Vasta-alkajat (2)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Monsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moikka! On pitänyt sen verran kiirettä että en ole ehtinyt kirjottelemaan, lukenut kyllä olen melkein joka päivä teidän kuulumisianne. :-) Ovista odotellessa, en aio tikutella tässä vaiheessa vielä, pitäisi olla tossa sunnuntaina/maanantaina, ja lämpöä ajattelin kyllä mittailla. Mies on häipymässä kotoa pois parin viikon loman viettoon ensi viikon alussa, ja minä seuraan lauantaina perässä viikoksi, eli oikeestaan tämänkään takia en ala nyt tikuttelemaan, tulee vain pettymys jos ovis on kun ei ole mahdollista yrittää. :-( Mutta yritellään kuitenkin aktiivisesti viikonloppuna ja toivotaan parasta. :-)
Olen samaa mieltä Fanny77:n kanssa, ei kannata vaipua apatiaan ja menettää toivoaan heti alussa, kuulin juuri että ystäväpariskunta plussasi kahdeksan kuukauden yrityksen jälkeen! :-)

Huomenta,

Menkat alko tänä aamuna. Ei kovin runsaina, lähinnä vain tiputteluna, mutta nyt kuitenkin selkeästi verisenä vuotona :(
Ihmettelen vaan kovasti, kun vielä aamulla mittasin lämmön, ettei lämmöt ole romahtaneet?! Eipä kannata mun noita lämpöjä tämän tarkemmin seurailla, kun ei nää teoriat näytä minuun pätevän.

Parempaa onnea muille ketjulaisille! Fanny, miten sujuu?
Joannan kierrosta olenkin vähän sekaisin nyt... eli eikös siitä oviksesta olekin jo jonkin aikaa? Pääsetkös jo pian odottelemaan?

Aikku, ehkä ei tosiaan tässä kierrossa kannatta ovista tikutella, kun tilanne on tuollainen. Mukavia hetkiä viikonloppuun, ehkä se siitä tärppäisi, kuka tietää :)

Moi!
Täällä edelleenki ollaan lämpimiä(36,9 heti aamulla)!En ollut hankkinut testiä,joten en ainakaan aamutestiä tee tänään...Uutena kummallisena ilmiönä rintojen "nipistely",joka ei tosiaankaan ole kovin kivaa!Se ilmestyi eilen ilalla.Mutta viitaten edelliseen kirjottajaan on tosiaan ehkä kivempi yrittää vähän ootella ton testin kanssa.Sittenhän sais varmaan myös vahvemman plussan saman tien eikä tarttis haamuja ihmetellä-siis jos sattuis olemaan raskaana :-D

Paljon kärsivällisyyttä sinnekin!!

Heippa!
Voi kurjuus menkoista Monsku :( .Menkkajumala olisi voinut antaa ne mulle. Minä kun tosiaan ottaisin nekin ihan mielellään vastaan (tosin vain yhdesti), kun tilanne on se että pikkukakkosesta haaveksin eikä ole esikon jäljiltä vielä edes menkat tullu. Pikkuneitini on kylläkin vasta vähän alle 5kk, että toisaalta vähän hullua, mutta aina olen halunnut pienellä välillä lapset saada, niin ovat äitini ja siskonikin tehneet. Toivonkin että perintötekijät ponnistaisivat tässä asiassa esiin ja minäkin raskautuisin nopsasti uudestaan. Sitten saisin pyörittää kunnon hulabaloota täällä ja huokailla, kun ei ikinä saa nukkua :).

Ihanaa Taustahahmo, että sinulla on neljäs työnalla! Mahtava katras! Meillä ajatuksissa siintää kolme pikkuista jälkeläistä ja kuka tietää vaikka enemmänkin...Onkos muilla kaikilla esikoiset yrityksissä? Ja onko haaveissa isommatkin pesueet?

Hauskoja uurastuksia kaikille! Minulle voitte laittaa vaikka vähän menkkatuulianne ja napata plussat itsellenne. Mutta ei liikaa! Yhdet kiitos ja sitten vauva!

huomenta,

voi Monsku, olipa ikäviä uutisia. No, alkaapa sulla selkitymään kierron pituus, jos jotain positiivista pitää asiasta yrittää väkisin keksiä.

