Valitettavasti tuntemani heikosti koulutetut ovat helvetin tyhmiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oma kokemus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oma kokemus

Vieras
Aina olen kohdellut ihmisiä sen mukaan, miten he kohtelevat muita ja kaikki ovat samanarvoisia.
Mutta näin vanhemmiten alkaa kokemusta olla jo paljon ihmisistä. Ja täytyy sanoa että esim tuntemani lapsiperheen äiti, joka on kaupan kassa, on tyhmä. Yksinkertaisesti. Tyhmä.

Se tulee ilmi siten, että hän ei koskaan mieti, että asiat voi nähdä eri tavalla.

Jos ihminen on koulutettu, hän on tehnyt tutkimusta tutkimuksen perään, ja näin huomannut, että jokainen tutkija näkee asiat vähän eri tavalla. Näkemykset ovat usein jopa vastakkaisia. Silti niistä voi keskustella samassa tutkimuksessa ja koota yhtäläisyyksiä ja vertailla vaikka sihen omaan tutkimukseen, mitä tuloksia itse on saatu.

Mutta kouluttamaton tuntemani ihminen on sellainen, että hän kun on jotain päättänyt, niin näin se on.

Tämähän tulee täälläkin ilmi, kun huonosti koulutetut nuoret äidit syyttävät suunnilleen päiväkotia, kun eivät hae hänen lapsiaan kotoa, kun itse ei jaksa viedä. Tai jotain vastaavaa täällä lukenut. Koulutettu miettii yleensä, jos huomaa jotain epäkohtaa, että onkohan hän nyt oikeassa vai voisiko tähän olla toinenkin näkökulma.

Hyvin usein esim ennenvanhaan kun koulutus oli vielä tärkeää (nyt on vain raha) duunarivanhemmat syyttelivät koulua esim. syrjinnästä. Että vain koulutettujen lapset ovat koulussa jotain. Mutta ehkä tämäkin menee nin, että jos kotona on röyhkeä asenne, vaaditaan ja ei kunnioiteta mitään. Vain jos laki kieltää tai koulun sääntö, sitä ehkä noudatetaan. Muuten toisten toiveet tai toiset ihmiset eivät merkitse mitään.

Valitettavasti minä olen kokenut, että hyvin usein vähän koulutetut ovat röyhkeitä, tyhmiä ja ahneita.

olen ihan samaa mieltä. Sen näki jo kun asuttiin rivarissa. Ihan uskomattoman yksinkertaista väkeä mahtui joukkoon. Sen näki jo yhtiökokouksessa. ihme, että yksikään koulutettu ihminen ei montaa vuotta jaksanut sitä elämää vaan muuttivat äkkiä pois. Ei tulisi enää ikinä mieleenkään mennä asumaan rivitaloon!

Ja toisaalta taas jonkun tietyn alan asiantuntijat luulevat tietävänsä kaikesta muustakin kaiken vaikka todellisuudessa ihan maalaisjärkeä käyttämällä huomaisi olevansa täysin lepikossa.

Meinaatko, että korkeasti koulutetut on vain niitä, jotka tekee tutkimuksia? Et taida itsekään olla mikään ruudinkeksijä ja kovin korkeasti koulutettu, ainakaan suomen kielestäs päätellen ;) Olen kyllä osittain samaa mieltä kanssas, että ne jotka ei ole jaksaneet/viitsineet kouluttautua, on jotkut vähän kapeakatseisempia kuin kouluttautuneet. Mutta eipä tässäkään kaikki mee yks yhteen. Mä itse kuulun siihen yksinkertaisempaan kansanosaan. En nyt ihan patatyhmä ole, mutta melkein ;)

Voihan olla, että opettajalle haistatteleva (kotona kuullut, kun vanhemmat haukkuvat mm. opettajia) kuminpalasia heittelevä lapsukainen ei ehkä ole opettajien suosikki. Mutta tämä ei niinkään johdu ehkä siitä, että opettajat valikoisivat suosikeikseen koulutettujen lapsia, vaan ihan siitä syystä, että nämä lapset ottavat vastuuta teoistaan ja kunnioittavat muiden ihmisten työrauhaa ja toiveita ja muita ihmisiä.

