Vain nannia, mutta ei nänniä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nanni äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nanni äiti

Vieras
Onko muille käynyt näin ja mitä olette sitten tehneet.. eli vauva 2kk ja maitoa ei tullut tarpeeksi, jotta vauva olisi tullut kylläiseksi. Annoin nannia ja sitähän menee. Vauva on todella kova syömään. Huomasi että pullosta tulee helposti ja saa masun täyteen. Enää ei huoli tissiä. Vaikka väillä tulisi hyvinkin maitoa (tai hyvin ja hyvin,mutta ainakin tulisi), niin vauva jaksaa imeä muutaman imun ja sitten irroittaa otteensa ja alkaa huutamaan. Eikä huoli enää tissiä. Vain pullo kelpaa.
Miksi ihmeessä näin? Ja mitä asialle voi tehdä?
Ja paljonko vauvalle voi vastiketta antaa?
Kannan huonoa omaa tuntoa vastikkeen annosta ja ehkä siksi olen vahingossa (?) venyttänyt syöttöväliä (voi olla reilu neljänkin tunnin väli) ja kun vauva sitten syö, nannia menisi vaikka kuinka. Yleensä olen antanut 60 milliä, mutta en tiedä riittääkö se. Pitäisikö antaa vähemmän ja useammin vai tuollain harvakseltaan ja paljon?
Paljonko teidän vauvat syö tai söivät tällaisena 2 kuukauden ikäisenä pullosta? Siis ne, jotka pullosta söivät.
Yritän kyllä lypsää vauvalle rintamaitoakin, mutta tulos on usein heikko. Jos saisinkin pumpattua paljon maitoa, niin sitä mielestäni voisi antaa vaikka litran (no vähän liioittelen..) kerralla, mutta vastikkeen anto on jotenkin ajatusmaailmaani vastaan. Vaikka jotainhan sitä on vauvalle annettava.
Onko muilla siis vastaavia kokemuksia ja oletteko sitten suosiolla vaan siirtyneet pulloruokintaan?

Vauva tottuu helposti pulloruokintaan, koska pullosta maito tulee helpommin kuin rinnasta. Rinnan imemisessä vauva saa tehdä töitä. Rintamaidontuotannossahan pätee kysynnän ja tarjonnan laki. Kun vauva imee, rinnat alkavat tuottaa maitoa juuri tälle vauvalle sopivan määrän. Jos vauva juo välillä pullosta, rinnat ajattelevat, että eihän sitä maitoa tarvitsekaan niin paljon ja maidon tuotanto vähenee. Eli jos haluaa imettää, niin kannattaa jättää vastikkeen käyttö minimiin. Näin rinnat terästäytyvät eikä vauva totu helppoon pulloruokintaan. Mutta jos siirryt kuitenkin vastikkeenkäyttäjäksi, niin suosittelen lypsämään joka päivä vähän omaa maitoa joukkoon niin kauan kuin sitä tulee. Äidinmaidossahan on parhaat vasta-aineet. Näin ainakin ennen tutkimukset väittivät.

Niin.. tiedän että mitä enemmän vauva imee, sitä paremmin maitoa tulee, mutta kun ongelma on juuri siinä, ettei vauva yksinkertaisesti enää suostu imemään. Muutama imu, sitten irroitus ja huuto, eikä tissiä enää oteta suuhun..

Minä olen imettäjä, mutta tuo 60 ml kuullostaa aika vähältä? Vauvallani oli syömisongelmia alussa ja oli sen vuoksi osastolla synnyttyään. Ei osannut vielä imeä tissiä ja päästiin pois, kun söi 70 ml pullosta itse (alle viikon ikäisenä).
Soita neuvolaan ja kysy tuota määrää.
Äidinmaidosta, vähäkin määrä päivässä käsittääkseni on parempi kuin ei lainkaan vastutuskyvyn lisäämiseksi.

