Välit poikki TÄMÄN takia?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ällikällälyöty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Korjattu versio!

Jos mä saan tähän vielä vastata ja sitten lopettelen tässä ketjussa.

Mä ajattelen niin, että mä saisin (leikitään että summa on vaikka) 500t ja lapset 400t eli mun ja lasteni osuus olisi 900t. Sisko puolestaan saisi 500t ja hänen lapsensa ei mitään. Silti olen ihan varma, että isäni olisi halunnut lahjoittaa rahaa myös siskon lapselle, mutta yllättävä kuolema esti tämän. Niinpä haluaisin tasata vähän tilejä siskon kanssa ja lahjoittaa hänen lapselleen osan omista rahoistani. Minun kun ei tässä vaiheessa tarvitsisi enää kantaa huolta siitä, että se olisi pois omilta lapsiltani.

Tuota, tiedätkö onko sisarella rahapulaa?

Siis OIKEASTI tiedätkö etkä vain luule tietäväsi?

Itse alkuvuodesta olin siinä tilanteessa että minulla oli ruokarahaa kahden kuukauden ajaksi 30e. Siinä kaikki. Eli 15e/kk.

En jaksa selvittää paremmin miten tuohon tilanteeseen jouduin mutta lemmikin todella kallis leikkaus vei opiskelijan viimeiset rahat ja tuossa tilanteessa olin ihan suoraan sanottuna todella vihainen kun siskot kertoivat ostaneensa viidet kenkäparit ja kun kertoivat menevänsä pizzalle ja ostavansa aamuksi töihin valmispatonkeja jne. Itse ajattelin vain tyyliin että "siat! Noin paljon rahaa hassaatte ja minä näen nälkää!" :D

Nyt kun ei enää nälkä kurni suolissa yhtä paljon niin näen tilanteen selvemmin mutta oma siskosi saattaa olla sinänsä samassa tilanteessa että on nyt hormonipäissään ja tuntuu kuin sinua ja sinun lapsiasi suosittaisiin ihan kamalasti. Hänen kustannuksellaan. Että siltä kannalta ymmärrettävää.

Ja kyllä tuntuvat nuo raha-asiat sinuakin mietityttävän, et ilmeisesti kuitenkaan sydämesi hyvyydestä antaa sisarellesi sitä rahaa mitä isänne on laittanut sinun lapsiesi tileille? En ota kantaa pitäisikö mutta tarkoitus on sanoa ettei se raha ihan turhaa sinullekaan näemmä ole.

Eikös sisarusten äiti ole vielä elossa? Eikö hän voisi aikanaan tälle syntyvälle perustaa tiliä? Eikä sitä yhdellä tai kahdellakaan kertaa tarvi koko summaa laittaa, kasvaa korkoa vuosien mittaan.

Siis mitä ihmettä! Nyt ap:n kyullä kannattais ajatella itsestään että eikö SINULLE mikään riitä?! Annat vaikka toisen pojan osuuden kokonaan siskollesi ja hän saa sen sitten jakaa omille tuleville lapsilleen ja sinä jaat yhden pojan osuuden omillesi, jos tuntuu että se on väärin lapsiasi kohtaan niin sitten pistät sitten omistasi pojillesi.

[QUOTE="vieras";24086865]Juuri näin! Itse olen kaikkea muuta kuin materialisti mutta tuollaisessa tilanteessa loukkaantuisin sydänjuuriani myöten. En rahan takia vaan juuri sen takia mitä se edustaa. Ja se ei edusta sitä että isä olisi molemmista ja molempien jälkipolvesta välittänyt samalla tavalla.
[/QUOTE]

Mitä hittoa, miten isä olisi voinut välittää jälkipolvesta jota ei vielä edes ollut? Tottakai hän olisi myös tulevalle vauvalle laittanut oman tilin jos tästä olisi tiennyt.

Minusta AP voisi siskonsa kanssa puhua ja yrittää saada sopua aikaan. Mielestäni teille siskosi kanssa kuuluu saman suuruinen osa ja sitten sinun pojille se mitä isäsi on heille laittanut. Se on poikiesi rahaa eikä liity sinun ja siskosi perintöön.

Siis mitä ihmettä! Nyt ap:n kyullä kannattais ajatella itsestään että eikö SINULLE mikään riitä?! Annat vaikka toisen pojan osuuden kokonaan siskollesi ja hän saa sen sitten jakaa omille tuleville lapsilleen ja sinä jaat yhden pojan osuuden omillesi, jos tuntuu että se on väärin lapsiasi kohtaan niin sitten pistät sitten omistasi pojillesi.

