Valitettavasti tuntemani heikosti koulutetut ovat helvetin tyhmiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oma kokemus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sitten on niitä jotka ovat älykkäitä ja opiskelevat yliopistossa, mutta sitten mielenterveys horjuu niin, että opiskelusta ei tule mitään eikä kyllä oikein mistään edes helpoistakaan töistä. Tiedän pari tälläästä tapausta eivätkä he ole tehneet vuosiin mitään töitä, he vain ovat. :(

Mä tiedän kymmeniä tällaisia, opettaja kun yliopistolla olen! Todella paljon nykyään sisään tulee nuoria ihmisiä, joilla on kaikki eväät elämään hukassa. Aivan kuin he olisivat jo mielessään luovuttaneet, mutta kuitenkin vielä näennäsesti pyrkivät roikkumaan mukana. Käyvät samoja kursseja satoja kertoja, katoavat kesken kaiken, eivät tule tenttiin, eivät saa lopputöitä kirjoitettua ja sitten pahimmassa tapauksessa kuitenkin vielä olettavat, että opettaja ojentaa kaiken valmiina hopealautasella heidän eteensä. Voisin kirjoittaa vitsikirjan kaikista niistä syistä, joita olen vuosien varrella opiskelijoilta saanut myöhästyneisiin kurssitöihin, poissaoloihin jne. Paitsi että en kirjoita, koska asia ei naurata yhtään.

Sitten on niitä jotka ovat älykkäitä ja opiskelevat yliopistossa, mutta sitten mielenterveys horjuu niin, että opiskelusta ei tule mitään eikä kyllä oikein mistään edes helpoistakaan töistä. Tiedän pari tälläästä tapausta eivätkä he ole tehneet vuosiin mitään töitä, he vain ovat. :(

No ei se mielenterveys varmaankaan sen koulutuksen takia horju.. eiköhän mieleltään epätasapainoisia löydy ihan jokaiselta koulutusasteelta. Toisaalta, itse olen siinä uskossa, että onnellisimpia ovat kaikista hulluimmat ja tyhmimmät, sillä he eivät ymmärrä surra tai edes ajatella tiettyjä asioita.

Sikäli tämä aloitus on vähän turhake, sillä sehän nyt on täysin selvä ettei kaikki ihmiset ole yhtä älykkäitä ja sitten se älykkäämpi ryhmä kokee haluavansa sivistää itseään ja pohtii elämää ehkä enemmän kun se vähän vähemmän älykäs väki.

[QUOTE="ruusupuu";22680004]No ei se mielenterveys varmaankaan sen koulutuksen takia horju.. eiköhän mieleltään epätasapainoisia löydy ihan jokaiselta koulutusasteelta. Toisaalta, itse olen siinä uskossa, että onnellisimpia ovat kaikista hulluimmat ja tyhmimmät, sillä he eivät ymmärrä surra tai edes ajatella tiettyjä asioita.[/QUOTE]

No enhän mä väittänytkään sitä, että sen koulutuksen takia mielenterveys horjuus. Pointtina oli se, että kaikki älykkäät eivät ole kykeneviä opiskelemaan lainkaan.

Hullut ja tyhmät osaavat olla yhtälailla surullisia kuin muutkin.

No enhän mä väittänytkään sitä, että sen koulutuksen takia mielenterveys horjuus. Pointtina oli se, että kaikki älykkäät eivät ole kykeneviä opiskelemaan lainkaan.

Hullut ja tyhmät osaavat olla yhtälailla surullisia kuin muutkin.

Eivät, sillä kaikista tyhmimmät eivät edes ymmärrä kaikkia asioita, joiden vuoksi kannattaisi olla surullinen. Tieto lisää tuskaa.

Sikäli tämä aloitus on vähän turhake, sillä sehän nyt on täysin selvä ettei kaikki ihmiset ole yhtä älykkäitä ja sitten se älykkäämpi ryhmä kokee haluavansa sivistää itseään ja pohtii elämää ehkä enemmän kun se vähän vähemmän älykäs väki.

