vauvan nukkuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minna

Vieras
Hei. Kaipaisin kohtaotovereita ja tietoa siitä, onko normaalia että kuusiviikkoinen vauva ei nuku päivisin kuin15-30 min pätkiä. Vuorokaudenajat ja rytmit on muutenkin aivan sekaisin. Hän käy "yöunille" yleensä 17 aikaan ja heräilee syömään klo 21. Nukahtaa sitten uudestaan ja nukkuu vielä kolme tuntia. Sitten taas syödään ja nukutaan kaksi tuntia erittäin levottomasti..eli yö unet kestävät klo 17-04 suunnilleen. Tämän jälkeen nukutaankin vain pätkissä. Ennen vauva nukkui kahdet kolmen tunnin päiväunet ja öisin myös kome tuntia ja sitten taas syötiin...jne.

Ei kai tämänikäisen vauvan rytmiä voi muutella kovinkaan, että kävisi pitkille unille vähän myöhemmin... olen erittäin väsynyt, ahdistunut ja masentunut. Itse en nuku enää laisinkaan, koska en tiedä milloin vauva nukkuu ja milloin ei. Vauva muuttelee rytmiään viikon välein. Minä nukun vain lääkkeiden avulla ja silloin kun joku toinen hoitaa vauvaa. Tarvisisin varmasti ammattiapua jo..

Hei. Kaipaisin kohtaotovereita ja tietoa siitä, onko normaalia että kuusiviikkoinen vauva ei nuku päivisin kuin15-30 min pätkiä. Vuorokaudenajat ja rytmit on muutenkin aivan sekaisin. Hän käy "yöunille" yleensä 17 aikaan ja heräilee syömään klo 21. Nukahtaa sitten uudestaan ja nukkuu vielä kolme tuntia. Sitten taas syödään ja nukutaan kaksi tuntia erittäin levottomasti..eli yö unet kestävät klo 17-04 suunnilleen. Tämän jälkeen nukutaankin vain pätkissä. Ennen vauva nukkui kahdet kolmen tunnin päiväunet ja öisin myös kome tuntia ja sitten taas syötiin...jne.

Ei kai tämänikäisen vauvan rytmiä voi muutella kovinkaan, että kävisi pitkille unille vähän myöhemmin... olen erittäin väsynyt, ahdistunut ja masentunut. Itse en nuku enää laisinkaan, koska en tiedä milloin vauva nukkuu ja milloin ei. Vauva muuttelee rytmiään viikon välein. Minä nukun vain lääkkeiden avulla ja silloin kun joku toinen hoitaa vauvaa. Tarvisisin varmasti ammattiapua jo..

kun he sovelsivat jonkin vauvan unirytmiä koskevan kirjan neuvoja! Hekin olivat aikoinaan epätoivoisia, mutta ongelma meni ohi.

Tosin heistä toinen pystyi menemään isovanhemman luo silloin, kun toinen puoliso hoiti vauvaa kirjan ohjeiden mukaan. Ja sitten toinen puoliso meni isovanhemman luo, ja ongelma hävisi.

Jos jaksat, googlaa tietoa netistä tai hienoa olisi, jos muut saman asian kokeneet voisivat antaa neuvoja nimimerkille "Minna". Käsitykseni mukaan ongelma on ratkaistavissa! Ilman lääkkeitä ja ns. ammattiapua.

Viimeksi muokattu:
Tsemppiä ja jaksamista kovasti.

Olen varmaan kauhea äiti, mutta aloin rytmittämään vauvaa heti kotiin päästyä ja nopeasti oli esikoisen kanssa samassa rytmissä. Menimme esikoisen rytmin mukaan ja vauva oppi tähän hyvin nopeasti. Klo 9-11 ulkoilu ja unet vaunuissa, 13 päikkärit sisällä ja 16.30 kolmannet päikkärit sisällä/ulkona. Voisitko ajatella, että klo 17 vauvallanne olisi viimeiset päiväunet ennen yöunille menoa etkä laittaisi vielä yöunille?

tunnen olevani vaan niin huono ja epäonnistunut äiti, kun en ymmärrä edes oman lapseni rytmiä ja rytmikin muuttuu viikon välein ihan erilaiseksi. monet sanovat, että on ihan normaalia tämän ikäiselle,mutta silti syylistän itseäni. ihan kun en tuntisi omaa lastani. en osaa nukahtaa, kun jännitän jatkuvasti milloin pitää taas nousta ja mitä vauva haluaa.. käyn jatkuvasti kierroksilla ja tämä valtava vastuu painaa tosissaan..olenkohan ainut näitä asioita pohtiva uusi äiti?

Pienellä vauvalla ei ole alkuun rytmiä, joten et voi sitä kellon tarkkaan tietääkään. Minä yritin "luoda" vauvalleni rytmiä, jotta arki sujuu myös esikoisen kanssa. Meillä se toimi, mutta kaikki vauvathan ovat erilaisia. Osa saa rytmin hyvinkin äkkiä, mutta toisilla taas kestää. Vaikka rytmitinkin vauvaamme, niin hyväntuuliselta ja iloiseltahan tuo näyttää.