Olen kyllä periaatteessa samaa mieltä, mutta on kyllä poikkeuksiakin. Tunnen kaksi lakimiestä, jotka molemmat ovat harvinaisen yksinkertaisia. Hirveän epäluuloisia kaikkea uutta ja erilaista kohtaan, sosiaalisten tilanteiden älykkyyttä ei nimeksikään ja hyvin kapea katsantokanta koko elämään. Toisella varsinkin on lisäksi hyvin mustavalkoinen elämänkatsomus ja tarve itsensä korostamiseen. Eli kyllä se taitaa olla pitkälti myös ihan henkilön perusluonteesta kiinni, ei pelkästään koulutuksesta.

[QUOTE="omena";22679805]Meinaatko, että korkeasti koulutetut on vain niitä, jotka tekee tutkimuksia? Et taida itsekään olla mikään ruudinkeksijä ja kovin korkeasti koulutettu, ainakaan suomen kielestäs päätellen ;) Olen kyllä osittain samaa mieltä kanssas, että ne jotka ei ole jaksaneet/viitsineet kouluttautua, on jotkut vähän kapeakatseisempia kuin kouluttautuneet. Mutta eipä tässäkään kaikki mee yks yhteen. Mä itse kuulun siihen yksinkertaisempaan kansanosaan. En nyt ihan patatyhmä ole, mutta melkein ;)[/QUOTE]

Jep. Kirjoitin aloituksen nopeasti. Eli jos kotona on röyhkeä asenne, niin se heijastuu myös kouluun ja nämä lapsukaiset eivät kunnioita koulussa ketään.

Kun ovat mielestään aina oikeassa aivan kuten vanhempansakin.

Viisauttahan montaa erilaista joten ei voi sanoa vain koulutuksen määrällä onko tyhmä vai ei. Monesti esim. korkeasti koulutetut on vain kirjaviisaita, mut sittten sosiaalinen älykkyyys on ihan nollassa.
Mikä on sitten on sitä tyhmyyttä?
Ja se kaupan kassa voi olla sinua paljon fiksumpi jossain asiassa mitä sinä et tajua ollenkaan.

[QUOTE="omena";22679805]Meinaatko, että korkeasti koulutetut on vain niitä, jotka tekee tutkimuksia? Et taida itsekään olla mikään ruudinkeksijä ja kovin korkeasti koulutettu, ainakaan suomen kielestäs päätellen ;) Olen kyllä osittain samaa mieltä kanssas, että ne jotka ei ole jaksaneet/viitsineet kouluttautua, on jotkut vähän kapeakatseisempia kuin kouluttautuneet. Mutta eipä tässäkään kaikki mee yks yhteen. Mä itse kuulun siihen yksinkertaisempaan kansanosaan. En nyt ihan patatyhmä ole, mutta melkein ;)[/QUOTE]

No pienimuotoisia tutkimuksen tyttösiä ainakin. Proseminaarissa luetaan paljon eri tutkimuksia ja kirjoitetaan niistä, sitten gradussa jatketaan ja ehkä jollain koulutetulla voi olla useampia laudatureja ja näin useampia graduja. vähintään yksi yliopistotutkinto sisälttää useita proseminaaritöitä.

Ja sitten alkaahan niitä väitelleitäkin olla jo paljon.

Olen töissä yliopistolla ja voin kertoa, että kyllä sieltäkin niitä tyhmiä löytyy. Ei välttämättä loogiselta ajattelultaan saati analyyttiseltä kannalta tyhmiä, mutta etenkin sosiaalisesti tyhmiä.

Alkuperäinen kirjoittaja mietityttää;22679845:
Viisauttahan montaa erilaista joten ei voi sanoa vain koulutuksen määrällä onko tyhmä vai ei. Monesti esim. korkeasti koulutetut on vain kirjaviisaita, mut sittten sosiaalinen älykkyyys on ihan nollassa.
Mikä on sitten on sitä tyhmyyttä?
Ja se kaupan kassa voi olla sinua paljon fiksumpi jossain asiassa mitä sinä et tajua ollenkaan.

