Vauvan tahtinen imetys uuvuttaa äidin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pyhyh:
"Vauva syö kahden tunnin välein, maito ei vissiin riitä"
"Vauva syö 3 kertaa yössä"
"Vauva on aina rinnalla"
"Vauva vali vali vali...."

Jos eivät äidit olisi niin itsekeskeisiä minä-minä-minä, minun aikani, minun uneni, minun rytmini, vaan hetkeksi heittäytyisivät vauva-arkeen täysillä, ei se enää olisi niin mahdottoman raskasta.

Vauva on syntyessään valmis sopeutumaan vaikka mihin, mutta miksi turhaan lähteä väkisin vänkäämään. Kun vauva inahtaa isketään sille tissi suuhun, that's it. Yötä päivää. Vauva kulkee mukana eikä siihen sen kummempia vaadita. Vauva tarvitsee vain sylin ja ruokaa ja välillä kuivan vaipan, kahta ensimmäistä mielin määrin 24/7.

Vauva ei ole taakka, ellei häntä sellaisena halua nähdä.

Ps. ihmislapsi syntyy 3kk "raakana", joten ensimmäiset 3kk häntä on hoivattava ihan kuin keho "hoivaisi" sikiötä.

Aivan - jos vauvan näkee hoidettavana taakkana on hän myös sitä. Jos taas hoitaa vauvaansa "siinä samalla" aivan kuin hoitaisi osaa itsestänsä ei tunnekaan kovaa taakkaa. Itse en ymmärrä miksi tissin esiin vetäminen on niin rankkaa, siinähän kestää se viisi sekuntia kun ottaa rinnan esille ja tarjoaa lapselle. Imettäessä voi lukea lehteä, jutella kaverille, kävellä, kahvitella, syödä, vaikka mitä. Jos elämä on pelkkää imetystä niin imetyksen poisjättämisen sijaan kannattaa keksiä muuta tekemistä. Silloin sitä imetystä ei niinkään huomaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
"Vauva on aina rinnalla"

Jos eivät äidit olisi niin itsekeskeisiä minä-minä-minä, minun aikani, minun uneni, minun rytmini, vaan hetkeksi heittäytyisivät vauva-arkeen täysillä, ei se enää olisi niin mahdottoman raskasta.

Vauva on syntyessään valmis sopeutumaan vaikka mihin, mutta miksi turhaan lähteä väkisin vänkäämään. Kun vauva inahtaa isketään sille tissi suuhun, that's it. Yötä päivää. Vauva kulkee mukana eikä siihen sen kummempia vaadita. Vauva tarvitsee vain sylin ja ruokaa ja välillä kuivan vaipan, kahta ensimmäistä mielin määrin 24/7.

Ps. ihmislapsi syntyy 3kk "raakana", joten ensimmäiset 3kk häntä on hoivattava ihan kuin keho "hoivaisi" sikiötä.

Aivan - jos vauvan näkee hoidettavana taakkana on hän myös sitä. Jos taas hoitaa vauvaansa "siinä samalla" aivan kuin hoitaisi osaa itsestänsä ei tunnekaan kovaa taakkaa. Itse en ymmärrä miksi tissin esiin vetäminen on niin rankkaa, siinähän kestää se viisi sekuntia kun ottaa rinnan esille ja tarjoaa lapselle. Imettäessä voi lukea lehteä, jutella kaverille, kävellä, kahvitella, syödä, vaikka mitä. Jos elämä on pelkkää imetystä niin imetyksen poisjättämisen sijaan kannattaa keksiä muuta tekemistä. Silloin sitä imetystä ei niinkään huomaa.

Täydelliset äidit- oletteko koskaan miettinyt miksi pohjimmillaan jotkut äidit kokevat lapsen taakaksi?

Nämä imetysjutut on nii ikuisuuskysymyksiä et niistä voi väitellä hamaan loppuun saakka. Mut minä en tarvii ketään sanomaan et tee näin tai noin, teen niin kuin itsestä tuntuu. Enkä tod kerro mitään teille tai kysy neuvoa koska aina joku tuomitsee ja kritisoi. Se on tällä palstalla huomattu moneen kertaan.

