Vauvan tahtinen imetys uuvuttaa äidin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen itse ns pitkän linjan äiti, imetyssuositukset on ekan ja viimeisen välillä kovin ehtineet muuttua, olen ehtinyt kuulla siis pitkältä aika väliltä myös muiden äitien kokemuksia ja nyt huolestuttaa monien äitien jaksaminen.
Toki kun maito alkaa nousta on tärkeä imettää useasti, mutta kun jatu?uvasti kun vauva vähänkin inahtaa ni työnnetään tissiä suuhun, vauva tottuu, että tissi on se lohduke ja ainoa sellainen, ei kelpaa tutti, ei isä, ei heijuaus, ei pullo niin noidankehä on valmis. Pahimmillaan yötkin ovat tätä, ei siinä äiti saa nukuttua kun vauva haluaa tissin jatkuvast suuhun, ei syödäkseen vaan turvaksi.
Äitistä tai siitä tissistä tulee liian korvaamaton..Ja isä parkakin tuntee olonsa huonoksi, kun ei pysty lohduttaa omaa lastaan.
Älkää tehkö itsestänne liian korvaamatonta oman jaksamisen kustannuksella, Koittakaa opettaa vauvalle muu rauhoittumiskeino kun tissi, tutti tai rätti, nälkä on asia erikseen.Jaksamista kaikille vauvojen äideille!

Imetin kakkosta lapsentahtisesti, mutta ei se minusta sitä tarkoita että joka itkuun tarjotaan tissiä. Mitä lapsentahtisuutta se on jos märän vaipan aiheuttamaan kitinään tarjotaan ruokaa??

Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Imetin kakkosta lapsentahtisesti, mutta ei se minusta sitä tarkoita että joka itkuun tarjotaan tissiä. Mitä lapsentahtisuutta se on jos märän vaipan aiheuttamaan kitinään tarjotaan ruokaa??

näin.

Ei terve vauva siihen tissiin ripustaudu vaikka kuinka imettäisi lapsen tahtisesti. Yleensä jatkuvan heräilyn jne. taustalla on hoitamattomia vaivaoja kuten refluksia, allergiaa, korvatulehduksia jne.

Alkuperäinen kirjoittaja kristaf:
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:

näin.

Näin juuri, lapsen viestejä on opeteltava lukemaan.

Niin, ja se vauvan tahti kun vähän riippuu kans äidin maidontuotannosta. Aina ei tarjonta ja kysyntä kohtaa vaikka miten imettäisi vuorokaudet läpeensä. Ja kun ei pullosta saisi antaa toiselle masua täyteen, niin siinähän vauva itkee nälkää ja vatsavaivoja vuorotellen, kun jatkuva piiitkällinen imetys kerää ilmaa vatsaan ja pieni vääntelehtii tuskissaan. Diagnoosi: koliikki.

Lapsentahtisesti olen imettänyt nyt kaksi vuotta, en koe oloani uupuneeksi :) Olen opetellut tekemään asioita samalla ku imetän ja toisaalta lukenut lapsen viestejä sen sijaan, että olen joka kerta tunkenut tissiä naamaan. Pissahätää esim ei paranneta imettämällä. Eikä tylsistymistä.

Vaikka olen itse hoitanut lapseni (totaaliyksinhuoltaja) syntymästä asti, olen ehtinyt tehdä paljon muutakin siinä ohella tai nauttinut lapsesta ja yhdessäolosta samalla. Kokonaisvaltainen äitiys ei sulje pois muuta elämää. Lapsi ei ole elämän keskipiste mutta haluaa olla tapahtumien keskellä; pieni pakkaus kulkee hyvin mukana kauapungilla, ystävien luona ja vaikkapa töissä jos sellaiseen on mahdollisuus.

Sitä en ymmärrä, että elävää ihmistä kaipaava lapsi opetetaan kiintymään johonkin rättiin tai muovinpalaseen. Se on vähän sairasta...

Alkuperäinen kirjoittaja epäonnistunut imettäjä:
Niin, ja se vauvan tahti kun vähän riippuu kans äidin maidontuotannosta. Aina ei tarjonta ja kysyntä kohtaa vaikka miten imettäisi vuorokaudet läpeensä. Ja kun ei pullosta saisi antaa toiselle masua täyteen, niin siinähän vauva itkee nälkää ja vatsavaivoja vuorotellen, kun jatkuva piiitkällinen imetys kerää ilmaa vatsaan ja pieni vääntelehtii tuskissaan. Diagnoosi: koliikki.

