vai ettei lapsilta mene lääkärikäynnistä maksua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja justiinsajooooo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

justiinsajooooo

Vieras
aika kiero systeemi täällä pääkaupunkiseudulla. Lasten terveyskeskuskäyntienhän tulisi olla ilmaisia, mutta käytäntö on ihan eri. Soitin aamulla varatakseni akuuttiaikaa lapselle, mutta aikoja ei ollut. kehotettiin vaan sitten tarvittaessa hakeutumaan lasten päivystykseen 16 jälkeen.

Pakkohan se lapsen tila oli hoitaa (nenämahaletkutus kuivumisen vuoksi), joten päivystykseen oli mentävä ja siitä tuli sitten 27,50 euroa laskua. Kun kuulemma tästä päivystyksessä käynnistä sitten joutuukin maksamaan.

mites muualla päin suomea?

Meillä (diabeetikko)-lapsi, joka käy 2kk välein diabeteslääkärillä maksaa kyllä joka kerta poliklinikkamaksun.

MUTTA vasta 3x 4kk aikana olen käyttänyt esikoista ensiapupolilla paikallisessa terkkulassa, sieltä ei ole tullut
laskua, mutta ei pidäkkään tulla.

Poliklinikka käynnistä on jouduttu maksamaa, esim. fysioterapeutti, mutta ei koskaan tavallisista terveyskeskusajoista tai sairaalan iltapäivystyksestä tai siihen liittyvistä toimenpiteistä (röntgen yms.).

Jos olitte lastenklinikan päivystyksessä, niin siellä on maksuton TK päivystys JA sairaalapäivystys. Tuosta sairaalapäivystyksestä menee poliklinikka maksu. Ja sinne teidät on varmasti ohjattu.

hei foortti...no kun ei täällä mikään tk ota lapsia kun päiväsaikaan ja sen jälkeen päivystys on ns lasten tk päivystys sairaalan yhteydessä

Meillä on tk:ssa poli, minne pääsee jos (lukekaa siis KUN) tk:hon ei saa aikaa.
Se on tavallaan ns ensiapu, mutta hyvin väljästi tulkiten, ei oikea ensiapu.
Ja sieltä ei tule maksua.

Keskussairaalassa on taas lastenpkl, mutta sinne pääseen vain ajanvarauksella lähetteellä tai ensiavun kautta, mutta sitten meneekin suoraan lastenvuodeosastolle tai yliopistolliseen kauemmas.
Ja nämä kaikki maksavat.

mä vielä ymmärtäsin sen maksun jos mulla olis ollut mahdollisuus viedä siihen ns normitk:oon , mutta jos sinne ei edes aikaa saa...
Se maksuko on kynnyskysymys? Eikä suinkaan se, että kiireellistä hoitoa tarvinnut lapsi sai sitä?

Ei täälläkään tk:ssa mitään nenämahaletkuja laiteta, vaan tk lähettää yliopistollisen keskussairaalan lasten polille (ts. lasten päivystys) jos sellaiselle on tarvetta.

27,50 erikoissairaanhoidosta on mitätön summa.

[QUOTE="juuhuu";25724948]Jos olitte lastenklinikan päivystyksessä, niin siellä on maksuton TK päivystys JA sairaalapäivystys. Tuosta sairaalapäivystyksestä menee poliklinikka maksu. Ja sinne teidät on varmasti ohjattu.[/QUOTE]

no ei kun jorvin lastenpäivystyksessä ihan ilman lähetettä kun ollaan espoolaisia.

Se maksuko on kynnyskysymys? Eikä suinkaan se, että kiireellistä hoitoa tarvinnut lapsi sai sitä?

Ei täälläkään tk:ssa mitään nenämahaletkuja laiteta, vaan tk lähettää yliopistollisen keskussairaalan lasten polille (ts. lasten päivystys) jos sellaiselle on tarvetta.

27,50 erikoissairaanhoidosta on mitätön summa.

kyllä tiedän että se on mitätön summa ja toki hoitaisin lapseni vaikka maksais mitä...se nyt ei ollut se pointti...ihmettelen vaan lähinnä sitä, että jos on akuutin terveyskeskusajan tarve niin sitä aikaa ei saa...vaan täytyy hakeutua maksulliseen päivystykseen vasta 16 jälkeen.

no tiedä sitten...aika jännä minusta sinällään jos asiakas ei itse edes tiedä olevansa erikoissairaanhoidon puolella ..tai siitä ei sanota että joooo ette te nyt olekkaa terveyskeskuspäivystyksessä vaan erikoissairaanhoidossa.

