Äiti juo olutta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LadyGugu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No kuvitellaan tilanne, jossa äiti on juonut 3 kaljaa, joutuu soittamaan ambulanssin kun lapselle tulee kuumekouristuksia. Ensihoitajat tulevat, haistaa kaljan äidin hendityksessä puhalluttaa, no oho, sitte on sossun tädit ovella ja ihmetellään. Ei tuollaista katsota läpi sormien. Silloin tällöin olis ok, mutta ei joka ilta. Ja mieluusti kyllä sillä lailla että lapsilla olisi hoitaja, joka ei ole juonut alkoholia ollenkaan, tai korkeintaan sen 1 oluen.

Alkuperäinen kirjoittaja saatte valita kuin kaupan hyllyltä:
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Alkuperäinen kirjoittaja saatte valita kuin kaupan hyllyltä:
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
ootteko tosissanne? mitä helvetin haittaa siitä on juoda 1-3 olutta? ei mulla ainakaan nousis yhtään nuppiin sellainen määrä. eikä se nyt todellakaan tarkoita että määrä siitä automaattisesti nousisi. voitteko kuvitella että joku ottaa oluen tai kaks ihan muuten kuin humaltumis tarkoituksessa. minä voisin juoda nyt vaikka yhden siiderin tai kaksikin! enkä tod. ole alkoholismi. en juo humalaan itseäni koskaan.

Oikea termi on alkoholisti.

Ei vaan oikea termi on alkon suurkuluttaja;)

Tainnut jo useampi aivosolu tuhoutua viinan kittaamisen myötä?

Kyllä se näin on että alkoholisti on se joka juo viinaa humalaan alkon suurkuluttaja on se joka ottaa jokailta muutaman oluen ilman sitä humalaa,
näin minulle ihan AA kerhosta kerrottiin.
Ja voi siellä AA kerhossa muutenkin asioida kuin alkon takia;) jotkin käy mm. opiskelujen takia kun haluavat taustatietoa:D

Öö? Et vieläkään ymmärrä :o :laugh: Ei se mitään, ehkä joskus vielä ymmärrät :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei välttämättä ole varsinainen ongelma vielä (vaikkakin se 3x7 olutta on kyllä jo määritelmien mukaan suurkulutusta), mutta mun mielestä vähintäänkin tulella leikkimistä, jos joka ilta juo. Pitäisi löytää muita(kin) tapoja rentoutua kuin alkoholi. Vaikka ei joisi humaltumistarkoituksessa, vaan vain rentoutuakseen, niin joka tapauksessa se sietokyky kasvaa säännöllisen juomisen myötä. Aluksi jo yksi olut rentouttaa mukavasti. Kohta huomaa tarvitsevansa kaksi saadakseen saman rennon olotilan. Ja niin edelleen... Kaikilla se homma ei tietenkään välttämättä karkaa käsistä koskaan, mutta se riski on silti olemassa. Kannattaako se ottaa? Itse kontrolloin juomistani melko paljon, sillä suvusta ja lähipiiristä löytyy niin paljon ikäviä esimerkkejä siitä, mihin alkoholi voi ihmisen viedä. Tiedän myös, että perimän lisäksi olen juuri sen laatuinen psyykkisesti, että kehitän herkästi riippuvuuden. Tupakkaan olen sen jo tehnyt, alkoholiin en sitä todellakaan halua.

Tähän kirjoittamaani vielä lisäyksenä: Se, että kaikki asiat on muuten hyvin ei tarkoita sitä, etteikö alkoholin kanssa voisi olla ongelmaa. Sepä se surullisin asia onkin, että liian moni tarvitsee ne seuraukset ongelmalleen, eli etä menee perhe, työ ja terveys, ennen kuin kukaan näkee asiassa ongelmaa. Siinä vaiheessa voikin olla jo todella vaikeaa nousta suosta.

Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:
No kuvitellaan tilanne, jossa äiti on juonut 3 kaljaa, joutuu soittamaan ambulanssin kun lapselle tulee kuumekouristuksia. Ensihoitajat tulevat, haistaa kaljan äidin hendityksessä puhalluttaa, no oho, sitte on sossun tädit ovella ja ihmetellään. Ei tuollaista katsota läpi sormien. Silloin tällöin olis ok, mutta ei joka ilta. Ja mieluusti kyllä sillä lailla että lapsilla olisi hoitaja, joka ei ole juonut alkoholia ollenkaan, tai korkeintaan sen 1 oluen.

mä kuule luulen, et ei ne siihen muutamaa olusee puutu, rupee puhalluttaan ja tutkii äitiä, vaik pitäs sairasta lasta tutkia.

Ei välttämättä ole varsinainen ongelma vielä (vaikkakin se 3x7 olutta on kyllä jo määritelmien mukaan suurkulutusta), mutta mun mielestä vähintäänkin tulella leikkimistä, jos joka ilta juo. Pitäisi löytää muita(kin) tapoja rentoutua kuin alkoholi. Vaikka ei joisi humaltumistarkoituksessa, vaan vain rentoutuakseen, niin joka tapauksessa se sietokyky kasvaa säännöllisen juomisen myötä. Aluksi jo yksi olut rentouttaa mukavasti. Kohta huomaa tarvitsevansa kaksi saadakseen saman rennon olotilan. Ja niin edelleen... Kaikilla se homma ei tietenkään välttämättä karkaa käsistä koskaan, mutta se riski on silti olemassa. Kannattaako se ottaa? Itse kontrolloin juomistani melko paljon, sillä suvusta ja lähipiiristä löytyy niin paljon ikäviä esimerkkejä siitä, mihin alkoholi voi ihmisen viedä. Tiedän myös, että perimän lisäksi olen juuri sen laatuinen psyykkisesti, että kehitän herkästi riippuvuuden. Tupakkaan olen sen jo tehnyt, alkoholiin en sitä todellakaan halua.

Tähän kirjoittamaani vielä lisäyksenä: Se, että kaikki asiat on muuten hyvin ei tarkoita sitä, etteikö alkoholin kanssa voisi olla ongelmaa. Sepä se surullisin asia onkin, että liian moni tarvitsee ne seuraukset ongelmalleen, eli etä menee perhe, työ ja terveys, ennen kuin kukaan näkee asiassa ongelmaa. Siinä vaiheessa voikin olla jo todella vaikeaa nousta suosta.

Olen samoilla linjoilla sun kanssas ja mun on vaikea ymmärtää (johtuen varmaan siitä että olen kokenut kolikon toisen puolen) miten joku toinen voi olla niin hällä väliä-asenteella asian suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Nina:
Alkuperäinen kirjoittaja ita:
Musta nämä suomen riskirajat on ihan älyttömät. Tulin Italiasta kotiin ja jatkoin viinin juomista aterian kanssa. No johan paukkus rajat heti. Neuvolassa pyöriteltiin silmiä. Pitäisi vähän miettiä miten ne rajat paukkuu. Oikeasti yksi lasi viiniä päivässä ei vie ketään hautaan eikä tee kaikista alkoholisteja.

No niin,nyt puhutaan eri kulttuureista.Italiassa ei yleensä haeta sitä rentoutumisen tilaa niillä viineillä vaan kuuluvat osana ruokakulttuuria ja toiseksi hyvin monet italialaisetkin ovat ruenneet juomaan ihan vettä ruuan kanssa.Kyllä se lakoholismia on jos joka ilta pitää rentotuakseen vetää 1-3 olutta.

No miten tämä liittyy huomautukseeni riskirajoista? Jos kerta en rentoudu alkon avulla vaan juon ruoan kanssa, miksi olen Suomessa riskiryhmässä?

Alkuperäinen kirjoittaja täällä donna:
Musta nämä suomen riskirajat on ihan älyttömät. Tulin Italiasta kotiin ja jatkoin viinin juomista aterian kanssa. No johan paukkus rajat heti. Neuvolassa pyöriteltiin silmiä. Pitäisi vähän miettiä miten ne rajat paukkuu. Oikeasti yksi lasi viiniä päivässä ei vie ketään hautaan eikä tee kaikista alkoholisteja.

