Vauva nukkukoon yksin ja mieluummin omassa huoneessaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Emännällä tosi hyvä kommentti!

Helppoahan on, jos oikeasti olisi aikaa vaan elellä symbioosissa vauvan kanssa ja kyhnöttää viikko- tai kuukausitolkulla "pesässä" vauvan kanssa ja sulkea koko ympäröivä maailma pois. Nukkua päivisin ja silloin kun huvittaa tms.

Mutta minä en ainakaan tahdo enkä halua sulkea vanhempia lapsia pois elämästäni edes hetkeksi sen takia että vauva on tullut taloon. Toki sisarukset oppivat odottamaan vuoroaan mutta äidin totaalinen "menetys" (vaikka vain lyhyeksi aikaa) on liian iso pala purtavaksi pienelle lapselle.

AAMEN! Mä luin taannoin järkyttyneenä näissä imetysfanatismikeskusteluissa, että joku imettää 18h vuorokaudessa, vaikka on muitakin lapsia. En yhtään ihmettele jos mustasukkaisuutta esiintyy. Maalaisjärki kunniaan, niin koko perhe voi hyvin. Se lienee vauvankin paras!

Hieno kirjoitus! Itse olen perhepetiläinen ja puolustan sitä asiaa kyllä, nykyään tosin sen pedin jakaa vain mieheni ja minä kun lapsemme kasvoi jo niin isoksi, että halusi pedistä pois. Niin katsokaas, se kasvoi isoksi, sekin aika koittaa.. Eikä uniongelmia koskaan ollut, ei sen ensimmäisen ähkäyksen jälkeen muutaman päivän ikäisenä kun päätimme mieheni kanssa ottaa pikkuisemme samaan sänkyyn kanssamme.

Taas tämä, kun toimi meillä niin onhan sen kele toimittava kaikilla muillakin...henkeen, vereen ja hamaan loppuun aiheen puolesta taistelle. Meidän perhe tietää ainoa totuuden. Aamen

Mut on nukutettu omaan huoneeseen ja pelkäsin aina yöllä herättyäni. Vanhempana kun ei enää nukutettu, niin oli pelottavaa maata yksin huoneessa ja kuvitella ties mitä. Pitkälle aikuisikään olen kärsinyt uniongelmista sekä siitä, että yöt ovat pelottavia. Lähinnä pelkään jotain ulkopuolista hyökkääjää, jollaista pelkäsin jo ala-asteiässä. Ja kyllä, mut on pienenä pistetty pinnasänkyyn, koska niinhän kuuluu tehdä.

Hehheh. Entäs vauvat jossain muualla maailmassa jotka koko päivän roikuvat liinassa äidin tehdessä ne työt mitä on pakko tehdä? Kärsivät loppu elämänsä?

Voihan siinä lapsessakin olla "vikaa". Tai vanhempien saatava pikku hiljaa nukkua. En jaksa näitä mustavalkoisia toitottajia joille ei mahdu päähän mitään muuta kuin oma totuus.

Et ilmeisesti tahtonut edes tajuta pointtia. Joo kulkeehan se lapsi mukana pellolla, kyllä, joka ikinen päivä rutiinin oloisesti. Se on perusarki jonka lapsi tuntee. Ei se muutu joka päivä uudeksi, erillaiseksi ja vaihtuvaksi. Kyse ei ollut lapsen kantamisesta mukana...

Rautalangasta vääntäen, meillä kun aikuisetkin on jo niin levottomia että kokoajan pitää olla metrissä menossa, ei se vauva monasti yhtään rauhoita menemistä. Pitää käydä siellä ja mennä tänne, kiire, kiire, kiire. Ei ihme jos pieni vauva ei osaa rauhoittua kun vanhemmatkaan ei sitä taida. Tämä on hyvin tyypillistä länsimaisessa kultuurissa jossa näitä "uniongelmiakin" kerta on. Vauvan uneen kun vaikuttaa muutkin tekijät kuin missä vauva nukkuu, joka toisin väittää taitaa olla lapseton...

