Vaippakohu Turussa, ei kestovaippoja päiväkotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Logotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Logotar

Aktiivinen jäsen
23.07.2008
8 258
1
36
Ei toimi tuo edellinen ketju, haluan kuitenkin sanoa sanottavani. :)

Mun mielestä on kohtuutonta vaatia kertakäyttövaippojen ostamista koska on varmasti monia perheitä joissa kestovaippailu on valittu taloudellisista syistä.

Meillä kestoillaan ja uskallan väittää että jos kertisteltäisiin niin vaippoja tulisi vaihdettua varmasti useammin kuin kestoja, sillä mulla ainakin tympii se haju mikä lapsesta lähtee heti ekan pissanlirun jälkeen... Meidän kestoissa ei ainakaan ole juurikaan hajuja vaikka siellä pissa oliskin. Eikä aina haise kakkakaan läpi, toisin kuin kertiksissä.

Sitä en ymmärrä miten ihmeessä saat vaippapussin sotkettua ulkopuolelta? Jos nyt vaikka hoitopöydällä vaihdat vaipan ja vaippapussi roikkuu naulakossa tms. vieressä. Pissavaipan voi ottaa niineen pois, kääräistä rullalle tms. ja laittaa tarrat kiinni toisiinsa. Näpsäkkä paketti joka on helppo sujauttaa pussiin. Kakkavaipan voi varmasti laskea hetkeksi lavuaarin reunalle, roskiksen kannelle tms. odottamaan että pylly on pesty. Uusi vaippa päälle, lapsi touhuihinsa ja nopea vaipan putsaus, kiinteät kakat pönttöön, vaippa rullalle ja pussiin. En ymmärrä minkälainen tohelo saa sitä pa.skaa sotkettua ympäriinsä. No samainen tohelo tekee sen varmasti kertiksilläkin. Ja harvoin ne vaipat on litsläts märkiä joten ei sen vaipan laskemisesta penkille tms. mitään sotkuja tule. Sitten käsipesu ja muihin töihin.

Meillä on PUL-kankaasta tehdyt säilytyspussit ja täytyy sanoa että joo, kyllä ne haisee jos se vaippa siellä pari päivää lojuu. Mutta jos aamulla vie aina puhtaan pussin ja päivällä ottaa kotiin niin ei siitä kyllä sen suurempia hajuhaittoja tule. Ja jos pussia säilytetään esim. siellä missä kertisroskiksetkin ovat, kyllä mä ainakin olen valmis sen itse sieltä kotiinlähtiessä hakemaan, ei niitä tarvi mulle sinne ovensuuhun kantaa tai ripustaa vaatenaulakkoon.

Ja noista biohajoavista pusseista piti myös sanomani samaa mitä joku toinen, että ei niitä kyllä sinne päiväkotiin olekaan tarkoitus jättää, kotiinhan ne menee sen vaipan mukana ja jokainen hävittää ne parhaaksi katsomallaan tavalla.

Enkä usko hetkeäkään että kestovaipat levittäisivät sen kummemmin mitään tauteja kuin kertakäyttövaipatkaan. Tässä kohtaa pitää muistaa KÄSIHYGIENIAN merkitys tautien leviämisessä ja toivon mukaan jokainen vaippoja käsittelevä, oli se sitten kertis tai kesto, huolehtii käsihygieniasta asianmukaisella tavalla.

Ja kyllä päiväkodeissa varmasti sen verran pitää lasten perään katsoa etteivät ole missään vaipparoskiksissa kaivamassa. Todennäköisempää se on että roskista kaivellaan kuin se että ylhäällä roikkuvaa vaippapussia joku menee nuolemaan...

Samoilla linjoilla.

Omaa kokemusta senverran että kun lapset aloitti hoidossa, kestot on olleet käytössä vain kotona JA kertavaippoja joutunu haalaamaan hoitopaikkaan. Pieni murhe monille, mutta kun tilillä on 30 snt ja palkkapäivään melkein kaks viikkoa, pieni murhe vähä kasvaa... Viimeiset kolikot kaiveltii vaippapakettia varten. Onneksi löyty ettei oo pakko mennä kestokasan kans väittämään että sori nyt vaan, massi on loppu.
Vaippoihin uppoaa aika paljon rahaa, varsinki ku on ehtiny tottua ettei semmosta kulua ole ja tilanne sattuu olemaan kovin tiukka.

Likaisten säilytykseen 10l sanko tiiviillä kannella on minusta ihan paras.