Tällä palstalla tuntuu tälläästen alootusten takia, että ne korkiastikoulutetut kokee jotakin tarvetta alentaa kouluttamattomia ja matalasti koulutettuja. :D Sen takia mä ainakin monesti epäälen, että onko se ihminen kuitenkaan korkiastikoulutettu vaan onko vain provoolemassa.

[QUOTE="ruusupuu";22680039]Eivät, sillä kaikista tyhmimmät eivät edes ymmärrä kaikkia asioita, joiden vuoksi kannattaisi olla surullinen. Tieto lisää tuskaa.[/QUOTE]

Sä tunnut olevan sitä mieltä, että tyhmät ei osaa surra yhtään mitään. Eivät ehkä osaa kaikkia asioota surra, mutta kyllä osaavat silti surra montaa asiaa.

[QUOTE="ruusupuu";22680039]Eivät, sillä kaikista tyhmimmät eivät edes ymmärrä kaikkia asioita, joiden vuoksi kannattaisi olla surullinen. Tieto lisää tuskaa.[/QUOTE]

Ja tyhmiä ovat? Ne, jotka eivät ole korkeakoulua tai yliopistoa käyneet?

[QUOTE="ruusupuu";22680063]Älä yritän lukea rivien välistä sellaista, mitä siellä ei ole...[/QUOTE]

No sellaasen kuvan sun kirjootuksista vain saa. Ei voi mitään.

Totta kai voidaan hiukan yleistää, että jos on koulutusta, on yleensä myös laajempi katsantokanta ja perusteita niille ajatuksille, kun taas jos on siunaantunut vähän vähemmän älykkyyttä ja siksi koulutuskaan ei kiinnosta, ollaan kapeakatseisempia.

Mutta ei se tosiaan mene ihan aina niin. Olen itse korkeasti koulutettu ja pyörinyt paljon yliopistomaailmassa. Kyllä siellä näkee oikeasti kaikenlaista, ja tietyillä aloilla - varsinkin kauppatieteissä, jos saa mainita - on ihan oikeasti tyhmiä korkeasti koulutettuja. Anteeksi nyt stereotypia, mutta sellaisia blondeja tyttösiä, joiden joka toinen sana on "niinku" ja jotka pärjäävät sillä, että voivat opetella asioita ulkoa.

Mun mielestä kuitenkin tyhmä on myös sellainen, joka kokee tarvetta osoitella koko ajan, että maailmassa on erilaisia ihmisiä. On tyhmiä ja viisaita, laihoja ja lihavia.. mutta jos on itse yhtään älykäs, sen pitäisi olla itsestään selvää. Ei siitä tarvitse tehdä numeroa. Eiköhän jokaiselle tässä maailmassa ole se oma sopiva kolosensa, ja kaikkia tarvitaan.

Vaikka ajattelen hiljaa itsekseni, kun näen lähiön Valintatalon edessä kolmekymppisen naisen, joka kovaan ääneen kiroilee, imee röökiä posket lommolla ja käyttää 20 asteen pakkasilla lähinnä ilotytölle sopivia vaatteita, että siinä on vähän tyhmä ihminen, en kuitenkaan koe tarvetta tulla ilmoittelemaan havainnoistani muille. Meitä vain on moneen junaan.

Sä tunnut olevan sitä mieltä, että tyhmät ei osaa surra yhtään mitään. Eivät ehkä osaa kaikkia asioota surra, mutta kyllä osaavat silti surra montaa asiaa.

Mä kyllä ymmärsin ruusupuun kommentin toisella tapaa mitä sinä.
Mitä enemmän ihminen ajattelee, sitä enemmän hän kokee tuskaa muustakin kun omasta pikku elämästään. Väitän että yksikertaisella ihmisellä on vain omat surut, mutta älykkäämpi suree vähän muutakin kun omaa napaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;22679980:
Kirjoitustaito ei oo kyllä fiksuuden mittari. Mä huomaan onko ihminen älykäs vai ei sen perusteella kykeneekö hän keskustelemaan asioista objektiivisesti vai näkeekö asiat aina mustavalkoisina.
Ei niin älykkään ihmisen kanssa keskustellaan säästä ja älykkäämpien kanssa keskustellaan huomattavasti syvällisemmällä tasolla.
Lukion käymisen en oo huomannut vaikuttavan ihmisen älykkyyteen millään tapaa.

