Valitettavasti tuntemani heikosti koulutetut ovat helvetin tyhmiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oma kokemus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aina olen kohdellut ihmisiä sen mukaan, miten he kohtelevat muita ja kaikki ovat samanarvoisia.
Mutta näin vanhemmiten alkaa kokemusta olla jo paljon ihmisistä. Ja täytyy sanoa että esim tuntemani lapsiperheen äiti, joka on kaupan kassa, on tyhmä. Yksinkertaisesti. Tyhmä.

Se tulee ilmi siten, että hän ei koskaan mieti, että asiat voi nähdä eri tavalla.

Jos ihminen on koulutettu, hän on tehnyt tutkimusta tutkimuksen perään, ja näin huomannut, että jokainen tutkija näkee asiat vähän eri tavalla. Näkemykset ovat usein jopa vastakkaisia. Silti niistä voi keskustella samassa tutkimuksessa ja koota yhtäläisyyksiä ja vertailla vaikka sihen omaan tutkimukseen, mitä tuloksia itse on saatu.

Mutta kouluttamaton tuntemani ihminen on sellainen, että hän kun on jotain päättänyt, niin näin se on.

Tämähän tulee täälläkin ilmi, kun huonosti koulutetut nuoret äidit syyttävät suunnilleen päiväkotia, kun eivät hae hänen lapsiaan kotoa, kun itse ei jaksa viedä. Tai jotain vastaavaa täällä lukenut. Koulutettu miettii yleensä, jos huomaa jotain epäkohtaa, että onkohan hän nyt oikeassa vai voisiko tähän olla toinenkin näkökulma.

Hyvin usein esim ennenvanhaan kun koulutus oli vielä tärkeää (nyt on vain raha) duunarivanhemmat syyttelivät koulua esim. syrjinnästä. Että vain koulutettujen lapset ovat koulussa jotain. Mutta ehkä tämäkin menee nin, että jos kotona on röyhkeä asenne, vaaditaan ja ei kunnioiteta mitään. Vain jos laki kieltää tai koulun sääntö, sitä ehkä noudatetaan. Muuten toisten toiveet tai toiset ihmiset eivät merkitse mitään.

Valitettavasti minä olen kokenut, että hyvin usein vähän koulutetut ovat röyhkeitä, tyhmiä ja ahneita.

niin tämähän on toki vain sinun mielipiteesi ja kokemuksesi asiaan.
mulle ihmiset ovat samanarvoisia koulutukseen katsomatta, jokainen heistä on hyvä jossakin, tyhmyyttäkin on niin vaikea määrittää.

itse olen duunari, matalasti koulutettu, koen silti olevani fiksu, empaattinen ja osaan ajatella muiden kannalta asiat, koskaan en ole ahne ollut. olen erittäin tyytyväinen elämääni, raha-asiat kunnossa, perhesuhteet kunnossa, ystäviä ympärillä yms.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;22680435:
Heh, tai sitten se oli huumoria?
Mites muutes, kulkeeko huumoritaju älykkyyden kanssa samoja polkuja? Vai mitäs mieltä olette?
Puujalkavitsejä nyt taitaa ne ei niin älykkäätkin ymmärtää.

Joskus huumori kertoo kyllä ihmisen älykkyydestäkin. Tyhmän huumori on yleensä pelkkää puujalkavitsiä, pierua ja tissejä. Toki sellainen vetoaa moneen älykkääseenkin, en sano että se on tyhmien yksinoikeus. Mutta tyhmien huumori jää siihen. He ottavat usein asioita kirjaimellisesti, joten ironia ja sarkasmi eivät uppoa sitten millään. Eivät osaa ollenkaan lukea kasvonilmeistä tai äänensävystä, että tässä ei nyt ehkä olla aivan tosissaan.

Aattellaankohan meistäkin noin?!

Ei olla kouluja käyty, no ylioppilaita ollaan molemmat, mutta ei ammattiin valmistavaa tutkintoa.
Itse olen kotiäiti ja mies työkyvyttömyyseläkkeellä.
Miehellä useiden virallisten tutkimusten mukaan (työkykyä kartoittaessa tehtyjä) äö liki yli 180-200.

Lapsia useita, kaikki pärjäävät hyvin koulussa, keskiarvot 8.5-9.3 välillä.

Mutta ap:n mukaan ollaan sitten ilmeisesti vaan tyhmiä..

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;22680435:
Heh, tai sitten se oli huumoria?
Mites muutes, kulkeeko huumoritaju älykkyyden kanssa samoja polkuja? Vai mitäs mieltä olette?
Puujalkavitsejä nyt taitaa ne ei niin älykkäätkin ymmärtää.

