Vauva ei suostu nukkumaan pihalla vaunuissa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RAPuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

RAPuu

Vieras
Meillä "ongelma" toi minkä otsikkokin kertoo. Ikää pojalla on reilut kaks kuukautta ja ulkona rupesi pitempiä päikkäreitä nukkumaan reilun kahden viikon iästä alkaen. Nukkui sellasta 2-3,5h kerralla.
Välillä saattoi itkeskellä, mutta lakkas kun kävi vaunuja heijaamassa ja tuttia nostamassa välillä takas suuhun.
Nyt siis poika ei suostu vaunuissa nukkumaan. On kokeiltu lyhyttä ja pitkää kävely lenkkiä, kävelyn aikana poika on hiljaa ja silmät puoliksi kiinni. Mutta kun kotia päästään ja ite sisälle, niin samantien alkaa huutaminen. Käyn nostamassa tuttia ja heijaamas vaunuja ja huuto lakkaa, mutta kun pääsen takasin sisälle alkaa huuto uudestaan. Oon kokeillut enemmällä vaatteella ja vähemmällä vaatteella, mutta ei eroa.
Vaunun kopassa kyllä nukkuu sisällä ihan hyvin, mutta ei tietenkään niin pitkää aikaa kuin ulkona.
Sitten kun ei nuku pihalla pitkiä päikkäreitä, on koko päivä pienissä pätkissä nukkumista sisällä.
Mikä on mielestäni huonompi asia, kuin yhdet kunnon unet päivälläkin.
En tiedä teenkö tästä liian suuren numeron itselleni kun en saa poikaa enää nukkumaan ulkona ja ajattelen vaan missä on mennyt vikaan, kun ennen nukkui ja nyt ei enää.
Yöt nukkuu kyllä ihan hyvin, mutta ajattelen jos nuo päivän pätkä unet rupee pian vaikuttamaan yö uniinkin ja niistä tulee tuollaiset pätkittäiset?
Onko muilla vastaavia ongelmia ja kuinka olette ne ratkaisseet?

Meillä ei vauva nukkunut hetkeäkään paikallaan olevissa vaunuissa ja sängyssäkin päivällä vain 45min kerralaan. Välillä oli sellainenkin vaihe, että huuto alkoi jo liikennevaloihin jouduttaessa tai kun jalkakäytävällä eteen tuli ruuhkaa. Nyt olemme siirtyneet jo rattaisiin ja menee vähän paremmin, mutta vaunukopassa vauva ei viihtynyt lainkaan hereillä ollessaan, taisi pitkästyä kun ei nähnyt tarpeeksi. Minä olen ratkaissut asian niin epätoivoisesti =) että laukkaan päivittäin 2-3 tuntia lenkkipoluilla, että vauva saa tarvitsemansa pitemmän unipätkän. Useammat lyhyet pätkät eivät korvaa yhtä pitempää.

on luultavasti ohimenevä vaihe. meillä oli tuollaisia vaiheita parin kolmen kuukauden välein ja kestivät sellaisen pari viikkoa kerrallaan. Kuuluvat kehitykseen ja liittyvät uniin, näin luulisin..

Samoin meillä poika nukkui todella hyvin siihen 2 kk ikään asti ulkona vaunuissa, mutta sitten se loppui kuin seinään, täysin samanlaista kuin alkuperäisellä kirjoittajalla.
Ensin yritin varmaan pari viikkoa, mutta sitten väsyin siihen ja nukutin pojan sisälle -meillä saattoi syynä huonoon nukkumiseen ulkona olla kuuma kesä - ja hyvin nukkuikin, samanlaisia pätkiä kuin ulkonakin.
Nyt poika on noin 7 kk ja nukkuu hyvin ulkona! Pari viikkoa ollaan taas "harjoiteltu" ja nyt nukutaan taas sellaisia 3-4 tunnin pätkiä =) että meillä ainakin oli vaan vaihe.

