Sanotaan että lasta olisi hyvä pitää paljon lattialla, mutta meidän poju ei millään viihtyisi lattialla. Hän saattaa olla 5-10 minuuttia lattialla, mutta sitten yleensä turhautuu. Ei auta vaikka olisin itse vieressä, myöskään leikkikehä ei oikein kiinnosta poikaa. Poika viihtyy parhaiten sylissä. Hoitopöydällä poika viihtyy myös hyvin, eli aika jännä että lattia ei sitten kelpaa. Mietin kuinka motoristen taitojen kehitys lähtee sujumaan jos on kovin vähän lattialla? Onko täällä muita äitejä joiden vauvat ovat syli-takiaisia ja miten on lähtenyt liikkuminen käyntiin?
Oletko kokeillut vanhempien parisängyn päällä, miten vauva siinä viihtyisi? Voisit olla vierellä ja antaa vauvan siinä potkutella. Jos vauvasi tykkää olla hoitopöydällä, niin anna hänen olla siinä pitempiä aikoja ja ole vierellä vahtimassa, ettei vauva putoa ja pitämässä seuraa tietysti. Olet varmaan jo jumppaillut vauvan jalkoja ja käsiä ja vauva osaa jo itse potkiskella ja heilutella käsiään ja kääntyillä, joten hoitopöydällä oleminen tosiaan vaatii vahtimista. Mutta sekin on parempi kuin että ei ollenkaan, jos kerran lattialla oleminen ärsyttää vauvaa jostain syystä. Onko lattia kylmä? Oletko laittanut alle lämpimän maton/taljan/huovan? Meillä on kylmä lattia, joten jouduin laittamaan kaksi mattoa päällekkäin ja vielä huovan siihen, koska kylmä jotenkin hohkasi lattiasta.
Meidänkään vauva ei kovin viihdy lattialla, joten teimme hänelle sohvalle paikan, jossa saa makoilla ja potkutella ja itse voi istua vieressä vahtimassa ja leikkiseurana. Lelukaari nostetaan parisängylle ja vauva voi sen alla leikiskellä sen mitä viihtyy. Olen pannut parisängyn päälle vahvan alustan ja peitteen, jotta alusta olisi ikäänkuin "lattia".
Sitteriin ei kannata edes opettaa, kun asiantuntijoiden mielestä se ei ole vauvalle hyväksi. Meillä on sitteri ja vauva viihtyisi siinä kyllä ja alkaa itkeä, kun otetaan siitä pois. Sitterin ohjeissa on, että pieniä hetkiä kerrallaan saa siinä olla. Muistaakseni se oli jotenkin vauvan selän kehityksen takia.
Kerroit, että vauvasi olisi 5-10 min kerralla lattialla, sekin on hyvä alku ja jos sen aikaa viihtyy niin olkaa siellä lattialla sen aikaa, jotta vauva tottuu siihen. Itkettämään ei kannata ruveta vaan kun turhautuminen alkaa näkyä ja kuulua niin ylös vaan. Yritän itsekin tällä totuttelutaktiikalla mennä, mutta pakottamaan en ala. Ei se maailma siihen kaadu jos lattiallaolo ei kiinnosta ja lapsi kyllä oppii kävelemään kuitenkin jossain vaiheessa.