Vauva nukkukoon yksin ja mieluummin omassa huoneessaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun lapsi on menetetty; hän ei ole saannut rintamaitoa, hän ei ole nukkunut vieressäni, eikä edes samassa rakennuksessa ensimmäisen 2kk aikana ollessaan keskolassa. Näiden kirjoitusten perusteella näin voisi aina päätellä. Toki aina joku ehtii hätiin sanoin: No se nyt on vähän eri asia kun lapsi on syntynyt liian aikaisin... Paskat se eriasia ole. Mun lapseni meni pilalle kahden ensimmäisen kuukauden aikana, näistä mustavalkoisista kommenteista se tulee ilmi.

Mutta josko sittenkin lapsen kehitys onkin vähän pitempi prosessi, eikä mikään korttitalo joka sortuu jos yksi kortti onkin vähän "huonommin"?

Kuinka paljon mä olen saanu kuulla piikittelyjä siitä, että vauva nukkuu sivuvaunussa tai isompi lapsi vielä vanhempien makkarissa kylläkin omassa sängyssään. Tälleenhän toimii vähemmistö. Nämä artikkelit antaa itselle sitä tukea, mitä tästä yhteiskunnasta neuvola mukaan lukien, ei saa.

Mun lapsi on menetetty; hän ei ole saannut rintamaitoa, hän ei ole nukkunut vieressäni, eikä edes samassa rakennuksessa ensimmäisen 2kk aikana ollessaan keskolassa. Näiden kirjoitusten perusteella näin voisi aina päätellä. Toki aina joku ehtii hätiin sanoin: No se nyt on vähän eri asia kun lapsi on syntynyt liian aikaisin... Paskat se eriasia ole. Mun lapseni meni pilalle kahden ensimmäisen kuukauden aikana, näistä mustavalkoisista kommenteista se tulee ilmi.

Mutta josko sittenkin lapsen kehitys onkin vähän pitempi prosessi, eikä mikään korttitalo joka sortuu jos yksi kortti onkin vähän "huonommin"?

Miksi aina vedetään tällainen asia tähän? Kuka väittää, että peli menetetty.

JOS on mahdollista, että vauva nukkuis äidin lähellä, niin miksi niin ei tehdä? Se tässä on ideana.

Tai MIKSI vauva pakotetaan huutamaan omaan huoneeseen unikoulun nimissä? JOS vauva nukkuis ihan hyvin lähellä. Nämä ovat näitä kysymyksiä, joihin ei liity millään tavalla se, kun vauvan on pakko olla sairaalassa. Näissä kysymyksissä vanhemmilla on valinnanvapaus.

[QUOTE="vieras";22219056]Kyllä. Mutta mistä tulevat nämä aloitukset "kuinka saan vauvani nukkumaan pinnasängyssä?!?! Kun nukkuis hyvin vieressä, mutta kyllähän sen kuuluu nukkua siellä pinnasängyssä kuitenkin".

Mistäs noi aloitukset johtuu? Kertokaa mulle.[/QUOTE]

Siitä että kaikki eivät kuuntele lasta vaan itseään ja omia halujaan. Omani oli just sellanen että nukku vieressä paljon paremmin ja sen hälle soin sitä vastaan että kaikki nukuttiin eikä tapeltu omasta sängystä.

Kuinka paljon mä olen saanu kuulla piikittelyjä siitä, että vauva nukkuu sivuvaunussa tai isompi lapsi vielä vanhempien makkarissa kylläkin omassa sängyssään. Tälleenhän toimii vähemmistö. Nämä artikkelit antaa itselle sitä tukea, mitä tästä yhteiskunnasta neuvola mukaan lukien, ei saa.

Eikö itseen voi muka luottaa, et menee niin kuin parhaaksi kokee omalle perheelleen? Joka ikinen äiti saa arvostelua jostai toimestaa, kukaan, korostan, kukaan ei jää ilman sitä raipan iskua. Ja jokainen "rikkoo" lapsensa jonkun mielipiteen mukaan. Vaan kun meillä on ihan liikaa aikaa miettiä ja ennen kaikkea liikaa aikaa arvostella muiden tekemistä.

Siitä että kaikki eivät kuuntele lasta vaan itseään ja omia halujaan. Omani oli just sellanen että nukku vieressä paljon paremmin ja sen hälle soin sitä vastaan että kaikki nukuttiin eikä tapeltu omasta sängystä.