Jatkanpa taas tätä juttua, tyylilleni uskollisena...
Mutta olen ymmärtänyt, että vauva kyllä säätelee itse syömistään, olipa kyse vastikkeesta tai rintamaidosta. Eli kyllä kai vastikettakin voi antaa vauvantahtisesti eli silloin kun vauvalla on nälkä ja niin paljon, että vauva tulee kylläiseksi.
Saanko muuten kysyä, miksi aloit antamaan vauvallesi vastiketta? Jos haluat yrittää vielä imetystä, niin suosittelen tosiaan imetyksentukilistalle liittymistä ja neuvojen kysymistä sieltä. Saat tukea kanssasisarilta. Itse kyllä neuvoisin kestämään vauvan rintaraivarit ja vain imettämään. Seuraa lapsen kasvua. Jos sitä ei tapahdu, niin sitten vastikkeelle.

Oletko muuten kokeillut rintakumia? Muistuttaa sitä pulloa, jos saisit huijatuksi :)
Minä olen imettänyt kumilla koko ajan, kunnes nyt 7,5 kk iässä vauva oppi yhtäkkiä tissille.

ninnu2 kysyit miksi aloin antamaan vastiketta.. juuri siksi, että en saanut vauvaa tyytyväiseksi ja kylläiseksi imettämällä. Huusi kovasti ja varmastikin nälkäänsä, sillä pullosta lisämaitoa saatuaan oli kuin "eri mies" koko vauva. Ja kyllä minä aina tissiä tarjoan, mutta kun ei huoli, niin ei huoli..
Paljonko siis "uskallan" antaa tuota paljon parjattua vastiketta??

Tekstisi on suoraan kuin omasta tilanteestani. Valitettavasti ja tiedän että se tuntuu pahalta. Olenkin selvitellyt asiaa Imetyksen tuki-yhdistyksestä ja sieltä nimenomaan sain mielenrauhan asialle. Poitsu siis tällä hetkellä 2 kk ja eikä enää opi rintaa imemään. (Ei auta mitkään konstit: rintakumit, harhautukset, korvikkeen anto kylmänä/ennen tisua/tisun jälkeen, huvitutteilu, ei mikään.) Näin sanottiin myös Imetyksen tuesta. Paitsi jos haluaa mennä läpi pitkän ja kivisen tien. Itse päätin että lopetan imetyksen (ei voi tehdä kummallekkaan henkisesti hyvää, että vauva raivoaa rinnalla ja äiti hermostuu ja vauva aistii sen). Nyt siis pumppaan äidinmaitoa vauvalle ja myös minulla sitä tulee erittäin vähän! Kuuden tunnin välein 40-60 ml!! Masentavaa, mutta kuten tuesta sanottiin kroppa tiivistää kaiken tarvittavan tähän pieneen määrään äidinmaitoa joten se on yhtä ravintorikasta kuin jos imettäisi paljon. Mutta mahansa poitsu saa siis täyteen korvikkeista.

Mutta teet tietenkin mitä itse haluat ja parhaaksi näet. Omalla kohdallani tämä on paras vaihtoehto (nyt vasta vauvakin on tyytyväinen, ihana naurava pikku poitsu eikä juuri enää edes itke mistään) ja olen ratkaisuuni erittäin tyytyväinen. Vaikka pumppaaminen onkin välillä rasittavaa, mutta kyllä sen kestää kun menee hyvään tarkoitukseen! Tsemppiä! =)

Anette.. kuinka paljon kerralla poikasi juo vastiketta? Olen ihan ulalla paljonko pulloon sitä kannattaa laittaa. saatan laittaa liian vähän, kun pelkään ylisyöttämistä. Tosin tuon 40-60 millin jälkeen tuntuu siltä, että enemmänkin menisi. Annanko vaan niin paljon kun poika vetää? Poika imee usein pulloa vielä hanakasti vaikka maito on jo loppu ja pullon saa oikein kiskaista pois..
Kamalaa kun tuntee syyllisyyttä jostain vastikkeen annosta! Sitä niin paljon pauhataan kuinka imettävä äiti on se hyvä äiti..

