Vanhempien työt ja pieni lapsi, ei hyvä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja riidellään väsyneinä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24866604]No minusta olisi järkevää tehdä lapset sellaiseen taloudelliseen tilanteeseen, ettei molempien ole pakko painaa töitä niska limassa kun lapset on pieniä. Eli tehdä ne lapset vasta sitten kun ei lainan takia tarvitse tehdä yhteensä 120 tuntia viikossa töitä tai ottaa laina vasta myöhemmin... Mutta kukin tyylillään.[/QUOTE]

miten tämä kommentti mielestäsi auttaa aloittajaa? hänhän ei ollut suunnittelemassa lapsia.
taidat olla sama ristiriitainen tyyppi joka vaahtoaa toisessa ketjussa lapsen oikeudesta syntyä vaikka vahingon seurauksena... oi voi.

[QUOTE="jellona";24866867]Niin tämähän on järkevää, kun vuokra on äkkiä suurempi kuin lainan lyhennys kuukaudessa.

Toki, lainaan ei saa ruinattua sossusta rahaa, vuokraan saa.[/QUOTE]

Ehkä vuokra voi olla suurempi kuin lainan lyhennys, mutta kun ne lainan korotkin joutuu maksamaan... En ole tuilla elämisen asiantuntija, mutta käsittääkseni niihin voi saada asumistukea.

Kahden ihmisen maksukyvylle mitoitettua asuntolainaa taas on hiivatin kenkku maksella yksin, jos liitto hajoaa.

[QUOTE="jellona";24866867]Niin tämähän on järkevää, kun vuokra on äkkiä suurempi kuin lainan lyhennys kuukaudessa.

Toki, lainaan ei saa ruinattua sossusta rahaa, vuokraan saa.[/QUOTE]

Kai ymmärrät, että lainamäärästä ja -ajasta riippuen isokin osa lyhennyserästä voi olla korkoa? Siihen päälle oman asunnon kulut, yhtiövastike, sähkö/ ok- talossa sähköt, vedet, jätemaksut, kiinteistöverot, tiemaksut...Ei se vuokralla asuminen ole aina kalliimpaa.

miten tämä kommentti mielestäsi auttaa aloittajaa? hänhän ei ollut suunnittelemassa lapsia.
taidat olla sama ristiriitainen tyyppi joka vaahtoaa toisessa ketjussa lapsen oikeudesta syntyä vaikka vahingon seurauksena... oi voi.

Mistähän mahdat puhua? En ole kirjoittanut tänään muita kommentteja kuin tuon jä nyt tämän. Otin sillä kantaa ap:n kommenttiin siitä, pitäisikö talo aina myydä pois kun lapsi syntyy ja ostaa taas uusi joskus jos mahdollisesti tulee lisää lapsia; mielestäni perheen pitäisi hoitaa taloutensa siihen malliin, ettei koko ajan tarvitse tehdä töitä, joka jossain tapauksessa voisi tarkoittaa vaikkapa siitä talosta luopumista jos se helpottaisi taloudellista tilannetta. Olipa pahasti sanottu, tyhmä minä, että ihan kehtaan ajatella että lapsiperhe muuttaisi VUOKRALLE, hyi kamalaa.

[QUOTE="vieras";24866958]Mistähän mahdat puhua? En ole kirjoittanut tänään muita kommentteja kuin tuon jä nyt tämän. Otin sillä kantaa ap:n kommenttiin siitä, pitäisikö talo aina myydä pois kun lapsi syntyy ja ostaa taas uusi joskus jos mahdollisesti tulee lisää lapsia; mielestäni perheen pitäisi hoitaa taloutensa siihen malliin, ettei koko ajan tarvitse tehdä töitä, joka jossain tapauksessa voisi tarkoittaa vaikkapa siitä talosta luopumista jos se helpottaisi taloudellista tilannetta. Olipa pahasti sanottu, tyhmä minä, että ihan kehtaan ajatella että lapsiperhe muuttaisi VUOKRALLE, hyi kamalaa.[/QUOTE]

Kukas ketjussa on kirjoittanut, että heidän olisi pakko tehdä kokoajan töitä? Äiti osittaisella hoitovapaalla ja mies kokoajan töissä, mutta ei rahatilanteen takia.
Ja onhan se eriasia saada osittaisella hoitovapaalla joku 1000-2000e, kun alle 200e... vuokralle jos äidin 200e ei riitä vaan tuo osittaisen hoitovapaan palkka riittää.