Mulla on jo meneillään kp 33, ovisplussa tuli vasta viime viikon maanantaina, joten jos oviksen jälkeinen aika on sama (14 vrk) kuin edellisessä kierrossa, niin menkat alkaa ens viikon ma-ti. Näin pessimistisesti ajateltuna.

Ei tässä tosiaan pitäis vaipua apatiaan, mutta herkästi tulee verrattua itseensä kavereihin ja laskettua kaveripiirin keskiarvoraskautumisaikaa. Mulla on lähipiirissä suurin osa sellaisia, joilla on tärpännyt ekasta-tokasta kierrosta tai ihan vahingossa. Toisestakin ääripäästä löytyy tuttu; 3 vuoden yritys palkittiin inseminaatiolla alkunsa saaneilla kaksosilla! Tuorein tapaus onnistui 9 kk yrityksen jälkeen, joten kaikki me ollaan yksilöitä ja taitaa olla henkimaailman juttuja milloin kullakin tärppää. Mäkin oikein taktikoin "fiksusti", että jätettiin ehkäisy pois vasta kesäloman jälkeen, ettei loma vaan menisi pahoinvoidessa. Näin sitä ajattelin aluks, että kyllähän se varmaan heti tärppää kun muillakin... Nyt on ehkä oppinut (ainakin yrittänyt oppia) ottaa tämän vähän pitkäkestoisempana projektina. Jos vaikka sitten ensi kesäloman s-a-i-s-i viettää pahoinvoivana!

Fanny, pidäthän meidän ajan tasalla! Ja toivottavasti Aikun aikataulut ovat suosiolliset!

Oikeesti tää alkaa olla aika rasittavaa... Aamuisen "vuodon" jälkeen, jota siis tuli pari tippaa paperiin, ei taas olekaan vuotanut m i t ä ä n!
Siis olivatko mun menkat tässä vai ovatkohan ne vasta tulossa? Lämmöt edelleen selkeästi koholla. Paljon helpompi olis sulattaa oikeat menkat, jotka tunnistaisi menkoiksi. Nyt aina jää joku toivonkipinä takaraivoon kytemään...

Fannylla taitaa olla rautaiset hermot :) Hyvä hyvä! Tuntemukset kuulostaa lupaavilta!

Joanna; näin muistelinkin, että ensi viikon alussa päästäisiin sua jännäämään. Huippua.

Entulle lahjoittaisin MIELIHYVIN kuukautisvuodon :)
Kerro pikkuneidille terkkuja. Ei minusta kuulosta yhtään hullulta haave kakkokesta noinkaan lyhyen ajan jälkeen. Itse en ole vielä ajatellut niin pitkälle, että montako haluaisin... tulis nyt ensin se eka :)
Miehelläni on minua reilut kymmenen vuotta enemmän ikää eli ihan kiitettävästi jo ja sen vuoksi olen vähän ajatellut, että jos ekan jälkeen lisää halutaan, niin saa tulla aika äkkiä. Katsotaan.

Kaikille suunnattomasti tsemppiä ja iloa ja kaikkea mukavaa... palaan taas!

No Monsku, mikä on tilanne nyt? Onko "vuoto" jatkunut vai vieläkö pidetään peukkuja pystyssä ettei menkkasi alakaan??

Entu; meillä ollaan esikoista tekemässä.

Palaamisiin huomenissa!

Ois kiva jos jaksaisitte vielä pidellä peukkuja pystyssä :=)
Varmuuden vuoksi. Vuodosta ei ole taas tietoakaan.
Lämpö noussut 37,5. Se saa tietty taas toiveet vähän nousemaan.
Tosi alhaalta, melkein tuolta häpyluun päältä kivistelee.

Mites Fanny, oletko testaillut tai onko menkoista kuulunut?

Mymmeliä ajattelin taas. Superhali. Eikös se ultra ollut loppuviikosta?

Moi!Monsku toihan kuulostaa tosi lupaavalta!!Sulla on tainnut olla ne kuuluisat "valemenkat" vaikkaa ootkin raskautunut!Täällä peukut jo kramppaa!:-D Koska sä aijoitkaan testata,tänään,vai oliko se viimeistään sunnuntaina?

