaa.

Ehkä minun täytyy yrittää vahvistaa mielikuvaa, että olemme todella erilliset olennot, enkä millään voi aina estää kaikkia vauvan itkuja. Minulla itselläni on myös ääniyliherkkyys, eli kestän kauhean huonosti itkuääntä tai edes kätinää. Siksi ehkä yritän liikaa ja hössötän kun lapsi hieman inahtaa.

Tarkoituksesi ei ollut pahoittaa mieltä, mutta väistämättä niin kävi. Niin tai näin, aina sitä on kuitenkin tavalla tai toisella huono äiti. ;) Onneksi sinä olet onnistunut paremmin ja sinulla on rauhallinen lapsi. Ehkä minäkin opin ajan kanssa paremmin tulkitsemaan vauvan itkuja.

Hmmm... tuli vielä mieleen, jos vauvaani ei esim. ota syliin silloin kun hän aloittaa vaimean kätinän, hän alkaa karjua aivan täyttä kurkkua. Sellaista on melko vaikea äitinä kestää... En tiedä pitäisikö sitten tehdä toisin. Olen ihan vilpittömän kiinnostunut. Periaatteessahan 4 kuukautta vanha ei osaa vielä manipuloida ja itse vaiston varassa lohduttaa aina välittömästi itkevää lasta.

Melkoisen hurja vauva on siis kyseessä. Vastaavasti hän kyllä myös nauraa täydestä sydämestä silloin kun on iloinen.

Trianan tarina oli hyvin mielenkiintoinen, mutta eihän se välttämättä liity mitenkään ap:n äitinä olemiseen. Kukaan meistä ei tiedä, millainen hänen vauvansa on ja millainen äiti ap on. Minusta ainakin vaikuttaisi, ettei ap ole hermostunut äiti, vaan että vauvan ja äidin temperamentit ovat kovin erilaiset. Siitä tosin olen vakuuttunut, että vauvat pitävät varmoista ja päättäväisistä otteista ja kaikenlainen hermostuneisuus näkyy heti. Mutta vaikea se on olla hermostumatta, jos vauva on "hankala".

niin.. toi hermostuminenkin on kiinni temperamentista.

Itse en ainakaan hermostu juuri koskaan, varsinkaan vauvalleni. Eli on niin paljon kiinni siitäkin kenellä on itsehillintää ja kenellä ei.

ap: olen pahoillani, en todellakaan tarkoittanut sinun olevan hermostunut hiplaaja äiti, vaan enemmänkin koitin kirjoituksellani tuoda esiin äitien ja lasten temperamentti-eroja, kuten juuri tuo vauvan hermostuminen.

En tarkoittanut, että olisin äitinä onnistunut hyvin, vaan että lapsellani on hidas temperamentti, toisin kuin minulla, tai vaikkapa sinun vauvallasi. Esimerkki: vauvani on nälkäinen; hän alkaa ensin kitistä hieman, sitten enemmän, ja pikku hiljaa huutaa kunnolla. Sama vaikkapa epämieluisassa asennossa ollessa. Jos minä olisin vauva, karjuisin heti kunnolla, suoraa huutoa, kun olo on huono, se on, eli temperamentti on räiskyvämpi.

Eli tällä tarkoitan juuri samaa, kuin tuo kuvailemasi, jos et ota vauvaa heti syliin, hän alkaa karjua täyttä kurkkua.

Samaa tarkoitin kirjoituksella äidistäni; hän on hyvin pitkään harkitseva ja asioita tarkkaan analysoiva; minulle -kiivaamman luonteen omaavana- tuottaa vaikeuksia tehdä hänen kanssaan yhtään mitään, oli sitten kyse jugurtin ostamisesta tai vaatteiden valitsemisesta -isommista asioista puhumattakaan. Äitini miettii, pohtii ja järkeilee, hän käy mielessään läpi miljoona eri vaihtoehtoa, minä taas teen päätökseni nopeasti, sen hetken tunteen pohjalta. Esimerkiksi tuo kaupassa käynti äitini kanssa on tuskaa; miten kukaan voi kuluttaa ikuisuuden jugurttihyllyllä miettien, ottaisiko mansikkaa vai banaania, vaniljaa ei ainakaan, mutta kun tuo on tarjouksessa, vaan kun lapset ei siitä niin pidä, mutta kun... argh!

