Vastasyntyneen pissavaipat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn kun en tiedä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyn kun en tiedä

Vieras
Kätilö ohjeisti et pissaa täytyy tulla yhtä monta vaipallista kuin on päivissä ikää (vauva on nyt 3 päivää ) et saa tarpeeksi maitoa. Vauva on rinnalla n. 3 tunnin välein, syö kerralla ehkä puoli tuntia, on kaikin puolin tyytyväisen oloinen. Pissaa ei kuitenkaan ole tullut kun kerran ja kakka kerran. Kotona ollaan oltu jo yli vuorokausi eli sinä aikana on jäänyt puuttumaan ikään kuin 3 pissaa jos laskee tuon kätilön antaman ohjeen mukaisesti. Pitäisikö mun kuitenkin yrittää antaa korviketta? Maitoa tuntuu tulevan rinnoissa aina kun edes puristan ja vauva aktiivisesti nielee kun on rinnalla joten uskon et maitoa siellä on vaikka vielä ei ole kunnolla noussut.

Mä en ole kuullut tämmöisestä laskukaavasta.

Ethän stressaa tuosta? Jos vauva on tyytyväisen oloinen niin ehkä ei ole mitään hätää?
Kotonaoloon kun 'tottuu' ja alkaa rutiinit sun muut sujua ja maito nousta kunnolla niin veikkaisin että niitä tuotoksiakin alkaa tulla enemmän.

Mistä tiedät pissojen lukumäärän? Ainakaan kertiksissä ei sitä tiedä millään...

Jos huolestuttaa niin ota yhteyttä pkl:lle - minulla ainakin maito nousi kunnolla vasta kolmen-neljän päivän kohdalla, eli anna vauvan olla rinnalla lupsuttelemassa mahdollisimman paljon korvikkeen sijasta. (Ja käy vaikka syöttöpunnituksessa, jos huolettaa.)

No jos tavoitteena on pitkä imetys, en suosittele antamaan vielä korviketta, jos vauva on muuten virkeä ja tosiaan aktiivisesti nielee ja imee rinnalla. Suosittelen katsomaan vuorokauden pissavaippa saldon ja kannattaa myös muistaa, että monesti myös siinä kakkavaipassa on pissaa...

Ainakin meidän tyttö teki monesti niin tuossa vaiheessa, että ensin tuli pissa ja älähti merkiksi ja kun olin juuri alkamassa vaihtaa pissavaippaa pois, tuli perässä maitokakka...eli toisinsanoen, pissa jää "piiloon".
Teillähän on pian neuvola?
Kannattaa vaikka pyytää kotiin käymään, jos on mahdollisuus siihen tai jos tahdot, saat varmasti paino kontrolliajan.

Jos olet ensisynnyttäjä, voi maidon nousuun mennä 5vrk...esikoisen aikaan meni minulla noin pitkälti, tämän kuopuksen synnyttyä vain 3vrk.

Jos vauva on tyytyväinen, älä turhaan anna lisämaitoja. Jos haluat, niin voithan seurailla pissan määrää, mutta jos lapsi kasvaa hyvin (neuvolan punnitukset), niin voit huoletta keskittyä muuhun.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mä en ole kuullut tämmöisestä laskukaavasta.

Ethän stressaa tuosta? Jos vauva on tyytyväisen oloinen niin ehkä ei ole mitään hätää?
Kotonaoloon kun 'tottuu' ja alkaa rutiinit sun muut sujua ja maito nousta kunnolla niin veikkaisin että niitä tuotoksiakin alkaa tulla enemmän.

Kyllä mä vähän huolissaan olen kun niin painotti et pitää se tietty määrä tulla niitä pissavaippoja et tietää vauvan saavan tarpeeksi maitoa. Vauva on kuitenkin niin tyytyväinen kun olla ja voi. On välillä hereillä ja tarkkailee. Välillä nukkuu, sitten herää ja hamuilee ja vähän itkee. Annan tissiä, haukkaa siihen kiinni ja aktiivisesti imee ja nieleskelee sen n. puoli tuntia. Ja aika tarkalleen 3 tunnin välein. En olisi osannut ajatella et on jotain "vikaa" mutta tosiaan kun ei ole kun vuorokaudessa yksi pissa ja yksi kakka tullut ja ohje oli se 3 pitäisi vähintään tulla :/

Niin ja lisäksi sitten vielä sellainen vinkki, että jos vauva olisi kuivunut (ei saa riittävästi nestettä ) tulee pissasta ns.paksua ja vahvan oranssia, joka erottuu vaipasta (myös kertiksestä ) hyvin selkeästi. Jos tälläistä havaintoa ei ole tullut, niin varmasti saa tarpeeksi nestettä. Ja tosiaan, kertiksistä on hyvin hankala arvioida, kuinka monet pissat siellä on. Alkuun varsinkin kun iso osa pissoista tulee tosi pikkuisina määrinä ja kertis imee niin tehokkaasti ja sulkee kosteutta.

Piti vielä jatkaa että hommaa vaikka pari hyvää leffaa, juotavaa, hedelmiä ja mässyä käden ulottuville ja pidä vauvaa (varsinkin illalla) tankkaamassa äläkä stressaa. Hyvä imetysasento (tai siis tyyny) on tässä ehdoton apu.

Vauvan ekaan viikkoon ei paljon muuta tarvita kuin syöttämistä ja vaipanvaihtoa, sitten pikkuhiljaa kun sinun omat rutiinisi alkavat sujua, niin ehdit tehdä jo muutakin. (Ja huolehdi omista unistasi - nuku kun vauva nukkuu, sekin parantaa maidoneritystä)

Ei kertiksistä tosiaan välttämättä huomaa, onko tullut pissaa. Vastasyntyneeltä tulee kerralla niin vähän, eikä se välttämättä ole kovin keltaista, joten se "hukkuu" sinne vaippaan, kuten joku sanoikin. Jos vauva on tyytyväinen ja syö kuvailemallasi tavalla, niin en olisi huolissani. Pyydä punnitusta neuvolasta, jos kovasti huolestuttaa. Korviketta en antaisi kuin vasta siinä vaiheessa, jos painoa alkaa laskea.