Aivan totta. Ihmisellä on vain 24 tuntia aikaa, ja jos sen käyttää pääasiassa nenä kiinni kirjassa, ei ehdi harjaannuttaa niin paljon sosiaalisia taitoja. Valitettavasti nykyään se "sosiaalisuus" on usein sitä, että kuka parhaiten käyttää muita hyväkseen ja osaa kieroilla itselleen parhaat edut.

Minusta tyhmyys on sitä, että ei ymmärrä että oma kokemusmaailma ja omat mielipiteet eivät ole ainoat. Tyhmyys on sitä, jos on 60-vuotiaana samaa mieltä kaikesta kuin oli 15-vuotiaana. Tyhmyys on oppimiskyvyn puutetta. Mustavalkoisuutta, jyrkkyyttä.

[QUOTE="a p";22679818]Voihan olla, että opettajalle haistatteleva (kotona kuullut, kun vanhemmat haukkuvat mm. opettajia) kuminpalasia heittelevä lapsukainen ei ehkä ole opettajien suosikki. Mutta tämä ei niinkään johdu ehkä siitä, että opettajat valikoisivat suosikeikseen koulutettujen lapsia, vaan ihan siitä syystä, että nämä lapset ottavat vastuuta teoistaan ja kunnioittavat muiden ihmisten työrauhaa ja toiveita ja muita ihmisiä.[/QUOTE]

Ja höpsis. Usein korkeasti koulutetut vanhemmat ovat niitä vaikeimpia yhteistyökumppaneita, ja murrosikä iskee niin duunarin kuin lääkärinkin lapseen. Eikä todellakaan ole niin, että "hyvästä" perheestä lähtöisin olevalla olisi välttämättä hyviä käytöstapoja.

Lisäksi: tiedän omalta työpaikaltani useammankin akateemisen koulutuksen saaneen ihmisen, jonka aivotoiminnan vähäisyyttä en lakkaa ihmettelemästä :).

[QUOTE="omena";22679805]Meinaatko, että korkeasti koulutetut on vain niitä, jotka tekee tutkimuksia?[/QUOTE]

No kyllähän se melko pitkälle taitaa noin mennä.... vai missä olet törmännyt kouluttamattomien tekemiin tutkimuksiin?
Kouluttamattomien mielestä tutkimus on sitä, että kun kerran meidän lapsi toimii tietyllä tavalla, niin sen täytyy ollaa maailmanlaajuinen totuus, ja kaikkien lasten täytyy toimia samalla tavoin.

Mä olen huomannut ettei koulutus vaikuta ihmisen älykkyyteen. Toki yksinkertaiset ihmiset harvemmin päätyvät ajatustyötävaativiin hommiin, mutta ei kaupan kassaksi juuttuminen kerro mitään ihmisen älystä tai viisaudesta. Kyse on valinnoista. Joku haluaa päteä älynsä varjolla ja hankkii itselleen hienon uran. Joku toinen arvostaa elämässään ihan muita asioita.

Onhan tuo jossain määrin melkoista yleistämistä, mutta pääpiirteissään olen kyllä samaa mieltä kanssasi.
Kouluttamattomilla ihmisillä usein on ongelmana se, että he eivät todellakaan osaa ajatella asioita laaja-alaisemmin, vaan tarkastelevat maailmaa kapeasti vain siitä omasta näkövinkkelistä.
Ongelmana usein on myös se, että heidän maailmankuvansa on varsin ahdasmielinen, kun on vain se yksi ja ainoa totuus, jolloin on vaikea hyväksyä muunlaisia tapoja ajatella.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;22679888:
Mä olen huomannut ettei koulutus vaikuta ihmisen älykkyyteen. Toki yksinkertaiset ihmiset harvemmin päätyvät ajatustyötävaativiin hommiin, mutta ei kaupan kassaksi juuttuminen kerro mitään ihmisen älystä tai viisaudesta. Kyse on valinnoista. Joku haluaa päteä älynsä varjolla ja hankkii itselleen hienon uran. Joku toinen arvostaa elämässään ihan muita asioita.