Mun mielestä sosiaalisesti älykästä on nauraa myös huonoille ja vanhoille vitseille, sekä omasta mielestä huonoille vitseille, jos ko. seura on rentoa ja "tavallista". Sopiva myötämielinen hymähdys ei tee mitään pahaa kenellekään, vaikka oikeasti olisikin sitä mieltä että vitsi ei ollut tilanteeseen sopiva tai muuten vaan ollenkaan hyvä.

Oikeasti älykäs ihminen osaa mukautua tilanteeseen kuin tilanteeseen ja käyttäytyy erilaisissa tilanteissa siihen sopivalla tavalla. Osa ns. älyköistä korostaa itseään ja asemaansa jatkuvasti ja aiheuttaa "tavallisissa" ihmisissä närää sen vuoksi. Oikea älykkö luovii tilanteesta hyvän käytöksensä ja avaran suhtautumisen ansiosta kuitenkin luonnollisemmin kuin kaikenmaailman pätijät.

[QUOTE="niin";22680484]Miehen veli on väitellyt tohtoriksi asti, viisas mies, ja silti tälläkin hetkellä ulosotossa lasku jos toinen...Älykästä?[/QUOTE]

Varmaan joku superkirjainyhdistelm-diagnoosi tulee kyseeseen tässä tapauksessa. Ei älykkyys yhdellä osa-alueella tarkoita sitä että joka puolella menisi hyvin.

Kovasti ovat keskustelua herättäviä nämä väittämät:)
Lisään keskusteluun sen, että monille tämä keskustelu näyttää olevan ns. "arka paikka", ja koetaan (Scarletin tapaan;)) väittämät henkilökohtaisina loukkauksina.

Tuskin kukaan tässä keskustelussa ilmaisi mielipiteitään kattavaksi kaikkia ko ryhmästä.
Mielipiteeni on, että karkeasti sanottuna fiksut ihmiset kouluttautuu, ja osaa nähdä asioita monelta eri kantilta. Kouluttamattomien joukossa on myös fiksuja, ja koulutettujen tyhmiä, mutta heitä on vähemmän kummassakin "ryhmässä";).

Vähän "kovempi" mielipiteeni on, että vaikka se kuinka kolahtaa, niin musta ei väittelemällä valkoiseksi muutu. Itse olen käynyt jonkun verran kouluja, mutta en esim. yliopistoa. Tiedän, että en ole älykkäimmästä päästä, ja ihailenkin erittäin älykkäitä ihmisiä. Jos olisin kouluttautunut pidemmälle, tietomäärä ei olisi ainoa, mikä olisi kasvanut, vaan myös kyky käsitellä ja nähdä asioita.
Ystäväpiiriini kuuluu sekä korkeasti koulutettuja, että kouluttamattomia, ja voin kyllä allekirjoittaa tuon yleistyksen useiden kohdalla olevan totta;)

Olen opettanut amiksessa, amk:ssa ja yliopistolla.

Amistyypit ovat jo töissä silloin kun muut opiskelee, plussat siitä. Siellä on sekä tyhmiä että fiksuja tyyppejä samaan aikaan, aika hauska sekoitus.

Amk:ssa on välillä todella tyhmää porukkaa, amk ei kyllä ole mikään korkeakoulu jos multa kysytään. Sairaanhoitajat ovat ihan fiksu porukka, mutta missä muka tarvitaan tyhmiä tradenomeja ja datanomeja kun niitä valmistuu joka vuos niin vitusti? Kuka vaan pääsee sisään, varsinkin tradenomiks.

Yliopistollakin on välillä tyhmiä tyyppejä, mutta pääosin hyvin fiksua porukkaa. Tutkijat ja jatko-opiskelijat ovat ihan omaa luokkaa. <3

[QUOTE="vieras";22680570]Aattellaankohan meistäkin noin?!

Ei olla kouluja käyty, no ylioppilaita ollaan molemmat, mutta ei ammattiin valmistavaa tutkintoa.
Miehellä useiden virallisten tutkimusten mukaan (työkykyä kartoittaessa tehtyjä) äö liki yli 180-200.

Mutta ap:n mukaan ollaan sitten ilmeisesti vaan tyhmiä..[/QUOTE]

No mutta te vielä osaatte auttaa lapsia läksyissä jne? Mitä sillä äö:llä tekee jos ei ole muuta koulutusta?