Kukas ketjussa on kirjoittanut, että heidän olisi pakko tehdä kokoajan töitä? Äiti osittaisella hoitovapaalla ja mies kokoajan töissä, mutta ei rahatilanteen takia.
Ja onhan se eriasia saada osittaisella hoitovapaalla joku 1000-2000e, kun alle 200e... vuokralle jos äidin 200e ei riitä vaan tuo osittaisen hoitovapaan palkka riittää.

Ei kukaan, mutta aloituksesta sai sellaisen kuvan, että rahan takia sitä tehdään. Mutta jos ei, niin hyvä, silloinhan niitä töitä voi vähentää. Jos mies ei pysty lyhentämään työaikaa, eikö nainen silloin voisi vähentää omaa työaikaansa?

Lapselle kunnan on PAKKO järjestää hoitopaikka.

[QUOTE="aloittaja";24866581]Täytyy tänään soittaa ja kysyä, onko hoitopaikkaa tiedossa. Jos ei tammikuuhun järjesty, mihin tahoon otan yhteyttä?[/QUOTE]

Vie lapsesi hoitoon yksityiselle hoitajalle. Pitävät lapsia ylensä 24h päivässä.

Jos muualla asuva lapsesi on täysi-ikäinen niin lopeta rahan syytäminen sinne. Anna lapselle itselleen vastuu elämästään.

[QUOTE="äiti";24867050]Vie lapsesi hoitoon yksityiselle hoitajalle. Pitävät lapsia ylensä 24h päivässä.

Jos muualla asuva lapsesi on täysi-ikäinen niin lopeta rahan syytäminen sinne. Anna lapselle itselleen vastuu elämästään.[/QUOTE]

Eikö lain mukaan vastuu opiskelevan lapsen toimeentulosta ole vanhemmilla, jos tämä "lapsi" on alle 21v ?

[QUOTE="vieras";24866911]Kai ymmärrät, että lainamäärästä ja -ajasta riippuen isokin osa lyhennyserästä voi olla korkoa? Siihen päälle oman asunnon kulut, yhtiövastike, sähkö/ ok- talossa sähköt, vedet, jätemaksut, kiinteistöverot, tiemaksut...Ei se vuokralla asuminen ole aina kalliimpaa.[/QUOTE]

Ymmärrän. Silti, siitä osa menee aina itselle - toisin kuin vuokrasta. Kai ymmärrät että kun kymmenen vuoden päästä laitetaan samalle viivalle vuokralla asuja ja oman asunnon maksaja niin toisella on jotain, toisella ei mitään.

Mä en vaan voi koskaan käsittää miksi lapsen vuoksi oma koti pitäisi myydä ja muuttaa vuokralle. En. Koska sille rahalle on tulevaisuudessakin tarvetta, ihan yhtälailla ja helpompaa on jos pohjalla on jotain realisoitavaa omaisuutta.

Ennemmin pistäisin kodin muun talouden kuntoon. Eli tarkka kirjanpito kaikista menoista ja sitten karsimaan. Me tuhlataan rahaa yllättäviin jutuihin,jotka tuntuu hetkessä pieniltä summilta. Kun sitten kirjoittaa ylös nämä "pienet summat" ne onkin merkittäviä. Kyse voi olla turhista ostoksista, mutta myös vaikkapa kalliista vakuutusyhtiöstä, sähköyhtiöstä tai vaikkapa puhelin ja netti laskuista. Noita kilpailuttamalla saattaa saada jo tonnien säästöt vuodessa.

Ja samalla edelleen maksaa itselleen jotain - eli lyhentää lainaa.

[QUOTE="äiti";24867050]Vie lapsesi hoitoon yksityiselle hoitajalle. Pitävät lapsia ylensä 24h päivässä.

