Vauvan vessahätäviestintä, perhepeti ja muut luonnonmukaiset vauvan hoidot-oletko kokeillut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28824425]Eli jos ei palvele vauvaa ennen itkua (eli oikeastaan kokoajan, jos ei halua odottaa edes sitä ähinävaihetta mikä tulee ennen itkua ainakin meillä), niin vauvan annetaan maata ja itkeä yksin? Mitään välimallia ei ole?

Oletteko koskaan kuulleet päivärytmistä? Eikö teillä vaistovanhemmilla ole sitä? Meillä on alun rytmitöntä aikaa lukuunottamatta aika nopeasti tullut ruokailuun ja uniin rytmit. Tällä hetkellä pienempi lapsi on 5kk ja tiedän aika hyvin milloin syö ja nukkuu päikkärinsä. Joskus ehtii pärähtää itku ennen kuin on ruoka lautasella/tissi esillä, mutta se on mun mielestä vaan terve merkki siitä että lapsi osaa ilmaista itseään. Pelottavaa olisi, jos en kuulisi koskaan lapseni itkevän.[/QUOTE]

No 5 kk on jo aika vanha vauva (vauvaksi katson 0-12kk) ja pitääkin olla jo selkeä päivärytmi tuon ikäisellä ja osaa toki itkulla vaatia kun on tottunut siihen, että sitten viimeistään tulee kun itketään. Tämä ähinävaihehan on juuri sitä viestintää, miksi odottaa itkuun saakka kun lapsi viestii jo ennen sitä selkeästi?

[QUOTE="Vieras ap";28824429]Itsekin Kiinassa ollessani huomioin saman ja nyt jälkeen päin ajatellen, siellä kunnioitetaan valtavasti vauvoja ja myös vanhuksia. Kuivaksi opetetaan heti ja nuo halkiohousut ovat kätevät. Täällä niitä kauhisteltaisiin. Artikkelissa hyvä pointti, opeta lastasi oppimaan mielummin kuin koulutat.[/QUOTE]

Sanoppas se Kiinan lastenkotien tyttölapsille, että kylläpä teitä niin kunnioitetaan...

Oletko oikesti noin tyhmä?!

[QUOTE="Vieras ap";28824448]No 5 kk on jo aika vanha vauva (vauvaksi katson 0-12kk) ja pitääkin olla jo selkeä päivärytmi tuon ikäisellä ja osaa toki itkulla vaatia kun on tottunut siihen, että sitten viimeistään tulee kun itketään. Tämä ähinävaihehan on juuri sitä viestintää, miksi odottaa itkuun saakka kun lapsi viestii jo ennen sitä selkeästi?[/QUOTE]

Missä kohtaa siis olen sanonut, että meillä odotetaan itkuun saakka aina?? Mitä ihmeen tulkintoja te jotkut yritätte tehdä????

[QUOTE="vieras";28824457]Missä kohtaa siis olen sanonut, että meillä odotetaan itkuun saakka aina?? Mitä ihmeen tulkintoja te jotkut yritätte tehdä????[/QUOTE]

Älä ala väittelemään vaistovanhempien kanssa, heidän mielestään kaikki jotka toimivat vastoin heidän oppejaan huudattavat lapsiaan, ovat heille julmia (pinnasängyt sun muut) eivätkä kunnioita ihmisyyttä (vaan pitävät vaipoissa).

Älä ala väittelemään vaistovanhempien kanssa, heidän mielestään kaikki jotka toimivat vastoin heidän oppejaan huudattavat lapsiaan, ovat heille julmia (pinnasängyt sun muut) eivätkä kunnioita ihmisyyttä (vaan pitävät vaipoissa).

Huomasin itsekin, että väitteleminen ei johda mihinkään. Todella outoa, että sanoja aletaan vääristellä ja tehdään omia tulkintoja, ehkä se on sitten vain sitä pönkitystä ja yritystä tallata toinen kirjoittaja maanrakoon, jostain kumman syystä. Kuulostaa erittäin huonolla itsetunnolla varustetuilta ihmisiltä, joilla ei sitä muuta elämässään ole kuin lapset, joilla päteä. Sääliksi käy.

- Perhepeti on meillä ollut luonnollisin vaihtoehto. Muuta ei ole edes mietitty.

- Kantaminen luonnollista ja lähellä pitäminen. Kuitenkin kantoliinan koin epäkäytännölliseks. Meillä syliä riitti ilman liinaakin. Hommia jäi ehkä tekemättä liiaksikin, mutta vauva etusijalla.r

- Imetin yli vuoden, mikä tuntui meille sopivalta ja vauva siirtyi suoraan mukiin tissiltä. Olin onnekas, että maitoa riitti. Epäonneakin riitti tulehdusten muodossa, joten ymmärrän kyllä niitä jotka päätyvät korvikkeeseen syystä tai toisesta. Yöuniaan ei kannata menettää imetyksen vuoksi. Vauvalle on tärkeämpi äidin hellyys ja jaksaminen, sillä ei ole väliä mistä ja mikä maito.

- Kestovaippoja käytettiin niin pitkään kuin mahdollista. Sen jälkeen kun kiinteät aloitettiin, oli tuotokset sitä luokkaa että ei pyykkäyskapasiteetti riittänyt. Samaan aikaan vauva alkoi liikkumaan niin kovasti, että mikään kestovaippatyyppi ei pysynyt tarpeeksi napakasti yllä. Kävelemään lähdettyä käytettiin yksinomaan muumihousuvaippoja, kunnes kuivaksiopetellessa taas kestoja. Nuorimmainen kuivana ennen 2v synttäreitä, isosiskolla meni 4,5 v opetteluun vaikka häntä saatiin kestovaipatettua pidempään myös kävelyvaiheessa.