Onko paha kuunnella omaa halua jos on valvonut viikko kausia lapsen vieressä koska itse ei vaan siinä kykene nukkumaan vaikka vauva nukkuiskin? Esitin tuolla jo kerran että onko parempi että äiti tappaa itsensä väsymykseen tai ottaa sitten vaikka nukahtamislääkeen jotta käärö saa olla kainalossa nukkumassa? Kaikkille ei ole luotu unenlahjoja jossa nukahtaa kun lapsi imee tissiä tai että ei havahdu jokaiseen lapsen liikeeseen tai ääneen.

ja sitten on niitä lapsia jotka ei nuku hyvin vieressä eikä itsekseen, kuten meidän esikoinen. Hän heräsi 20krt/yö omassa rauhassaan, samoin meidän vieressä... eli ei ole missään sanottu että jompikumpi tyyli olis parempi. Kyse ei ollu meidän haluista. Jokainen voi kuvitella mitä silloin elämä on kun vuoden tuollasta aikaa elää... Olisin nukuttanut häntä vaikka riippukeinussa jos ois vaan nukkunut. ihan oltas muutenkin menty miten lapsi haluaa. ai niin joo, ei se maitokaan riittäny vaikka itkin ja epätoivolla yritin. huono äiti kun olen niin turvauduin korvikkeeseen ja katos, lapsi alkoi saada jtn irti ruokailuista....

Onko paha kuunnella omaa halua jos on valvonut viikko kausia lapsen vieressä koska itse ei vaan siinä kykene nukkumaan vaikka vauva nukkuiskin? Esitin tuolla jo kerran että onko parempi että äiti tappaa itsensä väsymykseen tai ottaa sitten vaikka nukahtamislääkeen jotta käärö saa olla kainalossa nukkumassa? Kaikkille ei ole luotu unenlahjoja jossa nukahtaa kun lapsi imee tissiä tai että ei havahdu jokaiseen lapsen liikeeseen tai ääneen.

Ei missään nimessä, mutta sama käy myös toisinpäin.

Kyllä minua on ketuttanut selitellä perhepeteilyä ja puolen vuoden täysimetystä, se kun on useammille vaikeampaa hyväksyä kuin omassa huoneessa nukkuminen ja 2kk iästä saakka annetaan pottua naamariin.

Haluatko, että kirjoitan sinulle otteita kirjasta nimeltä "Lapsemme", joka on julkaistu vuonna 1975 :D

Kiitos!!! vihdoinkin sain faktatieto siitä miksi samassa huoneessa nukkuminen kannattaa! kaverit on nauresekelleet, kun meidän 1v 8kk tyttönen nukkuu pinniksessä vieressämme ja usein aamuyöstä tulee viereen. Nyt voin kunnolla perustella miksi se kannattaa! Ei meillä ainakaan vielä laiteta omaan huoneeseen vaikka sellanen olemassa onkin... Kiitos tuhannesti!!!

Eikö yksilöeroilla ole mitään merkitystä. Pakko kangeta tiettyy kaavaan "koska se on se ainoa lapsen paras": Kun kele sitä ei ole olemassa, sitä yhtä ainoaa parasta. Mun puolesta lasta ei tarttis syntyä yhteenkään perheeseen jossa ei osata katsoa kokonaiskuvaa sitä vertaa että kaikill aperheen jäsenillä on hyvä olla, vauvasta sisarruksiin, isään ja äitiin. Se vaatii joustoa ja totuttelua kaikilta. Aikuinen lienee se joustavin tuossa, mutta ei äärimmäisyyksiin pidä kenenkään mennä kun joku valopää vaan toitottaa että "hei tää on luonnollisinta ja lapselle parasta, viis muista perheessä".

[QUOTE="zenn";22220773]Ei missään nimessä, mutta sama käy myös toisinpäin.

Kyllä minua on ketuttanut selitellä perhepeteilyä ja puolen vuoden täysimetystä, se kun on useammille vaikeampaa hyväksyä kuin omassa huoneessa nukkuminen ja 2kk iästä saakka annetaan pottua naamariin.

