vauva nukkumaan ilman tisua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nikideemus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nikideemus

Jäsen
17.03.2007
180
0
16
Kertokaas miule, miten kauan menee ennenkuin vauva oppii nukahtamaan ilman tisua, kun tähän asti on sitä tarvinnut. ?Tilanne siis on tämä: Vauvamme, nyt reilut 2 kk, on tottunut nukahtamaan aina tissi suussa. Nyt alkanut homma mennä pari viikkoa rajusti siihen suuntaan, että nukahtaa tissi suussa ja herää viiden minuutin jälkeen (joskus ei mene sitäkään) ja alkaa itkemään tissiä, no minä tuikkaan tisn suuhun ja vauva taas nukahtaa herätäkseen taas hetken päästä kun tissi ei olekaan suussa. Hän nukkuisi hyvin jos tissi vaan olisi suussa tai siinä ihan poskea vasten. Toisin sanoen minun tulisi olla aina hänen vierellään ja minun järkeni/jaksamiseni ei siihen rupea enää!!! Tänään päätin aloittaa "unikoulun" ja syöttää hänet istualleen ennen nukkumaan käyntiä ja laittaa sitten sänkyyn...nyt päiväunille käynti vaati reilun tunnin ja noin 25 rauhoittelu/tutin suuhun laitto kerran. Mutta nukahti! :attn:

Sanotaan että vauvat ovat nopeita oppimaan uusia juttuja, mutta miten nopeasti vauva voi oppia tissittömän nukahtamisen? Miten teillä muilla? Itse pelkään, että illan tullen annan periksi ja tuikkaan tisun taas suuhun, kun muutenkin vauva tykkää illalla itkeskellä.

Mä aloin pojalle opettaa tissittä nukahtamista vasta joskus 10 kuukauden ikäisenä. Siihen saakka nukahti tissille. Pari viikkoa silloin meni, että huusi puoli tuntia tunnin joka ilta, mutta sitten jäi jo nätisti sänkyyn odottamaan nukkumattia.

Minä kestin tuota sinun mainitsemaa menoa melkein kymmenen kuukautta... Sitten vasta alotin unikoulun... Tai no meidän pikkunen ei kyllä nuin pienellä väliajalla heränny, mutta aina vaati sitten sen tissin uudestaan nukahtamiseen, tai sitte minä vaan koin sen helpommaksi... Mutta siis tuohon asti mä aina nukuin vauvan vieressä, joskus pääsin muutamaks tunnika karkaamaan viettää laatuaikaa ukkosen kanssa, mutta aina piti sitten jossain vaiheessa palata pikkusen viereen...
Niin ja sitten tissittä nukahtamiseen / omassa sängyssa nukahtamisen meni noin kolme yötä ja siitä se lähti...

Vauvat oppivat kyllä nopeaan... meillä on pelattu niin, että tissittäessä vauvaa kutkutetaan niin että pysyy hereillä kunnes on syöty, ja sänkyyn laitetaan hereillä.
Kun vauvan massu on täysi ja uni simmussa niin yleensä nukahtavat ihan hyvin... ainakin kun ovat siihen tottuneet.

Meillä kumpikin on tykännyt nukkua mielummin kyljelleen/mahalleen, ja pyllyyn taputtelu (ihan reilusti vaan) on auttanut ihmeesti.

Vinkkinä vaan paksumahasille, että vauva kannattaa mahdollisimman pian opettaa nukahtamaan sänkyyn eikä tissille niin säästyy huudoilta.

Joo, ei muuten olisi kiire nukuttamaan ilman tissiä, mutta kun vauva tosiaan herää heti kohta kun ottaa tissin pois suusta. Illat on ainoaa aikaa tehdä kotitöitä tai olla vain, ja todellakin tarvitsen välillä oloa ilman lapsia. Uskon kyllä että hän alkaa nukahtamaan tutin kanssa tai sitten ilman, mutta kunhan ilman tissiä. Mutta kuinka kauan siihen menee ja jaksanko vain olla kärsivällinen ja olla antamatta periksi?!?!

Vaikeinta mullakin oli tuo olla antamatta periksi. Niin monesti teki mieli törkätä se tissi suuhun, kun olisi nukahtanut hetkessä, mutta periksiantamaton piti olla, kun muuten koko homma olisi alkanut taas alusta. Jos tutti vaan kelpaa, niin sitä kannattaa kokeilla. Meillä ei huolinut koko aikana edes tuttia.

Ja vielä... meidän neiti viuhtoo aivan mielettömästi itseään kun sitten herää...tykkää nukkua kyljellään, mutta vaikka miten pönkkää hänet kylkiasentoon, ei siinä kestä vaan kääntyy selälleen ja aloitaa viuhtomisen. Kokeilin kapaloa, mutta siitä hermostui vielä enempi kun ei enää päässytkään viuhtomaan itseään. Kuuluukohan ikään vai miksi nyt aloittanut.

Yhteistyössä