Alkuperäinen kirjoittaja epäonnistunut imettäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja epäonnistunut imettäjä:
Niin, ja se vauvan tahti kun vähän riippuu kans äidin maidontuotannosta. Aina ei tarjonta ja kysyntä kohtaa vaikka miten imettäisi vuorokaudet läpeensä. Ja kun ei pullosta saisi antaa toiselle masua täyteen, niin siinähän vauva itkee nälkää ja vatsavaivoja vuorotellen, kun jatkuva piiitkällinen imetys kerää ilmaa vatsaan ja pieni vääntelehtii tuskissaan. Diagnoosi: koliikki.

Hassua, kaikki mun tuntemani koliikkilapset ovat saaneet lisämaitoa tai olleet pelkällä korvikkeella.

Muoks paitsi yksi, jonka koliikkidiagnoosi tosin muuttui allergiadiagnoosiksi ku huuto jatku vielä 4kk+.

Aivan, toki olisi ollut parempi, että vauva olisi itkenyt nälän ja vatsavaivojen sijaan pelkästään nälkäänsä.

Sinä se osaat todella ilmaista asiat niin, saat lyötyä lyödyksi vielä enemmän.

Se, että koliikkilapset ovat yleensä saaneet lisämaitoa ei tietenkään tarkoita sitä, että korvike koliikin aiheuttaisi vaa ehkä pikemminkin sitä, että koliikkilasten vanhemmat ovat valmiita kokeilemaan ihan mitä tahansa saadakseen itkun loppumaan.Nälkä-vaihtoehto siis käydään myös läpi eikä jätetä sitä vaihtoehtoa, että lapsi itkisi nälkäänsä. En usko nälän siis olevan koliikki-itkun syy.

Ei niin. Syy oli meillä pikemminkin se, että vauva sai ruokaa ensin liian vähän tissistä, sitten liikaa pullosta, ja lopulta oli asiat niin solmussa, että tasapainoa ei enää löytynyt. Pullo oli varmasti osasyyllinen vatsanväänteisiin, kenties myös pojan temperamentti. Huusi kurkku suorana jo päivänä 0.. Jos maito ei vaan ota noustakseen ja vauva huutaa, asiat menee pieleen, ei voi mitään. Mutta joo, helppo se on muiden sanoa, ettei ole yritetty tarpeeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap on oikeassa:
Nämä imetysjutut on nii ikuisuuskysymyksiä et niistä voi väitellä hamaan loppuun saakka. Mut minä en tarvii ketään sanomaan et tee näin tai noin, teen niin kuin itsestä tuntuu. Enkä tod kerro mitään teille tai kysy neuvoa koska aina joku tuomitsee ja kritisoi. Se on tällä palstalla huomattu moneen kertaan.

Tämä on minustakin oikein lähtökohta asialle. Jokainen perhe, jokainen lapsi ja jokainen äiti on erillainen. Mun mielestä lapselle kokonaisvaltaisesti on se että lapsi saa olla onnellinen perheessä jossa kaikilla on asiat hyvin.

Olispa mielenkiintoista jos joku viisas tekisi tutkimuksen siitä miten lapsen psyykkinen hyvinvointi vaikuttaa lapsen terveyteen. Ja lapsen psyykeen hyvinvointi lähtee mitä suuremmissa määrin äidin hyvinvoinnista ja siitä vanhempien läheisyydestä. Muitakin tapoja kun on pitää lasta läsnä kuin vain imetys.