Tuolla sinun ja äitini luonteen samankaltaisuudella (kirjoituksesi perusteella) tarkoitin lähinnä tuota analysoimista, en hermostunutta hiplaamista, siitä kerroin lähinnä osoittaakseni, että lapsetkin ovat erilaisia; sen, mikä on minulle sivusta katsottunakin kestämätöntä, tyttäreni kestää mukisematta. -tässäpä taas oiva osoitus temperamenttieroista. -ja kyse oli todellakin äärimmäisestä hästäämisestä, ei mistään normaaalista asennon korjaamisesta ja vauvan olon helpottamisesta.

Koitin myös kertoa -ehkä hieman huonosti- että kaikki eivät todellakaan pidä koskettelusta ja/tai sylissäolosta, toki juttu meni äitini hästäämiseen, vaikka pääpointti olikin tuo kosketuksesta/läheisyydestä nauttiminen.

vauvan kannalta kyse voi olla myös turhautumisesta. Nelikuinen ei varmaankaan manipuloi, mutta vauvasi kiivas temperamentti aiheuttaa sen, että hän turhautuu helposti, kun ei tule heti ymmärretyksi.

Tiedän, kuinka turhauttavaa on, kun kaikkensa yrittää, eikä vauvalla siltikään ole hyvä olla, vaan itku jatkuu ja jatkuu.
Kyse ei kuitenkaan ole sinun huonoudestasi tai epäonnistumisestasi äitinä, vaan enemmänkin kommunikaatio-ongelmista.

Tuo kirjoitukseni äidistäni luisui pois alkuperäisestä ajatuksestani siksi, että olen jokseenkin katkera saatuani ikäni kuulla kuinka hankala olen. -kaikkia ajatuksiaankaan ei ehkä kannata lapsille toitottaa. Olen oman lapseni syntymään asti elänyt siinä uskossa, että olen oikeasti jotenkin "vaillinen" "eivät sisaruksesikaan..." on hyvin tuttu lause. Kun sitten näin äitini hoitavan lastani, alkoivat monet asiat selkiytyä. Mitään (henkistä) vahinkoa tuskin olisi tapahtunut, ilman tuota syyllistämistä hankalaksi. Siksi kirjoitin asiasta pitkään, koska todellakin halusin varoittaa sinua siitä. Ei kukaan halua kuulla olevansa hankala tai vaikea. Äitinikin olisi pitänyt -aikuisena- ymmärtää temperamentti erot (kuten sinä olet ymmärtänyt) ja olla ennemminkin ylpeä tulisesta tyttärestään (no, kiukuttelevasta ainakin) eikä latistaa itsetuntoa ja verrata muihin "toivotumman luonteen omaaviin" lapsiin.

Toisinpäin käännettynä (temperamentti-eroista) tyttäreni on aika arka ja "hitaasti syttyvä", esimerkiksi kylässä ollessa viihtyy sylissä, ja vasta pitkän ajan tilannetta tarkkailtuaan jalkojeni juuressa -tiukasti lahkeesta kiinni pitäen. Pelkkä vieraan katse -tytölle osoitetusta juttelusta puhumattakaan- aiheuttaa lohduttoman itkun. Pahimmassa iässä (n.4-6kk) pelkkä vieraan ihmisen katse vaikkapa kaupassa, sai tytön suupielet vääntymään nurinpäin. -puhumattakaan papparaisista, jotka niin mielellään olisivat pikkuista jututtaneet -naisia tyttö sietää hieman paremmin. Vielä tämä on lähinnä huvittavaa, mutta epäilenpä, että ujostelun jatkuessa minä hermostun tytön lämpenemisen odotteluun. -eikä muuta vaihtoehtoakaan taida olla, kuin koittaa kehittää lehmän hermot.

Vauva on aina oma persoonansa, ja mielestäni vanhemman tehtävä on -paitsi kehittää omaa itsetuntemustaan- tutustua vauvaan ihmisenä ja persoonana, sekä koittaa tukea hänen itsetuntemustaan ja sen kasvua.

Uskon, että suhteesi lapseen kehittyy pikkuhiljaa, sitä mukaa kun pitte tuntemaan toisianne. Lapsesi on kuitenkin oma, erillinen persoonansa, eikä tutustuminen käy kädenkäänteessä.
Itkua on raskas kuunnella, mutta yrität kuitenkin parhaasi, ja -ennenkaikkea- rakastat lastasi. Ei vauva itsekään aina tunnista, mikä on hätänä, itkettää vain, joten vaivan tunnistaminen on vaikeaa myös äidille.
-eikä itkun aiheen todellakaan tarvitse olla suuri.

Jos itku häiritsee ja tuntuu, että vie hermot, kannattaa muuten kokeilla korvatulppia, ne suodattavat pois terävimmät äänet, jolloin itkua on helpompi kestää.