Jos muualla asuva lapsesi on täysi-ikäinen niin lopeta rahan syytäminen sinne. Anna lapselle itselleen vastuu elämästään.[/QUOTE]

Mun maailmassa äitiys ei lopu aikuisuuden kynnykseen. Jos mun lapseni tekee asioita oman elämänsä eteen (opiskelee vaikkapa) niin totta hemmetissä mä tuen häntä taloudellisestikin. Muakin tuettiin mm. niin että vanhemmat maksoi vuokratakuut. Muuten oli omillaan toimeen tultava, mutta tuo oli iso jeesi.

[QUOTE="jellona";24867096]Ymmärrän. Silti, siitä osa menee aina itselle - toisin kuin vuokrasta. Kai ymmärrät että kun kymmenen vuoden päästä laitetaan samalle viivalle vuokralla asuja ja oman asunnon maksaja niin toisella on jotain, toisella ei mitään.

Mä en vaan voi koskaan käsittää miksi lapsen vuoksi oma koti pitäisi myydä ja muuttaa vuokralle. En. Koska sille rahalle on tulevaisuudessakin tarvetta, ihan yhtälailla ja helpompaa on jos pohjalla on jotain realisoitavaa omaisuutta.

Ennemmin pistäisin kodin muun talouden kuntoon. Eli tarkka kirjanpito kaikista menoista ja sitten karsimaan. Me tuhlataan rahaa yllättäviin jutuihin,jotka tuntuu hetkessä pieniltä summilta. Kun sitten kirjoittaa ylös nämä "pienet summat" ne onkin merkittäviä. Kyse voi olla turhista ostoksista, mutta myös vaikkapa kalliista vakuutusyhtiöstä, sähköyhtiöstä tai vaikkapa puhelin ja netti laskuista. Noita kilpailuttamalla saattaa saada jo tonnien säästöt vuodessa.

Ja samalla edelleen maksaa itselleen jotain - eli lyhentää lainaa.[/QUOTE]

Minä taas en koskaan voi käsittää, miksi kuvitellaan vuokralla asujan olevan automaattisesti joku sossuidiootti, joka ei saa säästöön ja sijoitettavaksi senttiäkään niistä rahoista, jotka omistusasuja tuhlaa mm. pankille, yhtiövastikkeeseen, remontteihin, kodinkoneisiin, jne. Oletetaan vaan, että kymmenen vuden päästä toinen on nollilla ja toinen maksanut kymppitonnien verran omaa kotiaan (ja siinä sivussa yhtä paljon kaikkea muuta).

Sinänsä olen ihan samaa mieltä kanssasi kirjanpidon ja kilpailuttamisen tärkeydestä.

Mun maailmassa äitiys ei lopu aikuisuuden kynnykseen. Jos mun lapseni tekee asioita oman elämänsä eteen (opiskelee vaikkapa) niin totta hemmetissä mä tuen häntä taloudellisestikin. Muakin tuettiin mm. niin että vanhemmat maksoi vuokratakuut. Muuten oli omillaan toimeen tultava, mutta tuo oli iso jeesi.

Viisasta puhetta. Jokainen miettiköön omalta kohdaltaan, kumpi on vaikuttanut tai vaikuttaisi enemmän omaan isä- ja äitisuhteeseesi: sekö, että he ovat ottaneet hoitovapaata ollessasi vuoden vanha, vai se, että he ovat mahdollistaneet rahallisesti opintosi toivomaasi ammattiin ollessasi täysi-ikäinen.

Minä taas en koskaan voi käsittää, miksi kuvitellaan vuokralla asujan olevan automaattisesti joku sossuidiootti, joka ei saa säästöön ja sijoitettavaksi senttiäkään niistä rahoista, jotka omistusasuja tuhlaa mm. pankille, yhtiövastikkeeseen, remontteihin, kodinkoneisiin, jne. Oletetaan vaan, että kymmenen vuden päästä toinen on nollilla ja toinen maksanut kymppitonnien verran omaa kotiaan (ja siinä sivussa yhtä paljon kaikkea muuta).