[QUOTE="vieras";22222685]Mut on nukutettu omaan huoneeseen ja pelkäsin aina yöllä herättyäni. Vanhempana kun ei enää nukutettu, niin oli pelottavaa maata yksin huoneessa ja kuvitella ties mitä. Pitkälle aikuisikään olen kärsinyt uniongelmista sekä siitä, että yöt ovat pelottavia. Lähinnä pelkään jotain ulkopuolista hyökkääjää, jollaista pelkäsin jo ala-asteiässä. Ja kyllä, mut on pienenä pistetty pinnasänkyyn, koska niinhän kuuluu tehdä.[/QUOTE]

Mut on nukutettu vauvana pinnikseen. Vähän isompana ei enää nukutettu, iltasatu ja hyvät yöt. Kertaakaan en ole pelännyt omassa huoneessa enkä pimeää. Eli ei ole mikään absoluuttinen totuus tuo pelkääminenkään. Se nyt vaan riippuu ihmisestä.

Jokainen tavallaan, perhepetiläisiähän mekin ollaan vaikkei lapsi samassa sängyssä nukukkaan, on vielä toistaiseksi samassa huoneessa ja sanon vielä toistaiseksi sillä, että lapsi tullaan siirtämään pian pois meidän huoneesta..Miksi? No siksi että meillä mukulan unta häiritsee meidän liikkuminen makuuhuonessa, kuorsaus yms. Eli lapsi käy levottomaks heti kun itse mennään nukkumaan joka taas aiheuttaa mulle univaikeuksia, eli noidankehä on taattu.

Mä puolustan niitä äitejä jotka uskaltavat tehdä omat ratkaisunsa OMAN lapsen ja perheen ehdoilla, ottaen huomioon myös oman jaksamisensa. Martyyri-äitejä en arvosta, äidin tärkeimpiä tehtäviä on pitää itsensä "kuosissa" niin että on onnellinen ja voi siitä ammentaa voimia lapselleen.

[QUOTE="Äiti";22222853]Mä puolustan niitä äitejä jotka uskaltavat tehdä omat ratkaisunsa OMAN lapsen ja perheen ehdoilla, ottaen huomioon myös oman jaksamisensa. Martyyri-äitejä en arvosta, äidin tärkeimpiä tehtäviä on pitää itsensä "kuosissa" niin että on onnellinen ja voi siitä ammentaa voimia lapselleen.[/QUOTE]
Bravo!

Nukkumispaikka on tosi pieni asia vauvalle loppujen lopuksi, mutta äidille se voi tehdä ison eron unen laatuun ja elämän laatuun muutenkin.

Eli ihan sen mukaan mikä perheelle parhaiten sopii :)

Mä en olis voinut kuvitellakaan nukkuvani eri huoneessa kuin vauva, taapero-ikäinenkin saa ihan rauhassa nukkua meidän makkarissa siihen saakka kunnes alkaa ehkä itse haluta omaan huoneeseen.:)

[QUOTE="just";22222664]Taas tämä, kun toimi meillä niin onhan sen kele toimittava kaikilla muillakin...henkeen, vereen ja hamaan loppuun aiheen puolesta taistelle. Meidän perhe tietää ainoa totuuden. Aamen[/QUOTE]

Sanoinko jossakin kohtaa, että kaikkien pitää toimia sillä tavalla kun me olemme toimineet? Ei sanoin, että kirjoitus oli hieno, oli kuin omia ajatuksiani ja puolustan asiaa jos tarvitaan, olen perhepetiläinen ikuisesti, vaikka nykyään ei minulla enää vauvaa olekaan. Miksi minun taas pitäisi olla eri mieltä, että sinun olisi parempi olla? Mielipiteitä on monia, aloituksia täällä monenlaisia, mutta harvoin yhtä hienoja kuin tämä jossa nyt kommentoimme.