Niinpä. Minun mieheni on ekonomi, mutta haluaisi olla postinjakaja. Jos meillä olisi siihen varaa (vähemmän lainoja), soisin sen hänelle niin mielelläni, sillä tiedän hänen kärsivän työssään.

Olen jokseenkin samaa mieltä aloittajan kanssa, mutta aika rankkaa yleistämistä teksti on.
Luulen, että yleinen elämänkokemus, kasvatus ja kasvuympäristö määräävät sen onko ihminen tyhmä sillä tavalla, että näkee kaiken yksipuolisesti.

Tunnen esimerkiksi muutamia paljon matkustelleita vähän koulutettuja ihmisiä ja pidän heitä fiksuina.
He ovat nähneet maailmaa, erilaisia elämäntapoja, ehkäpä vapaa-ajallaan lukeneet paljonkin ja osaavat näin ollen katsoa asioita eri näkövinkkeleistä ja nimeomaan keskustella.

Sitten taas toisaalta, tunnen vastavalmistuneen psykologin, jota en itse pidä erityisen fiksuna.
Kyseinen henkilö haluaa jatkuvasti ja kokoajan tuoda esiin omaa hyvää koulutustaa, hän panettelee muita ja heidän koulutustaan, on puheissaan rasistinen ja sanalla sanoen katsoo asioita vain ja ainostaan siitä omasta perspektiivistään kykenemättä asettua toisen asemaan.

Se missä mä yleistän aika pahasti on se, että mun empiirisiin havaintoihin perustuen lukion käyneet; ihan minkä ikäiset vain ihmiset, vaikuttaa usein fiksummilta kuin lukion käymättömät.
Tämä ilmenee mm. kirjoitustaidossa.

Sitten on vielä neurologisesti poikkeavat, keskittymishäiriöiset jne. jotka on älykkäitä, mutta eivät välttämättä pysty keskittymään pitkää pinnaa vaativaan yliopisto-opiskeluun vaikka älyä riittäisi taikka työhön, jossa tarvitaan tiettyjä ominaisuuksia, joita sähläihmisillä ei ole.

[QUOTE="Beep";22679941]Sitten on vielä neurologisesti poikkeavat, keskittymishäiriöiset jne. jotka on älykkäitä, mutta eivät välttämättä pysty keskittymään pitkää pinnaa vaativaan yliopisto-opiskeluun vaikka älyä riittäisi taikka työhön, jossa tarvitaan tiettyjä ominaisuuksia, joita sähläihmisillä ei ole.[/QUOTE]

Sitten on niitä jotka ovat älykkäitä ja opiskelevat yliopistossa, mutta sitten mielenterveys horjuu niin, että opiskelusta ei tule mitään eikä kyllä oikein mistään edes helpoistakaan töistä. Tiedän pari tälläästä tapausta eivätkä he ole tehneet vuosiin mitään töitä, he vain ovat. :(

Se missä mä yleistän aika pahasti on se, että mun empiirisiin havaintoihin perustuen lukion käyneet; ihan minkä ikäiset vain ihmiset, vaikuttaa usein fiksummilta kuin lukion käymättömät.
Tämä ilmenee mm. kirjoitustaidossa.

Kirjoitustaito ei oo kyllä fiksuuden mittari. Mä huomaan onko ihminen älykäs vai ei sen perusteella kykeneekö hän keskustelemaan asioista objektiivisesti vai näkeekö asiat aina mustavalkoisina.
Ei niin älykkään ihmisen kanssa keskustellaan säästä ja älykkäämpien kanssa keskustellaan huomattavasti syvällisemmällä tasolla.
Lukion käymisen en oo huomannut vaikuttavan ihmisen älykkyyteen millään tapaa.

Yhteistyössä