Meillä myös nyt niin, ettei poika enää mahdu vaununkoppaan, vaan nukkuu ilman koppaa, siis ratasosassa. Vällyjen välissä ;-)

Tuntuu olevan ikään liittyvä vaihe, kyselin samaa vauvamme ollessa 8 viikkoinen. http://keskustelu.plaza.fi/ellit/perhe/keskustelu/t1638507

Tein kuten vaunuilija ehdotti, otin syliin kun huusi, rauhoittelin ja laskin takaisin vaunuihin. Meillä tosin poika on nukkunut parhaiten parvekkeella liikkumattomissa (heijaan toki uneen) vaunuissa. Oisko viikossa, kahdessa mennyt ohi. Tsemppiä!

Meillä ei ole vauva koskaan nukkunut kunnolla vaunuissa.Luulis että kaikki vauvat vaunuissa nukkuu mutta eipä meidän.Lenkillä ollessa nukahtaa vaunuihin mutta herää heti pihalle päästyä.Sisällä nukkuu 1-2h päikkyjä 2-3kertaa päivässä.Ei muutenkaan koskaan ole pitkiä päikkyjä nukkunut..Ei edes ihan pienenä.

joko ohimenevää tai sitten ei.
Meidän poikamme, nyt jo 2,5 v, lopetti "pitkien "päikkäreiden nukkumisen kuukauden iässä ja siitä lähes vuoden ikäiseksi nukkui vain 40 min unia. Teinpä tai kokeilimpa mitä tahansa niin ei nukkunut, ei sisällä, ei vaunuissa, ei liikkuvissa eikä liikkumattomissa, ei autossa jne. Yritin ja yritin useamman kuukauden kunnes hyväksyin, että ei nuku kun ei nuku.

Sitten reilun vuoden ikäisenä yksi unipätkä päivällä oli 1,5 h ja vasta puolentoista vuoden iässä unet piteni JOPA 3 h, yksi kerta päivässä, mutta nyt ei nuku enää päiväunia ollenkaan....

tiedän miten rassaavaa, kun ei voi hetkeäkään päivällä levätä. Onneksi teillä siis nukutaan yöllä, meillä herättiin 3kk-10 kk iässä noin 3-5 kertaa yössä huutamaan.
Kaikki sanoi, että nuku päivällä kun vauva nukkuu, mut mites nukut kun just kun heittäydyt sängyn päälle vauva jo herää...

VOIMIA!

Alkuperäinen kirjoittaja papi:
Meidän poikamme, nyt jo 2,5 v, lopetti "pitkien "päikkäreiden nukkumisen kuukauden iässä ja siitä lähes vuoden ikäiseksi nukkui vain 40 min unia. Teinpä tai kokeilimpa mitä tahansa niin ei nukkunut, ei sisällä, ei vaunuissa, ei liikkuvissa eikä liikkumattomissa, ei autossa jne. Yritin ja yritin useamman kuukauden kunnes hyväksyin, että ei nuku kun ei nuku.

VOIMIA!

Kiitos! Minäkin sain tuosta voimia! Olemme harjoitelleet pojan kanssa 6kk tuota vaunuissa nukkumista. Otan syliin kun huutaa, rauhoittelen ja lasken takaisin vaunuihin. Näin mentiin eilenkin kahden tunnin ajan vajaan kolmen kilsan lenkkiä. Poika nauraa kihersi meille hymyileville vastaantulijoille. Vastaantulijat kommentoivat nauravaa lasta suloiseksi, kunnes tämä suloisuus laskettiin takaisin vaunuun.... Eihän siinä voinut itsekään kun nauraa tilanteelle. Kun ei nuku, niin ei nuku. Jos ei nuku, huutaa! Jos kuulette Helsingin metsissä jonkun laulavan "pieni pojan palleroinen" se olen toden näköisesti minä.