Joo hyvä sun on taas sanoo. Entä kun lapsi syntyykin keskosena ja joutuu pariksi viikoksi teholla? Ei jaksa kuin pienen määrän kerrallaa, eli imetät tunnin välein. Ja AINA makuulla, ihan joka kerta kun muuten ei syö. Olit kylässä, kaupungilla ihan missä vaan. Aina makuulle. Onhan hienoa käydä johonkin ravintolan pöydälle makaamaan, voisi mennä naapuriopöydässä pöperöt väärään kurkkuun. :laugh: Kaverilla käydessä saattoi vielä pyytää päästä sängylle. Hienoa että sinä olet pystynyt imettämään kävellessä, meillä se ei olisi tullut kuuloonkaan.

Sä aina mainostat kuinka älykäs olet. Ehkä olet kirjaviisas, mutta sosiaalinen älykkyys sulla on nollassa. Toivottavasti edes jossain vaiheessa, ehkä iän myötä, ehkä muuten, saat lisää myös ymmärrystä myös muiden tilanteille ja ratkaisuille jättäen tuon ehdottomuuden taka-alalle.

Täällä on näitä hauskoja kommentteja että lapsen kanssa voi tehdä mitä vaan ja se ei häiritse koskaan. Saanko arvata että ko äidit asuvat kaupungissa, kenties kerrostalossa. Jossain missä kotityöt rajoittuvat pyykkäykseen, tiskaukseen, ruuanlaitoon ja siivoukseen.

On hieman erillaista asua vaikkapa maalla, kun tilalla on vaikkapa eläimiä joita on hoidettava. Piha piiri on iso ja vaatii omat työnsä jne. Toki lapset on siellä aina mukana, mutta niiden tahtisesti ei tanssita lähelläkään niin kuin kaupungissa. On muutakin tehtävää. Kesken lypsyn on aika hankala alkaa imettää... Nää hienot teesit sopii ihmisille joiden elämässä ei ole liikaa "pakollisia" töitä, vaan voivat vaan ollakin. Kaikki eivät valitse sitä elämän polkua

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Jos isän itsetunto ei sitä kestä, että vauvan tarpeet on etusijalla, niin voi kyllä häipyä meidän elämästä.

...niin ja sitten kuitenkin äitit olettaa että he ovat ensisijalla isän silmissä. Aina vouhkataan siitä että mies ei ota huomioon tarpeeks, ei auta tarpeeks jne. Kuka siinä sitten huomiotta jää. Ihmisiä kaikki kuitenkin, äiti, isä ja lapsi. Ja kaikki tarvitsee huomiota. Aikuinenkin. Mutta aikuinen osaa odottaa omaa vuoroaan, huomiotta ei silti saa jättää.

Kaikella kunnioituksella NinaTT, imetys ei ihan totta ole aina helppoa "otan tissin esiin ja annan sen vaaville". Ihan, ihan oikeasti on erilaisia vauvoja ja erilaisia naisia erilaisine tisseineen.

Imetyksen puolesta puhuminen on hyvä asia, mutta miten puhuu niin sitä kannattaa miettiä. Puhut vielä tahtomattasi asiaa vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
"Vauva on aina rinnalla"

Täydelliset äidit- oletteko koskaan miettinyt miksi pohjimmillaan jotkut äidit kokevat lapsen taakaksi?

Minä olen sitä mieltä, että suurin osa äitien uupumisesta johtuu vääristä odotuksista ja siitä, ettei osata elää lapsen kanssa. Ei osata tavata ihmisiä ja tehdä muita asioita siinä lastenhoidon ohella, vaan aina tarvitaan lapsetonta aikaa jotta saisi hommat sujumaan. Minä en itse näe vauvanhoitoa minkäänlaisena työnä tai taakkana aivan kuten en ajattele, että suihkussa käyminen tai omien hampaiden harjaus olisi työtä tai vaativaa.

Jos vauvanhoidon tekee monimutkaiseksi ja stressaavaksi on se myös sitä. Ja tietenkin jos vauva on sairas tai tulee jotain muita erityisiä haasteita siihen sivulle niin elämä on hankalampaa - aivan kuten jos itse sairastelee. Vauvan ja äidin liika erillisyys aiheuttaa uupumista, koska silloin äiti kokee hoitavansa toista. Jos taas ajattelee, että vauva on vielä osa äitiä, ei hoito välttämättä tunnukaan niin raskaalta.

