Vauva 8 kk ja minuata on ihanaa välillä käydä esim. Kaupassa ilman vauvaa. Olenko itsekäs?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Gina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

"Gina"

Vieras
En nyt kai kovin usein ole käynyt missään ilman vauvaa mutta tämän 8 kk aikana kuitenkin jo kaksi kertaa hammaslääkärillä ja kerran kaupoissa. näihin mennyt 1-2 tuntia/ kerta. Nyt tuli mieleen, että olisi mukava lähteä jouluostoksille ja vaatekauppoihin muutamaksi tunniksi ilman vauvaa. Kun ostoksilla käyminen on vauvan kanssa nykyisin sellaista "pikaisesti kaikki pakollinen koriin ja kassalle" kun vauva herää nykyään melkopian kaupassa vaikka koitan varovasti vähentää vaatteita ja laittaa harsoa eteen ettei kirkkaat valot häikäse niin pahasti. Vauva haluaisi kovasti hereillä ollessa ryömiä ja tutkia paikkoja eikä siis viihdy kauaa vaunuissa tai sylissä/ kantoliinassa.

Nyt vain mielessä pyörii olenko ihan normaaleilla äidinvaistoilla varustettu kun taas tekisi mieli lähteä kauppoihin ilman vauvaa. Olisi siis kiva kuulla miten muut vauvojen äidit olette käyneet jossain ilman vauvaa. En kyllä epäile etteikö mieheni osaa huolehtia vauvasta hyvin kun olen poissa vaikka ei kovin mielellään haluakkaan ottaa vauvasta hoitovastuuta noin pitkäksi aikaa kerrallaan. Nuo hammaslääkäri reissut lasken pakollisiksi koska hoitoja ei voitu tehdä raskausikana joten niitä oli viivytetty jo melkein 1,5 vuodella vaikka olisi pitänyt tehdä mahdollisimman nopeasti.

ihan normaalia. Olet näköjään vielä siellä "vauvahormoonihötössä" jos et itse ymmärrä että on ihan normaalia että on muutakin elämää kuin se vauva ja on ihan normaalia haluta tehdä asoita ilman vauvaa. Ei tee huonoa äitiä. Tule jo sieltä hötöstä pois.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Oletan että olet nyt ihan tosissasi tuon aloituksen kanssa, niin järjettömältä kun se kuulostaakin.

Lähes jokainen ihminen kaipaa välillä omaa aikaa, myös aivan pienet lapset, ja on ainoastaan tervettä jos sellaista vielä saakin.

Eli siis ilmeisesti minulla ei ole ollut kovin paljoa/ liikaa menoja ilman vauvaa? Mutta olisi mukava kuulla minkä verran muut ovat käyneet jossain ilman vauvaa. Miehen mielestä taas olen
äskettäin (olisiko ollut elokuu) ollut yksin kaupungilla ja ihmettelee miksi pitäisi taas päästä johonkin ilman vauvaa kun minulla on kuitenkin kaikki päivät aikaa tehdä vauvan kanssa mitä huvittaa.

Huh huh. Mikä miestäsikin vaivaa, jos ei muutamaa tuntia haluaisi lastaan hoitaa. Hankkiuduitko raskaaksi vastoin hänen tahtoaa vai mitä ihmettä? Ei ole muuten normaalia...

Itse menin tuossa vaiheessa töihin kuukaudeksi ja mies oli vauvan kanssa kotona. Ja mielestäni sentään olin poikkeuksellisen kiinni vauvassa, kun hän ei missää yökylissä ollut ennen kuin 1,5-vuotiaana ja aika vähän perheen ulkopuolella hoidossa muutenkin. Mutta isä on vanhempi siinä kuin äitikin, eikä äidin erityisrooli ole tarpeen muuta kuin imetyksen takia alussa. Mutta vaikka imettäisikin, niin 8 kk vauva pärjää ilman tissiä muutaman tunnin mainiosti.

