Vaikea tilanne. Neuvoja kaivataan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"miia"

Vieras
Yritänpäs selittää tilanteemme niin hyvin kuin mahdollista.
Olemme uusperhe ja meillä ei ole yhteisiä lapsia. Minun tyttäreni asuu luonamme pysyvästi ja mieheni samanikäinen tyttö asuu luonamme 50% ajasta.
Olemme asuneet yhdessä 3 vuotta.

Nyt on tyttöjen koulun aloituksen aika. Mieheni ex ei ole missään vaiheessa hyväksynyt perhettämme, eikä hän ole suostunut esimerkiksi siihen, että tytöt olisivat menneet samaan päiväkotiin (tätä olisi ollut lastemme toive).

Nyt olemme muuttaneet lähemmäs mieheni exää, jotta yhteistyö helpottuisi ja tytöt saisivat aloittaa koulun yhdessä. Koulupaikat piti hakea kuukausi sitten, eikä mieheni exä suostunut siihen, että laittaisimme lapset yhdessä alueella olevaan pienempään kouluun, vaikka rehtori (sama molemmissa kouluissa) tätä suositteli, jotta olisimme voineet varmistaa lasten pääsevän yhdessä kouluun. Hän käytti hyväksi tilannetta, koska mieheni lapsi on kirjoilla äitinsä luona, joten mikäli emme olisi lähettäneet hakemusta tähän suurempaan kouluun yhdessä, olisi hän käyttänyt lapsen asuinpaikkaa meitä vastaan.

Viikko sitten saimme koulupäätökset. Lapset saivat paikat eri kouluista. Tämä tuntuu todella väärältä, sillä lapset haluavat menä yhdessä, ovat pyytäneet sitä jo parin vuoden ajan. Koulun rehtori soitti minulle ja sanoi, että myös mieheni lapsi saisi paikan pienemmästä koulusta, jos mieheni exä suostuisi siihen. Nyt kaipaan neuvoja, miten saisin hänet muuttamaan mielensä. Olen vuosikausia vienyt tarhaan surullisia lapsia, enkä halua enää että tämä jatkuisi samalla tavalla.

Pienempi koulu olisi muutenkin parempi vaihtoehto ja käytännöllistä olisi arjen kannalta, että lapset saisivat olla samassa koulussa.

Kiitos kaikista neuvoista.

Pitäisi tulla ip osoitteen mukaan oma paikkakunta heti.
http://www.google.fi/search?hl=fi&output=search&sclient=psy-ab&gbv=1&sei=rf6GT-eQDsnP4QSEqJTkBw&q=aurinko%20laskee&spell=1&sa=X

Voisitteko pitää perhepalaverin, jossa lapset itse kertoisivat tälle exälle, että haluavat mennä samaan kouluun?

Eipä tuohon oikein mitään muuta ole kuin puhuminen exän kanssa. Vaikea tilanne.

Onko kouluissa samanlaiset iltapäivähoidot ja aamuhoidot? Jos jommassakummassa paremmat, saisiko sillä ex:n suostuteltua, että lapsille sama koulu.

Tosi erikoista, että huoltaja voi päättää, ketä muista lapsia kouluun otetaan.

Tietysti ei olisi hyvä tästä riidellä, mutta onko miehelläsi ja hänen exällä lapsen yhteishuoltajuus? Jos on, ei äiti saa päättää yksin koulua. Meillä on yhteishuoltajuus ja molemmilla vanhemmilla oli oikeus vaikuttaa kouluun. Onneksi oltiin samaamieltä asiasta.

