Vauvalle viilennystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huhhuh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huhhuh"

Vieras
Makkarissa on kuuma eikä puolivuotias vauva saa nukuttua. Alasti ohuen peiton alla on pelkkä vaippa päällä. Ikkuna on auki mutta ei sieltä hirveen paljoo viileempää ilmaa tule.

Mitäs nyt sitten?

anna viileetä vettä ja laita hetkeksi viileet/aika kylmät kääreet vaikka ranteisiin ja nilkkoihin(valtimot) tai kastele veden alla HETKI siis pieni.

Tähän hetkeen on vaikea saada helpotusta mutta huomenna: Pidä makuuhuone pimeänä ja jos aurinko paistaa suoraan ni ikkunat kiinni myös illalla!-huoneen ovi aamusta alkaen KIINNI. Ulkona todellakin kuumempi kuin sisällä joten ikkunan avaus ei välttämättä auta. Sitten ihan myöhään illalla,etenkin jos mahollista ilman hyttys ym. uhkaa niin viilettyä kunnon ristiveto.

jos vauva kaipaa suojaa mutta peitto liikaa niin meillä on toiminu tähän harsoliina kevyesti naaman eteen,niin että vauva saa sen itse pois ja takasin niin antaa turvaa muttei kuumenna vartaloa. Laitan siis siihen eteen,ei päälle. Saattaa kyllä itse vetää sen siittä naamalleen,mutta ei se siihen tukehdu kun siittä tulee ilma läpi. Jos se huolestuttaa niin anna joku niin pieni rätti että riittää naamaan mut pikku huitasulla(vauvan) lähtee naamalta.

kiitos vinkeistä :) nyt otin peiton pois siltä, laitoin pelkän pussilakana tilalle. mutta sillä on pakko olla aina nukahtaessaan tyyny mahan ja selän edessä, muuten ei nukahda. joten siitä voi tulla vähän kuuma... otan ne sitten pois kun on kunnolla unessa.
KAstelin rättiä kylmällä vedellä ja hieroin vähän vauvaa sillä. Nyt on hiljaista *kop kop*

hyvä että auttoi :)
Mä oletin koko ajan että mitään peittoa ei ole vaan pussilakana vain! :D eli joo,ei peittoja!
Vielä sellanen tuli mieleeni että jos tyynyt hikistää mut tarvii "tönkköä" nii kokeile laittaa patjan alle vaikka pyyhettä tms nosteeksi,silloin ei ehkä ihan niin paljoa kosketa iholle. tai kokeile tehdä isosta pyyhkeestä tai lakanasta rinki vauvan ympärille,eli rullaat sen kuin maton ja kiepsautat O-ksi tai U-ksi vauvan ympärille...
Viileitä unia! :)

hyvä että auttoi :)
Mä oletin koko ajan että mitään peittoa ei ole vaan pussilakana vain! :D eli joo,ei peittoja!
Vielä sellanen tuli mieleeni että jos tyynyt hikistää mut tarvii "tönkköä" nii kokeile laittaa patjan alle vaikka pyyhettä tms nosteeksi,silloin ei ehkä ihan niin paljoa kosketa iholle. tai kokeile tehdä isosta pyyhkeestä tai lakanasta rinki vauvan ympärille,eli rullaat sen kuin maton ja kiepsautat O-ksi tai U-ksi vauvan ympärille...
Viileitä unia! :)

Muuten hyvä mut se pitää oikeen tiiviisti pönkätä paikoilleen niillä tyynyillä :D Sillon kun se oli vastasyntyny niin mä aika kauan sen kapaloin.. nyt sitte jos ei oo tarpeeks tiiviisti pakattu, niin se heti hyökkää selälleen tai mahalleen, menee kontalleen, pyörii ympyrää, repii pinnoja, syö unipupua, heittää tuttia yms :DSitten taas kun sen niillä tyynyillä sinne pönkkää niin sit se vaan pistää silmät kii ja mussuttaa tuttia ja rupee nukkuu. yleensä. tänään näytti olevan vähän hankalempaa :D

joo no onneksi täälllä ei sentään ole niin kuuma kuin edellisessä asunnossa viime kesänä, silloin olin raskaana. Se oli pieni yksiö, jonka parvekkeelle/ikkunoihin paistoi lähes koko päivän aurinko, sisällä oli yli 30 astetta öisinkin, vaikka koko ajan oli verhot kiinni ja tuuletin päällä.
Hyhhyh. Tänne paistaa ikkunoista eniten vaan aamulla, mutta silti aika lämmin.