Kyllä se tekee hyvää miehenkin itseluottamukselle että saa olla lapsen kanssa kaksistaan välillä. Meillä mä oon myös pääsääntöisesti lapsen kanssa ja nautin siitä mutta on mies useamman kerran jäänyt lapsen kanssa vaikka pariksi tunniksikin yksin, ja saanut hirveesti itseluottamusta siihen hoitamiseen ja niiden suhden on kehittynyt siitä ihan molempien osalta. Ja tässä pari viikkoa sitten, lapsen ollessa reilu 8kk, jätinpä jopa viikonlopuksi miehelle kun oli puolipakollinen reissu. Pärjäsivät ihan älyttömän hyvin! Ja lapsi on vielä imetyksessäkin että siitäkään ei koitunut ongelmia.

Jo ihan lapsi-isä suhteen takia suosittelisin välillä käymään vaikka kaupassa yksin, ei se oo kuitenkaan sama asia jos oot paikalla tai heti auttamassa jos menee vähänkin sormi suuhun. Ja itse saan ainakin ihan hirveesti voimaa jostain puolen tunnin kaupassa käynnistäkin. Jopa liian harvoin jätän lasta miehen hoitoon kun saattaa helposti mennä kuukausi että en ole käynyt missään ilman lasta.

[QUOTE="Gina";29244112]Miehen mielestä taas olen äskettäin (olisiko ollut elokuu) ollut yksin kaupungilla ja ihmettelee miksi pitäisi taas päästä johonkin ilman vauvaa kun minulla on kuitenkin kaikki päivät aikaa tehdä vauvan kanssa mitä huvittaa.[/QUOTE]
Sano miehelle, että on välillä sen vuoro tehdä vauvan kanssa mitä huvittaa. Edes se muutama tunti. Ehkä se tajuaa, ettei ihan mikä vaan huvittava onnistu?

Ja ei se lapsi-isä suhde kaikilla sormia napsauttamalla synny vaikka raskaus olisi suunniteltu, mä oon kyllä alusta asti saanut mieheltä apua mutta kyllä sitä alkuun jännitti jäädä lapsen kanssa kahdestaan vaikka se ei sitä suoraan sanonut vaan kauhisteli vaan aina jos olin lähdössä. Nykyään se jopa mielummin on kahdestaan kuin että mä oon vieressä kyttäämässä ja ehdottipa ton reissun jälkeen ihan itse että jos lähtisin joku päivä johonkin että saisin vapaa-illan :eek: :D Että reippaasti vaan shoppailemaan!

[QUOTE="Gina";29244112]Eli siis ilmeisesti minulla ei ole ollut kovin paljoa/ liikaa menoja ilman vauvaa? Mutta olisi mukava kuulla minkä verran muut ovat käyneet jossain ilman vauvaa. Miehen mielestä taas olen
äskettäin (olisiko ollut elokuu) ollut yksin kaupungilla ja ihmettelee miksi pitäisi taas päästä johonkin ilman vauvaa kun minulla on kuitenkin kaikki päivät aikaa tehdä vauvan kanssa mitä huvittaa.[/QUOTE]

Annas kun arvaan, mies käy useinkin omissa menoissaan ilman vauvaa?

Oma poika on nyt 1,5v ja esim jumpissa aloin käymään viime vuoden syyskuussa. Ensin 2krt/vko ja tän vuoden oon käynyt 3krt/vko. Lisäksi sitten välillä muita menoja ilman lasta, esim laivalla oon käynyt jne.

Niin ja ekan kerran lähdin kaupoille, lenkille jne kotiutumisen jälkeisenä päivänä. Ja ilman lasta siis.

Ooooooo, ONNEKSI sä et ole mun kaveri! Ja hei, ei muuten kannata ihmetellä, jos kaverisuhteet jostain syystä väljähtää tuota menoa....

