Vajaa 6v yksin pari tuntia kotona??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kunhan mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kunhan mietin

Vieras
Onko kovinkin yleistä vai huolestuinko ihan aiheesta, kun naapurin tytön tajusin olevan yksinään kotona. Tyttö on siis eskari mutta täyttää vasta ihan loppuvuodesta 6v. Näin tytön äidin lähtevän autolla kahdelta jonnekin ja kun menin omien lasten kanssa tunnin päästä pihalle niin naapurissa paloi kaikki valot. Ei siinä mitään, unohtuuhan ne. Mutta sitten naapurin tyttö tuli ikkunasta huutelemaan minun tytölle ja kysyi leikkikaveriksi. Kysyin, onko tytöllä mummu kylässä mutta ei ollut, ihan sanoi yksinään olevan. Siinä se sitten roikkui ikkunassa juttelemassa minun tytön kanssa melkein tunnin, kun äitinsä tuli vähän neljää ennen takaisin kotiin. Tyttö oli siis liki kaksi tuntia ihan yksinään kotona.

Kuinka teidän muiden eskarit on yksin kotona? Meidän eskari ei ole ollut kertaakaan yksin kotona, ei ole tullut mieleenkään jättää esim. kauppareissun ajaksi edes pihalle leikkimään. Muuten käy siis ulkona leikkimässä yksinään mutta aina minä (tai mies) olen silloin kotona.

Meillä kans eskari täyttää parin viikon päästä vasta 6v. On sen verran yksin ollu kotona, et olen esim. käyny pikaisesti kärryjen kans käyttää koirat ulkona, ja tyttö on jääny esim. koneelle tai leikkii siks aikaa. Mut en TODELLAKAAN jätä vielä noin pitkäksi aikaa yksin, eikä meillä ole tuon ikäisellä vielä puhelintakaan, mihin vois soittaa väliullä, ja varmistaa et kaikki on ok.

Oma eskarilainen on ollut yksin kotona max. 30 min kun oon vieny miehen töihin. En jättäis noin pitkäksi aikaa, ainakaan aluksi. Lähikaupassa oon käyny että likka on jääny ulos leikkimään, matkaa kaupalle 500m.

Oma eskarilaiseni (loppuvuodesta täyttää 6 v) on yksin kotona ehkä vartin verran, kun kipaisen kuopuksen päiväkodilla tai häärään pesutuvassa.

Kesällä oli parikin tuntia yksin kotona siten, että minä ja kuopus oltiin kotipihassa parinkymmenen metrin säteellä, tytöllä kännykkä ja minulla myös. Soitin noin viiden minsan välein :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
ls-ilmoitus

No vähän kävi mielessä, etenkin kun naapurin nainen tuli niin huolettoman oloisesti reissultaan, ihan kuin siinä ei olisi ollut mitään ihmeellistä, että tyttö oli yksin kotona. En ole aikaisemmin kiinnittänyt huomiota tilanteeseen, kun meiltä ei suoraan näe tuohon naapuriin (omakotialue ja meidän talot on vähän viistosti). Mutta takuulla alan katsomaan vähän enemmän sinne suuntaan ja jos huomaan moista niin otan ainakin naapurin kanssa asian puheeksi.

Mulla on kyllä ekaluokkalainen mut vastaan silti, me aloitettiin harjoittelemaan sitä yksinoloa eskarivuoden keväällä (oli silloin vielä kuus)
Mun mielestä kanssa yli puoli tuntia on pitkä aika

Mä tiedän kyllä eskarilaisen, joka on yksin kotona pari kolmekin tuntia kerrallaan. Tai ei siis kotona, vaan huitelee pitkin poikin pihoja. En ymmärrä sitä, eikä ymmärrä kukaan muukaan kyllä.

Meillä eskarilainen ei ole ollut yksin. Sisällä on kun mä olen pihalla tai tai haen postia tai vaikka haravoin.
Pärjäisi varmaan sen aikaa kun esimerkiksi veisin kuopuksen kerhoon kylälle,
Kauppareissua ei ole ollut ja en vielä uskaltaisi jättää, keväällä ehkä.
20 min voisi olla se aika minkä tohtii olla.

Vähän on minustakin pitkä aika olla yksin 5-vuotiaalle. Mutta jos on ihan yksittäistapaus ei vielä minusta asiaa lastensuojeluunkaan. Vain jos useammin viettää tuollaisia aikoja yksin pitää tehdä ilmoitus.

Meidän vastaavan ikäinen poika on pisimmillään ollut yksin sen aikaa kun käväisin lähikaupassa hakemassa kurkkupastilleja ja jaffaa kun en viitsinyt sairasta lasta mukaankaan ottaa, en ollut poissa varmaan kuin reilun vartin.

meil on ollu 5 vuotias ns. yksin kotona kun ollaan muut oltu pihalla, leikkii itekseen sisällä, mut tietää et pihal on jos hätä tulee ja tietty ollaan käyty välil kattomas onks kaikki ok. meidän tyttö kun ei viihdy pihalla kuin tunnin kerrallaan. mut tosiaan tuo on liikaa jos on yleistä, ehkä joskus hätätilanteessa jättäisin jos tuntuu siltä et lapsi pärjää, mut sanoisin kyl et mee naapuriiin jos jotain tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
meil on ollu 5 vuotias ns. yksin kotona kun ollaan muut oltu pihalla, leikkii itekseen sisällä, mut tietää et pihal on jos hätä tulee ja tietty ollaan käyty välil kattomas onks kaikki ok. meidän tyttö kun ei viihdy pihalla kuin tunnin kerrallaan. mut tosiaan tuo on liikaa jos on yleistä, ehkä joskus hätätilanteessa jättäisin jos tuntuu siltä et lapsi pärjää, mut sanoisin kyl et mee naapuriiin jos jotain tulee.

Niin mietinkin, että miksi naapuri ei tullut kysymään meiltä apua, kun tietää minun olevan lasten kanssa kotona ja tytöt ovat hyviä kavereita keskenään. Olisin ihan mielelläni pistänyt oman tyttöni naapurin tytön kaveriksi pihalle ja katsonut tyttöjen perään. Tai olisivat sisälläkin voineet leikkiä. Kyllä meidänkin tyttö jää toisinaan sisälle yksin, kun minä menen pienempien kanssa pihalle tai meitä vastapäätä olevaan puistoon. Ohjeena olen pitänyt, että tytön pitää tietää, missä olen jos emme ole yhteisellä reissulla. Eli jos olen ulkona niin olen siellä, missä sanonkin olevani ja jos tyttö on ulkona yksinään niin olen sisällä jos niin sanon olevani.

just olin lenkillä ja lapset oli kotona kaksin. yli tunnin oli. muksut 6 ja 8. kännykkä on ja turvallisuusjutut käydään ajoittain läpi. eli tulipalon sattuessa pelastautuminen, kenellekkään ei avata ovea...äiti ei pimpota, jos tulee hätä mihin mennä. ei mun lapset ole tyhmiä.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Oma eskarilaiseni (loppuvuodesta täyttää 6 v) on yksin kotona ehkä vartin verran, kun kipaisen kuopuksen päiväkodilla tai häärään pesutuvassa.

Kesällä oli parikin tuntia yksin kotona siten, että minä ja kuopus oltiin kotipihassa parinkymmenen metrin säteellä, tytöllä kännykkä ja minulla myös. Soitin noin viiden minsan välein :snotty:
miks ihmeessä soitit viiden minsan välein jos olit kotipihalla?

Yhteistyössä