Vaihteleva laskettu aika ? Muita ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Strömsö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Strömsö

Jäsen
18.06.2007
40
0
6
Onko muita joilla laskettu aika vaihtelee ? Ja kokemuksia seuraamuksista myös.

Mulla menkkojen mukaan la 25.2.

Nyt sitten parilla ä-poli käynnillä ovat vekslanneet la aikaa.

Viimeisin kompromissi on 3.5 ja samainen lääkäri meinasi muuttaa sen 13.3 asti, joka tuntuu jo tosi oudolta siksi kun bongasin selvän oviksen hiemman vielä aiemmin kun sen piti olla, ja varmistin vielä ovistikulla.

Voihan ne tikut toki väärin näyttää ja tuntemuksiinkaan ei aina voi luottaa.

Lääkärin peruste muuttaa sitä aikaa oli ettei synnytystä lähdetä käynnistämään liian varhain. Ihan järkeenkäypä selitys.

Mutta hassuinta on, että samana päivänä kätilö ultrasi, mittaili kaikki reisiluut, ym ja totesi koon vastaavan viikkoja.

Edellisellä viikolla toinen lääkäri sanoi, että on kyllä isompi, mitä jotkut arviot on ollu. Eli hän myös ultrasi, mittasi ja totesi että olisi viikkojen kokoinen myös.

Sitä pari viikkoa aiemmin oli np, jossa ei ollut kuin mahd. pari päivää pienempi..

Nyt parhaimillaan tämä lääkäri, jolla olin kontrollikäynnillä hematooman takia, arveli 13.3 lasketuksi ajaksi. Sekoili kyllä kiekon kanssa enemmänkin.
Hän perusteli tämän arvion niin että heille on opetettu la päättelemään ihan ekasta ultrasta, joka mulla tehty viikolla 6+5. Siitä siis tämä 13.3 arvio.

Lääkäri joka ultrasi silloin 6+5 totesi vielä että aika vaikea saada tarkkaa tulosta, kun on niin pieni vielä, että voi olla muunkin kokoinen.

Muut lääkärit on sanoneet että np on jo aika tarkka ja rakenne viimeistään.
Hänestä niillä ei ole mitään merkitystä.

Miten muilla onko laskettu aika rakenne ultrassa saatu haarukoitua paremmin kohdalleen vai sekoilu jatkunut loppuun asti ?

Onhan tässä sekin puoli ettei varmaankaan synny muutenkaan lähimaillakaan laskettua aikaa, mutta onhan tähän selvyys saatava, milloin jään äityslomalle jne..Ei tämä sekoilu voi jatkua.

Pääasia kuitenkin että pikkuinen on pysynyt matkassa, kasvanut hyvin ja liikkuu vilkkaasti =)

Mikä laskettu aika sulla on merkattu neuvolakorttiin siihen kohtaan mihin laitetaan raskaustodistukseen merkittävä la? Se se lopullinen nimittäin on.

Mulle sanottiin esikoista odottaessa että np-ultran mukainen on oikea, rakenneultrassa vaikuttaa jo niin paljon perintötekijät kokoon ettei koon perusteella enää voi sanoa mikä la on.

Lasketun ajan kohdalla lukee sekä 25.2 että 1.3 ja todennäköisimmän la:n kohdalla 5.3 ja 13.3.

Np:ssa olivat sitä mieltä ettei la:aa muuteta, mutta tämä kontrollikäynnin lääkäri päätti sitten alkaa kuitenkin sitä muuttaa.

Np lääkäri ja kätilö oli sitä mieltä, että koko tosiaan voi olla vähän pienempi,
mutta ei niin paljoa, että la muutettais. Siis 25.2 pysyis.

Mulla oli ystävä raskaana ja huomasi sen vasta neljännellä kuulla ja hänellekkin sanottiin, ettei hätää kun vielä rakenteeseen kerkiää.
Hänellä heitti viikon se arvio, ettei kuitenkaan kovin paljoa, vaikka vielä ensisynnyttäjä.

Huh, mitä vaihtelua :o
Mutta oman mielipiteeni sanoakseni, vähiten noista luottaisin tohon menkoista laskettuun aikaan ja eniten ehkä np-ultrassa annettuun aikaan? Mutta ei mulla oo koskaan laitettu neuvolakorttiin ku kaks laskettua aikaa; menkoista ja np-ultrassa saatu.
Ja meillä neuvolassa laskettu aika muutetaan np-ultran jälkeen eikä rakenneultran jälkeen tai oikeastaan ultraajakätilö sen muuttaa siihen korttiin.
En osaa auttaa, toivottavasti viimeistään rakenneultrassa saat viimeisen lasketun ajan :)

Suvitus+poika 14+6

Mulla kävi niin että koska kuukautisten mukaan ei saatu laskettua (vikat menkat jäi pois), menin ultraan tarkistuttamaan LA:n ja se kätilö ryssi senki lahjakkaasti, niin että kun oltiin oletettu et oon viikolla 8 tai 12, olinki viikolla 6 yhtäkkiä. Mulla siis oli 3 LA:a: XX.8.07, 22.9.07 ja 11.10.07(ultran mukaan). Voiko siis pahemmin heittää??? Kätilö ei uskonu mua ku sanoin että voisko tos olla virhe, ei voi pitää paikkaansa. Olin nimittäin jo plussannu sillon ku mun olis sen mukaan pitäny vasta hedelmöittyy.
No selvishän se sit yksityisellä käydessä että kätilöllä oli käyny pilkkukämmi ja oikee laskettuaika oli sit 17.9.07. Tän virheen takia kuitenki meni kaikki tutkimukset persiilleen ja varsinaista np-ultraa ei edes tehty koska viikkoja oli jo 16 seuraavalla käynnillä. Mutta ne kyllä sano että suunnilleen siihen 15-16 viikolle voidaan vielä antaa tarkempi la, mut sen jälkeen lapset kasvaa niin omaa tahtia, ettei voi enää luottaa esim rakenneultrassa tehtyyn arvioon.
T+t40+4

Onpas sulla ollut mielenkiintoiset lasketut ajat :o
Mä olen ollu jo vähän aikaa viikolla 16 =)
Oikeasti luultavasti viikolla 17...