Yksi syy on myös pienten lasten vanhempien (varsinkin äitien) eristäminen yhteiskunnasta. Aikuiset tapaavat toisiaan yhä useammin alkoholin merkeissä, työpaikoilla ei näe lapsia ja osa-aikatyön mahdottomuus tässä maassa ajaa äidit yksinäisyyteen. Siinä missä ennen äidit vauvoineen ja lapsineen olivat yhteiskunnan ydin ja perusta, ovat lapsiperheet nykyään marginaaliryhmä kun yhä useampi 20-30 vuotias on lapseton, on enemmän ihmisiä jotka jäävät kokonaan lapsettomiksi ja enemmän perheitä joihin syntyy paljon lapsia joiden äidit eivät sitten ole yhtä aktiivisesti työelämässä. Elämä pyörii yhä enemmän lapsettomien tahtiin siinä missä elämä ennen perustui siihen, että pariudutaan ja lisäännytään ja eletään muuta elämää siinä sivussa.

Tällasia ajatuksia =) Eli en koe, että vauvan imetys tai vaippojenvaihto äidin uuvuttaisi, vaan seuranpuute, yksinäisyys, elämänmuutos ja kahliutuminen. Osittain se on kiinni äidin oma-aloitteisuudesta, osittain yhteiskunnan rakenteista.

Nina taas vauhdissa... Voi kun hän jo kasvais isoksi. Mutta elämä hänetkin koulii tuossa totalitarismissaan. Kun kullan nuppu tuleekin kotiin 14 vuotiaana umpitunnelissa poliisisetien saattamana, hän voi miettiä kuinka paljon imetys siihen auttoikaan... Vanhemmuus on niin paljon muutakin kuin jyrkkiä mielipiteitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pitkään palstaillut:
Joo hyvä sun on taas sanoo. Entä kun lapsi syntyykin keskosena ja joutuu pariksi viikoksi teholla? Ei jaksa kuin pienen määrän kerrallaa, eli imetät tunnin välein. Ja AINA makuulla, ihan joka kerta kun muuten ei syö. Olit kylässä, kaupungilla ihan missä vaan. Aina makuulle. Onhan hienoa käydä johonkin ravintolan pöydälle makaamaan, voisi mennä naapuriopöydässä pöperöt väärään kurkkuun. :laugh: Kaverilla käydessä saattoi vielä pyytää päästä sängylle. Hienoa että sinä olet pystynyt imettämään kävellessä, meillä se ei olisi tullut kuuloonkaan.

Sä aina mainostat kuinka älykäs olet. Ehkä olet kirjaviisas, mutta sosiaalinen älykkyys sulla on nollassa. Toivottavasti edes jossain vaiheessa, ehkä iän myötä, ehkä muuten, saat lisää myös ymmärrystä myös muiden tilanteille ja ratkaisuille jättäen tuon ehdottomuuden taka-alalle.

Ihan suoraan voin sanoa, että olen sosiaalisesti kömpelö, myönnän.

Kuten jo jossakin kohtaan sanoin, tottakai vauvan sairaus tahi joku muu erityinen ongelma (=keskosuus esim) tekee elämästä hankalampaa. Nyt kuitenkin puhuin ihan tavallisesta imetyksestä ja olemisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja nuin:
Nina taas vauhdissa... Voi kun hän jo kasvais isoksi. Mutta elämä hänetkin koulii tuossa totalitarismissaan. Kun kullan nuppu tuleekin kotiin 14 vuotiaana umpitunnelissa poliisisetien saattamana, hän voi miettiä kuinka paljon imetys siihen auttoikaan... Vanhemmuus on niin paljon muutakin kuin jyrkkiä mielipiteitä.

