vauva syö koko ajan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua!

Vieras
Hei! Viikon ikäinen vauvamme on nyt pari päivää syönyt todella ahkerasti rintaa päivisin, n. klo 10-16 saa olla puolen tunnin välein vähintään imettämässä. Muulloin, yölläkin, herää 2-3 tunnin välein syömään ja nukkuu hyvin välit. Päivisin olen välillä antanut korviketta kun tuntuu että vauva koko ajan vain imee rintaa eikä saa tarpeeksi maitoa. Voiko olla niin että rinnat tyhjenevät päivisin niin, ettei vauva saa tarpeeksi maitoa? Miten silloin voisi lisätä maidontuloa, eikö juuri imettämisen pitäisi lisätä sitä? Milloin olette päässeet korvikkeen annosta irti jos olette joutuneet antamaan lisämaitoja? Olen joutunut antamaan korviketta siis silloin tällöin jo sairaalasta asti kun omaa maitoa ei oikein aluksi tullut, nyt on kuitenkin mennyt nämä pari päivää että korviketta olen antanut vain kerran-pari tuolloin päivän syöntimaratonin aikana. Luulisin että iltaisin ja öisin kun syöntiväli on sen pari-kolme tuntia niin rinnat ehtivät täyttyä kunnolla jolloin pelkkä imetys riittää. Tosin tällöinkin vauva imee yleensä tunnin verran kun annan puolisen tuntia imeä yhtä rintaa. Pumppaillakin olen pari kertaa yrittänyt, ekakerralla sain puolen tunnin aikana yhteensä kummastakin rinnasta pumpattuna 60 ml, toisella kerralla sain 10 minuutin aikana 40 ml yhdestä rinnasta. Eikö sitä pitäisi saada enemmän?! Kuinka kauan maidon kunnolliseen tuloon teillä on mennyt aikaa? Synnytyksestä minulla on nyt siis 1vk 3 pv. Kaikki vinkit ovat tervetulleita kun ovat aika raskaita nämä aamupäivät kun ei ehdi itse vessassa käymään, saati sitten syömään... :/

Kuulostaa siltä, että sinulta tulee riittävästi maitoa ja korvikkeen antamisen voisi pikkuhiljaa lopetella. Pumpullekin herut todella hyviä määriä. Vastasyntyneet nyt vain ovat tuommoisia, tahtovat olla lähellä ja syödä usein, imemisen tarve on suuri. Olet aivan oikein arvellut, että usein syömällä vauva tilaa lisää maitoa. Tämä on normaalia, eikä tarkoita sitä, että maitosi olisi vähissä. Jos vauva saa olla rinnalla niin usein kun haluaa, niin hän ei kärsi nälkää. Voit laittaa viestisi myös imetysaiheiselle Maitolaituri-keskustelupalstalle (rekisteröitymispakko), josta saat varmasti asiantuntevan vastauksen.

Semmoisia nuo pienet ovat, kovin normaalilta kuulostaa. :) Luulisin, että korvikkeen annon voisi vähitellen lopettaa. Kyllä sen sitten huomaat, jos vauva itkee nälkäänsä. Alussa ne vauvat vaan on tuommoisia, imevät maidon lisäksi läheisyyttä ja äidin turvaa. Minusta pumpulle tulee tosi hyvin - mulla ei koskaan ole tullut juuri 30ml enempää, vaikka täysimetin 3kk. Älä huolehdi vaan nauti vauvastasi!

Tutulta kuulostaa, tsemppiä ja jaksamista! Pumppaamisesta sen verran, että minulla ainakin vaihteli tosi paljon se, paljonko maitoa sain pumpattua. Kun vauva jossain vaiheessa ei syönyt niin tiiviisti, niin aamulla (tai mihin aikaan nyt oli syönyt vähän vähemmän tiiviisti) tuli huomattavasti paremmin ja nopeammin maitoa kuin muulloin. Samoin silloin, kun ei itse ollut ihan hirveän väsynyt (eli sai nukuttua vaikka nokoset). Mutta hyviltä kyllä nuokin määrät kuulostivat. Jatka vaan pumppaamista silloin tällöin, niin saat maitoa esim. pakkaseen tai vaikka jääkaappiin niin, että saisit sitten vapaahetken tai toisenkin. Pieni hengähdystauko tekee välillä hyvää. Ihan vaan vaikka niin, että pääset käväisemään ulkona tai voit ottaa nokoset ja joku toinen syöttää vauvaa sillä aikaa.

Alkuvaiheessa meilläkin syötiin usein ja pitkään. Kannattaa yrittää nauttia, rentoutua, jos jaksaa, niin samalla lukea tai kuunnella musiikkia. En itse tajunnut tästä ottaa kaikkea irti ja nyt ei kyllä lukemiset yms. suju, kun syötöt n. 10 min ja sitten harjoitellaan kiinteiden syöntiä :)

Kun imetät/syötät, niin kannattaa ottaa viereen juomista (iso muki/lasi) ja jotain syötävää (itse söin Elovenan välipalapatukoita, kun oli juuri tuollaisia hetkiä ettei ehtinyt vessan & syömään). Ettei ainakaan olisi jaksamisesta & liian vähäisestä juomisesta maidontulo kiinni.