No niin,nyt puhutaan eri kulttuureista.Italiassa ei yleensä haeta sitä rentoutumisen tilaa niillä viineillä vaan kuuluvat osana ruokakulttuuria ja toiseksi hyvin monet italialaisetkin ovat ruenneet juomaan ihan vettä ruuan kanssa.Kyllä se lakoholismia on jos joka ilta pitää rentotuakseen vetää 1-3 olutta.

No miten tämä liittyy huomautukseeni riskirajoista? Jos kerta en rentoudu alkon avulla vaan juon ruoan kanssa, miksi olen Suomessa riskiryhmässä?

Kuinka paljon sitä viiniä juot ruoan kanssa? Naisella ne rajat on 5 annosta kerralla tai 15 viikossa?

Ja vielä niille jotka tässä ketjussa ovat puolustelleet joka päiväistä oluen juomista sillä että "juodaanhan muuallakin viiniä päivittäin" "voisin vaikka heti ottaa pari siideriä enkä olisi alkoholisti".

Mun mielestäni viiniLASILLINEN (ei pullollinen kuten suomalaiset sen käsittävät) ruoan kanssa on täysin eri asia kuin 1-3 olutta iltaisin milloin mihinkin vaivaan. Tai se että joku silloin tällöin ottaa pari siideriä, miten sitä voi verrata joka päiväiseen käyttöön?

Eikös prossia tule vähän enempi kuitenkin kun juo viinilasin kuin että juo oluen? Siinä mielessä keho "humaltuu" viinistä kyllä enemmän kuin olusesta.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Ja vielä niille jotka tässä ketjussa ovat puolustelleet joka päiväistä oluen juomista sillä että "juodaanhan muuallakin viiniä päivittäin" "voisin vaikka heti ottaa pari siideriä enkä olisi alkoholisti".

Mun mielestäni viiniLASILLINEN (ei pullollinen kuten suomalaiset sen käsittävät) ruoan kanssa on täysin eri asia kuin 1-3 olutta iltaisin milloin mihinkin vaivaan. Tai se että joku silloin tällöin ottaa pari siideriä, miten sitä voi verrata joka päiväiseen käyttöön?

Eikös prossia tule vähän enempi kuitenkin kun juo viinilasin kuin että juo oluen? Siinä mielessä keho "humaltuu" viinistä kyllä enemmän kuin olusesta.

Se että juo viiniä ruoan kanssa ehkäisee sen nousemista päähän (muistaakseni, en juo viiniä).

Olen samoilla linjoilla sun kanssas ja mun on vaikea ymmärtää (johtuen varmaan siitä että olen kokenut kolikon toisen puolen) miten joku toinen voi olla niin hällä väliä-asenteella asian suhteen.

Minäkin olen nähnyt sen kolikon toisen puolen kipeän läheltä. Isoisältä meni katto pään päältä pariinkin otteeseen, veli ajautui vaikeúksiin työnsä kanssa ja anoppi makaa nykyään haudassa, kuin myös hänen isänsä ja sisarensa. Kaikki alkoholin takia. Tuo anopin kohtalo oli todella pysäyttävä itselleni: todella fiksu ja ajatteleva ihminen, selvinpäin maailman kultaisin äiti ja ystävä, mutta niin vain vei kuningas alkoholi. Ensin perheen, sitten työn, terveyden ja lopulta elämän.

Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:

Voi herran jestas. Että sossu tulee hakemaan lapsen kun äiti on ottanut 3 kaljaa. Millaisia idiootteja täällä oikein on. Ei kukaan vie lastasi jos olet vaikkapa sattumalta juuri sinä iltana vetänyt vaikka kaksi lasia viiniä, sanotaan että oli vaikkapa hääpäiväsi. Ja miehesi on myös ottanut, olette koko pullos juoneet kahteen pekkaan lapsien mentyä nukkumaan. Jos nyt sitten tämä lapsi sairastuu niin kenen mielestä sossu tulee oikeasti paikalle kun äiti ja isi puhaltaa lukemia mittariin. Mä menen oikeasti ihan näppylöille tällaisista puheista.

Alkuperäinen kirjoittaja täällä donna:

Kuinka paljon sitä viiniä juot ruoan kanssa? Naisella ne rajat on 5 annosta kerralla tai 15 viikossa?