Kannattaa myös koittaa nauttia ihan sydämen pohjasta niistä yhteisistä ilonhetkistä ja koittaa tehdä asioita, joista vauva nauttii.
-meillä tyttö esimerkiksi viihtyi tuossa iässä markettien ostoskärryjen kaukalossa, josta näki melkein koko maailman -tai ainakin kaupan. (viihtyi siis siihen asti, että joku kehtasi puhua Hänelle...)

Itselläkin kului aika mukavasti hissukseen hyllyjen välissä kierrellessä ja ruokaostoksia tehdessä -vaikka kaupoissa käymistä inhoankin, oli kuitenkin helpottavaa päästä kotoa pois.-

Mutta tarkoitukseni ei todellakaan ole pahoittaa mieltäsi, mutta ymmärrän, että helposti mielensä pahoittaa tälläsisissä asioissa. En kuitenkaan tarkoita kirjoitustani millään pahalla, enhän edes tunne sinua/vauvaasi!

Piti vielä lisätä, että tuo päiväkirjan pito on todella hyvä konsti löytää vauvan rytmi.
Itse en ihan päiväkirjaa pitänyt, mutta pakosta jouduin vauvan rytmiä seuraamaan ja miettimään (eli löytämään vauvan rytmin) sillä meillä on hevosia, joiden ruoka-aikojen on niin ikään hyvä olla säännölliset ja vieläpä sopivin välein, ja jouduin suunnittelemaan hevosten ruokinnan vauvan päiväunien ajalle. Eli pakostakin tuli aina vilkuiltua kelloon, milloin on lapsen päiväuniaika ja niin ollen myös hevosten ruoka-aika.

Tuo päiväunien paljous itse asiassa yllätti; vauva nukkui vielä puolivuotiaanakin kahden tunnin välein, noin puolituntia kerrallaan, muistaakseni päivän aikana oli kahdet pidemmät (tunnin) unet. Vaunuissa nukkui vain, jo työnsin koko ajan, silloinkin max.tunnin, eli nukkui yleensä sisällä.
Unien jälkeen sitten söi ja leikki, minkä jälkeen koittivatkin seuraavat torkut. Jos unia jäi puuttumaan tai unien väli venyi vaikka kolmeen tuntiin, oli meillä hyvin kiukkuinen nuori neiti.

Pikkuhiljaa, lapsen oppiessa liikkumaan, nuo unetkin vähenivät. Edelleen liki vuoden ikäinen tyttö nukkuu kahdet päiväunet, sekä kunnon yöunet. Ensimmäisten päiväunien aika on jo pari tuntia heräämisestä, ja toisten n.kolmen, viimeistään neljän tunnin kuluttua edellisistä unista. Nukkuu puolesta tunnista jopa kahteen tuntiin, yöunista, ilmoista ym. riippuen.

Vaunuissa ei oikein koskaan viihtynyt, paremmin alkoi viihtymään, kun oppi istumaan, eli vaunuista jo näkeekin jotain. Makaaminen oli ihan tyhmää. Muutoinkin alkoi viihtymään paremmin, kun oppi liikkumaan.
-Eli kyllä teilläkin joskus helpottaa!

Triana, minusta on surullista kuulla, että äitisi sanoi sinua hankalaksi. Se jättää varmasti arven itseluottamukseen. On hyvä, että avasit silmiäni etten koskaan vahingossakaan kertoisi lapselleni hänen olevan hankala.

Ymmärrän myös tuon temperamenttisuuden vaikutuksen hermostumiseen. Olen itse toisaalta samanlainen. Olen kärsimätön ja joskus helposti tulistuva, vaikka vuosien varrella olen valitettavasti oppinut olemaan maan hiljainen sivustaseuraaja.

Voi muuten olla, että vauvani vain nukkuu liian vähän. Ehkä hän on onnistunut hämäämään minua virkeydellään. Hän on todella seurallinen ja aktiivinen ja joskus väsymyksen merkit jäävät huomaamatta. Niihin yritän nyt paneutua paremmin.

Korvatuplat ovat olleet kyllä toisinaan käytössä ja niistä on suuri apu.

Itsehillinnästä, siinä minulla on todellakin kehittämistä. En minäkään hermostu vauvaan sillä tavalla, että koskaan vahingoittaisin häntä, mutta joskus on parempi laskea esim. vauva omaan rauhaansa, pois sylistä kun tuntuu että itku ylittää sietokyvyn. Pienen tauon jälkeen rauhoittuu itse ja vauvakin sitä myötä rauhoittuu.

