Vauva nukkukoon yksin ja mieluummin omassa huoneessaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä länsimaisilla on ihan liikaa aikaa pohtia kaikkea. Vaikkapa miten äärettömän monella tavalla voimme lapsemme kasvattaa kieroon. En usko että yksikään länsimainen, kasvatusopusten suurkuluttaja äitikään, kykenee kasvattamaan lastaan niin että lapsesta tulee kevellonien. Aina löytyy joku tieteilijä joka saa korttitalon nurin.

Pelkään myös pahoin että nämä 314-sivuset kirjat vievät huomion pois lapsen luontaisesta seuraamisesta ja tyrkyttävät äidille valmiin mallin, kuin Manulle illallisen.

Näissä maissa, johon kirjat usein viittaavat, ei ole aikaa miettiä lapsen kasvatukseen liityviä juttua. Aika menee näissä kasvatusoppaiden idealistisimmissa, eli köyhissä maissa peruselämän turvaamiseen. Vauvojen kanssa edetään niin kuin perinteet sanovat, tai mikä mahdollistaa äidin työkykyisyyden mahdollisimman pitkälle. Kiinalainen ystäväni nukkui vauva-aikansa yöt läpi, hänen oma äitinsä oli se kun valvoi, koska hän ei kyennyt enää työhön josta palkaa saisi.

Totta hitossa me kadotetaan luontainen vaisto jos luemme eri rahastajien tuottamia opuksia sen sijaan että pysähtyisimme lapsen viereen ja miettisimme mikä hänelle on parasta. Ja perheen etua ei pidä unohtaa koskaan; perhe on lapsen kasvualustan pohja ja sieltä ne tunneperäisetkin opit tulee.

[QUOTE="Odottelija";22219065]Me otetaan vauva ainakin aluksi viereen. Jatkoa katsotaan sitten vauvan ja tilanteen mukaan, mutta lähtökohtaisesti ajatuksena on siis perhepeti.

Mua on nyt kuitenkin alkanut huolettamaan, että entä jos nukahdan imetyksen aikana? Takana paljon valvottuja vuorokausia, väsymystä ja sitten vauva roikkuu tissillä vaikka tunnin... Entäs jos mä nukahdankin ja käy jotain? Muuten nukkuessa vauvan saa aseteteltua vähän kauemmas ja väliin voi laittaa vaikka vähän tyynyä. Miten muilla nuo yöimetykset ovat sujuneet? Oletteko nukahdelleet ja onko se ollut ongelma?[/QUOTE]

Hmm mä nukahdin varmaan joka yö imetykseen... :D
Älä nyt tyynyjä ainakaan laita väliin.

Vauvan kuuluu heräillä öisin?
No mitäs mun sitten pitää tuolle vauvalle tehdä kun ei heräile? Ruokkia vähemmän jotta olisi kiukkusempi tai mennä ravistelemaan keskellä yötä?!
Mikä v***n "kuuluu" no eipä näköjään kuulu, vai harjottaako vauvani nyt tätä luonnottomuutta tahallaan?

[QUOTE="vieras";22219056]Kyllä. Mutta mistä tulevat nämä aloitukset "kuinka saan vauvani nukkumaan pinnasängyssä?!?! Kun nukkuis hyvin vieressä, mutta kyllähän sen kuuluu nukkua siellä pinnasängyssä kuitenkin".

Mistäs noi aloitukset johtuu? Kertokaa mulle.[/QUOTE]

Tollaisen aloituksen voi tehdä kaltaiseni äiti joka ei itse kyennyt nukkumaan juuri silmällistäkään lapsen vieressä. Aina olen ollut huono nukkuja mutta vauva teki nukkumisesta monin verroin vaikeampaa. Vaistot olivt aivan liian herkällä ja joka ikinen vauvan liikahdus tai ääni herätti hereille asti. Jos olisin kokenut että lapselle on parempi yö tolkulla valvonut äiti, tai nukahtamislääkeisiin turvautunut äiti, olisin pitänyt hänet kainalossani. Mutta yksikään ihminen ei selviä pitkään muutamilla puolen tunnin uni pätkillä, ei supermamikaan.

