Vähän purnaan kuitenkin vaikka on ollut melkein täydellinen joulu.. (lahjoista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tosi tonttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tosi tonttu

Vieras
Mua ihmetyttää tällainen asia: minä olen kysynyt sukulaisilta että mistä heidän lapset ilahtuisi (esim. murkuille on vaikea ostaa) ja saanut aika kalliitakin lahjatoiveita, noh, olen ne sitten toteuttanut.

Mutta ihmettelen että meidän lapset on sitten saaneet samaisilta ihmisiltä karkkirasian kääreissä, värikynät jne.

EN siis oikeasti En ole siitä suutuksissani, mutta mietin miten kehtaa omalle lapselle pyytää 40-60e:n lahjaa ja sitten antaa 5e:n lahja tähän suuntaan?
Auttakaa mua, miten tästä eroon, minä kun aidosti haluan ilahduttaa lapsia jouluna sen takia ostan vähän "yli omien varojenkin". mutta kyllä mua nyt vähän harmittaa kun omat lapset jää karkkilinjalle..
Ensi vuonna sitten käytän nekin rahat omiin lapsiin (jos vain osaisi olla "kovana")

Ps. ei tarvitse veetuilla on mulla elämä ja oikeasti ei se tähän kaadu, mutta myönnän että hämmenyin ja vähän pahoitin mielenikin.

meillä on nin paljon sukulaisia että ollaan sovittu että jokainen ostaa omille kummilapsilleen ja omille lapsille tietty :) sekä vanhemmille ja anopille ja apelle.
Säästyy monelta mielipahalta :)

ensi vuonna pidät karkkilinjan ja ostat omillesi. Mua hävettää toisinpäin, kun tulee mummeilta ja kummeilta isot lahjat ja itse ei pysty lähellekään samaan tasoon...

Otat sellaisen linjan vastaisuuden varalle, että kaikki lapsisukulaisten lahjat saavat maksaa esim. max 20 euroa. Jos et keksi murkuille lahjaa, anna rahana. Tätä kun pidät aina tulevaisuudessa, ei vastaanottajille tule pettymyksiä ja hekin tietävät minkä "arvoisen" lahjan voivat ostaa sinun lapsillesi. Tästä huolimatta jos tulee halvempia lahjoja, niin sitten on rahatilanne huono tai muuten vaan röyhkeä ja juntti.

Alkuperäinen kirjoittaja sypris:
Me tehtiin sopimus ettei osteta kenelekkään lahjoja ,niin ei kellekkään tule paha mieli.

tällaisiin sopimuksiin mukaan, mutta siitä ei ole nyt kyse. Ehkäpä ensi vuonna ehdotan sopimusta että jokainen ostaa vain omalle perheelle.
4vuotta sitten ehdotin sopimusta että vain lapsille ostetaan ja siihen kyllä kaikki suostuivat, toivottavasti tähänkin. : )

Alkuperäinen kirjoittaja Riikka:
Otat sellaisen linjan vastaisuuden varalle, että kaikki lapsisukulaisten lahjat saavat maksaa esim. max 20 euroa. Jos et keksi murkuille lahjaa, anna rahana. Tätä kun pidät aina tulevaisuudessa, ei vastaanottajille tule pettymyksiä ja hekin tietävät minkä "arvoisen" lahjan voivat ostaa sinun lapsillesi. Tästä huolimatta jos tulee halvempia lahjoja, niin sitten on rahatilanne huono tai muuten vaan röyhkeä ja juntti.

että minä olen meidän suvun pienituloisin. nyt kävi niin että ne varakkaiden perheiden lapset sai sata lasissa lahjoja kaikilta ja minun lapset jäi hyvin vähälle kun äiti tyhmänä lahjoi suvun lapsia ja loppurahalla vasta omiaan : (

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Riikka:

että minä olen meidän suvun pienituloisin. nyt kävi niin että ne varakkaiden perheiden lapset sai sata lasissa lahjoja kaikilta ja minun lapset jäi hyvin vähälle kun äiti tyhmänä lahjoi suvun lapsia ja loppurahalla vasta omiaan : (

Nyt on pakko sanoa, että teit typerästi. Miltähän omista lapsistasi tuntuu kun huomasivat että lahjoit muita lapsia huomattavasti enemmän kuin omia..