Lasin päivässä eli kai se sitten on 7 annosta?

Alkuperäinen kirjoittaja s:

Se että juo viiniä ruoan kanssa ehkäisee sen nousemista päähän (muistaakseni, en juo viiniä).

Ehkä mutta puhalluskokeessa prossia on silti enemmän.

kyllä 21 annosta alkoholia viikossa on melkoisen paljon.. ihan vaikkei äiti olisikaan. mä varmaan tekisin ilmoituksen sossuun.. lapsen parhaaksi! mietis nyt semmonen tilanne että jotain sattuu ja tarttis lähteä lääkäriin vaikka. kännissäkö sitä pitää auton rattiin hypätä? kotona täytyy ainakin aina olla yksi aikuinen joka on selvinpäin jos jotain sattuu.

Jos juo sen 1 annoksen sitä viiniä, eli 12cl tai 16cl tai 1 oluen on periaatteessa sama asia. Kuitenkin taas pullollinen olutta sisältää 4.5 prossaa alkoholia ja pullollinen viiniä 12-17, riippuen viinistä, viinipullo on 75cl, jolloin se laisllinen on 1/5 osa siitä pullosta, jolloin niitä prosentteja tulee vähemmän siitä viinistä kuin oluesta.

kyllä 21 annosta alkoholia viikossa on melkoisen paljon.. ihan vaikkei äiti olisikaan. mä varmaan tekisin ilmoituksen sossuun.. lapsen parhaaksi! mietis nyt semmonen tilanne että jotain sattuu ja tarttis lähteä lääkäriin vaikka. kännissäkö sitä pitää auton rattiin hypätä? kotona täytyy ainakin aina olla yksi aikuinen joka on selvinpäin jos jotain sattuu.

Et ole tosissasi? Äiti joka on hyvä äiti mutta juo yhden tai joskus kolme olutta illalla. Että sossu jo paikalle. Eipä täällä paljon kunnioiteta toisten elämää. Vai oliko noi lapset jo vaarassa? Kai ne on jos saavat kouristuksia yöllä eikä äiti voi ajaa heitä lekurille. Tsiisus.

Ettekö tajua että sossu on helkutin nöyryyttävä juttu ja musta heidän aikaansa pitäisi jakaa niille jotka sitä oikeasti tarvitsee. Ja niitä on kuule paljon niitä tarvitsijoita.

Tuosta kotona pitää olla yksi ei-juonut ihminen jos on lapsia.. enpä tiedä. Kai aikuinen osaa käyttäytyä aikuismaisesti vaikka olisi ottanut ruoan kanssa viiniä pari lasia ja lapset on kotona? Pitääkö kaikesta tehdä aina ihan draamaa? Mä en tiedä montakaan pariskuntaa jotka ei joskus ottaisi yhdessä viiniä kotona ja lapset on siellä myös. Ei kyse ole kännäämisestä.

Kylla taalla Espanjassa useimmilta ihmisilta kuluu puoli pulloa viinia joka illallisella, eika sita kukaan ihmettele. Ovat viela pirun tervetta porukkaa.

Joten vaihtakaan kalja viiniin!

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Naisenhan pitäisikin juoda joka päivä olutta ihan oman terveyden kannalta.

Jaa, ei mun vaan tarvitse, eikä terveydessä ole mitään häikkiä.

mä tuun tänne kiristään kukkahattuani: voihan sen oluen juoda myös alkoholittomana :xmas:
asiaan, jos ei pärjää iltaa ilman alkoholia, on ongelma. kyllä mäkin toisinaan otan yhen kaljan lasten nukkumaan menon jälkeen ja äijälle suon kaks. siinä menee meillä raja silloin kun lapset on kotona. hoidossa ollessa on eri asia ja tosiaan ei täällä joka ilta sitä yhtä/ kahtakaan juoda.

siis 21 olutta on lähes 1 laatikollinen!!! ja mammojen mielestä se on sitten ihan normaalia tempasta viikossa?! kyllä mä soittaisin sossuun.. sieltä saa apua. kyllä tuo on mun mielestä ihan selkästi alkoholi ongelma.

Yhteistyössä