Vanhanaikainen tiukkapipo nipottaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minä"

Vieras
Minut leimattiin vanhanaikaiseksi tiukkapipo nipottajaksi viikonloppuna. Mielelläni tämän tittelin kannan tässä asiassa, eli voitte myös leimata minut tällä nimikkeellä.
Tittelin sain tuttavapariskunnan vaimolta, kun kerroin lauantai-iltana oman näkenykseni. Selvitys tulee tässä:
Meidät oli pyydetty viikonlopuksi tuttavaperheeseeen saunomaan ja yökylään. Meidän lapset ovat iältään 3- ja 6-vuotiaat. Heillä lapset 2,5-vuotta ja toinen 3 kuukautta.
Perjantai-ilta meni ihan mukavasti rupatellen ja grillaillen sekä lasten touhuja seuraillen.
Lauantai-iltana lämpesi sauna, lapset kylvetettiin ensin ja pienempien mentyä nukkumaan oli meidän aikuisten vuoro. Miehet ottivat olutta ja saunoivat pitkän kaavan mukaan. Meidänkin esikoisen simahdettua oli meidän naisten vuoro saunoa. Saunajuomana otimme yhdet lonkerot (mielestäni siinä ei mitään pahaa ole, jos yhden tai pari olutta tai lonkeroa saunoessa ottaa.)
Saunan jälkeen talon emäntä otti toisen lonkeron miesten jatkaessa olutlinjalla. Istuttiin iltaa ja juteltiin, kohta emäntä kävi hakemssa pullon valkoviiniä ja kaatoi minullekkin lasillisen.
Illan jatkuessa huomasin, että miehet alkoivat olla hiprakassa, eika siinä mitään, koska minulla ei ollut edes tarkoitusta ottaa kuin pari. Mutta tämän tittelin sainkin siitä, kun huomautin talon emännälle, että ehkä hänen kannattaisi pikkasen rajoittaa omaa ottamistaan, kun hänenkin miehensä otti reippaasti olutta.
Kerroin, että mielestäni aina pitää edes yhden aikuisen olla selvinpäin pitämästä lapsista huolta ja tuomassa heille turvaa. Tämän rouvan mielipide oli se, että nykyaikana siinä vaiheessa, kun lapset ovat menneet nukkumaan, niin aikuiset voivat ottaa ihan rauhassa, vaikka sitten humalaan asti. Hän haukkui minut, kun kerroin, että minun mielestäni se ei todellakaan ole hyvä juttu, että kun on pieniä lapsia, niin molemmat vanhemmat ovat humalassa. (Miehet eivät olleet tätä keskustelua kuulemassa, eivätkä näkemässä, kun emäntä tempoi pullollisen viiniä + 6 tölkkiä lonkeroa.) Minä sain tarpeekseni tämän rouvan seurasta ja kävin ilmoittamassa miehelleni, että lähden nukkumaan.
Aamulla heräsin vauvan itkuun, hain huoneestaan, kun kumpikaan lapsen vanhemnista ei itkuun herännyt. Hoidin omien lasteni lisäksi myös tuttavaperheen lapsia aamun ja pitkälle iltapäivään ennen kuin heidän omat vanhempansa heräsivät.
Heidän herättyään annoin vielä palautetta edellisestä illasta ja talon isännälle tuli täytenä yllätyksenä se, että myös vaimo oli ottanut reippaasti. Sain heille siis aiheutettua riidan, koska miehen mukaan heillä on sopimus, että vuoronperään ottavat ja tällä kertaa oli miehen vuoro.
Edelleen tämä nainen oli sitä mieltä, että minä olen vain vanhanaikainen ja tiukkapipoinen nipottaja, kun minun mielestäni molemmat vanhemmat eivät voi ottaa lasten mentyä nukkumaan.... Että antaa tulla vaan, leimatkaa tekin.
Tosin minun mielipiteeni ei tästä muuksi muutu! Lasten ollessa kotona, täytyy edes yhden aikuisen olla selvinpäin!

Minusta saa ottaa mutta.. se pienempi, eikö sitä imetetty? Ollenkaan tai enää yöllä? Siinä tapauksessa olisin minäkin paheksunu moista juomista vaikken mikään nipo muuten ole. Toinen mistä mun käämi olis kärähtäny olis ollu tuo toisten lasten hoitaminen ilman että sellaisesta on erikseen sovittu.

