Vauva 3kk ei viihdy lattialla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sylis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sylis

Vieras
Sanotaan että lasta olisi hyvä pitää paljon lattialla, mutta meidän poju ei millään viihtyisi lattialla. Hän saattaa olla 5-10 minuuttia lattialla, mutta sitten yleensä turhautuu. Ei auta vaikka olisin itse vieressä, myöskään leikkikehä ei oikein kiinnosta poikaa. Poika viihtyy parhaiten sylissä. Hoitopöydällä poika viihtyy myös hyvin, eli aika jännä että lattia ei sitten kelpaa. Mietin kuinka motoristen taitojen kehitys lähtee sujumaan jos on kovin vähän lattialla? Onko täällä muita äitejä joiden vauvat ovat syli-takiaisia ja miten on lähtenyt liikkuminen käyntiin? :)

Meillä 2 kk tyttö viihtyy tosi hyvin sellaisessa Tiny Love-leikkimatossa, jossa on kaaret joista roikkuu leluja. Ensimmäiset kerrat olin siinä vieressä, nykyään viihtyy yksikseen jopa puolikin tuntia kunhan olen lähettyvillä ja vähän juttelen silloin tällöin. Pelkästään lattialla jos ei ole katseltavaa ei meidänkään tyttö viihdy.

Vauvoja vaan on erilaisia, toiset viihtyy hyvin ja toiset ei :/ Meidän esikoinen ei koskaan viihtynyt lattialla, ei varsinkaan itsekseen. Vihasi mahallaan oloa ja oppi kääntymäänkin vasta puolivuotiaana. Voi hyvin olla, että jos olisi suostunut huutamatta olemaan lattialla, olisi oppinut aikaisemmin... Mutta kun tyttö sitten lähti liikkeelle, oppi nopeasti (11 kk:n ikäisenä) myös kävelemään.

Ei viihtynyt meidänkään esikoinen lattialla tai sitterissä paria minuuttia pidempään. Ehkä noin 6kk jälkeen alkoi vähän viihtymään. Laitoin kuitenkin päivittäin kumpaankin ja istuin vieressä viihdyttämässä sen hetken jonka viihtyi. Ryömimään ei oppinut eikä konttaamaan. Sen sijaan nousi seisomaan tukea vasten 8kk, käveli tuen kanssa 9kk ja ilman tukea 12kk.

Kuopus nyt 6 viikkoinen ja kellottelee mielellään sekä lattialla että sitterissä... niin ne on erilaisia!

Sanotaan että lasta olisi hyvä pitää paljon lattialla, mutta meidän poju ei millään viihtyisi lattialla. Hän saattaa olla 5-10 minuuttia lattialla, mutta sitten yleensä turhautuu. Ei auta vaikka olisin itse vieressä, myöskään leikkikehä ei oikein kiinnosta poikaa. Poika viihtyy parhaiten sylissä. Hoitopöydällä poika viihtyy myös hyvin, eli aika jännä että lattia ei sitten kelpaa. Mietin kuinka motoristen taitojen kehitys lähtee sujumaan jos on kovin vähän lattialla? Onko täällä muita äitejä joiden vauvat ovat syli-takiaisia ja miten on lähtenyt liikkuminen käyntiin? :)

Oletko kokeillut vanhempien parisängyn päällä, miten vauva siinä viihtyisi? Voisit olla vierellä ja antaa vauvan siinä potkutella. Jos vauvasi tykkää olla hoitopöydällä, niin anna hänen olla siinä pitempiä aikoja ja ole vierellä vahtimassa, ettei vauva putoa ja pitämässä seuraa tietysti. Olet varmaan jo jumppaillut vauvan jalkoja ja käsiä ja vauva osaa jo itse potkiskella ja heilutella käsiään ja kääntyillä, joten hoitopöydällä oleminen tosiaan vaatii vahtimista. Mutta sekin on parempi kuin että ei ollenkaan, jos kerran lattialla oleminen ärsyttää vauvaa jostain syystä. Onko lattia kylmä? Oletko laittanut alle lämpimän maton/taljan/huovan? Meillä on kylmä lattia, joten jouduin laittamaan kaksi mattoa päällekkäin ja vielä huovan siihen, koska kylmä jotenkin hohkasi lattiasta.