Mun kamulla on myös 8kk ikäinen vauva, mutta on onneksi niin hyvä tyyppi ja lapsella myös isä kuvioissa mukana, että voidaan tehdä jotain kahdestaankin joskus.
Nyt viikonloppuna vedetään kalsarikännit ja käydään ehkä lähipubissa hihittelemässä.
Ja omfg; tuo kyseinen 8kk ikäisen vauvan äiti on silti aivan loistava äiti! Vaikka on välillä ilman vauvaa jopa yönkin...ja käsittääkseni haaveileekin yksinolosta välillä! :O

Ehkä sekin häiritsee kun mies kokee vauvan kanssa olin niin isona rasitteena niin minusta tuntuu kurjalta alkaa "kinastelemaan" siitä kenen pitää olla vauvan kanssa. Minulle tulee olo ihan kun kokisin vauvan todella isona rasitteena jos pitää kinastella siitä kuka sitä hoitaa kun haluan lähteä käymään yksin jossain. Lähikaupassa olen käynyt muutaman kerran vauvan päiväuniaikaan ja tämä on miehelle ihan ok kun vauva nukkuu todennäköisesti koko sen 15 min mitä olen ollut pois.

Niin, mä itse kävin jossain ilman vauvaa aikoinaan ekan kerran silloin, kun lapsi oli jotain 10kk, koska lapsen isä ei osallistunut ollenkaan lapsen hoitoon.

Ja minusta se oli omituista, että noinkin "myöhään" olin oikeasti 24/7 sen vauvan kanssa.
Vaikka en mä mihinkään kaipaillutkaan, mutta olisin varmasti käynyt välillä yksin kahvilla ja vaikka muutamilla, jos olisi ollut osallistuva isä himassa.

Niin, mä itse kävin jossain ilman vauvaa aikoinaan ekan kerran silloin, kun lapsi oli jotain 10kk, koska lapsen isä ei osallistunut ollenkaan lapsen hoitoon.

Ja minusta se oli omituista, että noinkin "myöhään" olin oikeasti 24/7 sen vauvan kanssa.
Vaikka en mä mihinkään kaipaillutkaan, mutta olisin varmasti käynyt välillä yksin kahvilla ja vaikka muutamilla, jos olisi ollut osallistuva isä himassa.

Mä olin 2 iltaa viikossa pois siitä lähtien kun vauva oli 2kk..
En suostuisi siihen ettei mies hoitaisi vauvaa yhtälailla kotona ollessaan. Ei tosin tarvinnut tuosta taistellakaan. Täyshoitolassako nämä miehet kuvittelevat elävänsä??

[QUOTE="Gina";29244183]Ehkä sekin häiritsee kun mies kokee vauvan kanssa olin niin isona rasitteena niin minusta tuntuu kurjalta alkaa "kinastelemaan" siitä kenen pitää olla vauvan kanssa. Minulle tulee olo ihan kun kokisin vauvan todella isona rasitteena jos pitää kinastella siitä kuka sitä hoitaa kun haluan lähteä käymään yksin jossain. Lähikaupassa olen käynyt muutaman kerran vauvan päiväuniaikaan ja tämä on miehelle ihan ok kun vauva nukkuu todennäköisesti koko sen 15 min mitä olen ollut pois.[/QUOTE]

Ei oo todellista. Ootteko jotain teinivanhempia? "Kenen pitää olla vauvan kanssa", ainakin sun mies kuulostaa aivan keskenkasvuiselta. Totta kai äidinkin pitää joskus saada jotain tehdä ihan ilman jälkikasvuaan!

Mä olen palannut molempien vauvojeni jälkeen kuntoiluharrastuksen pariin kun ovat olleet n. 1-2kk vanhoja. Esikoisesta kävin ekan kerran kaupungilla syömässä kaverin kans kun oli n. 2kk, olin poissa ehkä 3-4h. Ei se mies opi vauvan kans olemaan muuten kuin niin että on... vaikka pakottamalla, jos ei muuten, niin hoksaa että siitä selviää kyllä ihan normaalijärjellä varustettu ihminen ilman sen kummempia vaikeuksia.

Siis häh.. Meillä vauva vajaa 3 kuukautta ja yleensä käyn kolmisen kertaa viikossa yksinään jossain pyörähtämässä. Kaupassa tai salilla ja niin edelleen. Ja voi kuule, jos en koko viikolla yksin pääsisi johonkin niin pää varmaan hajoaisi. Mielelläni kyllä vauvakin voisin kauppaan ottaa, mutta aina en vaan jaksa miettiä ja vahdata milloin se herää ja alkaa itkemään (näin käy joka toinen kerta kun porukalla lähdetään kauppaan). Itseltäni jää aina kaikki ostamatta kun ei siinä enää muista, mitä pitikään ostaa kun toista pitää rauhoitella ja sylitellä.