Minä kanssa laskeskelin just sitä, että sen olisi pitänyt hedelmöittyä
samaan aikaan kun plussasin. Eli ainakaan se 13.3 ei pidä paikaansa.

Kyl se siitä! Selviää se ajan kanssa ja sit ku miettii että ei se kuitenkaa ajallaan synny niin muutama päivä sinne tänne ei haittaa missään! Ymmärrän kyl että onhan nää niin jänniä asioita et haluis että kaikki tapahtuis just niinku pitää, mut minkäs teet! Jakselehan nyt ja luota aina ittees! Jos susta tuntuu ettei se voi olla se 13.3 niin sano niille topakasti että haloo! Ite tein sen virheen että kiltisti nielin kaiken vaikka tiesin 100% varmasti että olen oikeassa!
Jakselehan vielä ja toivottavasti kaikki menee hyvin!!! :hug:

Minulla muutettu reilusti. Esikoisen kohdalla menkkojen mukaan 2.7. ja rakenneultran perusteella, joka silloin ainoa ultra, 23.7. Rakenneultra tosin tehtiin meillä kahteen kertaan asian varmistamiseksi kolmen viikon välillä. Poika syntyi 11.7. rv 38+2.

Toisen lapsen la menkkojen mukaan 6.8. Muutettiin varhaisraskauden ultrassa 24.8. Np-ultrassa muutettiin taas 17.8. Poika syntyi 24.8. rv 41.

Minulle lääkäri sanoi, ja olen myös monesti lukenut, että np-ultra on tarkin. Meillä kyllä on molemmilla muutetut lasktut ajat pitäneet hyvin paikknsa, sillä esikoinen oli kätilön mukaan hieman ennenaikaisen oloinen syntyessään ja kuopus taas vastaavasti yliaikaisen.

Kiitoksia kun olette kommentoineet juttua.

Itse sitten alan uskoa että se 25.2, joka pysyi niskapoimu-ultrassakin, on varmaan kuitenkin se kaikkein lähinnä oikea.

Kun eivät enään hämmentäisi sairaalalla tätä.
Tulee, kun on tullakseen.

Minä kävin eilen np- ultrassa tulevassa synnytyssairaalassa. Siellä keskustelin tästä lasketusta- ajasta kun minullakin kakkosta odottaessani sitä muutettiin vielä rakenneultrassa.
Kätilö sanoi, että virallisten suositusten mukaan laskettua-aikaa voi vielä niskapoimu- ultrassa muuttaa, mutta EI enää rakenneultrassa, sillä todellakin siinä vaiheessa lapsi kasvaa omaa vauhtiaan.
Ihmetteli silloisen lääkärin toimintaa, ja sanoi, että muualla Suomessa näitä "muutteluita" vielä tapahtuu, sillä asiasta ei ole olemassa kuin suositukset. Sekin asia tulee lähiaikoina muuttumaan, jolloin kaikissa sairaanhoitopiireissä on sitten samat käytännöt.

On kyllä varsin kirjavaa toimintaa eri paikkakunnilla. Pari tuttua on odottaneet Seinäjoella ja siellä taasen aika erilaiset käytännöt monessa asiassa, kun meillä.

Jo se on sinänsä huvittavaa, että lääkärin ja kätilön raskauskiekko on meidän sairaalassa erilainen !?!
Näin väitti se lääkäri jolla viimeksi olin.

Samainen lääkäri luki omaansa kiekkoa vällillä oikein ja välillä väärin
ja ensin siihen tarvittiin ensin puhelin konsultointiapua ja lopuksi toinenkin lääkäri tulkitsemaan sitä :laugh:

Eivätkö voi tehdä jotain tietokoneohjelmaa valtakunnalliseen käyttöön sairaaloille, jonka kanssa ei sitten tulisi ainakaan lukuvirheitä, niinkuin kiekon kanssa. Ja sitten lääkäreillä ja kätilöillä ainakin olisi samat tiedot.

Meiiläkin on vekslaitu LAta. mutta kuulemma np-ultra tosiaan on se tarkin ja sen mukaan neuvolakortissa LA.

minulla tehtiin pari viikkoa np-ultran jälkeen toinen ultra ja siinä viikkoja olisi tullut jopa enemmän kun mitä kuukautisten mukaan voi olla. Lääkäri sanoi sen johtuvan siitä että ensimmäisen 12 viikon jälkeen sikiöiden koossa on jo yksilöllisiä eroja eli toiset on pidempiä ja toiset lyhyempiä vaikka viikkoja olisikin saman verran.

Mutta harvoinpa ne vauvat tajuaa laskettuna päivänä syntyä, tulee kun on tullakseen... :heart:

Eka ku sain plussan kävin heti netissä lasketuttamassa ja kierron pituuden vuoksi laskettu aika olis ollu 20.2, no sitte neuvolassa ei otettu pitkää kiertoa ollenkaan huomioon ja sitte LA oli 13.2, sitte ekassa ultrassa sanottiin että sikiö ei lähimainkaan vastaa aikaansa ja sitte laskettu aika oli 26.2 ja np-ultrassa se muuttu 28.2 ja ei oo nyt sen jälkeen muuttunu mut parin viikon päästä on rakenne ultra niin saa nähdä mitä siellä sanotaan.

Yhteistyössä