Ymmärrän nyt hyvin mitä tarkoittaa sanonta 'lapset kasvattavat vanhempiaan'. Jo nyt olen oppinut paljon myös itsestäni, samalla kun olen tutkaillut vauvaani. Minä olen epätäydellinen ihminen, onneksi! Tähän saakka yritin onnistua aina kaikessa täydellisesti. Vauvan kanssa sellainen on mahdotonta.

Olen oppinut myös sen, että olenkin yllättävän kärsimätön ja siinä olisi minulla kehittymistä.

Vielä haluaisin korostaa, että en siis haluaisi vauvani olevan yhtään toisenlainen. Rakastan häntä tuollaisena temperamenttisena pippurina. Hän muistuttaa minua ajasta, jolloin itsekin uskalsin olla kiukkuinen ja polkea jalkaa.

Ihanaa, että meillä on vielä pitkä elämäntie yhdessä tallusteltavana. Uskon, että meille tulee vielä monta vaikeaa hetkeä, mutta monta äärimmäisen auvoisaa hetkeä ja uskon että auvoisia hetkiä on enemmän.

Minun ehkä pitäisi oppia myös olemaan analysoimatta liikaa ja keskittyä konkrettisiin juttuihin kuten onko vauvalla nälkä, jano, kuuma, mahavaiva tai unentarve.

Kiitos Triana, että kirjoitit. :)

Hei muuten meillä poitsu käy ihan ylivilkkaaksi kun väsyy. Hänestä tulee oikein Durasel-pupu. Mitä enemmän tahtia tai tihutöitä, niin sitten tietää, että nyt on unien aika. Ja silloin kun vie sänkyyn, nukahtaa inahtamatta. (Melkein aina) Että näinkin voi olla...

Ei sun vauva voi kauhean vaikea tapaus olla kun ehit noin paljon kirjottaa ja miettiä. Mun mielestä ei kuulosta mitenkään ihmeelliseltä että vauva itkee ja känisee. Sellasta se nyt vaan on. Älä ota asioita niin vakavasti kyllä se siitä

*** edustaa taas jälleen näitä ihania ihmisiä, jotka tietävät kaiken paremmin kuin muut.

Kyllä se siitä- lause varmasti joo sinuakin rohkaisisi jos sulla olis vaativa vauva ja olisit ihan väsynyt sekä kokisit monenlaisia tunteita laidasta laitaan. Vauvoja tosiaankin on helppoja ja vaativia - eipä sitä helppojen vauvojen äidit paljon voi tajuta millaista on, kun on vaativa vauva.

Kaikkien vauvat kun eivät nuku monen tunnin päiväunia, eivät nukahda "itsekseen" mihinkään, milloinkaan, eivät viihdy itsekseen viihdyttämättä.

Kaikkeen ei ole patenttiratkaisuja. Vaativan vauvan kanssa vain pitää elää, kuten helponkin, mutta tuollaisista "kyllä se siitä"- tason neuvoista ja kannustuksista ei paljon mihinkään valitettavasti ole.

Periaatteessa on kyllä sellainen ihan perusasia, jonka moni äiti unohtaa. Vauvan ainoa keino kommunikoida ja ilmoittaa, että jokin on vialla, on juuri itku. Itku ei ole siis mitenkään kamalaa ja vakavaa. Jotekin tuntuu siltä, että moni äiti hätääntyy, kun vauva itkee. Jo isommalla lapsella itkuun usein onkin joku isompi syy (kipu, paha mieli jne), mutta vauvalla kyse on vain ikään kuin ilmoitusluontoisesta asiasta, että hei, mulla on nyt nälkä.

Esimerkiksi vauvaa voi totuttaa olemaan lattialla. Ehkä aluksi vauva viihtyy siinä noin kaksi sekuntia, mutta totuttamalla vauva oppii pikkuhiljaa viihdyttämään ihan itse itseään. Jotekin tuntuu, että välillä vauva tuputetaan niin täyteen virikkeitä, että vauva ei osaa rauhoittua millään. Tajusin aikoinaan itse, että vaikka vauva on pääosassa, on myös omasta jaksamisesta pidettävä huolta. Lopulta meillä ns. hankala vaavi tottui esimerkiksi olemaan lattialla. Hän oppi viihdyttämään itseään vaikkapa maton hapsuja imeskelemällä tai muovikauhaa hakkaamalla.

Tarkoituksenani ei ole syyllistää, vaan lähinnä pohtia omaa käyttäytymistä vanhempana. Ikävä kyllä, minullakin esikoinen oli ikäänkuin harjoittelukappale. Toisen lapsen kanssa meni jo helpommin. Tämä kolmas tulee todennäköisesti olemaan hänkin omanlaisensa persoonallisuus ja varmaan ihan erilainen kuin kaksi aiempaa.