Itselle kuuluu seuraavaa:eilinen työpäivä meni omia rintoja ihmetellessä :-D :-D !Ne nipisteli ja kivisteli siihen malliin,etten kyennyt keskittymään hommiini!Hassua!No,tein sitten testin iltapäivällä(predictor-Stockalla surkea valikoima!)joka näytti negaa.
Eilen olin vielä ihme kyllä niin varma asiastani,etten ollut edes pettynyt.Ei vaan näkynyt vielä.No,menkat EI alkanut tänäänkään(kp 33/n.32) ja lämpö vieläkin korkea,mutta silti pelottaa jos oonkin väärässä.Mieskin jo kokoajan kyselee että miltä musta tuntuu ;-)
Päätettiin sitten yhteistuumin,että on kärvisteltävä sunnuntai-aamuun ton uuden testauksen kanssa.Koomista kyllä sillon on mun siskon vauvan ristiäiset!!Eli jos menkkoja ei kuulu,ilmottaudun viimeistään testin tehtyäni!

Aurinkoa!

Moikka,
Fanny; tsemppiä oloon. Menkat on lupaavasti myöhässä ja tuo rintojen kipeytyminen on tosi hyvä merkki. Kannattaa tosiaan nyt kärvistellä sinne sunnuntaihin ja testata vasta sitten uudestaan.
Tänään en ruvennut testaamaan. Jostain syystä on tosi varma olo siitä, että en ole raskaana. Lämpöjen ja pienten vatsakipujen lisäksi ei oireen oiretta... Lisäksi tänään on kuitenkin vasta kp28 eli voi hyvin olla, että menkat vielä alkavat. Ja jos eivät ala, niin sunnuntaina sitten vasta testaan. Mutta kuten sanottu - tuntuu siltä ei ole tärpännyt.

On kyllä ollut aikaimoista tunteiden myllerrystä tämä viikko. Alkais nyt ne menkat niin saisi mielenrauhan takaisin. On aika kuluttavaa jatkuvasti tarkkailla kehoaan ja miettiä, että mitä tapahtuu... Ei kiva. On kyllä ollut tosi hyvä täällä saada purkaa tuntoja - kiitos siitä! Eiköhän tämä Monskun yltiöomanapainen kirjoittelu pian lopu ja sitten keskityn tsemppaamaan teitä täysillä :)

Viikonloppuja kaikille. Palailen huomenissa.
Joannalle oikein hauskaa risteilyä!

Huomenta!
Tuli mieleen kertoa, että minulla tuon esikon kohdalla testi näytti plussaa tosi myöhään. Olin jo 8:lla viikkoa raskaana, kun sain plussan. Edellisen testin olin tehnyt olin tehnyt 4 päivää aiemmin. Olin jo tulla hulluksi, kun oireita oli ihan kamalasti paha olo, väsymys, omituiset rinnat ja se omitunen "flunssa". Tavallaan olin myös jotenkin niin varma että olen ja olin oikeasti jo vähän huolissani siitä että mikä ihme minua sitten vaivaa jos en ole raskaana. Neuvolan ultrassakin sitten todettiin, että ihan viikkoja vastasi sikiön koko, eli jostain syystä vaan oli alussa hitaasti noussut hCG-arvot. Tahtoo siis sanoa, että kyllä se kärvistely välillä kannattaa. Ei ainakaan turhaan tee itseään hulluksi :).

Monskulle kiitti terkuista välitin ne pikku pomolleni. Ja koeta jaksaa tuo epävarmuus kyllä tekee helposti hulluksi!!

Elämä ois niin ihanaa kun vois vääntää napista, ettei voi odottaa mitään :)
Odotetaan ovista, odotetaan testauspäivää ja odotetaan menkkoja... ja sitten taas alusta uudestaan jos huono tuuri käy, vanha sanonta pitää paikkansa " odottavan aika on pitkä ". Itse ainakaan en eden pysty sulkemaan koko vauvantekoketjua pois ajatuksistani, sieltä se aina putkahtaa mitä eriskummallisimmissa yhteyksissä.
Meillä oli kanssa tässä eräänä päivänä pikkasen samanlainen tilanne kuin Monskulla. Juteltiin miehen kanssa jotain lapsesta ja rupesin kiinnittämään huomiota, että sehän puhuu koko ajan monikossa. Olen itse mielessäni ajatellut vaan yhtä lasta ja mies onkin haaveillut suurperheestä :) toivottavasti tässä saadaan nyt jonkinlaista alkua unelmille...