Mutta kun ei, kaikkien pitäs ensin olla samasta muotista valettuna, äitien siis. Kun sinä nukut hvin lapsi kainalossa niin tietenkin kaikki muutkin nukkuu? Menikö se näin?

Hmm mä nukahdin varmaan joka yö imetykseen... :D
Älä nyt tyynyjä ainakaan laita väliin.

Mua jotenkin pelottaa, että nukahdan ja kellahdan vauvan päälle silloin kun se on ihan vieressä :(
Tyynyt on vähän varasuunnitelma sitä varten, jos alussa tuntuu etten luota itseeni ja nukkumiseeni. Mitä haittaa siitä on, jos välissä on pieni tyyny? Periaatteessahan vauva tietenkin hyötyy eniten siitä lähikontaktista, mutta mutta :/

Vauvan kuuluu heräillä öisin?
No mitäs mun sitten pitää tuolle vauvalle tehdä kun ei heräile? Ruokkia vähemmän jotta olisi kiukkusempi tai mennä ravistelemaan keskellä yötä?!
Mikä v***n "kuuluu" no eipä näköjään kuulu, vai harjottaako vauvani nyt tätä luonnottomuutta tahallaan?
Harjoittaa ;) Ihan täysin luonnoton lapsi sulla, mitä ihmettä olet tehnyt että olet sen noin pilalle saannut että nukkuu kaikki yönsä??

No tämän 314 sivuisen kirjan tekijä on onneks käärinyt rahat kertoessaan kirjassaan kuinka luonnottomat lapset meillä onkaan. Mullakin kaksin kappalein noita nukkuvia versioita.

[QUOTE="turhautunut";22219145]Tollaisen aloituksen voi tehdä kaltaiseni äiti joka ei itse kyennyt nukkumaan juuri silmällistäkään lapsen vieressä. Aina olen ollut huono nukkuja mutta vauva teki nukkumisesta monin verroin vaikeampaa. Vaistot olivt aivan liian herkällä ja joka ikinen vauvan liikahdus tai ääni herätti hereille asti. Jos olisin kokenut että lapselle on parempi yö tolkulla valvonut äiti, tai nukahtamislääkeisiin turvautunut äiti, olisin pitänyt hänet kainalossani. Mutta yksikään ihminen ei selviä pitkään muutamilla puolen tunnin uni pätkillä, ei supermamikaan.

Mutta kun ei, kaikkien pitäs ensin olla samasta muotista valettuna, äitien siis. Kun sinä nukut hvin lapsi kainalossa niin tietenkin kaikki muutkin nukkuu? Menikö se näin?[/QUOTE]

Niinpä, paskapuhetta. Teit juuri oikein teidän tilanteeseen. Vauva oli varmasti tyytyväisempi äitiin joka ei ollut nukkunut puolituntisia ;)

[QUOTE="kohtalotoveri";22219176]Harjoittaa ;) Ihan täysin luonnoton lapsi sulla, mitä ihmettä olet tehnyt että olet sen noin pilalle saannut että nukkuu kaikki yönsä??

No tämän 314 sivuisen kirjan tekijä on onneks käärinyt rahat kertoessaan kirjassaan kuinka luonnottomat lapset meillä onkaan. Mullakin kaksin kappalein noita nukkuvia versioita.[/QUOTE]

Pahoja lapsia! :D

Ap suosittelisin palaavaan elävään elämään sieltä kirjan sivujen takaa. Jää kuva että olet jumahtanut niiden maailmaan, ei ole eka sun aloitus näistä aiheista eihän? Kirjoja kirjoitellaan erinäkökannoista, ja yleensä niissä aina tuomitaa poikkeava näkökanta. Se ei silti tee sitä ettäkö poikkeava näkökanta kuitenkin voisi olla totta myös.

Jos äitiydestä pitää tehdä noin vaikeaa ja opiskella opuksista se, herää kysymys missä sinun luonnollinen äitiys on? Vaistosi kirjan tekstien sijaan?