Itsekkyys on välillä ihan tervettä. Jos ne varakkaiden perheiden lapset sai muutenkin jo lahjoja, niin ihan suotta anoit vielä sinäkin..

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Miksi ostat noin kalliita lahjoja vieraiden muksuille.. omaa tyhmyyttä.

Nimimerkkikin sen jo kertoo että tiedän tämän faktana. Ensi vuonna uudet kujeet. ja onneksi omat lapset ei tiedä miten olen muita lahjonut, mutta itse tiedän ja nyt se on loppu!

No ohho, meillä lahjat vaihdetaan oman perheen, appien ja isovanhempien kesken. Ei jestas jos pitäis kaikki serkut ja mukulat lahjoa. Ei tarvitse eden pysyä "kovana", järki kun on kädessä ja päässä. Kummilapset tietty erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja neiti Apila:
No ohho, meillä lahjat vaihdetaan oman perheen, appien ja isovanhempien kesken. Ei jestas jos pitäis kaikki serkut ja mukulat lahjoa. Ei tarvitse eden pysyä "kovana", järki kun on kädessä ja päässä. Kummilapset tietty erikseen.

6 sukulaislasta joista 2 on kummilapsia, lähisukua ovat. mutta jos kaikkiin n. 50e niin se on iso raha ainakin mulle..
Ensi vuonna ostan jotain mihin mulla on varaa ja tuo maks 20e voisi olla kyllä hyvä juttu!

Tiedän miltä tuntuu,meillä ollut monena vuotena sama homma.Olen oikeasti ollut monesti ihmeissäni miten toisilla pokka riittää pyytää omalle lapselle ihan törkeän kalliita lahjoja.
Meillä eräs sukulainen antaa lahjalistan jossa on kaikki lapsen toivelahjat hinnasta viis ja hän olettaa että joka sukulainen siitä valitsee minkä ostaa.Toinen taas ilmoittaa että voisitko sinä ostaa tuon niin käsken sen toisen ostaa sen toisen...
Nyt olen kypsynyt tähän niin paljon että annoin kaikille lapsille rahaa 10e ja saavat ostaa sitten itse lahjansa.

No onpa kyllä aika törkeetä käytöstä sun sukulaisilta. Mua taas hävettää kun omat porukat ostaa meille ja lapsille aina vaikka mitä( esim. tulostin saatiin), ja itte mulla ei oo rahaa ostaa paljoa niille... Tosin mä kyllä oletan että ne ymmärtää sen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
6 sukulaislasta joista 2 on kummilapsia, lähisukua ovat. mutta jos kaikkiin n. 50e niin se on iso raha ainakin mulle..
Ensi vuonna ostan jotain mihin mulla on varaa ja tuo maks 20e voisi olla kyllä hyvä juttu!

Tuolla n.300e sain lahjat koko suvulle... Olisiko mennyt edes 200e rikki. Oma lapsi sai 40e arvoisen lahjan meiltä. Taidat todella olla lapsirakas, kun sukulaisten lapsiakin noin tyyriillä lahjoilla muistat.

Ja en tiedä mistä mieleen pompsahti, mutta entä jos ne tietää et ne saa sulta kalliit lahjat, ja vaihtavat vaan kortteihin nimet "äidiltä ja isiltä" ja ostavat itse ne värikynät ja laittavat "Ap:lta".. Sori, en mää yleensä oo näin kyyninen..

Rikkaathan on rikkaita sen takia, että elävät muiden selkänahasta.

Jos joku kehtaa ehdottaa omalle lapeslleen yli 20 euroa maksavaa lahjaa, tajuaa tyhmempikin, että on röyhkeä tapaus kyseessä...