Hassua, kaikki mun tuntemani koliikkilapset ovat saaneet lisämaitoa tai olleet pelkällä korvikkeella.

Muoks paitsi yksi, jonka koliikkidiagnoosi tosin muuttui allergiadiagnoosiksi ku huuto jatku vielä 4kk+.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Hassua, kaikki mun tuntemani koliikkilapset ovat saaneet lisämaitoa tai olleet pelkällä korvikkeella.

Muoks paitsi yksi, jonka koliikkidiagnoosi tosin muuttui allergiadiagnoosiksi ku huuto jatku vielä 4kk+.

Enemmän vauva saa ilmaa mahaansa pullosta juodessaan kuin rintaa imiessään. Ja koliikkihan voi tulla kelle vaan, sen alkusyytä ei tunneta.

"Sitä en ymmärrä, että elävää ihmistä kaipaava lapsi opetetaan kiintymään johonkin rättiin tai muovinpalaseen. Se on vähän sairasta..."

Ei sairasta, mutta surullista kyllä. Vauva tarvitsee äidin lähelleen elämää opetellessaan.

Aivan, toki olisi ollut parempi, että vauva olisi itkenyt nälän ja vatsavaivojen sijaan pelkästään nälkäänsä.

Sinä se osaat todella ilmaista asiat niin, saat lyötyä lyödyksi vielä enemmän.

Järki puhetta minustakin AP. Ihmisiä on niin monenlaisia ja voimavarat erillaisia. Myös toiset raskaudet ja synnytykset saattavat kuluttaa äidin energiat loppuun. Musta olis hirmu tärkeää että äideille oikeasti kehotettaisiin kuuntelemaan myös omaa jaksamistaa ja menemään senkin rajoissa. Tärkeämpää kuitenkin on täysijärkinen äiti kuin se joka väin väkisin imettää lapsen tahtisesti - koska hyvät äidit tekee niin- ja ajaa itsesä loppuun henkisesti. Se jos mikä on lapselta pois, ja äiti-lapsi suhteesta. Yliväsynyt äiti ei kykene olemaan lastaan niin läsnä saati nauttimaan hänestä.

Moni täällä kuittaa että vauva aika on niin lyhyt. Totta. Mutta ihmiselle joka on täysin loppuun ajettu yksikin päivä on jo pitkä.

Tästähän tulee varmaan taas pitkä tappeluketju. Itse en osallistu kuin tämän yhden viestin verran ja sen viestin sisältö on se että ap puhuu asiaa. Käsittämättömän vähän imetystuessa jne. otetaan mitään kantaa asian tähän puoleen, joka kuitenkin on arkipäivää monessa vauvaperheessä.

"Vauva syö kahden tunnin välein, maito ei vissiin riitä"
"Vauva syö 3 kertaa yössä"
"Vauva on aina rinnalla"
"Vauva vali vali vali...."

Jos eivät äidit olisi niin itsekeskeisiä minä-minä-minä, minun aikani, minun uneni, minun rytmini, vaan hetkeksi heittäytyisivät vauva-arkeen täysillä, ei se enää olisi niin mahdottoman raskasta.

Vauva on syntyessään valmis sopeutumaan vaikka mihin, mutta miksi turhaan lähteä väkisin vänkäämään. Kun vauva inahtaa isketään sille tissi suuhun, that's it. Yötä päivää. Vauva kulkee mukana eikä siihen sen kummempia vaadita. Vauva tarvitsee vain sylin ja ruokaa ja välillä kuivan vaipan, kahta ensimmäistä mielin määrin 24/7.

Vauva ei ole taakka, ellei häntä sellaisena halua nähdä.

Ps. ihmislapsi syntyy 3kk "raakana", joten ensimmäiset 3kk häntä on hoivattava ihan kuin keho "hoivaisi" sikiötä.

Kyllä se kohtaa aikanaan, kubhan ei vaan anna siitä pullosta. Yrittäkääs nyt vähän hei.