• Tykkää
Reactions: Jennan unelma
No minä olen vielä tiukkapipoisempi, jos se sinua yhtään lohduttaa. Minusta aikuisten ei tarvitsisi ryypätä ollenkaan, jos talossa on pieniä lapsia. Mutta sinä voit minun mielestäni olla ihan hyvillä mielin, jos olet hoitanut toisen perheen lapsia aamulla ja jos vielä se mieskin oli samaa mieltä kanssasi. Joten älä huoli.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
olen kanssasi samaa mieltä, paitsi etten tiedä mikset samaa puhuttelua illalla pitänyt myös lasten isälle, kun kerran puhuttelulinjalle lähdit (kerran tästä heidän sopimuksestaan sait tietää vasta aamulla).

Etkös sinä sitten ollut selvinpäin :whistle:

Minä olin selvinpäin (yhden lonkeron otin saunassa ja maistoin viiniä, mutta en edes koko lasillista sitä juonut) ja kuvittelin, että myös talon emäntä olisi selvinpäin, kun hänen miehensä otti.
Ehkä siinäkin näkee tiukkapipoisuuteni, mutta jos omat lapseni olisivat tuon ikäisiä (nuorempi 3 kk:tta), niin en todellakaan joisi itseäni humalaan jos lasten isä ei olisi selvinpäin, vaikka siinä olisi ympärillä 10 selväpäistä aikuista! Eri asia, jos olisin ennakkoon sopinut jonkun kanssa, että omat lapseni ovat hänen vastuullaan.

No,et todellakaan ole mikään tiukkapipoinen nipottaja..Tai sitten olen minäkin,koska oon täysin sun kanssa samaa mieltä..Mä en todellakaan hyväksy sitä,että kumpikin vanhemmista on humalassa lasten paikalla ollessa. Aivan sama vaikka ne nukkuis sen koko yön heräämättä,niin ei ei ja vielä kerran ei..

Saat 3 taputusta poskelle, hyväksyvän nyökkäyksen ja pari paijausta. Mitali tulee postissa 3 päivän sisällä. Onko nyt hyvä mieli?

En ole täällä itseäni kehumassa tai sädekehääni kiillottamassa. En minäkään ole täydellinen äiti ja vaimo, enkä yritä edes sitä väittää.
Kerroin vain tapahtuman, joka jäi mieltäni painamaan ja sai miettimään, että onko tosiaan niin, että olen pudonnut kelkasta ja mielipiteeni ovat vanhanaikaisia.

Oma näkemykseni juomiseen taitaa juontaa juurensa lapsuudestani. Meillä oli usein vieraita ja vanhemmat ottivat meidän lasten nähden. Leikimme toisten lasten kanssa ja seurasimme vanhempien juomista. Vanhemmat eivät olleet pahoja humalassakaan, mutta elävästi muistan, että vaikka he eivät välttämättä olleet kuin pikkuhiprakassa, niin silti he eivät tuntuneet omilta ja turvallisilta vanhemmilta.

Itse en ottaisi ensimmäistäkään, jos lapsi on vielä noin pieni, eli vauva. Koen tuon erittäin itsekeskeiseksi ja ongelmalliseksi, varsinkin, jos ei kestä edes totuutta kuulla toiselta ja kehtaa vielä puolustautua haukkumalla sinua.
Onneksi sinä olit paikalla ja onneksi sait aikaan heille riidan. Hyvä miehenkin tietää millainen "äiti" on kyseessä, joten on itsekin tarkempi seuraavalla kerralla.
Niin kauan kun yksikin lapsista on niin pieni, niin jonkun pitää aina olla täysin selvä ja ajokuntoinen. Tuosta ei saisi enää ketään tinkiä. Niin äkkiä ne lapset kasvaa, joten jos ei pysty omalla vuorollaan olemaan selvä, niin se kertoo jo ongelmasta.
Vanhempien yhteiselle ryyppäämiselle on kyllä aikansa ja paikkansa, mutta ei todellakan silloin, kun lapset ovat kotona, edes silloin kun he nukkuvat.
Sinä olet lähinnä suojelusenkeli. Jatka sama rataa!

[QUOTE="Minä";26648594]En ole täällä itseäni kehumassa tai sädekehääni kiillottamassa. En minäkään ole täydellinen äiti ja vaimo, enkä yritä edes sitä väittää.
Kerroin vain tapahtuman, joka jäi mieltäni painamaan ja sai miettimään, että onko tosiaan niin, että olen pudonnut kelkasta ja mielipiteeni ovat vanhanaikaisia.