[QUOTE="turhautunut";22219145]Tollaisen aloituksen voi tehdä kaltaiseni äiti joka ei itse kyennyt nukkumaan juuri silmällistäkään lapsen vieressä. Aina olen ollut huono nukkuja mutta vauva teki nukkumisesta monin verroin vaikeampaa. Vaistot olivt aivan liian herkällä ja joka ikinen vauvan liikahdus tai ääni herätti hereille asti. Jos olisin kokenut että lapselle on parempi yö tolkulla valvonut äiti, tai nukahtamislääkeisiin turvautunut äiti, olisin pitänyt hänet kainalossani. Mutta yksikään ihminen ei selviä pitkään muutamilla puolen tunnin uni pätkillä, ei supermamikaan.

Mutta kun ei, kaikkien pitäs ensin olla samasta muotista valettuna, äitien siis. Kun sinä nukut hvin lapsi kainalossa niin tietenkin kaikki muutkin nukkuu? Menikö se näin?[/QUOTE]

mä oon kans herkkäuninen ja meillä nukutaan niin että vauvan pinnasänky on meidän sängyssä kii sivuvaununa ja siinä ei oler vauvan sängyn ja meidän sängyn välissä ollenkaan laitaa, eli koko höskä on samaa sänkyä.näin vauva saa nukkua mun vieressä mutta silti kaikilla on tarpeeksi tilaa.

[QUOTE="Odottelija";22219065]Me otetaan vauva ainakin aluksi viereen. Jatkoa katsotaan sitten vauvan ja tilanteen mukaan, mutta lähtökohtaisesti ajatuksena on siis perhepeti.

Mua on nyt kuitenkin alkanut huolettamaan, että entä jos nukahdan imetyksen aikana? Takana paljon valvottuja vuorokausia, väsymystä ja sitten vauva roikkuu tissillä vaikka tunnin... Entäs jos mä nukahdankin ja käy jotain? Muuten nukkuessa vauvan saa aseteteltua vähän kauemmas ja väliin voi laittaa vaikka vähän tyynyä. Miten muilla nuo yöimetykset ovat sujuneet? Oletteko nukahdelleet ja onko se ollut ongelma?[/QUOTE]

Ensimmäinen ajatus perhepedistä puhuttaessa on usein: "Entä jos kierähdän vauvan päälle?" Äiti on kuitenkin luonnostaan niin tietoinen vauvansa läsnäolosta, ettei tätä tapahdu. Eikä vauvakaan ole tilanteessa täysin puolustuskyvytön, vaan todennäköisesti herää itkemään, jos joku yrittää hänen päälleen kierähtää. Vain silloin, jos äiti on alkoholin, huumeiden tai huumaavien lääkkeiden vaikutuksen alainen, yhdessä nukkumista tulisi välttää.

Turvallisuusnäkökohtia ei muutenkaan kannata ohittaa ilman paneutumista asiaan. Vauva kannattaa sijoittaa äidin ja seinän tai laidan väliin, sillä isä ei ehkä ole yhtä tietoinen vauvasta kuin äiti eivätkä isään päde hormonien aiheuttamat unen muutokset. Yksilöllisiä eroja isien unen laadussa ja nukkumistavoissa tietysti on. Jos äiti epäilee itseäänkin, voi vauvan ympärille asetella esimerkiksi peiton ringiksi suojaamaan. Nukkumisalusta ei saisi olla liian pehmeä. Tarvittaessa voi vauvan laittaa vähän kovemmalle alustalle, esimerkiksi hoitoalustalle, jolloin hän myös on vähän korkeammalla kuin muu perhe. Vesisängyssä ei yhdessä nukkumista suositella. On hyvä myös miettiä vauvan vaatetusta, sillä yhdessä nukkuessa, varsinkin saman peiton alla, vauva ei tarvitse yhtä paljon vaatetta kuin yksin. Isomman ja liikkuvan vauvan lattialle putoaminen on aina mahdollista. Sänkyyn voi kehitellä laidat tai muuten peitto- ja tyynykasoin rakentaa barrikadeja tai lattialle sängyn viereen voi laittaa patjan.