Niin puhutaanko me nyt älykkyydestä vai viisaudesta? Ne on kaksi eri asiaa.
Toinen voi olla hyvinkin (kirja)viisas, mutta ajattelun moninaisuus on alkeellisella tasolla. Älykkyys on mun mielestä jollain tapaa "synnynnäistä", kasvatuksen, virikkeiden yms. tulos.

Eli olet oikeassa; älykäs ihminen ei välttämättä osaa kirjoittaa ollenkaan.
Toisaalta, mun on pakko myöntää, että jos esim. tällä palstalla luen tekstiä, josta puuttuu isot alkukirjaimet, pisteet ja pilkut, niin tulee heti mieleen ettei kyseinen henkilö taida olla muutenkaan kovin älykäs..

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";22680080]Mutta ei se tosiaan mene ihan aina niin. Olen itse korkeasti koulutettu ja pyörinyt paljon yliopistomaailmassa. Kyllä siellä näkee oikeasti kaikenlaista, ja tietyillä aloilla - varsinkin kauppatieteissä, jos saa mainita - on ihan oikeasti tyhmiä korkeasti koulutettuja. Anteeksi nyt stereotypia, mutta sellaisia blondeja tyttösiä, joiden joka toinen sana on "niinku" ja jotka pärjäävät sillä, että voivat opetella asioita ulkoa.

.[/QUOTE]

Itse uskon, että kyllä tuo opiskelujen taso aika monesti kertoo ihmisien älykkyydestäkin jotain, mutta vielä enemmän kertoo kyllä se opiskeluala. Oman kokemuksen mukaan kaupallisella alalla ihmiset ovat aivan erityyppisiä kuin mitä muilla. Ja ikävä kyllä, ei mitenkään positiivisessa mielessä. Jotenkin kaupalliselle alalle hakeutuu aika pintapuolisia, hiukan yksinkertaisia, ja sellaisia "helppoheikki"-tyyppisiä ihmisiä.

Ei se koulujakäynytkään ole kuin yhden alan ammattilainen, samalla tapaa oppisopimuksella koulutettu muurari on oman alansa asiantuntija. Jokaisella on oma viisauden alueensa. Kyllä niitä yliopiston penkkejäkin kuluttanut tajuaa, että oikeastaan sitä ei tiedä asioista kuin pintaraapauksen. Absoluuttisia totuuksia on hyvin vähän, joten asioitakin voi tarkastella monesta näkökulmasta.

Joskus tyhmyydestä kertoo myös se, että avoimesti halveksii kaikkia älykkäitä. Niitä sohvalla maatessa esitettyjä mielipiteitä tyyliin "tuokin asiantuntija tuolla telkkarissa vaan jauhaa paskaa eikä tiedä oikeasta elämästä mitään, kun on olevinaan niin kamalan älykäs". Ei älykkään ihmisen tarvitse ajatella noin.

Toinen yleinen on poliisin ja kaikkien virkamiesten ja byrokratian vihaaminen. Vaikkei itse eläisi mitenkään rikollisesti, jos avoimesti sanoo vihaavansa kaikkia poliiseja, täytyy olla vähän tyhmä. Ja byrokratia koetaan kamalan hankalaksi, mitään lomaketta ei osata täyttää jne. Heidän mielestään kaikki tuollainen on aivan turhaa, mutta eivät he ymmärrä ajatella, että jos järjestystä, byrokratiaa yms. ei olisi, maailma olisi hiukan pahempi paikka asua. Tyhmä ihminen kokee jotenkin henkilökohtaisesti, että lait on keksitty vain hänen kiusakseen.

Niin puhutaanko me nyt älykkyydestä vai viisaudesta? Ne on kaksi eri asiaa.
Toinen voi olla hyvinkin (kirja)viisas, mutta sosiaaliset taidot ja ajattelun moninaisuus ovat alkeellisella tasolla. Älykkyys on mun mielestä jollain tapaa "synnynnäistä", kasvatuksen, virikkeiden yms. tulos.