Voi, älä kanna syyllisyyttä siitä, ettet imetä. Ruokit poikaasi ja se riittää. Joskus ihan ärsyttää liiallinen imetyshössötys. Tuskin lapset poikkeavat pätkän vertaa isompana ainakaan sen suhteen, onko niitä imetetty vai ovatko ne saaneet pulloa. Turha syyllisyys pois, nauti pojastasi ja äitiydestäsi äläkä pilaa lyhyttä pulloruokinta-aikaa itsesyytöksillä!

minulle kävi noin.. minulta kyllä ois tullu maitoa, mutta pullosta annettiin joskus koska haluttiin nähdä paljon vauva syö ja joskus sai isikin syöttää ja joskus vauva oli hoidossakin.. sitten alkoi rintaraivarit ja taas annoin suosiolla pullosta. Monethan eivät tässä tilanteessa anna pullosta vaan antavat vauvan raivota kunnes suostuu tissille, minusta vaan ei siihen ollut.

Meillä syötiin 2 kk iässä varmaan 60-120ml.

Vastiketta voi antaa niin paljon kuin vauva syö ja pitääkin antaa. Se on ihan hyvää se vastinekin vaikka imetys olisi tietysti paras vaihtoehto. Kokeile sitä että et vaan anna pullosta, jos vielä voit.. ja just noita rintakumeja ja muita.

Mulla vauva, nyt 3,5 kk ei suostunut millään rinnalle. Hän joutui alussa teholle ja vaikka kävin siellä imettämässä, hän sai silti lisämaitoa pullosta. Kun kotiin tultiin alkoi hirveä raivoaminen. Mulle oli sanottu että on tärkeää että vauva saa paljon ruokaa ja koska en saanut häntä rinnalle, päädyin antamaan pullosta.

Annoin vauvalle n. 1,5 kk täysin rintamaitoa, lypsin vaan ahkerasti pulloihin. Sitten alkoi kysyntä kasvaa niin suureksi ettei maidontuotantoni enää yksin riittänyt. Aloin antaa lisäksi korviketta. Seurailin mistä määrästä vauvaa tulee kylläiseksi ja annoin sitten aina sen verran. Jos alkoi näyttää että lisääkin uppoaa, niin sitten vaan lisäsin annoskokoa.

Nyt siis vauva on 3,5 kk ja saa vieläkin hiukan äidinmaitoa päivittäin, mutta pääsääntöisesti ollaan käytetty korviketta ja viime aikoina alettu maistella soseita.
Välillä minulla on paha mieli kun en saanut lastani imetettyä, mutta olen tyytyväinen että hän on saanut äidinmaitoa edes jonkin verran tähänkin saakka.

Anna pojallesi niin paljon vastiketta kuin vain haluaa, kyllä vauvat lopettavat kun ovat täynnä. Ja jos eivät lopeta, niin pulauttavat ylimääräiset pois. Meillä korviketta menee suurinpiirtein näin: klo 1, 5, 8, 11, 14, 17, 20, 23 eli noin 8 kertaa vuorokaudessa ja kerralla n 150 ml korviketta ja maitoa. Yleensä laitan 120 ml täyteen ja katson syökö poika sen. Jos tämän jälkeen vielä kitisee, niin laitan n. 50 ml lisää. Tässä poitsu yleensä lopettaa ja nukahtelee tuttipullo suussa tai lopettaa ja on tyytyväinen eli ei itke/kitise yhtään. Välillä tulee pulautuksia, mutta sen vuoksi annan ensin äidinmaidon ja lopuksi korvikkeen, jotta pulauttaisi korvikkeen. En tiedä toimiiko noin, mutta teen kuitenkin noin..

Eli missään nimessä et saa tunteä syyllisyyttä siitä, että annat lapsellesi tarpeeksi ruokaa! Ei kai lapsesi koskaan tulevaisuudessa tule sinulle sanomaan että "olit kyllä huono äiti, kun annoit tarpeeksi ruokaa niin että sain mahani täyteen ja olin tyytyväinen!" Yksinkertaisesti kaikilla ei maitoa tule tarpeeksi (eli ainakaan minulla ei kysynnän ja tarjonnan laki toiminut, vaikka imetin pari viikkoa jopa tunnin välein-> pojan paino laski täysimetyksellä), mutta ollaan tyytyväisiä että asutaan Suomessa missä on korkealaatuisia vastikkeita =)

Yritä ihmeessä vielä imetystä kaikilla keinoilla, mutta jos ei toimi, älä yritä väkisin. Itse tein sen virheen ja lopulta suutuin vauvalle: en hymyillyt tai jutellut vauvalle. Vauva oli itkuinen ja ärtyisä kokoajan. Ei voi tehdä hyvää vauvan kehitykselle. Tämän vuoksi lopetin imetyksen ja nyt olemme molemmat tyytyväisiä =)

Älä välitä moralisoijista ..Pääasia on ettei lapsi ole nälkäinen vaan syö ja kasvaa! Ei se äidinmaito niin ainutlaatuista ole etteikö ilman sitä kasvaisi ;) Ainakin minä olen pärjännyt ihan hyvin yli kolmekympikseksi...;D ja itse imetän joten ei se edes periydy.. 8D
Anna tissiä huvituttina , josko sitä kautta oppisi rinnalle. Nälkäisenä on turha koittaa jos on ongelmia imetyksessä... Minä annan välillä korviketta kun mulla on suihkutissit ja maito tulee liian paineella..aina ei jaksa /ehdi lypsää kun muksulla on liian nälkä aj homma menee raivoamiseksi.

Ohje
1-2kk 600-800ml/vrk
2-3kk 700-1000ml/vrk
3-5kk 700-1200ml/vrk
5-6kk 700-1000ml/vrk
6-8kk 600-800ml/vrk
8-10kk 600ml

Mistä ihmeestä voit tietää ettei maitoa tullut tarpeeksi? minkä verran paino laski per päivä? entä per viikko? älä väitä ettei maitoa tullut tarpeeksi jos ei vauvan paino laskenut!! On ihan normaalia että vauva kiukkuilee tai on koko ajan tissillä.

Samaa mieltä! On lapseni oli monena iltana kärttyinen ja imi koko illan tissiä. Meni sitten ohi ja maitoa alkoi tulla taas runsaammin. Älä sorry korvikkeeseen jos ei vauvan paino laske!

Meidän vaaveli (2 kk) syö kerralla n. 100 ml. Sen verran pullotan, eikä ole koskaan jäänyt pohjalle kuin max 10 ml.. Ja syö noin kahden tunnin välein valveilla ollessaan, ja yöaikaan aika tarkkaan 3-4 tunnin välein.

Äläkä sure tai kuuntele liikaa neuvojia. Tärkeintä on että sekä sinä että vauva voitte hyvin - nanilla tai rintamaidolla.

Hei!
Meidän vauva ollut melkein alusta lähtien korvikkeella. Korviketta meni 2-kuukautisena n. 600 ml päivässä, mutta tiedän joidenkin vauvojen syövän 1000 ml. Olen antanut korviketta lapsentahtisesti, eli aina kun vaikuttaa nälkäiseltä mikä tarkoittaa päivällä n. 2 tunnin välein. Nyt vauva yli 4 kk ja laitan pulloon yleensä 120-140 ml, josta ottaa kerralla yleensä (60-)100-120ml. Yöllä syö enemmän, jolloin laitan pulloon ekalle syötölle 160ml ja tokalle 120ml. Vauvamme on syönyt aika samoja määriä jo pitkään, ei ole siis radikaalisti lisännyt maitomäärää, kuten taas tiedän joidenkin vauvojen tekevän kasvaessaan. Mutta hyvin kasvaa ja kehittyy meidän vauva, ottaa ilmeisesti kaiken irti saamastaan maidosta, koska kakkaa vain 2-3 kertaa viikossa:)
Itselleni imetyksen loppuminen melkein alkuunsa oli tosi kova paikka. Olen sitä vieläkin välillä surrut ja miettinyt, että olisko vielä voinut tehdä jotain. Sun kannattaa soittaa imetystukihenkilölle ehdottomasti, ja sovi vaikka käynti teille jos mahdollista, ellei puhelinohjeet riitä. Imetystuki ry:n nettisivuilla oli myös ohje siitä, miten saa imetyksen maitomääriä lisättyä ja vähennettyä korvikkeen määrää, mutta se ei taida ehkä sulla nyt auttaa... tärkeintä lienee tyytyväinen vauva, ja jos vauvasi suostuu korviketta ottamaan ja juomaan pullosta (kaikki ei edes suostu!!), niin hyvin kaikki menee. Niin, ja vauvaa ei voi ylisyöttää, anna vaan niin paljon maitoa kuin ottaa!!! Sitten näet hänen oman tarpeensa. Yhden tuttavan vauva söi 3 tunnin välein yhteensä 5 kertaa päivässä aina 200ml kerrallaan, ja nukkui putkeen 9 tuntia yöunta, eli vauvoissa on eroja...