Olet vauvallesi paras äiti, joten älä siitä huoli. Minusta sinun kannattaa ottaa asia puheeksi neuvolassa. Kyllä äidinkin pitää saada nukkua, jotta jaksat hoitaa vauvaa. :)

tunnen olevani vaan niin huono ja epäonnistunut äiti, kun en ymmärrä edes oman lapseni rytmiä ja rytmikin muuttuu viikon välein ihan erilaiseksi. monet sanovat, että on ihan normaalia tämän ikäiselle,mutta silti syylistän itseäni. ihan kun en tuntisi omaa lastani. en osaa nukahtaa, kun jännitän jatkuvasti milloin pitää taas nousta ja mitä vauva haluaa.. käyn jatkuvasti kierroksilla ja tämä valtava vastuu painaa tosissaan..olenkohan ainut näitä asioita pohtiva uusi äiti?

"oman lapsen rytmistä" puhut, sillä sinä olet aikuinen, joka on synnyttänyt tämän lapsen. Mikä kumma valta tällä lapsella on muka yli sinun ja puoliso? Tajuan tietysti, että olet pihalla, mutta ota itseäsi niskasta kiinni.

Lapsen pitää tottua perheenne rytmiin, eikä perheen lapsen rytmiin!

Viimeksi muokattu:
Et ole ainut äiti, joka näitä asioita pohtii. Lapsen syntymä varsinkin esikoisen kohdalla on uutta ja ihmeellistä. Se, että mietit näitä asioita kertoo sinusta, että haluat pitää hyvää huolta vauvastasi. Hormoonit hyrrää synnytyksen jälkeen, joten siksi nukahtaminen voi olla haastavaa. Mulla hyrrää vieläkin, vaikka vauvan syntymästä on jo 7 kk:tta. :)))

miten ihmeessä minä oikein rytmitän tätä vauvaa, kun hän päivisin vaan valvoo ja valvoo, vaikka kuinka yritän nukuttaa..syllissä,kapalossa,vaunulenkeillä jne. tälläisen pitkän valvomisen jäkeen nukahtaa yleensä klo 17 enkä kehtaa selvästi väsynyttä vauvaa herättää kesken unien, kun vihdoin on nukahtanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Mistä;11073687:
"oman lapsen rytmistä" puhut, sillä sinä olet aikuinen, joka on synnyttänyt tämän lapsen. Mikä kumma valta tällä lapsella on muka yli sinun ja puoliso? Tajuan tietysti, että olet pihalla, mutta ota itseäsi niskasta kiinni.

Lapsen pitää tottua perheenne rytmiin, eikä perheen lapsen rytmiin!

Mikä hemmetin kone sinä sitten olet? Vauva hakee rytmiään, 6 vkoa on pieni vielä. Ei ole kysymys siitä että ottaa niskasta kiinni, molemmat totuttelevat uuteen tilanteeseen. Apua saa ja sitä pitää hakea jos ei itse jaksa. Ulkona nukkuminen on hyvä tapa, ja itse unille myös kun siltä tuntuu, anna itsesi myös nauttia uudesta tilanteesta ja ottaa päikkärit kun siltä tuntuu. Masennus on täysin!! Normaali reaktio vaikka vauva nukkuis päivät pitkät ja yön putket. Ihanaa kun olet äiti, ihanaa kun olet saanut sen mahdollisuuden. Ja luota tähän, tiedän mistä puhun! Eräänä kauniina päivänä asiat ovat järjestyneet parhain päin, etkä edes muista väsymystä, niin se vaan menee! Onnenrutistuksia sulle!

Meillä myös uniongelmainen vuva, mutta paljon on menty eteenpäin (ikää nyt 2½kk).
Meillä auttaa se, jos laittaa harson silmille/naamalle, jos ei malta nukahtaa vaikka on väsy. Kapaloa ja unipussia kannattaa myös kokeilla.
Ja yöt meillä alettiin nukkua paremmin vasta, kun hommattiin sellanen oikea yövalo, joka palaa öisin ja jonka valossa näkee imettää ym. Aiemmin oli tavallinen lukulamppu, jota sytyteltiin ja sammuteltiin. Samoin ei vaihdeta vaippaa ikinä yön aikana, jos ei tule kakkaa eli kaikki toiminnat minimiin yöllä. Ja perhepeti on ainoa mikä meillä on toiminut, tosin nyt on siirrytty omaan pinnikseen, joka on ilman laitaa ns. sivuvaununa meiän parisängyn vieressä.