Haluatko, että kirjoitan sinulle otteita kirjasta nimeltä "Lapsemme", joka on julkaistu vuonna 1975 :D[/QUOTE]

Hei mä haluun kuulla sieltä jotain!! Anna palaa. Odotan innolla mitä kammotusta siellä sanotaan. Vaikkapa juuri nukkumisesta. :D

Täältä paistaa läpi vaan kaksi seikka. Äitien huono itsetunto ja toisten valintojen arvostelu. Naiset on aina naisia, susia toisillee vaikka kuinka pyhijä äitejä koittavat olla.

[QUOTE="zenn";22220773]Ei missään nimessä, mutta sama käy myös toisinpäin.

Haluatko, että kirjoitan sinulle otteita kirjasta nimeltä "Lapsemme", joka on julkaistu vuonna 1975 :D[/QUOTE]

Älä nyt, olen syntynyt tuolloin. Sittenpähän saa kuulla miks musta on tullut niin huono kansalainen, kun omistan kuitenkin terveen mielen, ihanan perhee (johon kuuluu aviomieskin) ja ihan omillaan toimeen tulevakin olen, ilman traumoja.

Alkuperäinen kirjoittaja pienen äiti;22220780:
Kiitos!!! vihdoinkin sain faktatieto siitä miksi samassa huoneessa nukkuminen kannattaa! kaverit on nauresekelleet, kun meidän 1v 8kk tyttönen nukkuu pinniksessä vieressämme ja usein aamuyöstä tulee viereen. Nyt voin kunnolla perustella miksi se kannattaa! Ei meillä ainakaan vielä laiteta omaan huoneeseen vaikka sellanen olemassa onkin... Kiitos tuhannesti!!!

Meillekin ovat monet piikitelleet ja kummastelleet. Ja sitten nää samat tyypit valittaa, kuinka lapset huutaa joka yö ja änkee väliin ja sit on ahdasta. Kun sitä lastensänkyä ei vain voi raahata makkariin, koska eihän se nyt käy tässä kulttuurissa. Sit ois kaikilla tilansa eikä lapset eikä vanhemmat ravailis. Huoh. Mutta tapansa kullakin. Mutta väitän, että perhepedissä / vauva sivuvaunussa nukkujat saavat kuulla sata kertaa enemmän arvostelua kuin ne, jotka tunkee vauvan yksinään omaan huoneeseen ja harrastaa huudatusunikouluja.

olen sen verran mukavuudenhaluinen että haluan nukkua ilman että joku pyörii ja hyörii vieressä.. vieläkö kun tenavat nukkuu omissa sängyissään yöt heräämättä. en valita :D tehkööt kukin miten haluaa..

[QUOTE="vieras";22219056]Kyllä. Mutta mistä tulevat nämä aloitukset "kuinka saan vauvani nukkumaan pinnasängyssä?!?! Kun nukkuis hyvin vieressä, mutta kyllähän sen kuuluu nukkua siellä pinnasängyssä kuitenkin".

Mistäs noi aloitukset johtuu? Kertokaa mulle.[/QUOTE]

Enpä noista aloituksista tiedä, mutta omat vauvani eivät valitettavasti perhepedissä nuku, ainoastaan valvovat :D Käsittääkseni kunnon yöuni on myös vauvalle hyväksi, ja jos hän nukkuu omassa rauhassaan hyvin, mutta vieressä huonosti, en kyllä ala vieressä pitää vaikka mikä 314-sivuinen opus niin väittäisi. Vauvantahtisuus tarkoittaa juuri sitä, että kuunnellaan sitä yhtä yksilöllistä vauvaa eikä seurata mitään teoriaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;22220868:
olen sen verran mukavuudenhaluinen että haluan nukkua ilman että joku pyörii ja hyörii vieressä.. vieläkö kun tenavat nukkuu omissa sängyissään yöt heräämättä. en valita :D tehkööt kukin miten haluaa..

Niin minäkin. Sivuvaunussa vauva niin ei tarvi nousta ylös tai kuunnella huutoja. Ja tilaa on!!