Tuli sellainen niksi vielä mieleen, että jos tuo nyt kovasti aiheuttaa päänvaivaa, niin voithan sitoa vauvalle harson vaipaksi. Se kostuu selkeästi jokaisesta pissasta ja tästä helposti kyllä huomaakin sitten, että pissaa tulee oikeasti normaali määrä =)

Mä jostain luin, että "märkä vaippa" joita vastasyntyneiltä lasketaan sisältää pissaa muutaman ruokalusikallisen verran, elin tosi vähän!! Kakkavaipassa saattaa siis olla pissat ja siinä vaihdetussa vaipassa vaikka "kahdet" :D

Sekava sepustuts... :)

Alkuperäinen kirjoittaja paapelo:
Niin ja lisäksi sitten vielä sellainen vinkki, että jos vauva olisi kuivunut (ei saa riittävästi nestettä ) tulee pissasta ns.paksua ja vahvan oranssia, joka erottuu vaipasta (myös kertiksestä ) hyvin selkeästi. Jos tälläistä havaintoa ei ole tullut, niin varmasti saa tarpeeksi nestettä. Ja tosiaan, kertiksistä on hyvin hankala arvioida, kuinka monet pissat siellä on. Alkuun varsinkin kun iso osa pissoista tulee tosi pikkuisina määrinä ja kertis imee niin tehokkaasti ja sulkee kosteutta.

No kun vaihdoin vaippaa äsken, vauva pissasi ja se oli kyllä selvästi keltaista. Eli tosi vahvan väristä, ei sellaista väritöntä. Mutta sitä tuli aika paljon. Pitäisikö kuitenkin yrittää sitä korviketta antaa vai kuinka kauan uskaltaa seurailla tilannetta? Taidan laittaa sen harsonkin kaiken varalta. Yritän vielä tolla rintapumpulla katsoa paljonko saan siihen maitoa tulemaan et jos siitä saisi jotain arvioo.

No vauvasi voi kyllä tehdä pikkupissoja joita et kertisvaipasta niin hyvin huomaa, etkä osaa erottaa onko yksi vaiko kaksi pissaa. Jos on tyytyväinen en huolestuisi. Entä suositellaanko nykyään antamaan vettä??

Mä huolestuin nyt tuosta pissan väristä. Osaako kukaan neuvoa sen suhteen? Kuinka kauan uskaltaa vaan seurailla tilannetta? En oikein googlen avulla löytänyt tietoa...

Alkuperäinen kirjoittaja ap taas:
Mä huolestuin nyt tuosta pissan väristä. Osaako kukaan neuvoa sen suhteen? Kuinka kauan uskaltaa vaan seurailla tilannetta? En oikein googlen avulla löytänyt tietoa...

Milloin vauva syntyi ja minkä kokoisena? Jos kovin iso tai hyvin pieni, niin verensokerit kai voi laskea... Mutta jos pissa on punertavaa niin se on vähän huono juttu... Voisitko soittaa sinne osastolle, josta kotiuduitte?

Pumpulla et saa kunnon kuvaa maidon määrästä. Minusta stressaat nyt suotta kätilön puheita, jos vauva on tyytyväisen oloinen ja voi hyvin. En antaisi kätilön 'neuvon' haitata vaan luottaisin itseeni. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Pumpulla et saa kunnon kuvaa maidon määrästä. Minusta stressaat nyt suotta kätilön puheita, jos vauva on tyytyväisen oloinen ja voi hyvin. En antaisi kätilön 'neuvon' haitata vaan luottaisin itseeni. =)

Juu, samaa mieltä. Sulla ei välttämättä heru maitoa samalla tavalla pumpattaessa. Laita se harso, jos epäilet tuleeko tarpeeksi pissaa.

Mä sanoisin myös että relaa. Sulla näyttää menevän oikein hyvin, joten anna mennä vain. Ekalla neuvolakäynnillä sitten punnitaan.

Toi pissavaippajuttu on hankala. Ei sitä vaan voi arvioida.

Meillä sanottiin kättärillä että 5 pissavaippaa pitää tulla päivässä!

mutta toi sun yksi pissavaippa päivässä ei voi pitää paikkaansa jos vauva kuitenkin jaksaa olla rinnalla ja on tyytyväinen.

Kuten joku muukin neuvoi niin laita harso vaipaksi niin huomaat että onko pissaa tullut sillä noista kertiksistä sitä on aivan mahdoton huomata vastasyntyneellä. Meillä oli synnärillä sellasia vaippoja joissa oli sellainen viiva jonka väri vaihtui kun pissaa oli tullut koska edes kätilöt eivät osanneet sanoa että onko vaippa märkä vai ei kun sitä pissaa tulee niin vähän.

Mäkin sanoisin että ota nyt ihan rauhassa, todennäköisesti huolesi on aivan turha!

jatkan vielä että hyvin monet eivät edes heru pumpulle ja pumpuissakin on paljon eroja! Mä en esikoisen aikana saanut yhtään maitoa pumpattua kun juuri samanlaisessa tilanteessa yritin selvittää että tulee ko sitä maitoa ollenkaan.

Pidä nyt huolta omasta levosta, syömisestä ja juomisesta sekä pidä vauvaa paljon ihokontaktissa niin maitokin heruu paremmin :)

Yhteistyössä