Vauva kaksi viikkoa ja maito loppuu :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yhyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yhyy

Vieras
Tähän asti olen täysimettänyt, mutta nyt parina päivänä on alkanut tuntumaan sille että maito loppuu!
Vauva on koko ajan rinnalla ja tosi äksy, ei nuku kovin pitkiä pätkiä... Luputtaa vaan tissejä jotka tuntuu ihan tyhjille.
Tänään aamulla väsähdin ja annoin korviketta 50ml, vauva söi sen yhdellä ahmaisulla ja nukkui sitten monta tuntia tyytyväisenä... Ja tänä iltana annoin toisen kerran saman määrän...
Voi itku, nytkö se minun maito sitten on loppumassa :(
En raaski toista nälässäkään pitää!

vauvalla on luultavasti tiheän imun kausi eli hän tilaa lisää maitoa. Jos nyt annat korviketta, niin vauva ei saa tilattua tarpeeksi maitoa ja jatkossa joudut antamaan korviketta lisää ja lisää, kun maidontulo hiipuu, kun lapsi ei ime. Joka kitinä ei ole nälkää, joten ei ekaksi kannata työntää korvikepulloa suuhun. Jos vauva kasvaa, niin kaikki on ok.

Eieei korviketta. Juuri se on se virhe mitä hätäsesti tehdään tiheän imun kausina. Se imee tiheesti koska kasvaa ja tilaa imemällä LISÄÄ maitoa, eli silloin JOS tajuat tarjota maitoa AINA kun pyytää ja vaikka muulloinkin, niin maistomääräsi lisääntyy ja homma luistaa. Jos annat korviketta, homma kusee. Mullon kokemusta esikoisen epäonnistuneesta imetyksestä ja kuopuksen onnistuneesta kun viimein oli luottoa omaan itseen ja TIETOA.
Alussa vauva ASUU rinnalla monilla, niin mullakin asui. Siinä sit vaan imetin ja imetin kuukausia TOSI tiheesti. Ei ollu aina helppoa koska imuotekkin oli tytöllä hakusessa mutta en luovuttanu ja lopulta täysimetin 6kk ja imetin 1v1kk.

Voi voi. Kyllä se vaan voi loppua yht'äkkiä!
Meillä on pikkasen päälle 1kk vauva ja epätoivoisesti imetin alusta asti, mutta jo synnärillä sai lisämaitoa. Noh, kotona imetin, vauva imi, ja kohta taas parku, imetin, imi, kohta taas parku. Annoin korviketta, johan oli tyytyväinen.
Pumpulla pumppasin, paras tulos piiiitkän pumppaamisen jälkeen 40ml. (tämä siis molemmista rinnoista)
Annoin imeä tissiä, ei mitään tuntunut saavan, aina vaan nälkäinen.
Aattelin, että pumppaan sen maidon pois ja annan sen sitten pullonkautta, no juu, istuin sit ainoastaan pumppaamassa (ja vauva rinnalla) ja mitään ei tullut.

Että kyllä se vaan voi loppua.

Alkuperäinen kirjoittaja älyväläys:
Meillä on pikkasen päälle 1kk vauva ja epätoivoisesti imetin alusta asti, mutta jo synnärillä sai lisämaitoa. Noh, kotona imetin, vauva imi, ja kohta taas parku, imetin, imi, kohta taas parku. Annoin korviketta, johan oli tyytyväinen.
Pumpulla pumppasin, paras tulos piiiitkän pumppaamisen jälkeen 40ml. (tämä siis molemmista rinnoista)
Aattelin, että pumppaan sen maidon pois ja annan sen sitten pullonkautta, no juu, istuin sit ainoastaan pumppaamassa (ja vauva rinnalla) ja mitään ei tullut.