[QUOTE="annika";25724988]no jos olisit vienyt normitk:hon niin teidät ois silti lähetetty eteenpäin lasten polille, ,ei terkkarissa mitään nenämahaletkuja laiteta.[/QUOTE]

Näinpä se taitaa mennä.

Jos polilla tapaa lääkärin, niin menee maksu. Jos tapaa terapeutin tai muun vastaavan, niin ei mene maksua.

Aikoinaan lapsella oli paha vatsatauti. Terveyskeskuksesta lääkäri lähetti hoitoon sairaalan polille. Meni maksu.

kyllä tiedän että se on mitätön summa ja toki hoitaisin lapseni vaikka maksais mitä...se nyt ei ollut se pointti...ihmettelen vaan lähinnä sitä, että jos on akuutin terveyskeskusajan tarve niin sitä aikaa ei saa...vaan täytyy hakeutua maksulliseen päivystykseen vasta 16 jälkeen.

Jaa, luulin että ihmettelet maksua etkä sitä ettei terveyskeskukseen ollut aikoja :saint:

Vaikka olisitkin saanut lapselle tk-ajan, niin samaan paikkaan olisitte kuitenkin päätyneet, oletan. Kun ei terveyskeskuksessa laiteta nenämahaletkuja.

hupsista...nyt mää taisin erehtyä...en mä tiedäkkään nyt maksoiko se käynti :D:D mä katoin laskun päivämäärää ja se olikin toisesta erikoissairaanhoidon polikäynnistä :D:D

sori sori mun moka, nähtäväksi jää tuleeko laskua

Siis mitä hyötyä siitä terkkarilääkäriajasta olisi teille ollut? Lääkäri olisi kirjoittanut teille lähetteen polille, jossa sitten olisi taas se maksu mennyt.

Nyt sen sijaan tk-ajat oli varattu niille jotka pärjäsivät pelkällä tk-käynnillä ja se teidän polihoitoa vaativa vaiva hoidettiin suoraan siellä polilla, ilman välikäsiä. Ja siten voitiin hoitaa enemmän potilaita.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
no ei kun jorvin lastenpäivystyksessä ihan ilman lähetettä kun ollaan espoolaisia.

tiedoksi vaan että vaikka ootte espoolaisia niin saatte mennä mihin tahansa hyksin alueella. Myös Lastenklinikalle tai vaikka Peijakseen. Mutta Jorvi on hyvä sairaala ja sieltä saa hyvää hoitoa. Itse en koskaan kehtaisi valittaa pienistä tk-maksuista koska Suomessa on ensiluokkaisen hyvä terveydenhuolto ja varsinkin hyksin alueella on erikoissairaanhoito priimaluokkaa!

Siis mitä hyötyä siitä terkkarilääkäriajasta olisi teille ollut? Lääkäri olisi kirjoittanut teille lähetteen polille, jossa sitten olisi taas se maksu mennyt.

Nyt sen sijaan tk-ajat oli varattu niille jotka pärjäsivät pelkällä tk-käynnillä ja se teidän polihoitoa vaativa vaiva hoidettiin suoraan siellä polilla, ilman välikäsiä. Ja siten voitiin hoitaa enemmän potilaita.

näin kiireisenä ;) kotiäitinä vastaisin, että oltais kenties selvitty vähemmällä odottamisella jos oltas päästy sinne tk ajalle. Nyt odotettiin vissiin se kolme tuntia ensin lääkärin näkemistä, sitten taas pari tuntia labroja ja lääkäriä ennenkuin varsinainen toimenpide tehtiin. Eihä siinä prosessissa vierähtäny ku vissiin 9 tuntia....

näin kiireisenä ;) kotiäitinä vastaisin, että oltais kenties selvitty vähemmällä odottamisella jos oltas päästy sinne tk ajalle. Nyt odotettiin vissiin se kolme tuntia ensin lääkärin näkemistä, sitten taas pari tuntia labroja ja lääkäriä ennenkuin varsinainen toimenpide tehtiin. Eihä siinä prosessissa vierähtäny ku vissiin 9 tuntia....

Onko teillä lapsella vakuutus? Yksityinen lääkäri on tuossa tilanteessa kiva jos haluaa välttää jonoja, niitä kun kunnallisella puolella lähes aina on.

Yhteistyössä