Lapsentahtisesti olen imettänyt nyt kaksi vuotta, en koe oloani uupuneeksi :) Olen opetellut tekemään asioita samalla ku imetän ja toisaalta lukenut lapsen viestejä sen sijaan, että olen joka kerta tunkenut tissiä naamaan. Pissahätää esim ei paranneta imettämällä. Eikä tylsistymistä.

Vaikka olen itse hoitanut lapseni (totaaliyksinhuoltaja) syntymästä asti, olen ehtinyt tehdä paljon muutakin siinä ohella tai nauttinut lapsesta ja yhdessäolosta samalla. Kokonaisvaltainen äitiys ei sulje pois muuta elämää. Lapsi ei ole elämän keskipiste mutta haluaa olla tapahtumien keskellä; pieni pakkaus kulkee hyvin mukana kauapungilla, ystävien luona ja vaikkapa töissä jos sellaiseen on mahdollisuus.

Sitä en ymmärrä, että elävää ihmistä kaipaava lapsi opetetaan kiintymään johonkin rättiin tai muovinpalaseen. Se on vähän sairasta...
Koska Sinä olet niin täydellinen äiti ja täällä sitä aina toitota kovaan ääneen täydellisine kasvatusperiaatteinesi, luulisi sinun kaltaisen täydellisen ihmisen myös ymmärtävän ihmisten erillaisuutta. Jaksaminen on yksilöllinen juttu kuten lapsetkin.

Toisille jo pelkästään synnytyksen jälkeiset hormoni heitot ovat suurempia. Ja ne jos mitkä vaikuttavat ihmisen jaksamiseen - enemmän kuin aatteelliset jutut. Jostain luin että äitien estrogeenitasot synnytyksen jälkeen voivat vaihdella eri ihmisillä tuhat kertaisesti. Mietippä viisassa pääsi miten tuo vaikuttaa.

Imetystuki saisi muistaa myös sen että jokainen äiti on erilainen ja jaksaminen ja elämäntilanteet eri. Helppo mun oli yhden lapsen kanssa olla ja jaksaa, mutta mitä jos olisi jo kolmas vauva?

Pitäsköhän vähän avautua. ON hemmetin helppoa puhua kun on kokenut ensin normi raskauden, normi synnytyksen ja vielä maidot on noussut täydellisesti jne.

MUTTA pysähtykääpäs siihen kun lapsi syntyykin vammaisena, ennen aikaisena tai äiti vaikkapa saa pahoja komplikaatioita synnytyksen jälkeen, niin että kohtuvaltimot repeää. Tulkaa sitten puhumaan jaksamisista ja kuinka itsekeskeinen äiti ei kykene lastaan imettämään vaan puhuu omasta jaksamisestaa.... PYSÄHTYKÄÄ hyvät ihmiset. Yksikään tapaus ei ole identtinen. Jos itselläsi metodit toimii ei se misään tapuksessa tarkoita että ne toimisi toisella. EI koskaan.

KELE me ei olla samasta muotista tehtyjä otuksia.

Aivan, toki olisi ollut parempi, että vauva olisi itkenyt nälän ja vatsavaivojen sijaan pelkästään nälkäänsä.

Sinä se osaat todella ilmaista asiat niin, saat lyötyä lyödyksi vielä enemmän.

Se, että koliikkilapset ovat yleensä saaneet lisämaitoa ei tietenkään tarkoita sitä, että korvike koliikin aiheuttaisi vaa ehkä pikemminkin sitä, että koliikkilasten vanhemmat ovat valmiita kokeilemaan ihan mitä tahansa saadakseen itkun loppumaan.Nälkä-vaihtoehto siis käydään myös läpi eikä jätetä sitä vaihtoehtoa, että lapsi itkisi nälkäänsä. En usko nälän siis olevan koliikki-itkun syy.

Alkuperäinen kirjoittaja mamiini:

Kyllä se kohtaa aikanaan, kubhan ei vaan anna siitä pullosta. Yrittäkääs nyt vähän hei.

Mitä muuta "vuorokaudet läpeensä", kirjaimellisesti, on kuin yrittämistä??

Kato ei tissi tiedä, saako vauva lisämaitoa vai ei, se tietää vain saamansa imuärsykkeen määrän. Ja jos se ei ole ärsykkeen määrästä kiinni, silloin pullo on pakko kaivaa kaapista. Yritäs nyt vähän säkin ymmärtää, hei.