Kaikkia ei kertakaikkiaan kiinnosta käsitellä p*skaa enempää kun on pakko. Tiedättekö mikä menoerä ja työpanos se olisi päiväkodille ja hoitopaikoille alkaa vielä pyörittää kestovaipparuljanssia..

Alkuperäinen kirjoittaja ei kiinnosta:
Kaikkia ei kertakaikkiaan kiinnosta käsitellä p*skaa enempää kun on pakko. Tiedättekö mikä menoerä ja työpanos se olisi päiväkodille ja hoitopaikoille alkaa vielä pyörittää kestovaipparuljanssia..

Mitähän menoja siitä hoitopaikoille tulisi? En kyllä käsitä.. Ja jos minuutin enemmän käyttää aikaa siihen, että ne kakat huljauttaa sinne pönttöön niin ei se kyllä tuota työpanostakaan kovin rasita.

Meillä ei kestoilla, koska onnettomana en osaa kestoja käyttää, aina tulee pissat läpitten.. mutta peesaan ihan täysillä ap:n kirjoitusta.

Alkuperäinen kirjoittaja ei kiinnosta:

Just tälläsistä väärinkäsityksistä johtuu varmaan tuo kieltokin... Miten niin kestovaippaillessa HOITAJAN täytyy käsitellä sitä kakkaa yhtään sen enempää kuin kertiksissäkään. No joo, pitäähän se siitä vaipasta pyöräyttää pönttöön, mut ei siihen tartte koskea. Vaippa vaan kasaan ja pussiin, mitä eroa siinä on kertakäyttöiseen? Vanhemmat sitten kotona huuhtelee ja pesee kestovaipat.

Toi on taas sitä tyypillistä turkulaista asioiden hoitoa. Ensin tehdään päätös tutustumatta sen paremmin faktoihin, sitten päätös kumotaan mediakohun sattelemana... eläköön kotikaupunkini, viitsisikö sitä edes äänestää.

Mä oon jo mielipiteeni ilmaissu, joten se siitä, mutta mun mielestä tästä asiasta tekee mielenkiintoisen se, että Turussa on kouluissa ja päiväkodeissa mun mielestä hirveesti painotettu kierrätystä ja kestävää kehitystä. Siitä on julkisestikin puhuttu ja mainostettu että panostetaan ekologisempaan vaihtoehtoon - mites tämä päätös nyt on linjassa tämän kanssa?
Ihmettelee entinen turkulainen.

Monet päiväkodit mainostavat arvoikseen lapsilähtöisyyden ja perheiden kanssa tehtävän yhteistyön, ekologisuus ja kestäväkehitys ym. löytyvät jo valtakunnallisesta varhaiskasvatussuunnitelmasta..

Miettikääs nyt ihan tarkasti paljonko menee aikaa ja kuinka paljon p***a enemmän oikeasti leviää noista kestoista.. Nostan haisevan muksun pyllynpesualtaaseen seisomaan ja otan vaipan pois. Jos on kertis niin pistän vaipan rullalle ja muovipussiin, siitä vaipparoskikseen, ne ovat käden ulottuvilla. Kesto saa odottaa muutaman minuutin..
Kun penska on puettu voin käydä kippaamassa kakan pönttöön ja sitten pistän vaipan rullalle ja vanhempien tuomaan kuljetuspussiin tai ihan tavalliseen muovipussiin. Kestot tulevat meille valmiiksi täytettyinä ja ovat yhtähelppoja käyttää kuin kertikset. En huuhdo kakkaisia kestoja , koska on kuulemma mukavampi jatkokäsitellä niitä kotona kun eivät valu kakka-vettä. Mikäli vaippa haisee aivan kamalasti pistän sen muovipussiin ja pussin solmuun, ei ainakaan voi sanoa että kestot lemuavat vessassa.
Vanhemmat hakevat ihan itse iltasella likavaippapussin vessasta ja vievät sinne aamulla uudet käyttövalmiit vaipat.

Moni vanhempi työkaveri paheksuu kestoja..Ovat kuulemma epäinhimillisiä, niin paksuja että saa kävellä jalat levällään ja todella epähygieenisiä kun villa pesee itse itsensä jne. Jos pk maailmassa on suvaittava erivärisiä-eri kansalaisuuksia olevia ja eri uskontokuntiin kuuluvia asiakkaita eikö suvaitsevaisuus voisi ulottua myös perheiden arvoihin kun kerran ollaan kasvatuskumppaneita. Tervetuloa 2000-luvulle Turunkin tädit!! Ja jos kädet menevät siihen itseensä niin Turussakin varmasti on mahdollista käyttää kertakäyttöhanskoja..Ainakin Espoossa tämä asia toimii..

Yhteistyössä