Jos sänky on liian kapea koko perheelle, voi vauvan oman sängyn asettaa "sivuvaunuksi" laskemalla siitä laidan tai poistamalla sen kokonaan. Myös tavallinen lisävuode sängyn vieressä lisää tilaa, siinä voi nukkua vaikkapa isä. Kannattaa tarkistaa, ettei mihinkään sänkyjen väliin tai seinän ja patjan väliin jää koloja, joihin vauva voi juuttua tai tukehtua.

[QUOTE="Odottelija";22219159]Mua jotenkin pelottaa, että nukahdan ja kellahdan vauvan päälle silloin kun se on ihan vieressä :(
Tyynyt on vähän varasuunnitelma sitä varten, jos alussa tuntuu etten luota itseeni ja nukkumiseeni. Mitä haittaa siitä on, jos välissä on pieni tyyny? Periaatteessahan vauva tietenkin hyötyy eniten siitä lähikontaktista, mutta mutta :/[/QUOTE]

Mä en nyt tarkkaan muista niitä "perhepetien kriteereitä" mutta muistaakseni kaikki ylimääräiset tyynyt oli pois. Kato kuitenkin netistä vielä mistä oli kysymys. Eli haittaako joku pieni tyyny siinä. :)
Itse pelkäsin ennen vauvan syntymistä perhepetiajatusta, mutta kun sairaalassa vauva laitettiin viereen nukkumaan joka yö niin pelko oli kokonaan poissa.

Jotenkin tuntu hassulta ajatuskin että olisin vierähtänyt vauvan päälle heräämättä.
Toivottavasti sinullekkin käy näin että pelko katoaa :)
Muista että sunkin täytyy nukkua ja teet sen mukaan asiat. Eli ei vaan siksi että perhepeti on ykkönen :)

[QUOTE="Jep";22219240]Mitäs luulisit?[/QUOTE]

Oon sitten kauhee pätemään kun yritän kannustaa muita tekemään siltä miltä itsestään tuntuu... :D
Ja päden sillä että meidän perhepeti EPÄONNISTUI?? :D

mä oon kans herkkäuninen ja meillä nukutaan niin että vauvan pinnasänky on meidän sängyssä kii sivuvaununa ja siinä ei oler vauvan sängyn ja meidän sängyn välissä ollenkaan laitaa, eli koko höskä on samaa sänkyä.näin vauva saa nukkua mun vieressä mutta silti kaikilla on tarpeeksi tilaa.

Ei riittäyt meillä tuo, vaan lapsi oli huoneen toissa laidassa, ja isänsä puolella. Siltikin kuulin. Kokeiltiin jopa korvatulppia muutaminan epätoivoisina öinä...Niin et mies herättää kun vauva herää. Kuulin niiden tulppienkin läpi...lapsen ollessa 5kk "hulluus" loppui lääkärien ja miehen painostamana lapsi siirettiin viereiseen huoneeseen. Mä aloin olla lähellä sairaala kamaa väsymykseni kanssa. Ja kuinka ollakaan kun lapsi siirrettiin viereiseen huoneeseen, hänen uni rauhoittui ja oma uneni rauhoittui, päivistä tuli vihdoinkin onnellisia. Siihen asti elin pelkässä sumussa, tein pakolla kaiken ja mikään ei tuntunut miltään. Mikä sitten on lapsen parasta, psyykeelle jne. en tiedä. Mutta kaikkien on perheessä pystyttävä elämään, eikä tollaista valvomisongelmaa kai kukaan voi raskausaikana ennustaa?

[QUOTE="kohtalotoveri";22219221]Ja niin luonnottomia. Geenithän ei näihin asioihin voi vaikutta...Vaan ihan pelkästään se mitä me äidit tehdään väärin ja luonnottomasti.[/QUOTE]

Geenit? Mitä ne on? Eihän ne vaikuta. Kaikki lapsethan on ihan samaa kauraa, sama se syntyykö Afrikassa, Jenkkilässä vai Ruattissa.