Tässä ketjussa on kyllä useamman kerran jo sanottu, että ap:lla ei ole mitään oikeutta koskea poikiensa saamaan perintöön ja alkaa sitä jakelemaan.

Tilanne on se, että ap:n isä on perintönsä jakanut siten, kun hän on halunnut. Ei tulevista lapsenlapsista voi tietää. Voi olla, että kymmenen vuoden kuluttua ap:lla itsellään vaikka yhteensä neljä lasta ja vain kaksi heistä on saanut perinnön isoisältään. Elämässä eletään sen hetkisen tilanteen mukaan. Ei voi tietää huomisesta onko hengissä vai ei ja saati sitten montako lapsenlasta mahdollisesti tulevaisuudessa on.

Sillehän ei mahda mitään, että ap:n sisko on rahanahne ja kuvittelee, että ap on ollut isän lellikki. Lapsenlapset ovat olleet rakkaita ja siksi heille perintö. Varmaankin myös siskon tulevat lapset olisivat olleet rakkaita, mutta kun siskolla ei vielä lapsia ollut.

No jos alunperin on läheiset ja rakastavat välit siskon ym kanssa niin luulisisn että silloin tämmöistä ongelmaa ei edes pääsisi syntymään. Ainakin kun kuvittelen tilannetta itseni ja siskoni kohdalle. Toivottavasti saatte asian sovittua, isänne tuskin olisi toivonut että välinne kiristyvät tämän takia. Ap:nä varmaan lahjoittaisin rahaa hänen tulevalle lapselleen.

Alkuperäinen kirjoittaja näkökulma;24086883:
siis mitä provoa tässä asiassa on? Ei tuo ole edes harvinaista, että ihmisiltä jää isot perinnöt. Isä on laittanut lapsenlapsilleen tilit eikä ole tiennyt syntymättömästä lapsenlapsesta. Ei ap:n kyllä todellakaan kuulu jakaa lastensa perintöä, vaan isoisä on tarkoittanut sen näille lapsille ja heidän elämäänsä varten. Onko täällä tosiaan näin urveloa porukkaa. Ei perintöä enää aleta jakamaan perinnönjaon jälkeen. Lahjoitukset ja hyväntekeväisyys on erikseen. Luulen, että tässäkin puhutaan kuitenkin useista sadoista tuhansista mitä tyttäret ovat perineet, joten miksi haluta vielä pienten lastenkin perintö. Siskosi on kyllä ahne!

Prikulleen samaa mieltä. Kyllä se perintö jaetaan aina jo olemassaolevien perillisten kesken, eihän isänne tosiaan tiennyt ennen kuolemaansa siskosi odottavan lasta.

Siskosikin on saanut käsittääkseni todella paljon rahaa, ahne hän on. Anna välien mennä, itseäni ei edes surettaisi.

Isälläni ja hänen veljellään meni välit poikki, kun heidän veljensä kuoli, juuri siitä syystä että isäni veli rupesi ahneeksi. Perintöriidat ovat erittäin yleisiä, ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan. Valitettavasti.

Voihan olla että isä on suosinut sinua. Jos siskosi on kokenut sen niin, niin häntä voisi auttaa jos kertoisit että tiedät isänne rakastaneen häntä paljon. Hän voi kokea olonsa haikeaksi ja lohduttomaksi. Jos haluat olla jalomielinen siskoasi kohtaan niin voit halutessasi itse siirtää esim. pienen rahasumman syntymättömälle lapselle. Voi olla että hän on erityisen haavoittuva kohdatessaan menetyksen raskaana ja suree myös että hänen lapsensa ei saanut sitä aikaa ja huomiota isovanhemmalta, kun sinun poikasi saivat tavata isänne. Mutta uskon että aika laimentaa nämä riidat ja jos vain voit, niin ole ymmärtäväinen hänen "itsekkäitä" tunteita kohtaan, itse säästyt paljolta kun et ryhdy samaan rakastamisen vaatimuksen peliin. Uskon että hän rauhoittuu vielä. Ja ymmärrys on tärkeintä ja pieni ele, jolla tulet vastaan, ja kerrot vaikka että isäsi varmasti olisi valtavan iloinen hänenkin lapsestaan.

Laitetaanpa vielä oma lusikka soppaan.