Tsemppiä!

Itellä vielä tuoreessa muistissa viime kesän helteet vastasyntyneen kanssa. Pahimpina iltoina lähdettiin yötä vasten ajelemaan ilmastoidulla autolla että saatiin vauva edes nukahtamaan. Meillä oli 35 sisällä koko kesän... Monesti päivisin lähdettiinkin mun äitille, kun siellä oli ilmalämpöpumppu. Ja tosiaan päivisin verhot ja tuuletusikkunat kiinni, ettei lämmin ilma päässyt yhtään enempää sisälle. Aamuyöstä tuuletus kun oli hetken viileämpää.

[QUOTE="xXx";23933355]Tsemppiä!

Itellä vielä tuoreessa muistissa viime kesän helteet vastasyntyneen kanssa. Pahimpina iltoina lähdettiin yötä vasten ajelemaan ilmastoidulla autolla että saatiin vauva edes nukahtamaan. Meillä oli 35 sisällä koko kesän... Monesti päivisin lähdettiinkin mun äitille, kun siellä oli ilmalämpöpumppu. Ja tosiaan päivisin verhot ja tuuletusikkunat kiinni, ettei lämmin ilma päässyt yhtään enempää sisälle. Aamuyöstä tuuletus kun oli hetken viileämpää.[/QUOTE]

ohhoh :/
Mun mies on niin järkevä että se on välillä päivälläki availlu täällä ikkunoita et tulis "viileempi" muka... hohhoi :D

[QUOTE="huhhuh";23933378]ohhoh :/
Mun mies on niin järkevä että se on välillä päivälläki availlu täällä ikkunoita et tulis "viileempi" muka... hohhoi :D[/QUOTE]

Juu, niin mäkin tein aluksi ennenkun mies pamautti ikkunat kiinni :) Niin ja se tuuletin meilläkin oli käytössä, suosittelen. Päivällä makoiltiin sen alla ja yöllä se sitten puhalsi sänkyyn päin. Vaikka se nyt pyörittää sitä samaa lämmintä ilmaa, niin auttoi se "tuuli" edes vähän. Ainakin hiki kuivas :)

Uskon että joillekkin on hyvä,korvaamaton, siis tuuletin. MUTTA itellä se vetää niskat jumiin :/ ja meijän poika on "ihmeellinen" vilustuja ku hikoo kuumassa mut jos ei oo vaatetta tai jostain vetää/puhaltaa ni heti NUHA vaikka helteellä :O että tietty kokeilemalla sen tietää mutta kaikilla ei sekään toimi... Pystyn myös samaistumaan teijän kuumuuteen ku viime kesänä poika oli 10 kilonen PUOLIvuotias :D jota imetin ja meijän asuntoo paistaa sillai ihanasti aamusta iltaan,joka nurkasta siis jossai vaiheessa ja kun on kiveä niin parin päivän helteen jälkeen ei enää jäähdy koko tölli! :/ täälläkin oli koko kesän sisällä siis 27-35...

Meillä toimi viime kesänä toukokuun alussa syntyneen vauvan kanssa kostea riepu :) Kastelin haalealla vedellä, rutistelin irtoavan veden pois, riisuin vauvan vaippasilleen ja laitoin kostean rievun peitoksi :) Vauva selvästi kaipasi peittoa mutta ei saanut nukutuksi pyyhkeen, kuivan rievun tai lakanan alla. Tuon kun laitoin päälle niin johan uni maittoi :)

Yhteistyössä