Olen myös yhtenä iltana/yönä ollut baarissakin, jolloin mies hoiti yösyötöt. Edelleen vauva jaksaa äipälle hymyillä joten eipä tuo ole mammaa unohtanut vaikka en ihan joka sekunti läsnä olekaan :)

Ihan älytöntä että joku miettii tuon ikäisen vauvan kanssa, etteikö kukaan muu koskaan muka käy yksin missään.

Mä olen melkein 4- vuotiaan äiti ja nautin edelleen suunnattomasti siitä ajasta minkä voin viettää yksin! Harvinaista, ihanaa herkkua. Kaikella rakkaudella, lapsi on tärkeintä maailmassa mutta ihminen se olen minäkin. :)

Jokainen äiti tarvitsee myös omaa aikaa, joka usein vaan parantaa jaksamista. Meillä esikoiset syntyi keskosina ja kyllä isä on yksin niitä kaksosia hoitanu ihan kotiin tulosta asti esim. Kauppareissuilla, shoppailureissuilla Ym. Oon vaan pumpannu maidot valmiix jääkaappiin ja tarvittaessa korviketta lisäksi. Mielestäni ois outoa ellei mies osallistuis hoitoon. Ekaa kertaa olin useita tunteja, ehkä 6 tuntia poissa kun kaksikko oli n. 3 kk ikäinen ja hyvin mies pärjäs. Ja en kyllä lasten uniaikaan kauppaan menis, Se on omaa lepoaikaa, mieluummin lähden tuokakauppaan lasten hereillä ollessa, jolloin mieskin saa nauttia arjesta lasten kanssa.

[QUOTE="Gina";29244112]Eli siis ilmeisesti minulla ei ole ollut kovin paljoa/ liikaa menoja ilman vauvaa? Mutta olisi mukava kuulla minkä verran muut ovat käyneet jossain ilman vauvaa. Miehen mielestä taas olen
äskettäin (olisiko ollut elokuu) ollut yksin kaupungilla ja ihmettelee miksi pitäisi taas päästä johonkin ilman vauvaa kun minulla on kuitenkin kaikki päivät aikaa tehdä vauvan kanssa mitä huvittaa.[/QUOTE]

:O Siis ihan tosissasiko kysyt? 8 kk:n aikana olet käynyt kaksi kertaa hammaslääkärissä ja kerran kaupoissa ja mietit, että onko se liikaa?

Minä olen mielestäni liikkunut harvinaisen vähän vauva-aikana, kun ensimmäisen puolen vuoden aikana kävin vain kolme kertaa lääkärissä (ml. jälkitarkastuksen) ja kolme kertaa kavereita tapaamassa ilman vauvaa (n. 2-3 tuntia kerrallaan). Imetyksen takia tuli käytyä näin vähän, kun vauva ei osannut juoda tuttipullosta yrityksistä huolimatta enkä halunnut alkaa antaa korviketta.

Nyt syksyllä palasin takaisin harrastukseeni, jossa käyn pari tuntia viikossa. Vauva täytti tuolloin puoli vuotta ja alkoi pärjätä pidempiä syöttövälejä ilman maitoa, ja lisäksi tietysti aloitettiin kiinteät. Pari kertaa olen käynyt myös muilla menoilla ilman vauvaa. Mieheni on yrittänyt hätistellä minua enemmänkin ulos talosta, jotta saisin jotain muutakin sisältöä elämääni kuin vauvanhoitoa, mutta vähän laiskasti olen jaksanut käydä missään... Miehelläni on myös harrastus parina iltana viikossa, ja kotikissana kaipaan myös yhteistä aikaa.

Käykö miehesi harrastamassa, kaupungilla tms. ilman sinua/vauvaa? Vai viettääkö hän kaikki illat ja viikonloput kotona? Onko hän käynyt koskaan kaupoilla vauvan kanssa (esim. vaateostoksilla), sehän ei ole mitään helppoa tuon ikäisen kanssa joka ei viihdy enää vaunuissa tekemättä mitään?

Yhteistyössä