Ettei olisi kuuluisa hernekeppi-linkittäjä asialla. Huomautus, kirjan on tehnyt ekologi ja FM, ei siis lasten psykiatri tms. Vauvat ovat yksilöitä jo pienestä pitäen, jotkut nukkuvat hyvin vastasyntyneestä asti, toinen valvottaa 2 v. asti. Joku vauva nukkuu parhaiten perhepedissä, joku vauva taasen omassa sängyssään parhaiten(voi esim. häiriintyä kuorsauksesta jne.) Joku vauva heräilee öisin tiheästi, joku vauva taas nukkua puksuttaa läpi yön. Ja lopuksi: vauvan aivot myös tarvitsevat sitä untä! Jokainen perhe toimii kuinka parhaakseni näkee, kunhan lapsen itkuun vastataan, eikä huudateta. Meillä nukkui vauva aikoinaan omassa sängyssä meidän makuuhuoneessa. Nukkui yönsä 2 kk iästä lähtien. Kasvoi hyvin. Tämä ratkaisu sopi meille ja meidän vauvalle.

Mä en nyt tarkkaan muista niitä "perhepetien kriteereitä" mutta muistaakseni kaikki ylimääräiset tyynyt oli pois. Kato kuitenkin netistä vielä mistä oli kysymys. Eli haittaako joku pieni tyyny siinä. :)
Itse pelkäsin ennen vauvan syntymistä perhepetiajatusta, mutta kun sairaalassa vauva laitettiin viereen nukkumaan joka yö niin pelko oli kokonaan poissa.

Jotenkin tuntu hassulta ajatuskin että olisin vierähtänyt vauvan päälle heräämättä.
Toivottavasti sinullekkin käy näin että pelko katoaa :)
Muista että sunkin täytyy nukkua ja teet sen mukaan asiat. Eli ei vaan siksi että perhepeti on ykkönen :)

Toivon itsekin samaa :) Toivottavasti meidänkin sairaalassa saa vauvan viereen nukkumaan!

Ja joo, ei meillä perhepeti ole lähtökohtana siksi, että se olisi "ykkönen" vaan ihan siksi, että se tuntuu meille ja vauvalle parhaalta. Jos se ei toimi jomminkummin puolin riittävän hyvin, keksitään jotain muuta. Lopputulos painaa enemmän kuin minkään ideologian noudattaminen :)

[QUOTE="Odottelija";22219325]Toivon itsekin samaa :) Toivottavasti meidänkin sairaalassa saa vauvan viereen nukkumaan!

Ja joo, ei meillä perhepeti ole lähtökohtana siksi, että se olisi "ykkönen" vaan ihan siksi, että se tuntuu meille ja vauvalle parhaalta. Jos se ei toimi jomminkummin puolin riittävän hyvin, keksitään jotain muuta. Lopputulos painaa enemmän kuin minkään ideologian noudattaminen :)[/QUOTE]

Ei sitten muuta ku onnea jatkoon ja kaikkea hyvää! :)

[QUOTE="Jep";22219202 begin_of_the_skype_highlighting**************22219202******end_of_the_skype_highlighting]Taasko se Tiiru yrittää päteä? Hah[/QUOTE]

Jaahas, minä en huomannut tällaista lainkaan. Päinvastoin, harvinaisia joilta tulee toisia kannustavia ja huomioonottavia kommentteja. Eikä vain niitä itsekkäitä omaa hyvää ajavia ja kärkkäitä viestejä, kuten moni muu täällä. Tai sinun nettikiusaajaviestisi joka on täysin turha.
Toki haluat tuottaa pahaa mieltä kilteille ihmsille kun et siihen oman huonon itsetuntosi takia pysty ja kadehdit heidänlaisiaan.

Hienointa on jos jaksaa kuluttaa energiaansa vähän muiden kannustamiseen, mitä ilmeisesti et osaa.

Yhteistyössä