Alkuperäinen kirjoittaja näin se menee;22220861:
Meillekin ovat monet piikitelleet ja kummastelleet. Ja sitten nää samat tyypit valittaa, kuinka lapset huutaa joka yö ja änkee väliin ja sit on ahdasta. Kun sitä lastensänkyä ei vain voi raahata makkariin, koska eihän se nyt käy tässä kulttuurissa. Sit ois kaikilla tilansa eikä lapset eikä vanhemmat ravailis. Huoh. Mutta tapansa kullakin. Mutta väitän, että perhepedissä / vauva sivuvaunussa nukkujat saavat kuulla sata kertaa enemmän arvostelua kuin ne, jotka tunkee vauvan yksinään omaan huoneeseen ja harrastaa huudatusunikouluja.

itse asiassa ei se ole ihan noinkaan nykyään... se vaan tuntuu susta siltä. me ollaan saatu kuulla juuri päinvastaisesta... sama juttu kotiäitiyden kanssa. pitkään kotonaolevat muka kuulevat enempi paskaa kun taas töissäkäyvät kokevat tulevansa syyllistetyiksi, jne...

[QUOTE="miksi";22220875]Miksi Suomessa virallisesti vauvan kuuluu nukkua pinnasängyssä ja omassa huoneessaan?[/QUOTE]

Onko toi laki? Jos ei niin kai jokainen ymmärtää että sitä ei tartte noudattaa.

Alkuperäinen kirjoittaja öhh;22220888:
itse asiassa ei se ole ihan noinkaan nykyään... se vaan tuntuu susta siltä. me ollaan saatu kuulla juuri päinvastaisesta... sama juttu kotiäitiyden kanssa. pitkään kotonaolevat muka kuulevat enempi paskaa kun taas töissäkäyvät kokevat tulevansa syyllistetyiksi, jne...

Kaikista ratkaisuista saa kuulla johan tää ketju sen kertoo. Äitien pitäs käydä joku itsetunnon kohtuskurssi jo raskausaikana ja toinen mikä olis hyvä olla pakollinen olis kurssi jossa käsitellään ihmisten yksilöllisiä eroja. Jostain syystä nämä ei ole äiti-immeisten vahvoja puolia.

Alkuperäinen kirjoittaja niin¨;22220913:
Onko toi laki? Jos ei niin kai jokainen ymmärtää että sitä ei tartte noudattaa.

Mutta miksi niin monet tekee niin? Ja sit netit pursuaa unikouluohjeita ja vanhemmat tuskailee, että miksi se vauva huutaa omassa sängyssään siellä oman huoneensa rauhassa. Netti on pullollaan näitä omaan sänkyyn nukuttajien ongelmia, se ei vain niillä toimi. Googleta niin huomaat ongelman laajuuden.

"Meillä on ongelmana 3kk tyttövauvan nukuttaminen yöksi muualle kuin viereen.. Voisiko joku kokenut antaa hyviä neuvoja mikä olisi avuksi. Joka ilta nukahtaminen on helppoa jos saa olla vierellä, mieluiten nukahtaa rinnalle, jota en haluaisi tehdä, mutta on pakko jos haluaa itse nukkua. Alkaa kamala itkuhaloo jos ei saa nautiskella rinnalla uneen asti, rauhoittuu sylissä tai makoilee silmät auki rauhallisena mutta muuten ei nukuttamisesta tule mitään.. Olemme kokeilleet syömisen jälkeen omaan sänkyyn menoa, hetken haaveilee siellä ja sitten alkaa itkeä, ei suostu millään nukkumaan yksin. En haluaisi hänen nukkuvan välissämme vielä 2v vanhanakin. Auttakaa!! "

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/9/viestiketju/1059505/nukahtaminen_pinnasankyyn_

Niin olihn mullakin vakaa aikomus perhepedistä kun odotin esikko. Vaan kun en saannut sitä lasta minkä tilasin vaan tuli vauva joka tahtoi tuutia omassa kehdossaan, vieressä ei rauhoittunut lainkaan. En tiedä minne olisin valituksen laittanut kun ei se nyt vaan mennyt niin kuin äiti olis tahtonut

Mutta miksi niin monet tekee niin? Ja sit netit pursuaa unikouluohjeita ja vanhemmat tuskailee, että miksi se vauva huutaa omassa sängyssään siellä oman huoneensa rauhassa. Netti on pullollaan näitä omaan sänkyyn nukuttajien ongelmia, se ei vain niillä toimi. Googleta niin huomaat ongelman laajuuden.

No mun lähipiirissä jokainen omaan huoneeseen siirretty vauva on siirretty sinne siksi, että se EI oo nukkunut vieressä kunnolla. Eihän perhepetiä helpompaa vaihtoehtoa olekaan, jos se vauva vain siinä suvaitsee nukkua!

Yhteistyössä