Toivon niin kovasti Monsukulle ja Fanny plussaa testistä!

MOI,
voi kuinka jännittää Fannyn ja Monskun puolesta. Odottelen kuulumisianne sitten heti sunnuntaiaamuna!

Mymmeli on ollut myös minun ajatuksissa; kerrothan tilanteesi??

Mites Monsku, ajattelitko olla vesilinjalla firman bileissä tänään? Hauskaa iltaa joka tapauksessa ja kiitokset risteilytoivotuksista. Meikäläinen lähtee tänään tosiaan risteilemään työkavereiden kanssa ja huomenna laivalta suoraan synttärijuhliin. Tuleepa testattua reissukestävyyteni!

Oikein hauskaa viikonloppua kaikille!

Terveterve!

Voi hitsi, eilen bongasin roskishaamun ja aloin sen innoittaman etsiä webistä muiden kommentteja, että onkohan sellaisissa jälkikäteen ilmaantuneissa viivoissa mitään perää. Ja nyt hetken aikaa surffailtuani on ihan pää sekaisin, enhän edes ymmärrä mitä näissä keskusteluissa puhellaan, roskishaamu-termin nyt ehdin jo oppia, mutta muuten on kyllä aika hepreaa nämä aiheesta käydyt keskustelut. :D Täytyypä jatkaa surffailua, kai joku sanakirja vielä löytyy aiheesta..

Mutta siis, täällä kun nyt jutustettiin testailuista ja muista, ja hieman sivistyneemmiltä vaikutatte näissä aiheissa, niin sanokaapa nyt kokemattomalle onko tuollaisissa roskiksessa ilmaantuneissa viivoissa mitään toivoa? En tiedä miten pitkän ajan jälkeen se viiva oli sinne tullut, kun nakkasin testin roskiin heti kun se sallittu 10min oli kulunut. Ja illalla kun mies käski kaivaa sen esiin, kun ei ole ennen moista kapistusta nähnyt, niin siellähän helotti ihan kirkkaanpunainen ja teräväreunainen viiva! Testi tuli kyllä tehtyä pari päivää ennen sallittua aikaa, kun miehellä oli eilen synttärit ja positiivinen tulos olisi ollut aika kiva synttäriylläri. Varsinkin kun riskillä on sudittu tasan yhden kerran hääpäivänä. :P Voisiko se viiva tulla viiveellä siitä syystä, että testi oli tehty muutaman päivän liian aikaisin, ja hormonipitoisuus olisi vielä alhainen..? Kun ei millään jaksaisi odottaa viikonlopun yli ja miettiä tuleeko ne menkat vai ei. Kärsimättömyys on kamala vaiva. :P

Terve viikuna ja tervetuloa joukkoon!

Ikävä kyllä olen käsittänyt,ettei noilla testiajan ulkopuolella tulevilla viivoilla ole mitään virkaa.Joissaan paketeissa jopa lukee,ettei pidä katsoa testiä esim.just ton 10 min jälkeen...Taidat joutua viettämään piinallisen viikonlopun mun ja Monskun kanssa! ;-)

Omasta navasta vaan,ettei muutoksia... :-D

Hauskaa viikonloppua kaikille!

Viikuna, tervetuloa mukaan minunkin puolestani.
Monsku, Kuulostaa lupaavalta oireesi. Toivotaan että kaks viivaa tulisi, sekä kaikille muillekkin plussa tuulia.

Tänään siis oli ultra ja olo on taivaallinen. Sydämmen syke näkyi :) Viikkoja vasta 6+3 jonka takia ei viime viikolla näkynyt mitään. Lääkärikin ihmetteli miksi raskaus näkynyt testissä jo 5 viikkoa sitten..