Meillä kävi ihan samalla lailla. Jouduin antamaan lisäruokaa, kun omat varastot ei riittänyt. Tottui pulloon ja huusi vain tissille. Löysin netistä jutun, jossa sanottiin et siihen paikkaan pitää lopettaa antamasta pullosta lisäruoka. Jos pitää antaa niin lusikalla tai kupista. Meillä tämä toimi erittäin hyvin. Nyt jätkä syö taas onnessa tissistä!=)

Itse jatkoin osittaisimetystä hetkisen, kun maito tyrehtyi kuin seinään. Mutta annoin aina ensin tissistä. Rintaraivareita tuli samalla tavalla pullolle, kuin tissille. Pulloa myös heruteltiin, samoin kuin tissiä. Hetken vauva protestoi tissiä mutta hetkisen kuluttua haukkasi tissiä tyytyväisenä.

Tuo 60ml on aika vähän. Meidän pieniruokainen typy taisi syödä 3-4h välein 60-80ml. Ystävän poika söi kerralla lähemmäs 100-120ml. Vauvalle säännöllisin väliajoin maitoa, niin paljon kuin haluaa. Vaikka itse en ehkä kyllä antaisi yli 150ml kerralla.

Typylle tuli myös tiheän imun kausia, silloin halusi pulloa joskus jopa puolen tunnin välein, vaikka söi vain esim. 40ml. Eipä auttanut vaikka sanoin, että kaapissa riittää nannia, ei tarvitse "tilata" lisää maitoa.

Niin jatkan vielä, että koeta (jos jaksat) antaa aina ennen tissiä jos maidon tulo lisääntyisi. Mutta tuo 40-60ml, tuntuu liian pieneltä määrältä. Kun tuossa iässä meidän pieniruokainen typykin söi enemmän. Laitoin pulloon yleensä n. 100-120ml ja typy söi minkä jaksoi. Loput heitin pois.

vastauksia tuli niin puolesta kuin vastaankin, mutta niin kai pitääkin.. täytyy tosiaan uskaltautua antamaan vauvalle korviketta niin paljon kuin hän haluaa, vaikka minulla onkin koko ajan sellainen tunne, että pikkuinen räjähtää kun vetää 100 milliä ja voi pyytää vielä lisääkin.. jotenkin olen niin hölmö, että en haluaisi antaa niin paljoa ruokaa pullosta, kun määrät tuntuvat niin isoilta. Kun tuleeko muka jonkun tisseistä yhdellä syöttökerralla yli 100 milliä maitoa? Kuulostaa uskomattomalta.. kun minusta näyttää jo niin mielettömältä määrältä, jos kaataa pulloon 80 miliä maitoa ja se menee "heittämällä" pojan masuun. Miksi se tuntuu niin kauhealta? Miten totun ajatukseen, että tuo ei ole niin suuri määrä?

Kyllä minulla tulee yhdellä lypsykerralla jopa yli 140 ml. Eli jos saan tuon verran lypsettyä, niin paljonkohan mahtaa vauva saada imettyä? Ehkä sinun ei kannata ajatella niitä määriä, annat vaan sen mitä vauva pyytää. Kyllä sitä pulautusta tulee sitten niin, että ylimääräinen poistuu.

Yhteistyössä