Olenkin miettinyt tässä samaa. Tytär nukkui 2 viikkoisesta lähtien jopa 4,5h päikkyjä ulkona vaunuissa, mutta nyt hän on 7 vkoa ja nukkuu max 45min ja lyhimmillään vaunulenkin jälkeen 15min ulkona ja sitten ei auta vaikka heijaisi kuinka, ei halua jäädä vaunuihin. Keksin että syy olisi siinä että pakkaan liikaa vaatetta päälle kun eihän nyt ole edes pakkasta ollut, ja että kun tuon ikäisenä jo unissaankin liikkuu, niin järkyttävään vaatemäärään pakattuna ei mitään raajaa pysty liikauttamaan niin kyllähän siihen herää kun on jäykkä jöpökkänä siellä ahtaassa tilassa ja kuuma ja hikikin. Että seuraavalla kerralla vähennän huomattavati kerroksia, ja koitan saada kädet laitettua niin että niitä hän pystyisi liikuttamaan niin ei heräisi siihen että on laitettu pakkopaita päälle..... näin yksinkertaisen vaikeesti selvitettynä tähän aikaan vuorokaudesta....

Meillä on n. 3 kk vauva ja moneen kertaan olen ollut helisemässä, kun just kun olen luullut että homma toimii tietyllä tavalla, tuleekin muutos. Mutta tästä vähän viisastuneena olen alkanut oppia että koko ajan tulee uusia vaiheita eikä mikään muutos välttämättä ole pysyvä... Pitää vaan ajatella että näin tänään, huomenna jo ehkä toisin.

Meillä taas "ongelmana" on, että poika ei nuku päikkäreitä muualla kuin parvekevaunuissa (tai vaunuissa liikenteessä). Elämä olisi helpompaa jos hän suostuisi nukkumaan lyhyet päikkärinsä sängyssään, niin ei tarvitsisi koko ajan pukea ja riisua. Mutta ei kai tätä helpoksi ole tarkoitettu :)

Mitä päikkäreiden kestoon tulee, niin olen ymmärtänyt että vauvat ovat tässä suhteessa hyvin yksilöllisiä. Kälyni 5 kk vauva on koko ajan nukkunut vain 15-30 min pätkiä (paitsi nyt ihan vastasyntyneenä) pitkin päivää. Ja ihan normaalilta iloiselta kaverilta vaikuttaa :)

Tsemppiä kaikille...

Näin se tosiaan on kuten edellinen kirjotti, että vaiheita tulee ja menee, ja kaikki muuttuu lapsen kasvaessa. Välillä nukutaan sisällä, välillä ulkona jne. Nyt kun poika jo kohta 1-v, niin päikkärit sujuvat paljon paremmin sisällä, jos lähden rattaiden kera ulos, poika nukkuu aina vain alle tunnin, sisällä pidempään. Olen päätellyt tämän jotuvan siitä että vaunuissa ei pääse kääntyilemään kuten sängyssä, ja toisaalta kun uni tulee pinnalliseksi (n.50min päästä nukahtamisesta), niin liikenteen melu alkaakin ehkä häiritä.

Meidän vauva ei ole nukkunut ikinä vaunuissa muuten kuin että ne ovat liikkeessä. Nyt 10 kk enkä ole enää moneen kuukauteen edes yrittänyt. Nukkuu sisällä 2 x 1,5 h päiväunet ja 10-12 h yöunet parilla lyhyellä heräämisellä. Ulkona käydään kun vauva on hereillä.

Pitäisi kai vielä yrittää, mutta pukeminen ja riisuminen on sellainen rumba, ja sitten vauva nukkuu max 45 min vaunuissa (olen ollut huomaavinani että 45 min on yksi unisykli).

Kiitos kaikille jotka ootte kommentoineet ja antaneet vinkkejä tähän "ongelmaan"
Lohduttavaa huomata, ettei olla ainoita joilla ei nukuttais vaunuissa.
Kaikki olis vaan niin paljon helpompaa, kun poika nukkuis yhdet kunnon päikkärit.Uskaltais aloittaa tekemään kotitöitäkin, kun tietäis että saa rauhassa tehdä.
Ja kun ei nuku kunnolla päivällä on illat yhtä torkkumista ja väsy kitinää, mutta eihän tätä loppu elämää sentään kestä, onneksi.