Niin tutun kuuloista! Kyllä monet itkut olen itkenyt vauvan kanssa, kun oikein väsyttää ja masentaa. Tsemppiä teille ja jaksamista, muistakaa että kohtalotovereita löytyy!

Triana, minun esikoinen oli vauvana juuri tuollainen kuin sinunkin lapsesi. Alkoi vierastamaan 3kk iässä ihan hirveästi ja pääosin miehiä. Olikohan pitkälti yli yhden vuoden, että antoi pappansa ottaa syliin. Nyt (2-vuotiaana) on edelleen todella ujo vieraiden edessä ja pahemmin juuri miehien, jopa omaa kummienoansa ujostelee niin kovin, ettei uskalla lähestyä ja pakoon lähtee jos häntä lähestyy. Vauvana viihtyi pitkiäkin aikoja sitterissä yksinään, paljoa ei olisi tarvinnut viihdyttää. Oli kaikin puolin "unelmatapaus", nukkui ja söi hyvin, eikä juurikaan itkeskellyt. Kuopus on nyt 6kk ja temperamentiltaan selvästi "vaativampi". Toki hänkin syö ja nukkuu hyvin, kokonaisia öitä. Mutta tuo kitinä ja viihdytys on se ongelma. Nyt on ehkä hieman helpottamaan päin. Minulla siis kokemusta molemmista temperamenteista. Ja täysin samallalailla hoidan vauvaa nyt kuin esikoista puolitoista vuotta sitten. Tarkoitan otteet ja semmoset on samanlaiset, ehkä nyt vieläkin rauhallisemmat. Tietty molempia täytyy kohdella heille sopivalla tavalla, mutta muuten nuo lapsenhoitotavat ovat samanlaiset. Ja silti reagoivat erilailla, juuri tuon temperamenttieron vuoksi. Ei se auta kuin hyväksyä lapsensa sellaisina kuin ovat. Leimaamista täytyy kyllä välttää viimeiseen asti, eli ei kehu helppoa lastakaan helpoksi ja kiltiksi, ei se ole välttämättä yhtään sen parempi kuin sanoa vaativaa vaativaksi. Molempi parempi ja onhan se mielenkiintoista sitten myöhemmin seurata miten kumpikin asioihin reagoivat.

Ap: Yritä sitten kun mahdollista pitää sitä unikoulua, nimittäin se, että saat nukuttua kunnolla auttaa sinua jaksamaan paremmin ne päivät. Oli ne sitten minkälaisia hyvänsä. Huomasin itse, kun tämä kuopus oli alle 3kk (siis ennen kuin rytmi löytyi), valvoi yöllä jopa kolmekin tuntia putkeen ja olin väsyksissä, niin en jaksanut niitä itkuja ollenkaan niin hyvin, kuin nyt kun vauva nukkuu 12 tuntia heräämättä. Minun ei onneksi tarvinnut unikoulua pitää, alkoi itsestään nukkumaan noin hyvin.
Olen nyt sitä mieltä ja juteltuani asiasta muidenkin kanssa, että ensimmäisen lapsen pitäisi olla se vaativin ja siitä aina seuraavat helpompia. Minulla oli toisin päin ja on oikeasti pakko sanoa, että olisi todellakin helpompaa kun se vaativa olisi ainut. Nyt kun vielä täytyy jaksaa isommankin kanssa, niin voimat ovat oikeasti joskus koetuksella. Voimia sinulle ap!

Lisäystä vielä, eli luultavasti pääset uhmaiästä helpommalla. Olen kuullut, että ns. helpoilla vauvoilla on paljon paljon pahempi uhma kuin vaativilla vauvoilla. Ja olen monien tuttujen kanssa asiasta puhunut ja olen tullut siihen päätökseen, että se pitää paikkansa. Omalla esikoisella (helppo vauva) ollut uhmaa kohta jo puoli vuotta, vaikka nyt on 2v2kk, eli alkoi aikaseen ja on oikeasti paha. Eli ehkä se vähän lohduttaa...

Meillä sama tilanne kuin Katilla, eli taustalla oli maitoallergia. Meidänkin vauva on nyt kuin eri ihminen, kun ei vaivoja enää ole... Kannattaa kokeilla maidotonta dieettiä! Voimia ja kyllä se joskus helpottaa, vaikkei nyt varmasti siltä tunnukaan.

Jos ap vielä hengailee näillä sivuilla, olisi mielenkiintoista miten hän selvisi vauvaiästä, ja että selvisikö itkun "syy" koskaan..? Meillä oli melko samanlaista kanssa alkukuukaudet..

Yhteistyössä