Palaillaan

Onnea mymmeli, hienoa! :-) Plussauutisia odotellen muiltakin, itse voisi tässä kohta alkaa yrittelemään, lämpö vähän koholla, voi tietty johtua pienestä flunssanalustakin, mutta... :-)

heipä taas,

hermoheikko täällä iltamenojen jälkeenkin tsekkailee keskusteluja.. ;)
juu, täytyy nyt tosiaan koittaa vain kerätä kaikki maltti ja odotella miten tässä viikonloppuna käy. oireet kyllä täsmäisi kovinkin hyvin, mieskin tuossa syömään lähtiessä äimisteli, kun en meinannut mahtua rintaliiveihini! turvotus on ihan ennennäkemätöntä, valitettavasti myös vatsassa. :/ onko tuo vatsan turvottelu muuten mahdollinen oire? näytän nytkin siltä, niinkuin olisin vähintään viidennellä kuulla jo menossa, kolmen ruokalajin illallinen ja pari lasia viiniä ja näytän ihan sotanorsulta. vatsaa kiristää ja puristaa eikä vaatteet mahdu päälle. tällaista ei ole ennen ollut, että jos nyt on kyse jostain pms-turvotteluista, niin ihmettelen syvästi.

mutta hauskaa viikonloppua kaikille ja malttia niin minulle kuin muillekin. ;) toivottavasti maanantaina ollaan kaikki selvästi plussalla!

Hihho! Lauantaina näytti testi plussaa! :D Voi onnen päivää.. Taisi se hääpäivä osua sitten aika sopivalle kierronpäivälle!

Nyt alkaa jännät paikat.. Marraskuulle olisi tiedossa pidempää työreissua jenkkeihinkin, saa nähdä mitä siitäkin tulee, varmaan just parhaat pahoinvoinnit ja väsymykset silloin. :/

VIHDOINKIN LINJAT KUNNOSSA!

Ihanaa Mymmeli, onnea sydämen sykkeistä! On varmasti todella piinaava viikko takana, joka aiheutti ylimääräisiä sydämen tykytyksiä sullekin.

Onpas ollut todella kauheita vieroitusoireita, kun linjat ei toimineet. Pitäis melkeinpä keksiä joku toinen foorumi varatapaamispaikaks, jos tällainen katkos tulee jatkossa.

Mulla meni viikonlopun juhlarupeama kunnialla, lauantaina laivalta suoraan synttäreille ja kotiin yhden jälkeen yöllä. Sunnuntai menikin sitten sängyn pohjalla, mitä nyt kävin vartin välein kokeilemassa toimiiko nää sivut. Samoin maanantain työntekoa häiritsi suunnattomasti, kun en päässyt lukemaan kuulumisianne.

Eilen sitten menin tekemään mammaksin herkän testin, oviksesta kun oli aikaa 14 vrk. Harvinaisen selkeä yksi viiva tuli. Mitään oireilua tulevista menkoista tai muustakaan ei ole ollut. Tänään tuli vähän vuotoa, joten ilmeisesti katse on suunnattava parin viikon päähän ovistikutteluun. Nyt ei jotenkin kuitenkaan ole niin pettynyt olo kuin voisi kuvitella, kaipa sitä on kovettanut itseään ottamaan vastaan negaakin.

Monsku ja Fanny, laittakaahan heti raporttinne!

Plussatuulia kaikille!

VOI LUOJA ETTÄ ON OLLUT IKÄVÄ!

Se on sitten justiinsa niin, että kun näitä sivuja eniten kaipailee, niin ei toimi! Ja kauan kestikin...

Alkuun suuret onnittelut Mymmelille! Aivan ihanaa! Mutta mitä mitä... koskas se vaavi sitten onkaan saanut alkunsa? Ja miten se raskaus VOI näkyä noin aikaisin? Valista tyhmää.

Onnittelut myös Viikunalle!

Ja sitten minun viikonloppustoori mahdollisimman lyhyesti.
Perjantaina ennen juhlia hain apteekista testin ja testasin. Se oli siis kp 28, jolloin odottelin menkkoja alkaviksi ja halusin vaan varmistaa, ettei sitten tulisi vedettyä viiniä urakalla jos... noh, tyylipuhdas nega.
Lauantaina olo oli kamala vaikken loppujen lopuksi niin paljon viiniä kitannutkaan... lämpö nousi 38 asteeseen. Oli pakko tehdä uusi testi. Tuloksena haamu. Jostain aivojen sopukasta sain kaivettua sen verran järkeä, etten kauheasti innostunut.... alitajuisesti kai tiesin, ettei kaikki ole kondiksessa. Seuraavana yönä heräsin jumalattomiin vatsakipuihin, huimaukseen ja siihen että koko sänky oli veressä. Jestas... en ole milloinkaan nähnyt niin paljon verta. Eli se siitä.
Mitä tästä opimme - älä testaa liian aikaisin! Minä en tiennyt kiertoani, mutta en enää milloinkaan aio testata ennen tyyliin kp32. Pettymys haamun jälkeen ei ole helppo sulattaa.
Mainittakoon vielä, että olin koko viikonlopun yksin kotona, kun mies oli kalassa satojen kilsojen päässä ilman kännykkää... Ja tämä palsta ei toiminut. Eli Joannan ehdotus "varapaikasta" ei ole minusta ollenkaan hullumpi.