Meilläkin vauva nukkui n.1-2kk ikäisestä lähtien max. 30min kerrallaan. Siis ihan minuutilleen! Ei siinä paljon itse tullut huilanneeksi... Vauva otti aina 2h välein 30min torkut. Ja nyt 1-vuotiaana nukkuu päiväunia yhteensä tunnin koko päivän aikana. Mutta onneksi nukkuu yönsä hyvin. Lapset on niin erilaisia!

Moro ap ja muut!

Tuo alkuperäinen kirjoitus oli ihan kuin meillä. Ongelma alkoi 2 kk iässä ja koko syksyn minä heijasin ja heijasin ja lähdin kävelemään lapsen nukuttua n. 40 minuuttia ja talsin vaunujen kanssa tunnin tai puolitoista. Kun vaunut pysähtyivät heräsi vauvakin. Etsin syytä kaikkialta; ruuasta, pukeutumisesta, vaunuista jne.

Tietoa vauvan (päivä)unista löytyy ihan käsittämättömän vähän. Kyllä erilaista unikoulua löytyy yöuniin, mutta eipä se auta päivällä. Meillä ainakin huudettiin niin suoraa huutoa, että mikään tassuttelu ei tullut kysymykseenkään.

Sitten n. 4 kk vaunuja heijattuani menimme "unikouluun erikoistuneelle" lääkärille (Pikkujätti Itis Helsingissä), joka totesi yksikantaan, että "ei se tarvitse niin paljoa unta!" Meillä siis nukuttiin n. 11 - 12 tuntia yössä (yhdellä tai kahdella syötöllä ja erinäisillä kerroilla tutin nostamista), joten päiväuni tarve ei ollut 2 x 2-3 tuntia unta!!
Sama lääkäri muuten suositteli meille öihin huudatus unikoulua, joten ihan en mene suosittelemaan häntä kokonaisuudessaan...

Tästä 80 euron lääkärireissusta oli se ilo, että mä vähensin lapsen unien jännittämista ja "annoin" hänen herätä 45 minuuttia nukuttuaan. Jos hän näytti kovin väsyneeltä saatoin heijata takaisin uneen pari kertaa. Näin mentiin pari viikkoa ja vauva nukkuin 3 - 4 unet päivässä kestoltaan 30 minuutista 1,5 tuntiin.

Sitten tapahtui joulunihme!!! Jouluna hän valvoi normaalin 2 tai 2,5 tunnin sijaan yli 3 tuntia putkeen ja nukkuin sen jälkeen 3 tunnin päikkärit! Ilman mitään heiluttamisia! Piti oikein mennä katsomaan, että kaikki on hällä hyvin ;)

Ja siitä lähtien olen "valvottanut" nyt 7 kk poikaamme vähintään tuon 3 tuntia, jonka hän jaksaa hyvin valvoa ilman kitinöitä, ennen kuin olen laittanut hänet nukkumaan. Nyt on reilu viikko nukuttu kahdet päikkärit; ekat klo 10.30/ 11.00 - 12/12.30 ja tokat klo 15/15.30 - 17/18 !! Ja sitten yöunille n. 20 - 20.45 ja nukutaan 7.30-8.00 yhdellä syötöllä ja tuttiakin täytyy nostellä vähemmän.

Mä pelkäsin koko tuon 4 kk ajan, kuten alkuperäinenkin, että milloin tämä ongelma laajenee yöuniin. No, ei laajentunut kuin hetkellisesti silloin kun olin nukuttanut vauvaa väkisin liian pitkiä päikkäreitä. Edelleenkään en osaa sanoa olisiko tuo vaunujen heijaaminen pitänyt lopettaa aikaisemmin ja katsoa mitä tapahtuu vai teinkö oikein. Ainakin silloin kun vauvaani tukkapystyssä heijasin tunsin tekeväni oikein, että pikkuiseni saa riittävästi unta.