Vaikka isänne yrittä vain hyvää hyvyyttään muistaa lapsenlapsiaan, niin minusta hän teki karhunpalveluksen teidän suvulle, kun tällä tavalla perinnön jakoi. Minun omassa ja miehen suvussa perintöjä on jaettu seuraavasti: Jokaiselle ensisijaiselle rintaperilliselle eli lapselle (kun kaikki lapset elossa) saman suuruinen osuus. Tällöin kukin perhekunta on saanut saman riippumatta perhekunnan suuruudesta. Jos joku lapsista kuollut, niin yhtä suuri osuus jaettavaksi kuolleen lasten kesken. Kaikkein yksinkertaisin ja tasapuolisin malli, johon ei tarvita testamenttia.

Joillakin perhekunta on voinut olla yksi ihminen, joillakin pariskunta ja syntymätön lapsi, joillakin viisihenkinen perhe. Parissa tapauksessa ensisijainen rintaperillinen on suoraan siirtänyt perinnön omien lastensa nimiin. Se on ollut hänen ratkaisunsa eikä ole kuulunet kenellekään muulle. Jokainen on voinut halutessaan tehdä samoin. Koskaan ei ole tullut välirikkoja, kun näin on toimittu.

Mutta perinnön saa jakaa juurikin niin kuin ap:n tapauksessa. Ap:lla ei ole velvollisuutta hyvitellä siskoaan mitenkään. Mutta ymmärrän täysin tuon siskon kokemuksen sukuhaarojen erilaisesta kohtelusta. Jos tilanne nyt rauhoittuukin, niin se on valmis räjähtämään uudelleen silloin kun kaksi vanhinta lastenlasta saavuttavat täysi-ikäisyyden ja saavat käyttöönsä valtavat rahasummat, kun taas muilla ei ole mitään.

Minä arvioisin tilannetta mahdollisen elossa olevan äidin kanssa ja pohtisin, voitaisiinko siskon lapselle perustaa tili äidin toimesta. Jos äiti ei ole elossa, niin tekisin sopimuksen siskon kanssa tilin perustamisesta siskon lapselle ja rahan tallettamisesta pikku hiljaa vuosien saatossa lapsen tilille, siten, että lahjavero jäisi mahdollisimman pieneksi. Ja siis laittaisin omasta pussistani. Syy: uskon, että isoisä olisi halunnut kohdella kaikkia lapsenlapsia samoin. Jos siskolle lapsia tulee lisää, olkoon tämä tili yhteinen kaikkien tulevien lasten kanssa. Ei kai sitä sentilleen samoihin summiin tarvitse päästä. Mutta tällainen ratkaisu tosiaan vaatii sen, että kykenee asettumaan ap:n siskon asemaan ja kyllähän se vaatii epäitsekkyyttä aimo annoksen. Ainakin toivon, että kykenisin itse tällaiseen ratkaisuun. Kokisiko joku tässä tulleensa väärin kohdelluksi?

Karhunpalveluksella siis viittaan siihen, että perintöasiat ovat todella herkkiä ja aiheuttavat potentiaalisesti syviä riitoja suvun jäsenten välille. Kun tällä tavoin perinnön jakaa, on minusta päivänselvää, että katkeruutta ilmenee.

siskoasi vituttaa, kyllä suakin harmittaisi jos itse olisit tämän asemassa ja vain hänen lapsensa olisivat saaneet muhkeat tilit tulevaisuutensa varalle. Ehdotan, että yhdessä siskosi (ja äitinne jos on elossa) kanssa alatte keräämään siskonkin vauvalle rahaa talteen. Teillä sitä ilmeisesti kuitenkin nyt on kaikilla.

Tuota noin.. Jos aloittajan lapset ovat virallisesti perineet nämä rahat, ei ap saa niitä kenellekään jakaa. Ap:n pitää ilmoittaa (siis jos lapset ovat alaikäisiä) lasten perinnöistä maistraatille ja maistraatti asettaa lapsille edunvalvojan. Ja ap:n pitää kerran vuodessa tehdä raportti rahojen käytöstä maistraatille. Jos ap antaa lasten rahoja jollekin muulle, hän syyllistyy rikokseen!! Ne rahat on lasten, ei ap:n.

Just näin! ei ap voi toisten rahoja jakaa.

Kyllä perintö kuuluu niille, joille se on määrätty.

Ja jos AP saa tulevaisuudessa lisää lapsia, niin nämähän ovat siskon lapsen kanssa tasavertaisia, koska isoisä ei voinut tietää kuollessaan montako lastenlasta vielä syntyy.

...Jos AP hyvittelee siskon lasta tässä tilanteessa omista rahoistaan, mitä tapahtuu jos hän itse tai sisko saa vielä elämänsä aikana useampia lapsia? Maksaako AP kaikille yhtä suuren summan kuin hänen lastensa laillinen perintöosuus nyt on?

Siihen oravanpyörään ei kannata ryhtyä...

Yhteistyössä