Mä en saanut pumpulla tulemaan ku sellaset 20ml(alkuun sain pullon täyteen )Meinasin jo luovuttaa,mutta muuan äiti sitten kehotti lypsämään käsin.Niinpä sitä maitoa alkoi taas pikkuhiljaa tulemaan enemmän ja enemmän.Lypsin syöttöjen välissä,suihkussa,keskellä yötä..
Niin tuo imetys sitten jatkui siihen asti että lapsi oli sen 1,5vuotta,meinasi siis jäädä siihen et vauva oli 1kk

Syö paljon, juo vielä enemmän, liiku, ajattele mukavia, rentoudu, nuuski ja sylittele vauvaa muutenkin vain, pidä sitä lähellä. Nuku niin hyvin ja paljon kuin on mahdollista. Näillä vinkeillä mun maidot saa aina noususuunnan, kun tuntuu että alkaa olemaan varastot lopussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Mulla on ihan kamala stressi, en oikein saa syötyäkään kun on niin stressaava tilanne, pelkään että tämä lopettaa sen maidontulon :(

Voi herranjumala! Älä stressaa! Jos maitoo ei tuu niin ei tuu. Sit annat korviketta ja usko huvikses että vauva voi hyvin ja kasvaa ja siitä tulee normaali =)
Miksi ihmeessä sitä korviketta pidetään niin pahana??
Pääasia että vauva saa syödäkseen ja äiti ja vauva voi hyvin. Ja äidin stressi ei taatusti saa kumpaakaan voimaan hyvin.

Yritä pumpata ja anna hyvällä omallatunnolla vauvallesi korviketta ja kaikki se maito mitä rinnoistasi tulee.

Mä en ymmärrä ihmisii jotka kieltäytyy antamasta korviketta ja mieluummin huudattavat nälkäistä vauvaa ja pistävät sen vauvan roikkumaan tississä kiinni koko päivän,jotta se saisi tarpeeksi ruokaa. Voiko siinä enää kukaan (äiti tai vauva) hyvin kun molemmat stressaavat??

Alkuperäinen kirjoittaja pumppu oli syvältä:

Mä en saanut pumpulla tulemaan ku sellaset 20ml(alkuun sain pullon täyteen )Meinasin jo luovuttaa,mutta muuan äiti sitten kehotti lypsämään käsin.Niinpä sitä maitoa alkoi taas pikkuhiljaa tulemaan enemmän ja enemmän.Lypsin syöttöjen välissä,suihkussa,keskellä yötä..
Niin tuo imetys sitten jatkui siihen asti että lapsi oli sen 1,5vuotta,meinasi siis jäädä siihen et vauva oli 1kk

Yritin lypsää myös käsin (molempien kohdalla) mutta ei auttanut. Mulla oli käsipumppu, sähkäpumppu, omat kädet ja aikaa käytin tuhottomasti ja yritin. Mutta ei tullut niin ei tullut.

Kuule ensinnäkin pumppu on huono mittari! Sillä ei tule stimuloitua esiin sitä mitä rinnassa on oikeasti. Ja kyllä, olen mikäkin kokenut sitä et pumpulla ei tullut mitään ja luulin et loppui. Muut tsemppas ja tadaa, ihan maitoa tuli kuin ennenkin. Ja kyllä, vauva ASUI rinnalla. Siksi se selvis maidolla jota alussa ei ollut kuin vähän, itseasiassa aika pitkään sain taistella. Mutta vauva tilas lisää ja kyllä homma sit toimi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vauvalla on luultavasti tiheän imun kausi eli hän tilaa lisää maitoa. Jos nyt annat korviketta, niin vauva ei saa tilattua tarpeeksi maitoa ja jatkossa joudut antamaan korviketta lisää ja lisää, kun maidontulo hiipuu, kun lapsi ei ime. Joka kitinä ei ole nälkää, joten ei ekaksi kannata työntää korvikepulloa suuhun. Jos vauva kasvaa, niin kaikki on ok.

Näin!

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Syö paljon, juo vielä enemmän, liiku, ajattele mukavia, rentoudu, nuuski ja sylittele vauvaa muutenkin vain, pidä sitä lähellä. Nuku niin hyvin ja paljon kuin on mahdollista. Näillä vinkeillä mun maidot saa aina noususuunnan, kun tuntuu että alkaa olemaan varastot lopussa.

Näin juuri ja nyt se stressi pois. Pesi vauvan kanssa ihokontaktilla sängyssä lämpimässä jos mahdollista. Lepää, syö ja juo.

Alkuperäinen kirjoittaja USKOKAA ITTEENNE:

Kuule ensinnäkin pumppu on huono mittari! Sillä ei tule stimuloitua esiin sitä mitä rinnassa on oikeasti. Ja kyllä, olen mikäkin kokenut sitä et pumpulla ei tullut mitään ja luulin et loppui. Muut tsemppas ja tadaa, ihan maitoa tuli kuin ennenkin. Ja kyllä, vauva ASUI rinnalla. Siksi se selvis maidolla jota alussa ei ollut kuin vähän, itseasiassa aika pitkään sain taistella. Mutta vauva tilas lisää ja kyllä homma sit toimi.