Ehkä tällä kokemuksella mikä nyt saattaisin kokeilla mitä tapahtuisi, jos viikon verran tekis niin (kuten tein loppuvaiheessa ennen unien tasaantumista), että heijais esim. kolme kertaa vauvan uneen - jos vielä heräsi, otin ylös. Tällöin sitä unta ei kait enää ole nukuttavaksi jäljellä ;)

Yhden neuvon kuitenkin annan. Silloin, kun vauva nukkuu, lue lehtia, syö, juo kahvia, tee jotain kivaa. Levätä et varmaankaan osaa, sillä jatkuva varuillaolo teki ainakin minusta "sähköjäniksen" ja tätä olotilaa paikallaan makaaminen vain lisäsi. Eli JÄTÄ NE KOTITYÖT ja tee niitä sen verran kun on pakko vauvan kanssa eli pidä sitterissä mukana hommissa (ja sit kun pääsee syöttötuoliin niin meillä ainakin viihtyy paljon paremmin seurailemassa äidin touhuja) tai kantele sylissä, mutta pyhitä tuo lyhyt päiväuniaika itsellesi!

Jaksamista! Ps: toi 7 kk vesseli on ihan mahottoman mukava pakkaus ja nyt kun se nukkuu päikytkin itekseen tai pienellä avustuksella (eli vällliä vähän pitää heijata kerran tai kaksi) niin mammallakin on aikaa roikkua netissä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja papi:

Sitten reilun vuoden ikäisenä yksi unipätkä päivällä oli 1,5 h ja vasta puolentoista vuoden iässä unet piteni JOPA 3 h, yksi kerta päivässä, mutta nyt ei nuku enää päiväunia ollenkaan....

quote]

Ihan kuin meillä! Luovutin ja lopetin pihalla nukuttamisen. kävelylenkit tehtiin vauvan ollessa hereillä ja päikkärit nukuttiin sisällä. Kaikki lapset eivät vaan nuku paremmin pihalla. En kyllä itsekkään nukkuisi pakkasella pihalla, joten en viitsinyt lastakaan sinne pakottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja IHAN KUIN MEILLÄ:
Moro ap ja muut!

Tuo alkuperäinen kirjoitus oli ihan kuin meillä. Ongelma alkoi 2 kk iässä ja koko syksyn minä heijasin ja heijasin ja lähdin kävelemään lapsen nukuttua n. 40 minuuttia ja talsin vaunujen kanssa tunnin tai puolitoista. Kun vaunut pysähtyivät heräsi vauvakin.

Sitten tapahtui joulunihme!!! Jouluna hän valvoi normaalin 2 tai 2,5 tunnin sijaan yli 3 tuntia putkeen ja nukkuin sen jälkeen 3 tunnin päikkärit! Ilman mitään heiluttamisia! Piti oikein mennä katsomaan, että kaikki on hällä hyvin ;)

Aivan sama tarina, jouluihmettä myöten. Meillä ei olle ihan kolmen tunnin päikkäreissä asti, mutta selvästi nyt unirytmi on muuttumassa. Entisten 3-4 kertaa 45minuuttia kestäneiden päikkäreiden tilalle on tulossa pitempiä uni /valvomisjaksoja. Välillä olemme selvinneet kaksilla pitemmillä päiväunilla, mutta toisinaan on ollut entisenlaisia repaleisempia päiviä, mutta uskon, että tämä tilanne on johtamassa hyvään rytmiin. Yöunetkin ovat pidentyneet reilulla tunnilla, ennen 21-06 on muuttunut 21-7:30.

Mikä parasta, olen vaihtanut vaunukopan istuimeen ja reipas ja tarkkaavainen poikani viihtyy nykyään ulkona myös valveilla. Tämä ei vaunuaikaan tullut kuuloonkaan, vaan huuto oli hirmuinen. Voi että on vauvan hoito muuttunut helpoksi =)

Yhteistyössä