Jotain hyviä vinkkejä sain itse Väestöliiton julkaisemasta Pullonpyörittäjän oppaasta, jossa oli käsitelty niin imetystä kuin pulloruokintaakin. Opas löytyy pdf-versiona netistä väestöliiton sivuilta: Vanhemmuus - Väestöliitto

Kovin tutulta kuullostaa :) Meidän vauva oli myös reilun viikon ikäisenä varsinainen tissitakiainen. En itse ehtinyt käymään edes suihkussa vasta kun joskus illalla. Kuten sinulle jo tuossa aiemmat kirjoittivatkin, niin varaa viereesi paljon juotavaa (vettä) ja jotakin pientä syötävää.

Itsestäni oli aika ahdistavaa tuo alkuaika, kun tuntui, että ei pystynyt tekemään mitään muuta kun vain imettämään. Ja olin vielä toipilaana rankasta synnytyksestä, en voinut istua, eli jouduin imettämään makuuhuoneessa sängyssä kyljelläni. Ja minusta tuntui, että olin vangittuna sinne makuuhuoneeseen... Mutta nyt kaiholla muistelen sitä aikaa, voi kun saisi elää vielä noita hetkiä edes kerran :( Eli pieni rakas vauvasi tankkaa myös sinun läheisyyttäsi ja lämpöä ravinnon lisäksi! Niin kuin myös minun vauvani silloin, joka nyt on reilun vuoden ikäinen vauhtipeppu, joka ei viihdy välillä hetkeäkään sylissä... Talleta mieleesi kaikki nuo läheiset hetket, sillä tuo aika menee niiiin pian ohi! Katsele vauvasi pikkuruisia sormia, nuuhki päätä, silitä poskea...

Ihan hyvin sinulta tuntuu tulevan maitoa, joten minunkin mielestä voisit pikkuhiljaa luopua korvikkeen annosta. Vauva kyllä osaa "tilata" rinnastasi tarvitsemansa määrän maitoa. Muista vaan juoda tarpeeksi, jotta maitoa muodostuu lisää.

Juu, tosiaan tutulta kuulostaa! :) Tsemppiä ja jaksamista! Meilläkin poika tuntui alkuun asuvan rinnalla, sillä erotuksella että meillä yölläkin herättiin 0,5-2 tunnin välein... Ja hyvin sulta tuntuu maitoakin tulevan jos tuollaisia määriä pumpulle saat, mä en saanut alkuun kun muutamia tippoja ellen jättänyt yhtä imetystä kokonaan välistä. Muista että vastasyntyneellä on hyvin pieni vatsa jonne mahtuu vain vähän maitoa kerrallaan, ja maito on lisäksi nopeasti sulavaa evästä...

Meillä täysimetys onnistui alkukankeudesta huolimatta n. 5 kk:n ikään asti ja osittaisella imetyksellä jatketaan edelleen, poika nyt 8kk. Alussa imetys tuntui kamalalta pakkopullalta, nykyisin imetystuokiot on päivän parhaita rauhoittumishetkiä itsellekin... :)

Juu, tosiaan tutulta kuulostaa! :) Tsemppiä ja jaksamista! Meilläkin poika tuntui alkuun asuvan rinnalla, sillä erotuksella että meillä yölläkin herättiin 0,5-2 tunnin välein... Ja hyvin sulta tuntuu maitoakin tulevan jos tuollaisia määriä pumpulle saat, mä en saanut alkuun kun muutamia tippoja ellen jättänyt yhtä imetystä kokonaan välistä. Muista että vastasyntyneellä on hyvin pieni vatsa jonne mahtuu vain vähän maitoa kerrallaan, ja maito on lisäksi nopeasti sulavaa evästä...

Meillä täysimetys onnistui alkukankeudesta huolimatta n. 5 kk:n ikään asti ja osittaisella imetyksellä jatketaan edelleen, poika nyt 8kk. Alussa imetys tuntui kamalalta pakkopullalta, nykyisin imetystuokiot on päivän parhaita rauhoittumishetkiä itsellekin... :)

nyt lapsi on täyttänyt jo vuoden ja yhä jatketaan :)

Viimeksi muokattu:
Halaus kaikille vastanneille! Luen täällä tippa linssissä viestejä kun tuli niin helpottunut olo kun kerroitte että on normaalia :') Nyt on taas parempi mieli aloittaa uusi päivä, koitetaan pärjätä ilman korviketta tänään! Ja kiitos wendie, aion nuuhkia ja silitellä rakasta vauvaani <3

Yhteistyössä