Meidänkään vauva ei kovin viihdy lattialla, joten teimme hänelle sohvalle paikan, jossa saa makoilla ja potkutella ja itse voi istua vieressä vahtimassa ja leikkiseurana. Lelukaari nostetaan parisängylle ja vauva voi sen alla leikiskellä sen mitä viihtyy. Olen pannut parisängyn päälle vahvan alustan ja peitteen, jotta alusta olisi ikäänkuin "lattia".

Sitteriin ei kannata edes opettaa, kun asiantuntijoiden mielestä se ei ole vauvalle hyväksi. Meillä on sitteri ja vauva viihtyisi siinä kyllä ja alkaa itkeä, kun otetaan siitä pois. Sitterin ohjeissa on, että pieniä hetkiä kerrallaan saa siinä olla. Muistaakseni se oli jotenkin vauvan selän kehityksen takia.

Kerroit, että vauvasi olisi 5-10 min kerralla lattialla, sekin on hyvä alku ja jos sen aikaa viihtyy niin olkaa siellä lattialla sen aikaa, jotta vauva tottuu siihen. Itkettämään ei kannata ruveta vaan kun turhautuminen alkaa näkyä ja kuulua niin ylös vaan. Yritän itsekin tällä totuttelutaktiikalla mennä, mutta pakottamaan en ala. Ei se maailma siihen kaadu jos lattiallaolo ei kiinnosta ja lapsi kyllä oppii kävelemään kuitenkin jossain vaiheessa.

Viimeksi muokattu:
Kiitos viesteistä ja tosi hyvistä vinkeistä!! Voi olla että lattialla tosiaan on hieman kylmä, vaikka olenkin makuupussin päällä pitänyt! Asutaan nimittäin omakotitalossa ja täällä joskus tuntuu vähän vetävän.. Täytyypä siis kokeilla laittaa enemmän lämmintä alle! Myös toi sänkyjuttu oli hyvä idea, koska meidän poju viihtyy sängyllä vähän paremmin kuin lattialla!! Täytyy keksiä vaan joku alusta alle, niin saa kovuutta siihen. Hoitopöydällä olenkin pitänyt aika pitkiä aikoja ja samalla leikitellyt jaloilla ja käsillä. Siihen ei voi tietysti jättää yksin hetkeksikään, mutta kiva että vauva viihtyy edes siinä.

Kiva oli myös muilta kuulla, että liikkumaan lähteminen on sujunut ok vaikka jotkut kehitysvaiheet onb sitten jäänytkin pois. Täytyy toivoa että tämä meidän herra innostuu lattiasta viimeistään silloin kun alkaa liikkumaan enempi.

Meillä oli samanlaista myös, tyttö nyt 6,5kk ja hiljalleen alkaa viihtymään paremmin lattialla.
Edelleenkään ei siellä pitkään jaksa itsekseen olla, sylissä viihtyy kun näkee paremmin ja kauemmas.
Jumppailin tyttöä siis sylissä ja sängyllä, hyvinhän tuo on alkanut liikkumaan ja nyt alkaa jo konttausta tapailla. Neuvolassa kerroin myös ettei tykkää olla lattialla, niin täti tuumasi vain että hyvin on kehittynyt siitä huolimatta, ei huolta.
Ajattele siis positiivisesti, syliä ei saa koskaan liikaa. :)
Siinä on turvallinen olo ja ei nämä ikuisuuksia siinä viihdy, isompana eivät tule vaikka itse vielä mielellään välillä sylissä pitäisikin. :)

ei viihtynyt lattialla pienenä vauvana, sylissä piti riippua mutta kantovälineetkään ei kelvannu... Ihan ok on taidot isommalla mutta luonteesta johtuen ei ole mikään pyryharakka, pienempi ei uskalla vielä 1v 1kk kävellä, mutta kiipeää apinan lailla mihin vaan!

Ei mun mielestä huolestuttavaa ettei viihdy lattialla, raskasta kylläkin äidille.

Yhteistyössä