Mulla se vauva (molemmat) on olleet myös rinnalla. En tehnyt muutakuin istuin joko vauva rinnalla tai pumppaamassa. Ja mitään ei tullut.
Miksi se on niin vaikea uskoa, että kaikilla ei sitä maitoa vaan tule.
Onko tosiaan parempi huudattaa vauvaa nälässä kuin antaa korviketta?

tiheän imun kauteen kuuluu luonnollisena vauvan ärtyisyys. Jos vauva ei olisi äkäinen, ei äiti yrittäisi tyynnytellä häntä tarjoamalla rintaa ja siten maitomäärät ei nousisi. Jos vauvan saama ravintomäärä huolestuttaa niin voit käydä neuvolassa punnituksissa vaikka joka toinen päivä, tai kerran viikkoonkin riittää.

Itse en koskaan saanut herumaan pumpulle ja imetin kaksosia.

Siskollani maito ei ollut edes tuolloin vielä noussut.Neuvolassa sitten suorastaan käskettiin olla kiinni rinnoissa,ja hieroskella nännejä.Lypsää maitoa.
Imettämistä ja ahkeraa pumppaamista/lypäsämistä.Syö oikein ja yritä olla stressaamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
tiheän imun kauteen kuuluu luonnollisena vauvan ärtyisyys. Jos vauva ei olisi äkäinen, ei äiti yrittäisi tyynnytellä häntä tarjoamalla rintaa ja siten maitomäärät ei nousisi. Jos vauvan saama ravintomäärä huolestuttaa niin voit käydä neuvolassa punnituksissa vaikka joka toinen päivä, tai kerran viikkoonkin riittää.

Itse en koskaan saanut herumaan pumpulle ja imetin kaksosia.

PEESIÄ!

Itse imetin sen 8kk, soseita alkoi saada 6kk kohdalla. Vauva oli iso ja välistä tuli kommenttia,että anna korviketta. En tietenkään antanut vauvan nälkääsä huutaa, mutta imetin sitten usein. Ja tietääkseni niin se tulee tehdäkin kun pienen maha on niin pieni, että ei se isoja määriä vedäkään. Tietääkseni äidinmaito sulaa hyvin, joten sitä tarvitaan usein sinne mahan täytteeksi. Ja yritin tuota pumppaamista alussa, ei tullut kyllä yhtään mitään. Myöhemmin kyllä onnistui hyvin ja maitoa tuli enemmän.

Se tunne, että tissit on tyhjät, on mulle tullu aina joskus kun vauva on ollu parin-kolmen viikon ikäinen. Maidontulo tasaantuu ja se johtuu siitä. Suuri osa äideistä luovuttaa silloin, ja sanoo että tissit on tyhjät. Ja pumpulla en oo minäkään saanut koskaan mitään irti, mutta kyllä vauvat on sieltä maitoa saaneet :)

Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se tunne, että tissit on tyhjät, on mulle tullu aina joskus kun vauva on ollu parin-kolmen viikon ikäinen. Maidontulo tasaantuu ja se johtuu siitä. Suuri osa äideistä luovuttaa silloin, ja sanoo että tissit on tyhjät. Ja pumpulla en oo minäkään saanut koskaan mitään irti, mutta kyllä vauvat on sieltä maitoa saaneet :)

Tsemppiä!

Niimpä. Tietoa on äideillä liian vähän :(

Miksi se on niin vaikea uskoa, että kaikilla ei sitä maitoa vaan tule.
Onko tosiaan parempi huudattaa vauvaa nälässä kuin antaa korviketta?

Mun on vähän vaikea usko, kun koko ajan kerrot ettei pumppaamalla tullut. Se ei kerro mitään maidon määrästä. Itsekään en ole pumppaamalla saanut, mutta silti olen jo reilun vuoden imettänyt :)
Toki maito voi vähentyä ensin, jos ei syö, juo, stressaa jne, mutta jos imetys on hyvin alkanut ja vauva vasta 2 viikkoa niin tuskin se maidon tulo yhtäkkiä vaan loppuu.

Yhteistyössä