Olen omalta kohdaltani todennut älykkyydestä olevan hyötyä vain vähään. Ensimmäinen järkytys oli se, että tajusin, että kaikki ihmiset eivät ajattele moniulotteisesti ja eivät siten ahdistu samoista asioista kuin minä. Eivät kiinnitä huomiota samoihin asioihin. Kadehdin ns. tyhmiä siitä, että heillä on elämässä rajat, todella selkeät, niitä ei tarvitse itse asettaa. Lisäksi ns. tyhmissä kadehdin sitä, että heidän elämänsä on yksinkertaista, heillä ei mene tuntikausia miettiessä, miten tekisivät asiat paremmin. Yleensä tällaiset ihmiset ovat myös duunareita, jotka saavat talot ja autot sekä perheet paljon aikaisemmin kuin älykkäämmät tyypit.
Älykkyyden hyöty on se, että voi opetella oikeanlaisen käyttäytymistavan myös näiden ihmisläheisten "tyhmien" kanssa toimimiseen. Samalla voi toimia myös korkeammalla tasolla. Kaikki ns. älykkäät eivät kuitenkaan pysty tähän, koska ylemmyydentunne on niin suuri. Henk.koht. pidän siis enemmän ns. tyhmistä, koska heitä ei vaivaa tällaiset ongelmat ja heidän kanssaan on helppo kommunikoida.

Itse lasken vain yliopiston käyneet, korkeakoulua en.

Tuo on melko mielenkiintoinen jako. Käytännössähän termejä yliopisto ja korkeakoulu käytetään lähes synonyymeinä, ja tutkintojen laajuus on suurin piirtein sama.

Vai onko niin, että aiemmin TKK:lta valmistuneet ovat kouluttamattomia, mutta nyt kun nimi on vaihtunut Aalto-yliopistoksi, valmistuvat ovat koulutettuja?

Ammattikorkeakoulut ovat tietty asia erikseen, mutta niitä ei selvyyden nimissä pitäisikään kutsua korkeakouluiksi, vaan nimen omaan ammattikorkeakouluiksi.

[QUOTE="vieras";22680570]Aattellaankohan meistäkin noin?!

Mutta ap:n mukaan ollaan sitten ilmeisesti vaan tyhmiä..[/QUOTE]

No kyllä se jotain osoittaa ihmisen älykkyydestä, jos vuositolkukka kotona makaa, sen sijaan että kaipaisi jotain älyllisiä haasteita elämään.

[QUOTE="Vierailija";22681105]Tuo on melko mielenkiintoinen jako. Käytännössähän termejä yliopisto ja korkeakoulu käytetään lähes synonyymeinä, ja tutkintojen laajuus on suurin piirtein sama.

Vai onko niin, että aiemmin TKK:lta valmistuneet ovat kouluttamattomia, mutta nyt kun nimi on vaihtunut Aalto-yliopistoksi, valmistuvat ovat koulutettuja?

Ammattikorkeakoulut ovat tietty asia erikseen, mutta niitä ei selvyyden nimissä pitäisikään kutsua korkeakouluiksi, vaan nimen omaan ammattikorkeakouluiksi.[/QUOTE]

Itselläni on sekä yliopisto että korkeakoulututkinto, ja mielestäni niissä on kyllä vissi ero... niin kuin on niissä ihmisissä, jotka ko. opinahjoissa opiskelevat. Yliopisto-opinnot ja koko ajattelumaailma on aika lailla erilaista, kuin mitä suorituskeskeinen korkeakoulu.

[QUOTE="Vierailija";22681105]Tuo on melko mielenkiintoinen jako. Käytännössähän termejä yliopisto ja korkeakoulu käytetään lähes synonyymeinä, ja tutkintojen laajuus on suurin piirtein sama.

Ammattikorkeakoulut ovat tietty asia erikseen, mutta niitä ei selvyyden nimissä pitäisikään kutsua korkeakouluiksi, vaan nimen omaan ammattikorkeakouluiksi.[/QUOTE]

Melko mielenkiintoinen vertailu sinullakin. Oletkohan koulutettu vai amistasoa?
Yiopiston käyneillä syntyy usein tuo asenne "me olemme oikeasti korkeakoulutettuja", liekö ammattiylpeyttä vai mitä. Vastaavaan koulutustasoon voi kuitenkin päästä montaa reittiä, eikä se todellakaan korreloi älyyn pääseekö yliopistoon vai ei, lähinnä lukuinnokkuuteen!

Kyllähän se väkistenkin jakaa porukkaa, koska ihminen joka ei ole kovin älykäs, ei pärjää yliopistossa. Toisaalta vähän koulutetuissa voi olla tyyppejä joilla ois mahiksia vaikka opiskella tohtoriksi, jos haluaisivat. Minusta koulutus ei yksistään tee ihmistä viisaaksi. Ja niinkuin jotkut ovat jo sanoneet, viisautta on monenlaista. Mitä sitten itsekukin arvostaa.

Kyllähän se väkistenkin jakaa porukkaa, koska ihminen joka ei ole kovin älykäs, ei pärjää yliopistossa. Toisaalta vähän koulutetuissa voi olla tyyppejä joilla ois mahiksia vaikka opiskella tohtoriksi, jos haluaisivat. Minusta koulutus ei yksistään tee ihmistä viisaaksi. Ja niinkuin jotkut ovat jo sanoneet, viisautta on monenlaista. Mitä sitten itsekukin arvostaa.