Eli olet oikeassa; älykäs ihminen ei välttämättä osaa kirjoittaa ollenkaan.
Toisaalta, mun on pakko myöntää, että jos esim. tällä palstalla luen tekstiä, josta puuttuu isot alkukirjaimet, pisteet ja pilkut, niin tulee heti mieleen ettei kyseinen henkilö taida olla muutenkaan kovin älykäs..

Puhutaan nyt vaikka siitä älystä. Älykäs ihminen hoksaa asiat nopeammin mitä yksinkertainen. Itse ajattelen että äly koostuu niin geeneistä kun opitustakin. Älykkyysosamäärään on vaikeaa vaikuttaa, sillä se on synnynäinen ominaisuus. Toki älyään voi vahvistaa. Mutta lukio ja siellä ulkoaopeteltavat asiat ei älyä lisää. Ollakseen älykäs täytyy osata kyseenalaistaa oppimansa tieto ja pohtia sitä monelta kannalta. Älykkään ihmisen tunnistaa kirjoitusten sisällöstä, ei välimerkeistä ja kieliopista. Älykäs ihminen tietää miten käyttäytyä ( vaikka ei noudattaisikaan niitä kriteereitä) Älykäs ihminen on usein nokkela, ja se ei niin älykäs on se jolle pitää vääntää kaikki rautalangasta.

Viisaus on taas jotain mikä ei välttämättä ole kytköksissä käytökseen. Viisaus ja epäsosiaalisuus kulkevat usein yhdessä. Viisas ihminen osaa neuvoa toista, älykäs taas alkaa pohtimaan neuvojen todenmukaisuutta.

Joo, voin sanoa lähes samaa kuin ap (luin otsikon ja alkua). Ja kokemusta on, vapaa-ajan ja työn kautta hyvinkin laajasti. Tottakai on poikkeuksia, juuri viime viikolla tällaiseen törmäsin.

En tiedä, sanoisinko nyt sitten tyhmyydeksi tätä piirrettä, ehkä pikemminkin yksinkertaisuudeksi, ajatusten kapea-alaisuudeksi..tai miksikä lie. Tällaisille ihmisille kun laittaa jonkun asian ihan "päälaelleen" ja sanoo: "mutta ootko koskaan ajatellut sitä tältä kantilta...?", niin vastaus on hieman vaivautunut hiljaisuus. Itse en pystyisi makoilemaan työttämänä sohvalla vuodet ihan tyytyväisenä, mutta tiedän tällaisia ihmisiä - kyllä se ajattelu pitää hieman yksinkertaista olla, jos tuo on ihan ok.

[QUOTE="vieras";22680161]Joskus tyhmyydestä kertoo myös se, että avoimesti halveksii kaikkia älykkäitä. Niitä sohvalla maatessa esitettyjä mielipiteitä tyyliin "tuokin asiantuntija tuolla telkkarissa vaan jauhaa paskaa eikä tiedä oikeasta elämästä mitään, kun on olevinaan niin kamalan älykäs". Ei älykkään ihmisen tarvitse ajatella noin.

Toinen yleinen on poliisin ja kaikkien virkamiesten ja byrokratian vihaaminen. Vaikkei itse eläisi mitenkään rikollisesti, jos avoimesti sanoo vihaavansa kaikkia poliiseja, täytyy olla vähän tyhmä. Ja byrokratia koetaan kamalan hankalaksi, mitään lomaketta ei osata täyttää jne. Heidän mielestään kaikki tuollainen on aivan turhaa, mutta eivät he ymmärrä ajatella, että jos järjestystä, byrokratiaa yms. ei olisi, maailma olisi hiukan pahempi paikka asua. Tyhmä ihminen kokee jotenkin henkilökohtaisesti, että lait on keksitty vain hänen kiusakseen.[/QUOTE]

Tähän hyvään listaasi vielä lisäys, että telkkarin edessä arvostellaan kaikki mitä siellä on. Tuokaan ei osaa laulaa sitten yhtään, tuon mekko on sitten törkä, onpa tuo lihonut jne.

Ja nimeonmaan, arvostellaan kärkkäästi, mut jos teet yhdenkin lisäkysymyksen, ei osata edes siihen vastata.

T: Tyhmät vanhemmat omistava yliopiston käynyt maailmanmatkaaja, joka aikoinaan häpesi vanhempiaan, enää en

Yhteistyössä