Oma näkemykseni juomiseen taitaa juontaa juurensa lapsuudestani. Meillä oli usein vieraita ja vanhemmat ottivat meidän lasten nähden. Leikimme toisten lasten kanssa ja seurasimme vanhempien juomista. Vanhemmat eivät olleet pahoja humalassakaan, mutta elävästi muistan, että vaikka he eivät välttämättä olleet kuin pikkuhiprakassa, niin silti he eivät tuntuneet omilta ja turvallisilta vanhemmilta.[/QUOTE]

Muistan kerran lapsena kun näin äitini humalassa/hiprakassa, en tiedä mitä ja kuinka paljon oli ottanut, mutta vaikka oli ihan superhyväntuulinen, niin jotenkin se pelotti. En vieläkään 3-kymppisenä tykkää kun äitini juo.
Nykyään juo aika paljon esim. iltaisin voi mennä 3 pulloa viiniä, ja mulle tulee semmoinen ahdistus ja inho. Jos soittaa illalla niin kuulen äänestä että on kännissä, ja siitäkin tulee inhottava olo vaikka olen 100km:n päässä. Mieskin sanoo että ääneni muuttuu kun puhun humalaisen äidin kanssa kun silloin kun puhun selvän äidin kanssa. En sitä osaa selittää, en vain siksi halua juoda lasteni nähden, kun ei sitä ite nousuhumalassa älyä olevansa erilainen, on vaan kivaa ja hauskaa.

Vauvat ja pikkulapset ovat niin vanhanaikaisia yhäkin, että tarvitsevat hoitoa. Ei sitä tosiasiaamikään muuta. Tosi hyvä kun hoidit vieraat lapset, vaikka asiasta ei ollut sovittu.

Mun taas mielestä on ihan ok ottaa lasten nähden. Ja en nyt tarkota että pitäis ottaa jotain kaatokännejä, niitä en hyväksy lasten nähden. Mutta jos juomista piilotellaan siitä tulee tabu
ja luulen et se on yks syy tän maan alkoholiongelmiin.
Mutta mun mielestä yhden aikuisen pitää aina olla selvinpäin, varsinkin jossain mökillä, jos
jotain tapahtuu niin pääsee ajamalla esim lääkäriin.

[QUOTE="jeps";26649367]Samaa mietin että olihan siellä yksi aikuinen selvinpäin.[/QUOTE]

Ei vieras ole tullut kylään lapsenvahdiksi. Sentään. Jokainen hoitakoon omat lapsensa ellei erikseen muuta sovita.

Ikävä kyllä, tää ei ole provo.
Ei kaikki äidit imetä, tämäkin vauva on täysin korvikkeilla kasvanut.
Kyseessä ei ollut etukäteen sovittu lastenhoitokeikka, meidät pyydettiin viikonlopuksi heille lomailemaan ja yökylään.

[QUOTE="Minä";26652723]Ikävä kyllä, tää ei ole provo.
Ei kaikki äidit imetä, tämäkin vauva on täysin korvikkeilla kasvanut.
Kyseessä ei ollut etukäteen sovittu lastenhoitokeikka, meidät pyydettiin viikonlopuksi heille lomailemaan ja yökylään.[/QUOTE]

mutta mitä se laps muka söi yöllä? Oliko äiti tai isä yöllä kunnossa että ruokki lapsensa? kuka se n ruokki yöllä?

[QUOTE="vieras";26649416]Ei vieras ole tullut kylään lapsenvahdiksi. Sentään. Jokainen hoitakoon omat lapsensa ellei erikseen muuta sovita.[/QUOTE]

Tässä olen monien ystävä perheiden kohdalla törmännyt sellaiseen seikkaan, että vaikkei erikseen sovita toisen lapsien hoitamisesta, kaikilla vanhemmilla on omat näkemyksensä siitä milloin lapsi tarvitsee minkäkinlaista hoivaa. Eli eivät varsinaisesti jätä lapsiaan toisten hoidettavaksi, vaan eivät koe että kyseisellä hetkellä lapsi tarvitsisi heitä välittömästi ja toiset taas enemmän ovat omien lasten käytettävissä ja tällöin tulevat käytännön syistä hoitaneeksi koko lapsi lauman. Esim. tuollainen yökyläily, toiset vanhemmat ovat lapsineen tottuneet siihen että noustaan ajoissa ja lapsille on oltava aamupala heti herättyä edessä ja toiset taas ovat tottuneet siihen että lapset heräilee ja touhuilee toista tuntiakin omillaan ennenkö aamupalaa pitää tarjota, niin yökyläilyissä aikaisin nouseva vanhempi todennäköisesti ruokkii kaikki lapset sekä valvoo omat valvontaan tottuneet lapsensa, kuin toisen perheenkin keskenään aamuisin nousevat lapset.. (Ps. Itse olen aina se aamuvirkku joka hoitaa omansa ja toisten lapset, mutta en sitä koe millään lailla hankalaksi enkä ahdistavaksi ja huomaan sen johtuvan vain ja ainoastaan perheiden eri tavoista toimia )

Yhteistyössä