vauvan katsekontakti

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
milloin vauvaan pitäisi saada katsekontakti? minulla on kuukauden ikäinen vauva, häneen saan katsekontaktin, kun esim käännän hänen päänsä katsomaan minua tai jos hän itse sattuu katsomaan minua, mutta hän ei kauaa jaksa katsella minua, kun pää jo kääntyy muualle. hän kyllä vastaa jo hymyyn hymyllä (ei joka kerta, mmutta kuitenkin useimmiten) ja tykkää katsella neuvolasta saatua hymynaamaa, ja väläyttää hymyn sitäkin katsellessaan. mutta kun juttelen vauvalle, hän katselee vaan muualle, esim lamppua yms. Miksei hän käännä heti katsetta minuun kun hänelle juttelen tai laulan? ja monestikaan hän ei edes käännä päätä minuun päin, vaikka juttelenkin hänelle.. onko tämä huolestuttavaa?
 
Kuulostaa ihan normaalilta -tuon ikäinen ei ole vielä sillä tavoin seurallinen, että pyrkisi vielä aktiiviseen 'vuorovaikutukseen'. Katselee pois, kun ei ole kiinnostunut - selväati kyllä näkö on normaali eli vähiellen alkaa enemmän kiinnostua ihmisistä. Meilläkin hymynaama kiinnosti alkuviikkoina enemmän kaikkia kolmea, johtuu että näkö ei ole vielä täysin kehittynyt, joten kirkkaat värit ja selkeät muodot erottaa paremmin.
 
luulen että lapsi myös säätelee impulssien määrää katsomalla ohi, silloin pitää antaa tilaa. Mutta tuon ikäinen ei vielä edes taida olla siinä vaiheessa, että kontakti olisi vakiintunut.
 
Älä suotta huolehdi, kaikki kuulostaa normaalilta. Katsekontakti vaatii vauvalta hurjasti keskittymistä ja pieni vauva jaksaa sitä vain hyvin lyhyen hetken kerrallaan ja vain silloin kun on kylläinen ja tyytyväinen. Ole tarkkana päivällä imetyksen jälkeen että huomaat kun vauva yrittää ottaa kontaktia. Vauva kääntää katseen pois silloin kun väsyy: se on merkki siitä että leikkituokio on siltä kertaa ohi ja on aika mennä nokosille. Pikkuhiljaa ne tuokiot pitenevät.

Ihan pienet vauvat eivät myöskään pysty kohdistamaan katsetta kovin kauas joten hyvä että tuot vauvan lähelle ja autat katsomaan sinuun päin.

Onnellisia leikkihetkiä sinulle ja vauvallesi!
 

Yhteistyössä