Meillä on 2 lasta nukkuneet ensin pinniksessä ja jossain vaiheessa siirtyneet MINUN viereeni nukkumaan, jossa ovat nukkuneet 2v. asti. Siitä siirtyneet OMAAN sänkyyn ja OMAAN huoneeseen. Ei mitään ongelmia ollut koskaan nukkumaan menoissa ja nukkkumisissa. Nyt tän kolmosen kanssa tehdään ihan samoin:) Ja nukkuu mun vieressä siihen asti kunnes on VALMIS siihen omaan sänkyyn, toivottavasti olisi siinä 2-3v . Ja KYLLÄ, meillä on myös SEKSIÄ ;)

Vauvan kuuluu heräillä öisin?
No mitäs mun sitten pitää tuolle vauvalle tehdä kun ei heräile? Ruokkia vähemmän jotta olisi kiukkusempi tai mennä ravistelemaan keskellä yötä?!
Mikä v***n "kuuluu" no eipä näköjään kuulu, vai harjottaako vauvani nyt tätä luonnottomuutta tahallaan?

En nyt viitsi koko ketjua lukea, mutta tuohon yöheräilyyn. Minä ja serkkuni olemme molemmat nukkuneet 7-9 tunnin yöunia jo synnärillä, emmekä kumpikaan heränneet koko vauva-aikana öisin. Molemmat olemme korkeasti koulutettuja, työssäkäyviä ihan tavallisia ihmisiä (jottei voida heti sanoa, että tämä "epänormaali" yörytmimme on aiheuttanut meille suuria ongelmia). Jokainen ihminen on yksilö.

[QUOTE="jep jep";22225062]En nyt viitsi koko ketjua lukea, mutta tuohon yöheräilyyn. Minä ja serkkuni olemme molemmat nukkuneet 7-9 tunnin yöunia jo synnärillä, emmekä kumpikaan heränneet koko vauva-aikana öisin. Molemmat olemme korkeasti koulutettuja, työssäkäyviä ihan tavallisia ihmisiä (jottei voida heti sanoa, että tämä "epänormaali" yörytmimme on aiheuttanut meille suuria ongelmia). Jokainen ihminen on yksilö.[/QUOTE]

No aivan :D
Joillakin on vaan niin mustavalkoinen käsitys kaikesta joka tekee vauvoista, lapsista, nuorista ja aikuisista yksilöitä. Ei meidän TÄYTYY mennä samaa kaavaa pitkin muuten olemme huonoja tai vähintään häiriintyneitä. ;) :D

[QUOTE="jep jep";22225062]En nyt viitsi koko ketjua lukea, mutta tuohon yöheräilyyn. Minä ja serkkuni olemme molemmat nukkuneet 7-9 tunnin yöunia jo synnärillä, emmekä kumpikaan heränneet koko vauva-aikana öisin. Molemmat olemme korkeasti koulutettuja, työssäkäyviä ihan tavallisia ihmisiä (jottei voida heti sanoa, että tämä "epänormaali" yörytmimme on aiheuttanut meille suuria ongelmia). Jokainen ihminen on yksilö.[/QUOTE]

Kaikki on yksilöitä, mutta täytyy sanoa, että kyllä suuri osa vastasyntyneistä ja alle puolivuotiaista heräilee öisin ja myös syö öisin.

[QUOTE="vieras";22218668]Vaikka lapset nukkuisivat omassa sängyssään, tulisi jokaiselle lapselle suoda oikeus nukkua vanhempiensa kanssa samassa huoneessa niin kauan kuin lapsi sitä haluaa.[/QUOTE]

Siinäkin tapauksessa, että lapsi mölisee unissaan niin, ettei äiti saa nukuttua juuri ollenkaan? Missäs välissä se äiti sitten nukkuu ne 8 tuntia vuorokaudessa, jotka aikuinenkin ihminenkin tarttee unta? Pitäiskö laittaa lapsi päivähoitoon että äiti voi jäädä kotiin nukkumaan edes sit päivällä? Vai eikö hyvä äiti tartte unta ollenkaan?

Yhteistyössä