Sinänsä olen ihan samaa mieltä kanssasi kirjanpidon ja kilpailuttamisen tärkeydestä.

Ei tietenkään kaikki vuokralaiset ole sossupellejä. Se on totta. Kaippa sitä peilaa omaa jatkumoaan tähän kun on pienestä aloittanut, opiskelijana jo ottanut sen "riskin" että ostaa oman asunnon, pienen yksiön...joka sittemmin vaihtui omistus kaksioksi. Joka nyt taas on jo maksettu ja vuokralla. Kun taas vuokralainen nyt lyhentää osana meidän asuntolainaa. Ja kuten saatat arvata, minulla on varaa olla kotona lasten kanssa ;)

Ja pennittömänä olen lähtenyt liikkeelle, ei mitään pappa betalar-juttuja. Opiskeluaikana kahtakin työtä tein.

Jos kaiken tuon ajan olisin vuokraa maksanut, ei minullakaan todella nyt olisi varaa olla pois työstä...mutmut.bv

Kerrankin joku on huomannut samaan kun mitä itse aina ihmettelen! Nimittäin juuri sen, että jos minä maksan asuntolainaa 800e/kk ja sinä vuokraa 800e/kk, niin 20v päästä asuntolainamaksajalla on omaisuus ja vuokralla asujalla ei mitään. Ei kovin herkästi ihmiset näytä ajattelevan, että se vuokralainen voi juurikin säästä/sijoittaa kaikki ne yllä mainitut omistusasujan kuluerät, jolloin hänkään ei ole 20v päästä ihan pennitön...

[QUOTE="mie";24867219]Kerrankin joku on huomannut samaan kun mitä itse aina ihmettelen! Nimittäin juuri sen, että jos minä maksan asuntolainaa 800e/kk ja sinä vuokraa 800e/kk, niin 20v päästä asuntolainamaksajalla on omaisuus ja vuokralla asujalla ei mitään. Ei kovin herkästi ihmiset näytä ajattelevan, että se vuokralainen voi juurikin säästä/sijoittaa kaikki ne yllä mainitut omistusasujan kuluerät, jolloin hänkään ei ole 20v päästä ihan pennitön...[/QUOTE]

No tämä on palsta, ja täällä tunnetaan vain musta ja valkoinen. Äläkä ihmeessä ala selostaa palstamammoille sijoittamisesta, kun useimmat osaavat sijoittaa korkeintaan kolikoita hedelmäpeliin :D

[QUOTE="jellona";24867198]Ei tietenkään kaikki vuokralaiset ole sossupellejä. Se on totta. Kaippa sitä peilaa omaa jatkumoaan tähän kun on pienestä aloittanut, opiskelijana jo ottanut sen "riskin" että ostaa oman asunnon, pienen yksiön...joka sittemmin vaihtui omistus kaksioksi. Joka nyt taas on jo maksettu ja vuokralla. Kun taas vuokralainen nyt lyhentää osana meidän asuntolainaa. Ja kuten saatat arvata, minulla on varaa olla kotona lasten kanssa ;)

Ja pennittömänä olen lähtenyt liikkeelle, ei mitään pappa betalar-juttuja. Opiskeluaikana kahtakin työtä tein.

Jos kaiken tuon ajan olisin vuokraa maksanut, ei minullakaan todella nyt olisi varaa olla pois työstä...mutmut.bv[/QUOTE]

Avainsana on juuri tuo pienestä aloittaminen. Tällä palstalla vain tuntuu olevan melkein normi, että pitää saada kerralla se omakotitalo, "ettei tarvitse maksella varainsiirtoveroja", tai "että lapsilla on se oma piha".

Itse olen asunut toistakymmentä vuokralla, törsännyt säästöni pitkin maailmaa matkustelemalla, tehnyt yhtä sun toista tyhmää ja kivaa, ja niin sitä vain minäkin vietän nyt hoitovapaata omistusasunnossa. En sentään omakotitalossa.

Viisasta puhetta. Jokainen miettiköön omalta kohdaltaan, kumpi on vaikuttanut tai vaikuttaisi enemmän omaan isä- ja äitisuhteeseesi: sekö, että he ovat ottaneet hoitovapaata ollessasi vuoden vanha, vai se, että he ovat mahdollistaneet rahallisesti opintosi toivomaasi ammattiin ollessasi täysi-ikäinen.