Mä en nyt taaskaan osaa nähdä missä sitä jyrkkyyttä olisi. Se, että mun mielipide on erilainen ei tee siitä sen jyrkempää tai ehdottomampaa ku jonkun muun mielipiteestä. Totalitarismi on aika huono sana kuvaamaan mun vanhemmuutta :D

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
"Vauva on aina rinnalla"

Minä olen sitä mieltä, että suurin osa äitien uupumisesta johtuu vääristä odotuksista ja siitä, ettei osata elää lapsen kanssa. Ei osata tavata ihmisiä ja tehdä muita asioita siinä lastenhoidon ohella, vaan aina tarvitaan lapsetonta aikaa jotta saisi hommat sujumaan. Minä en itse näe vauvanhoitoa minkäänlaisena työnä tai taakkana aivan kuten en ajattele, että suihkussa käyminen tai omien hampaiden harjaus olisi työtä tai vaativaa.

Jos vauvanhoidon tekee monimutkaiseksi ja stressaavaksi on se myös sitä. Ja tietenkin jos vauva on sairas tai tulee jotain muita erityisiä haasteita siihen sivulle niin elämä on hankalampaa - aivan kuten jos itse sairastelee. Vauvan ja äidin liika erillisyys aiheuttaa uupumista, koska silloin äiti kokee hoitavansa toista. Jos taas ajattelee, että vauva on vielä osa äitiä, ei hoito välttämättä tunnukaan niin raskaalta.

Yksi syy on myös pienten lasten vanhempien (varsinkin äitien) eristäminen yhteiskunnasta. Aikuiset tapaavat toisiaan yhä useammin alkoholin merkeissä, työpaikoilla ei näe lapsia ja osa-aikatyön mahdottomuus tässä maassa ajaa äidit yksinäisyyteen. Siinä missä ennen äidit vauvoineen ja lapsineen olivat yhteiskunnan ydin ja perusta, ovat lapsiperheet nykyään marginaaliryhmä kun yhä useampi 20-30 vuotias on lapseton, on enemmän ihmisiä jotka jäävät kokonaan lapsettomiksi ja enemmän perheitä joihin syntyy paljon lapsia joiden äidit eivät sitten ole yhtä aktiivisesti työelämässä. Elämä pyörii yhä enemmän lapsettomien tahtiin siinä missä elämä ennen perustui siihen, että pariudutaan ja lisäännytään ja eletään muuta elämää siinä sivussa.

Tällasia ajatuksia =) Eli en koe, että vauvan imetys tai vaippojenvaihto äidin uuvuttaisi, vaan seuranpuute, yksinäisyys, elämänmuutos ja kahliutuminen. Osittain se on kiinni äidin oma-aloitteisuudesta, osittain yhteiskunnan rakenteista.

VÄSYMYS, sen nyt sitten kokonaan jätit väliin. Raskaus ja synnytys on äärimmäinen koetus naisen kropalle. Toiset selviävät siitä hyvin, toiset eivät. Väsynyt ihminen ei jaksa luovia arjen askareiden ja vauvan välillä. Väsyneen ihmisen on vaikea keskittyä mihinkään, vaikka olisi täysin yksinkin. Saatikka itkevä vauva sylissää. Väsymys lietsoo epätoivoa, ahdistusta, masennusta ja kasvaa kuin lumipalloilmiö. On mahdotonta katsoa pientä lasta enää kirkain silmin, kaikki tunteet sekoittuvat harmaaksi mössöksi.

Tuohon ei auta muu kuin lepo. Äidin on kuitenkin vaikea täydellistä lepoa saada, mutta siinä voi läheiset auttaa. Vaikkapa sitten vaan antamalla lapselle joskus pullosta maitoa.