Suurempaan kouluun ei oteta enää lapsia, kun luokat ovat jo täynnä. Sinne haettiin exän painostuksesta molemmat, mutta valitettavasti paikkoja ei riittänyt molemmille.
Perhepalavereja olemme pitäneet, mutta hän pysyy kannassaan. Ei anna lapsensa mennä pienempään kouluun. Hänelle ei merkitse mitään, että tytöt haluavat mennä yhdessä. Se tuntuu todella palalta.
Olen yrittänyt tässä kirjoittaa listaa pienen koulun hyvistä puolista, sekä siitä mitä etuja on kun lapset menevät yhdessä. Tapaamme mieheni exän taas ensi viikon alussa ja haluaisimme olla "valmistautuneita" kohtaamiseen.
Mielestämme lasten pitäisi saada mennä yhdessä. Siksi olisinkin kiitollinen kaikista argumenteista asiaan liittyen. Jollakin tavalla tämä jatkuva kiusaaminen on saatava loppumaan. Eihän hän voi lasten parasta haluta, jos ei kuuntele heidän toivettaan. :(

Vaikea tilanne. Kurja, ettei exä osaa ajatella lapsen parasta tässä asiassa. Ymmärrän toisaalta häntäkin - joskus on vaikea olla reilu kun on enää niin vähän asioita mistä pitää kiinni. Mahtaako exä kokoa sen jotenkin ylitsepääsemättömäksi asiaksi, että joutuisi esim. vanhempainilloissa sitten olla sinun kanssasi tekemisissä vai mikä lienee se ongelma...? En oikein osaa antaa neuvoja, en toisen aikuisen mieltä oikein saa muutettu ja vaikea häneen on millään järkisyillä yrittää vaikuttakaan, koska kysehän on ihan vain omasta kaunasta, ei siitä etteikö hän olisi ymmärtänyt mitä lapsi haluaa. Ei nyt vain halua välittää siitä mitä lapsi haluaa.... Teillä on tietenkin mahd. pyytää paikkaa sieltä isommasta koulusta, mutta onko se sitten sen arvoista, jos exä on noin hankala? Eikö lapsille saattaisi riittää se yhdessäolo kotona?

Yhteishuoltajuus on, mutta lapsi on kirjoilla äitinsä luona. (Sekin vastoin tahtoamme).
Lapset ovat siis nyt menossa ekaluokalle, eli mitään siteitä ei mieheni lapsella tähän suurempaan kouluun ole. Koulut myös sijaitsevat 700m säteellä toisistaan.

Mitä jos siltä miehen exältä kysyisi suoraan, että tekeekö hän tuon teidän kiusaksenne vai onko hänellä joku oikeasti hyvä syy? Ja jos kyse on pelkästä kiusanteosta, voisi hänelle huomauttaa, että todella väärin lasta kohtaan käyttää häntä kiusanteon välikappaleena. Että voisiko se miehen exäkin miettiä sitä lapsen parasta, kun lapsi itse toivoo samaan kouluun pääsyä.

sinulle #16. Olen soittanut isompaan kouluun ja laittanut tyttäreni sinne "jonoon". Kaiken varalta, jos exän mieltä ei saa muutettua. Lapset kyllä toivovat kovasti, että pääsisivät yhdessä kouluun ja ovat molemmat jo asiasta itkeneet. Tuntuu täysin hullunkuriselta, että exä tekee tätä. Omalle lapselleen. Me olemme kovasti yrittäneet tsempata ja parantaa suhdettamme, mutta takaisin tulee vain pahaa.

#19: Lasten koulumatka on molempiin kouluihin suurimpiirtein sama, joten se ei voi vaikuttaa asiaan. Pienempään kouluun on reitti turvallisempi, ei ole risteyksiä ja koko matkalla pyörätie.

sinulle #16. Olen soittanut isompaan kouluun ja laittanut tyttäreni sinne "jonoon". Kaiken varalta, jos exän mieltä ei saa muutettua. Lapset kyllä toivovat kovasti, että pääsisivät yhdessä kouluun ja ovat molemmat jo asiasta itkeneet. Tuntuu täysin hullunkuriselta, että exä tekee tätä. Omalle lapselleen. Me olemme kovasti yrittäneet tsempata ja parantaa suhdettamme, mutta takaisin tulee vain pahaa.

Juu, näinhän se on. Ehdottomasti tässä pitäisi kuunnella lasten mielipidettä. Nuo kuviot on vaan niin tuttuja, hankalia exiä sopii melkeinpä 12 tusinaan.... :( Onko tänä exä yksin vai onko hänellä uutta puolisoa? *yrittää edelleen ymmärtää, että mistä tuo kauna tulee*