Korkeakouluopiskelu on yleistymässä koko ajan ja kyllä yliopistossa pärjää ihan normaaliälyllä, ei tarvitse olla erityisen älykäs. Yliopistolla törmää kaikenlaisiin ihmisiin, myös uskomattoman pinnallisiin ja tietyssä mielessä yksinkertaisiin, kuten joku muukin jo sanoi. Älykkäitä on varmasti enemmän korkeakouluissa kuin matalasti koulutettuina, mutta en silti yhdistä kovin herkästi älykkyyttä ja koulutusta toisiinsa.

Minusta viisaus ei liity juurikaan koulutukseen eikä välttämättä älykkyyteenkään. Jos tarkoitetaan sellaista ns. elämänviisautta.

Ongelmana on se, että kaikki siwan kassasta siivoojaan, siitä lääkäriin ja politikkoon kokevat olevansa muita parempia, tekevänsä muita enemmän, olevansa muita tärkeämpiä, ja haukkuvat muita. Duunarit haukkuvat virkamiestä ja virkamies duunaria, kaikki haukkuvat kaikkia. Vain ne harvat, jotka rakastavat muita ihmisiä, luen itse jollain tavalla poikkeuksellisen älykkääksi.

[QUOTE="Totuus";30575299]Ongelmana on se, että kaikki siwan kassasta siivoojaan, siitä lääkäriin ja politikkoon kokevat olevansa muita parempia, tekevänsä muita enemmän, olevansa muita tärkeämpiä, ja haukkuvat muita. Duunarit haukkuvat virkamiestä ja virkamies duunaria, kaikki haukkuvat kaikkia. Vain ne harvat, jotka rakastavat muita ihmisiä, luen itse jollain tavalla poikkeuksellisen älykkääksi.[/QUOTE]

Halki, poikki ja pinoon...aamen.

Niin samaa mieltä.

Pakko kommentoida vaikka vanha ketju onkin.

Älykyys on muutakin kuin se mitä olet opiskellut. Mä en tiedä mistä johtuu että meillä älykyys mieletäänkin pitkälti kirjaoppimiseen ja työhön liittyviin seikkoihin. Oikeasti, eikö elämässä ole muita osa-alueita?? Asuin aikanani kiinassa ja tuli joskus hieman opeteltua heidän merkkikieltään. Sana viisas koostuu kolmesta yhdistetystä symboolista: Miekka, sydän ja korva. Miksi? Heidän mukaan viisas ihminen on sellainen joka kulkee aina miekka sydämmellä ja korvat auki. Perään kuulutankin tätä viisauttaa...

Mitä meikäläiseen kultuuriin mieltää kirjaviisaus viisaudeksi tulee... Maailmassa on paikka erilaisuudelle. Tarvitaan niitä "yksinkertaisempia" ja tarvitaan niitä superneroja. Kullekin ihmistyypille on paikkansa ja "viisainta" on se että ihminen tunnistaa omat kykynsä ja hakeutuu sellaiseen ammattiin tai tehtävään joka hänelle sopii. Ei kukaan kestäisi torhtorisihmistä kaupan kanssana....sehän vallan toopea olisi kun lähtisi aina analysoimaan ja tutkimaan kunkin asiakaan ostoksia ja vetämään siitä jotain teoriaan pohjautuvaa suurempaa merkitystä.

Suppea maailmakatsomus voi toki näyttäytyä joskus "tyhmyytenä" avarakatseisemman (ehkä koulutetunkin näkövinkkelistä). Mutta eikö tuossa olla silloin aivan samalla linjalla, kun tuomitaan? Onko sitä avarakatseisuutta tuomita ihminen koulutustason mukaan tyhmäksi??

Ego toki monella puhuu. Koulutustasosta riippumatta. Onhan se kiva toisia mollata, hetken tuntea siitä lähtökohdasta itsensä paremmaksi. Oloon mollaaja sitten "duunari" ja mollattava vaikka dippainssi. Tai mollaaja professori ja mollattavan siivooja...Sama laukaisia takana, kokea itsensä toista paremmaksi

[QUOTE="a p";22679870]
Minusta tyhmyys on sitä, että ei ymmärrä että oma kokemusmaailma ja omat mielipiteet eivät ole ainoat. Tyhmyys on sitä, jos on 60-vuotiaana samaa mieltä kaikesta kuin oli 15-vuotiaana. Tyhmyys on oppimiskyvyn puutetta. Mustavalkoisuutta, jyrkkyyttä.[/QUOTE]

Suorastaan huvittava kommentti tämä ap:lta kun miettii hänen aloitustaan. :D

Yhteistyössä