Nää pitää ajatella kokonaisvaltaisesti. Tärkeää on olla lapsen kanssa kotona kun lapsi on pieni. Mutta ei silti pidä taloutta ajaa kuralle. Meinaan pitkät kituutusjaksot vaikuttaa hyvin pitkälle elämässä, ei se lopu heti siihen kun molemmat vanhemmat on taas töissä. Pahimmassa tapauksessa tuona aikana on ajauduttu velkakierteeseen jonka katkaiseminen voi viedä jopa kymmenen vuotta.

ehdotukset: Muuta vuokralle on idiooteimmasta päästä mitä tiedän. Valitan, mutta mun mielestä kohtuu hintaisesta kodista (en nyt puhu sellaisista tapauksista jossa mini tuloilla on ostettu hillitön lukaali) lähdetään vasta viimeisessä hädässä - ja se hätä on jos vaikkapa vaikea sairaus vaatii kaikki mahdolliset rahat. Muutoin pitää osata pelata pitkäkestoista taloutta.

Mutta, jos perhe maksaa omaa asuntoa 800e kk ja toinen vuokraa 800e kk, niin toisella jää heti sitä omaa siinä "säästöön" , kun taas toinen joutuu maksamaan "tyhjästä" sen 800e ja säästämään sen päälle..

[QUOTE="vieras";24866958]Mistähän mahdat puhua? En ole kirjoittanut tänään muita kommentteja kuin tuon jä nyt tämän. Otin sillä kantaa ap:n kommenttiin siitä, pitäisikö talo aina myydä pois kun lapsi syntyy ja ostaa taas uusi joskus jos mahdollisesti tulee lisää lapsia; mielestäni perheen pitäisi hoitaa taloutensa siihen malliin, ettei koko ajan tarvitse tehdä töitä, joka jossain tapauksessa voisi tarkoittaa vaikkapa siitä talosta luopumista jos se helpottaisi taloudellista tilannetta. Olipa pahasti sanottu, tyhmä minä, että ihan kehtaan ajatella että lapsiperhe muuttaisi VUOKRALLE, hyi kamalaa.[/QUOTE]

Onko siis ap:lla vuokralla asuessa varaa jäädä kotiin ja maksaa jo täysi-ikäisen opiskeluja? Ymmärsin, että rahapulaa ei ole, ei vaan ole varaa jäädä kokonaan pois töistä, mutta on varaa olla osittaisella hoitovapaalla. Hoitopaikka lapselle ratkaisisi paljon, lapsi ei tarvitse joka päivälle hoitopaikkaa.

[QUOTE="...";24867244]Avainsana on juuri tuo pienestä aloittaminen. Tällä palstalla vain tuntuu olevan melkein normi, että pitää saada kerralla se omakotitalo, "ettei tarvitse maksella varainsiirtoveroja", tai "että lapsilla on se oma piha".

Itse olen asunut toistakymmentä vuokralla, törsännyt säästöni pitkin maailmaa matkustelemalla, tehnyt yhtä sun toista tyhmää ja kivaa, ja niin sitä vain minäkin vietän nyt hoitovapaata omistusasunnossa. En sentään omakotitalossa.[/QUOTE]

Kyllä miekin olen pystynyt matkustamaan (osin kyllä jo työn puolesta) ja törsäämäänkin. Vaikka omaa olen maksanut kokoajan pois. Avainsano on tosiaan se pienestä aloittaminen. Mun ensimmäinen yksiö oli keskitasoiselta asuinalueelta, pohja kerroksesta. Halpa. Eli lainaakaan ei ollut liikaa. Kaksio vähän parempi, koska tavoite oli juuri tuo että siitä tulee aikanaan mun pesämuna ja sijoitus kohde.

Ja nyt on sitten omakotitalo - joka on pitkälti itse tehty ja rakennettu osin toki lainarahalla, mutta myös "sitä mukaa kun on ollut varaa". esim. niin että kaikki seinäpinnat vedettiin alkuun maalilla - nyt on sitten joitain pintoja tapetoitu. Takalle tehtiin varaus, mutta mieleiseen ei ollut "varaa" -> viime vuoden veronpalautuksista ostettiin takka...

Ja tosiaan, turhat menot on karsittu - toki hemmottelupäiviä on, mutta ei siellä elokuvissa tartte viikottain ravata, tai harrastaa mitään kallista.

Mutta, jos perhe maksaa omaa asuntoa 800e kk ja toinen vuokraa 800e kk, niin toisella jää heti sitä omaa siinä "säästöön" , kun taas toinen joutuu maksamaan "tyhjästä" sen 800e ja säästämään sen päälle..

matikan neroutta :D

Mä en itse ainakaan tiedä yhtäkään omistusasuntoa, jossa pystyisi asumaan pelkästä näin, että lyhentäisi lainaa... Tiedätkö sinä? Usemmiten se omistuasuja maksaa lainalyhennyksen päälle vielä yhtiövastikkeen (joka saatta olla äkkiä useamman satasen), tai omakotiasuja vastaavasti joukon muita kuluja ( esim. kiinteistövero, jäte, vesi, jne). Samoin omistusasujaa rasittavat remontit, kunnossapito, perus kodinkoneiden uusiminen jne. Niistähän vuokralainen ei maksaa mitään........ tulee vuositasolla äkkiä useamman tuhannen potti.

[QUOTE="mie";24867307]matikan neroutta :D

Mä en itse ainakaan tiedä yhtäkään omistusasuntoa, jossa pystyisi asumaan pelkästä näin, että lyhentäisi lainaa... Tiedätkö sinä? Usemmiten se omistuasuja maksaa lainalyhennyksen päälle vielä yhtiövastikkeen (joka saatta olla äkkiä useamman satasen), tai omakotiasuja vastaavasti joukon muita kuluja ( esim. kiinteistövero, jäte, vesi, jne). Samoin omistusasujaa rasittavat remontit, kunnossapito, perus kodinkoneiden uusiminen jne. Niistähän vuokralainen ei maksaa mitään........ tulee vuositasolla äkkiä useamman tuhannen potti.[/QUOTE]

Meillä kiinteistövero on alle 100e kerran vuodessa :D eli n. 8e /kk
Jätemaksu 15, 65e/kk
Sähkölasku 175e (puu lämmitys)

[QUOTE="mie";24867307]matikan neroutta :D

Mä en itse ainakaan tiedä yhtäkään omistusasuntoa, jossa pystyisi asumaan pelkästä näin, että lyhentäisi lainaa... Tiedätkö sinä? Usemmiten se omistuasuja maksaa lainalyhennyksen päälle vielä yhtiövastikkeen (joka saatta olla äkkiä useamman satasen), tai omakotiasuja vastaavasti joukon muita kuluja ( esim. kiinteistövero, jäte, vesi, jne). Samoin omistusasujaa rasittavat remontit, kunnossapito, perus kodinkoneiden uusiminen jne. Niistähän vuokralainen ei maksaa mitään........ tulee vuositasolla äkkiä useamman tuhannen potti.[/QUOTE]
Niin, eihän niistä vuokralainen tosiaan mitään maksakaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja mietippä vielä;24867342:
Niin, eihän niistä vuokralainen tosiaan mitään maksakaan ;)

Eikös se maksa sen 800e joka kuukausi siitä asumisesta (rempasta, sähköstä, vedestä jne) eikä omista mitään. Oman kodin remppaja korottaa kodin hintaa ;)

Eikös se maksa sen 800e joka kuukausi siitä asumisesta (rempasta, sähköstä, vedestä jne) eikä omista mitään. Oman kodin remppaja korottaa kodin hintaa ;)

Aika iso osa siitä rempasta ei korota hintaa, vaan pikemminkin hidastaa väistämätöntä arvonlaskua.

Ei voi yksiselitteisesti sanoa, kumpi on järkevämpää: omistusasuminen vai vuokra-asuminen. Se riippuu niin monesta asiasta.

Yhteistyössä