Näistä kommenteista paistaa aina läpi kokemattomuus. Kun itsellä on kaikki mennyt hyvin, oletusarvo on että muillakin menis jos tekisivät niin kuin on itse tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja nuin:

Mä en nyt taaskaan osaa nähdä missä sitä jyrkkyyttä olisi. Se, että mun mielipide on erilainen ei tee siitä sen jyrkempää tai ehdottomampaa ku jonkun muun mielipiteestä. Totalitarismi on aika huono sana kuvaamaan mun vanhemmuutta :D

Okei, lue juttus 10 vuoden päästä niin hokaat. Tai vaikka kelaat tämän ketjun. Etpä paljoa arvosta muuta tapaa kuin lapsen tahtisen imetyksen, vaikkapa näin. Et osaa tai et halua nähdä erillaisuutta; näet vaan oman kantasi. Ja se on jyrkkä. Sen verran olen tarinoitasi seurannut.

Moni menee nuoruuden piikkiin, sen tulet vielä oppimaan. Ja ihanan sinnikäs olet. Maailma vaan on niin monikirjoinen...luulet selkeästi ymmärtäväsi sen, mutta todellisuudessa, ainakaan kirjoituksistasi se ei paista läpi.

Siis tämä palsta on kyllä ainoa paikka, jossa mun elämää ollaan väitetty kovin helpoksi :laugh:

Jepa, mä lähden nyt töihin. :wave:

No mutta sitähän hehkutat aina, kuinka kaikki sujuu kun osaat tehdä asiat niin hienosti =) Sitä saa mitä tilaa

Hauskaa työpäivää

Äkkiä piti vielä sellanen ajatus tulla jakamaan - mä siis koen tekeväni vanhemmuuden helpommaksi panostamalla siihen aina ku voin. Se, että nyt tänään tekee asioita oikein helpottaa tulevaisuutta. Jos mä olisin lykännyt lapseni muille hoitoon aina ku itteäni väsytti tai lopettanu imetyksen ku lapsi puri niin meillä olisi nyt vaikeampaa.

Ei tietenkään päde extreme-tapauksiin ja joku tolkku on asioista oltava, mutta pääasiassa kannattaa hoitaa ne ongelmat kuntoon eikä laittaa lasta hoitoon ja jättää ongelmat korjaamatta...

silloin kun imetys onnistui en nähnyt siinä oikeastaan mitään hankalaa tai uuvuttavaa. Lapsen ruokkiminen oli helppoa ja lapsentahtiseti mentäessä ei tarvinut tuijotella kelloa tai miettiä korvikemääriä. Pieni kyllä ilmaaisi kun oli nälkä ja ruoka löytyi valmiina.

Laiskana äitinä toivon että tuo pitkään kestävä, lapsentahtinen imetys onnistuisi myös seuraavan vauvan kanssa.

Mä luen ihan tukka pystyssä noita ninatt:n kirjotuksia! Mistä kummasta tää tyyppi repii nää mielipiteensä. En vaan tajua miten joku voi väittää sellasia kuten: "ennen äidit lapsineen olivat yhteiskunnan perusta". Milloin, missä, siis oikeesti? Kyllä naisen paikka on ollut kotona, pois häiritsemästä yhteiskuntaa, ainakin historiallisesti katsottuna.

Faktojen vääristely ja tulkinta, yhdistettynä nuoruuden naivismiin. Lopputulos on aika yksisilmäinen.

painostavat imettämään ja syyllistävät...pullollakin tulee terveitä lapsia ja paremmin voivia äitejä...samaa maata kuin nämä kestovaipparallia kannattavat...miksi ei helpotettaisi arkea kun nykyään se on mahdollista. Joskun isomummonaikaan ei...

Alkuperäinen kirjoittaja Puuuh...:
painostavat imettämään ja syyllistävät...pullollakin tulee terveitä lapsia ja paremmin voivia äitejä...samaa maata kuin nämä kestovaipparallia kannattavat...miksi ei helpotettaisi arkea kun nykyään se on mahdollista. Joskun isomummonaikaan ei...

Kestovaipoista...toiset kun arvostavat ympäristöään eivätkä halua rasittaa sitä turhilla jätekuormilla, joita vaipoista syntyy. Sen verran voi vaivaa nähdä ympäristön eteen että kestoja käyttää, jos kerran lapsiakin pitää tänne lisää synnyttää.