- Vessahätäviestintä ei oikein auennut minulle. Imetyksessä oli sen verran omat kommervenkkinsä haavaumien hoitamisessa ja rintakumien desinfioimisessa, että näin paremmaksi keskittyä ruoka- ja unipuoleen. VVV olisi sikälikin ollut vaikeaa, että jaettu vanhemmuus vaatisi mieheltä samanlaisen panostuksen eikä vauvan tulkinta ole aivan yhtä luontevasti tullut häneltä vaikka itkujen tunnistaminen ja niihin vastaaminen tuleekin "selkäytimestä".

On hienoa kun erilaisista vaihtoehdoista puhutaan, jotta jokainen voi löytää omalle perheelleen sopivimmat. Tärkeintä on lapsen tasapainoinen kasvu ja siihen päästään onneksi monilla erilaisilla keinoilla.

[QUOTE="vieras";28824507]Huomasin itsekin, että väitteleminen ei johda mihinkään. Todella outoa, että sanoja aletaan vääristellä ja tehdään omia tulkintoja, ehkä se on sitten vain sitä pönkitystä ja yritystä tallata toinen kirjoittaja maanrakoon, jostain kumman syystä. Kuulostaa erittäin huonolla itsetunnolla varustetuilta ihmisiltä, joilla ei sitä muuta elämässään ole kuin lapset, joilla päteä. Sääliksi käy.[/QUOTE]

Olen huomannut että palstalla ollaan usein heti negatiivista kirjoittelua, kun kirjoittaa mistä tahansa ja varsinkin aiheesta, joka jakaa mielipiteet.

Tästäkin aiheesta on nyt kirjoitettu puolesta, vastaan ja neutraalisti. Vastaan kirjoittajat hyvin negatiiviseen sävyyn arvostelevat ja tulkitsevat kirjoituksia, koska aihe on niin ärsyttävä ja negatiivinen, ettei kykene ajattelemaan aiheesta kuin mustavalkoisesti.

Vaikka aihe olisi epämiellyttävä tai oman tavan vastainen, eikö voisi sivistyneesti pohtia kirjoituksissaan minkä vuoksi itselle tai vauvalle ei kyseiset tavat eivät toimi. Perusteluja, monipuolisempaa asioiden vertailua ym. olisi kiva kuulla eikä perusteettomia letkautuksia kun jotain ärsyttää vaistovanhemmuus tai täysin päinvastainen toiminta tms.

[QUOTE="Vieras ap";28825213]Olen huomannut että palstalla ollaan usein heti negatiivista kirjoittelua, kun kirjoittaa mistä tahansa ja varsinkin aiheesta, joka jakaa mielipiteet.

Tästäkin aiheesta on nyt kirjoitettu puolesta, vastaan ja neutraalisti. Vastaan kirjoittajat hyvin negatiiviseen sävyyn arvostelevat ja tulkitsevat kirjoituksia, koska aihe on niin ärsyttävä ja negatiivinen, ettei kykene ajattelemaan aiheesta kuin mustavalkoisesti.

Vaikka aihe olisi epämiellyttävä tai oman tavan vastainen, eikö voisi sivistyneesti pohtia kirjoituksissaan minkä vuoksi itselle tai vauvalle ei kyseiset tavat eivät toimi. Perusteluja, monipuolisempaa asioiden vertailua ym. olisi kiva kuulla eikä perusteettomia letkautuksia kun jotain ärsyttää vaistovanhemmuus tai täysin päinvastainen toiminta tms.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä sinä mulle tätä kirjoitat? Minä en ole vääristellyt vastapuolen sanoja ja tehnyt omia, ihmeellisiä tulkintoja.

[QUOTE="vieras";28825254]Miksi ihmeessä sinä mulle tätä kirjoitat? Minä en ole vääristellyt vastapuolen sanoja ja tehnyt omia, ihmeellisiä tulkintoja.[/QUOTE]

Nyt ymmärsit väärin, en kirjoittanut sinulle vaan lainasin kirjoitustasi koska olen samaa mieltä ja jatkoin ikäänkuin juttua samasta aiheesta yleisesti. Eli olen samaa mieltä mitä kirjoitit.
.

alkuperäiseen viestiin vastaan että meillä esikoinen nukkui perhepedissä ns.vahingossa koska se oli helpompaa, luulin että vauvat nukkuvat normaaleissa perheissä omassa sängyssä, siis ne hihhulit mitkä tässäkin keskustelussa mainitaan niin vain nukkuu samassa.( joku sanoo jos joku asia ei tehdä niin kuin itse tekee tai on trendi niin on hihhulli tms). no nyt toinenkin nukkuu vieressä, esikoinen meni alle 2v omaan sänkyyn omaan huoneeseen ja nukku todella huonosti ja on 3v.

toisen lapsen kanssa opettelin liinan joka oli kätevä vauva-aikana, eka lapsi ei suostunut mihinkään sidoksiin.ja kestovaipat toisen kanssa oli luonnolliset, ekan kanssa en olisi jaksanut eikä pyykkimääräänkään olisi sopinut, liian vähän.

6kk vauva käy joskus kakkalla potalla kun huomaan että ähkii. pissa tulee jo kun huomaan hiljaisuuden, siis lattialle, syliin, vaippaan.

mielestäni joktkut asiat menee yli jos ne tekee vain koska ovat muotia, eli tekee "erikoisia" asoita vain että olisi jotenkin hienompi.

keskutelusta puuttuu vielä sormiruokailu ;)

Yhteistyössä