Mä olen onnistunut kehittämään kauhean stressin tästä vauva-asiasta.
Olen miettinyt, että aktiivinen yritys saisi vähäksi aikaa jäädä. Ehkä en tikuttele ovista tässä kierrossa ja olen vaan. Katsotaan.

Mulla on ihan hirvittävästi duunia. On pakko mennä vaikka voisin kirjoitella ikuisuuden kun sanottavaa olisi niin paljon. Mutta toivotaan, että tämä saa***lin palsta toimii taas illalla!

haleja :)

Onnea viikuna!! Ja pahoittelut Monskulle ja Joannalle... :-(
Kieltämättä on ollut kyllä vieroitusoireita ku tämä palsta ei toiminut päiväkausiin. On nyt kovasti miehen kanssa ahkeroitu, ovulaatio pitäisi olla eilen/tänään/huomenna, lämmöt oli koholla viikonloppuna (johtuen varmaan flunssasta) mutta nyt olleet normaalit. Mies häipyy huomenna lomailemaan eli tänään vielä aikaa yrittää, tikuttelemaan en nyt siis vielä lähde. Eilen oli kyllä taas samanlaista yhdyntäkipua kuin viime kuussa, mistähän se sitten oikeesti johtuneekaan...
Työn pariin pitää täälläkin mennä, kiirettä on.

VIHDOIN TÄMÄ TOIMII!!

En siis ole ollut ainoa,joka on tuskissaan yrittänyt päästä läpi koko viikonlopun!!

Ensin superonnittelut Viikunalle!Ja sitten pahoittelut Monskulle!!Joannalla ilmeisesti vielä epäselvä tilanne...

Oma tilanteeni on sekä hyvä että todella ärsyttävä.Menkat ei siis ole vieläkään alkanut (kp 37/n.32)mutta olen myös testannut kaksi negaa!
Oireita on-korkea lämpö,kipeet rinnat,flunssa,finnit, nälkä...!Vikan testin tein tänä aamuna,eikä edes haamua tullut.Oltiin kyllä miehen kanssa tosi pettyneitä,kun oltiin varmoja että se jo nyt näkyis!No,tässä kohtaa kyllä muistelin entun kirjotusta(kiitos siitä!),että hän sai plussan esikoisen kohdalla vasta oltuaan kaheksannella viikolla...!!Ja tunnen kyllä muitakin vastaavanlaisia tapauksia.Mutta itse haluais TIETYSTI heti sen plussan!

Oon siis vielä positiivisella mielellä,vaikkakaan en tiiä kauanko pystyn pysymään poissa lääkäristä jos plussaa eikä menkkoja kuulu.Työnantaja maksaa yksityisen gynenkin,joten kynnys aika matalalla...Ensviikolla kyllä menen,jos ei muutoksia tule.

Toivottavasti jaksatte vielä jonkin aikaa lueskella mun pähkäilyjä!

Ihanaa Mymmeli,että kaikki on hyvin!

Aurinkoista päivää!

Täälläkin ollaan monte kertaa päivässä käyty tarkastamassa jokos sivusto toimii...

Onnea Mymmeli, olen iloinen sun puolesta, että kaikki onkin hyvin.
Viikunalle onnea plussasta, lähdet siis Mymmelin perään täältä puolelta.
Älkää unohtako meitä vaan käykää toki kertomassa miten teillä menee
ja miltä teistä tuntuu!

Olen pahoillani Monsku, oli varmaan ihan kamalaa olla vielä yksin kotona
kokemassa tuollaista.

Ei kai Fanny77 ja Joanna vielä saa heittää kirvestä kaivoon??

Minä itse ajattelin alkaa haaveillemaan testaamisesta ensi viikon
viikonloppuna jos ei ala sitä ennen tapahtua mitään.

Yhteistyössä