Tsemppiä sinne! Aika auttaa vaikka se ei tällä hetkellä vamasti lohdutakaan...

kiitos ihanista viesteistä ja tsempeistä..lohduttavaa kuulla, että joskus nämä ongelmat ovat vain kaukainen muisto :) vaikka nyt pelottaa, että tilanne tulee aina olemaan näin. viime yönä vauva nukkui klo17.30-24..eli tosi hieno pätkä, pitäisi vain itse osata nukkua myös..mutta kun pelkkä unille meno ahdistaa niin paljon. vauva nukkui sitten vielä 01-04..eli hänellä oli selvästi yö tuolloin 17.30-04..vähän kun saisi jotenkin viirattua tuota nukkumaan menoa myöhemmäksi. tai oppisi itse nukkumaan heti alkuillasta.

Meillä myös 6 viikkoisella ollut vielä rytmi mitä sattuu. Yöunet ajoittuneet sentään klo01-09 välille (sisältäen pari syöttöä). Vaikka välillä hyssytystä vielä 02 asti, ja toivoisin että menisi jo aiemmin yöunille. Mutta päivät menee torkahdellessa, välillä ei ota ollenkaan pitkiä unia, vaikka käyttäisi ulkona vaunuissa. Välillä nukkuu enemmänkin, mutta yleensä vain sylissä tai kantoliinassa...tai autossa.

Esikoisella päästiin jotenkin automaattisesti siihen kolmien päikkäreiden rytmiin, ja että yöunet oli klo23-08 välillä.

Ei vauvaa voi kuulemma tässä vaiheessa väkisinkään hereillä pitää, jotta sitten saisi oikeaan aikaan nukkumaan.

Ongelma meillä myös se että itse nukun vauvan kanssa, ja isä esikoisen kanssa. Haluttais jo jokainen omiin sänkyihin, mutta helpointa on ollut minun nukkua vauvan kanssa samassa sängyssä.

Voisiko tässä vaiheessa vaan olla stressaamatta ja toivoa että rytmi loksahtaa paikoilleen itsestään ajan kanssa?

Valtavasti voimia ketjun aloittajalle! Kuulostat aivan minulta itseltäni noin neljän vuoden takaa!
Alku esikoisen kanssa oli tosi rankaa, kun kaikki oli uutta. Olen aina ollut aika herkkäuninen ja vauvan syntymä pisti kyllä tämän äidin unet aivan sekaisin, vaikkei meidän vauva edes ollut mikään maailman huonoin nukkuja. Tuntui vaan tosi vaikealta ajoittaa niitä omia unia, kun ei koskaan tiennyt nukkuuko vauva puoli tuntia vai neljä tuntia... Ja aina, kun luulin jonkin tietyn rytmin löytyneen, pisti pikkuinen kuviot uusiksi ja taas oli äiti aivan kuutamolla! Mutta nyt nuo ajat ovat vain muisto. Kuopuksemmekin (meille tosiaan syntyi toinen lapsi esikoisen ollessa 2,5-vuotias, vaikka esikoisen ekat kuukaudet olin sitä mieltä, että en koskaan uskalla toista hankkia, kun olen niin avuton äiti...) on jo 1v8kk ja vauva-ajat ovat takana. Mitään hyviä neuvoja en osaa antaa, mutta kyllä te kaikesta selviätte, kun selvisimme mekin :) Voimia!

Valtavasti voimia ketjun aloittajalle! Kuulostat aivan minulta itseltäni noin neljän vuoden takaa!
Alku esikoisen kanssa oli tosi rankaa, kun kaikki oli uutta. Olen aina ollut aika herkkäuninen ja vauvan syntymä pisti kyllä tämän äidin unet aivan sekaisin, vaikkei meidän vauva edes ollut mikään maailman huonoin nukkuja. Tuntui vaan tosi vaikealta ajoittaa niitä omia unia, kun ei koskaan tiennyt nukkuuko vauva puoli tuntia vai neljä tuntia... Ja aina, kun luulin jonkin tietyn rytmin löytyneen, pisti pikkuinen kuviot uusiksi ja taas oli äiti aivan kuutamolla! Mutta nyt nuo ajat ovat vain muisto. Kuopuksemmekin (meille tosiaan syntyi toinen lapsi esikoisen ollessa 2,5-vuotias, vaikka esikoisen ekat kuukaudet olin sitä mieltä, että en koskaan uskalla toista hankkia, kun olen niin avuton äiti...) on jo 1v8kk ja vauva-ajat ovat takana. Mitään hyviä neuvoja en osaa antaa, mutta kyllä te kaikesta selviätte, kun selvisimme mekin :) Voimia!

Kuulostaa kyllä aivan kuin minun suustani tämä teksti. Ihanaa kuulla, että teillä asiat järjestyneet hienosti. Ei tulisi kyllä nyt pieneen mieleenkään hankkia toista lasta, eiköhän tämä ollut tässä :) Nykyään saan unen päästä kiinni EHKÄ kun olen pari tuntia pyörinyt sängyssä, mutta sittenhän vauva jo herääkin syömään. Nyt on taas muutaman päivän ollut sama rytmi, katsotaan milloin menee pakka taas sekaisin.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä