Vauvan vessahätäviestintä, perhepeti ja muut luonnonmukaiset vauvan hoidot-oletko kokeillut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28822537]Varmaan siinä taustalla on ajatus vähentää lapsensa epämukavuutta ja antaa tälle tunne, että viesteihin reagoidaan.[/QUOTE]

Joo, näin nyt ymmärsin "vieraan" vastauksesta ja kuulostaa loogiselta, joskin joskus varmasti aika hankalalta toteuttaa, ainakin tokan tai kolmannen kanssa. Ehkä.

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta käsittääkseni vvv/vaipattomuus ei liity mitenkään kuivaksioppimiseen tai siihen, että vessahätäviestitetyt lapset välttämättä oppisivat kuiviksi sen aiemmin kuin muutkaan lapset. Eikö siinä ole kyse ennen kaikkea siitä, että vauva viestii vessahädästään äidille ja on mm. ekologista ja lapselle mukavampaa? Eihän se sitä tarkoita, että esim. vauvalla olisi varsinaista pidätyskykyä.

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta käsittääkseni vvv/vaipattomuus ei liity mitenkään kuivaksioppimiseen tai siihen, että vessahätäviestitetyt lapset välttämättä oppisivat kuiviksi sen aiemmin kuin muutkaan lapset. Eikö siinä ole kyse ennen kaikkea siitä, että vauva viestii vessahädästään äidille ja on mm. ekologista ja lapselle mukavampaa? Eihän se sitä tarkoita, että esim. vauvalla olisi varsinaista pidätyskykyä.

Näin on, mutta toisaalta vauva pystyy odottelemaan jonkin aikaa että pääsee paikkaan jonne on sopiva kakata. Varsinaisesti kuivaksi oppimisesta ei kuitenkaan ole kyse.

t. se vieras jolle neuvolassa rutistiin

No onhan se pönttöön/pottaan tarpeiden tekeminen ekologisempaa kuin kestovaippoihin, kun ne kuitenkin kuormittaa luontoa valmistuksen ja pesemisen takia. Mutta perimmäinen ajatus on, että vauvalla on valmius viestiä tarpeistaan, myös vessahädästä, jotta äiti voi "vessattaa" vauvan sopivaan paikkaan - vauva on "ihmisen poikanen" eikä halua "liata pesää" - vauva ei siis halua kakkia paikkaan jossa nukkuu tai esimerkiksi äidin syliin, eikä ulostetta ole tarkoitettu takapuoleen levitettäväksi, niin kuin se vaipan kanssa menee. Tässä vähän huono selitys, googlella löytyy kyllä sivustoja joilla tuosta kerrotaan paremmin :)

Kiitos sinulle mielenkiintoisesta selvennyksestä :)

En muista tuohon juuri törmänneeni esikoisen aikoihin, mutta esimerkiksi perhepeti muotoitui varsin luonnollisesti meille sopivaksi vaihtoehdoksi - sillä seurauksella että esikoinen ei sitten suostunutkaan noin vain siirtymään omaan sänkyyn, kun kuopus syntyi..

Sitten muistan tehneeni hieman alle vuoden ikäiselle esikoiselle leipää, johon pumppasin omaa maitoani käyttämättä ohjeen mukaisesti lehmänmaitoa.. ja muutenkin maitoa pumppailin, jos oli jokin tosi lyhyt meno. Kuopuksen kohdalla olin joustavampi, itseni suhteen.

Hassuja kultaisia, iloisia ja välillä mieltään äänekkäästi osoittavia lapsia nuo molemmat ovat :)

Kaipa tärkeintä siinä vauvavaiheessa, kuten muissakin vaiheissa, on se, ettei itse stressaa liikaa lapsen hoidosta, jos perustarpeet täytetään. Ne kukin täyttää sitten itse parhaaksi katsomallaan tavalla.

[QUOTE="Kahden äiti";28822706]Joo, näin nyt ymmärsin "vieraan" vastauksesta ja kuulostaa loogiselta, joskin joskus varmasti aika hankalalta toteuttaa, ainakin tokan tai kolmannen kanssa. Ehkä.[/QUOTE]

Sitä se varmasti on Suomen oloissa, kun meillä ei ole oikein sosiaalisesti hyväksyttävää pissattaa vauvaa esim. bussiin...

Itse pidän tämänhetkisen vauvani ihan tavallisissa (kertis)vaipoissa, mutta kyllä mä edelleenkin tiedän jostakin kumman syystä, milloin pissa tai kakka on tulossa. Ehkä mulla on tosi ennalta-arvattavia lapsia, tai sitten oudosti suuntautunut äidinvaisto.

[QUOTE="Kahden äiti";28822706]Joo, näin nyt ymmärsin "vieraan" vastauksesta ja kuulostaa loogiselta, joskin joskus varmasti aika hankalalta toteuttaa, ainakin tokan tai kolmannen kanssa. Ehkä.[/QUOTE]

Meillä sitä käytettiin nimenomaan toisen kanssa (esikoinen oli 2v), ja mielestäni oli helpompaa, kun tarvitsi vain riisua vauva alaosa ja viedä vessan/potan/lavuaarin ylle. Sen jälkeen riitti usein pyyhkiminen tai pieni pesu. Vauvalla oli kakka aina niin limaista, että se oli hankala saada pestyksi sitten kun vvv:stä luovuttiin ja kakka tuli vaippaan, joutui aina hankaamaan kauan, ja parhaimmillaan tavaraa oli kainaloihin asti ja piti vaihtaa koko vaatekerta. Kun vauva teki tarpeensa vessaan, limainen kakka ei levinnyt pitkin takamusta, vaan homma hoitui siististi. Työtä oli vähemmän. Minä siis koin helpommaksi tuon vessatuksen siihen asti kunnes vauva alkoi päästellä yhtäkkiä kesken imetyksen :) Mitään sylipottaa mulla ei ollut kiinnostusta kokeilla, kun imetysasennot oli muutenkin välillä hankalia.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28822774]Sitä se varmasti on Suomen oloissa, kun meillä ei ole oikein sosiaalisesti hyväksyttävää pissattaa vauvaa esim. bussiin...

Itse pidän tämänhetkisen vauvani ihan tavallisissa (kertis)vaipoissa, mutta kyllä mä edelleenkin tiedän jostakin kumman syystä, milloin pissa tai kakka on tulossa. Ehkä mulla on tosi ennalta-arvattavia lapsia, tai sitten oudosti suuntautunut äidinvaisto.[/QUOTE]

Juu ei varmaan ole hyväksyttävää bussissa pissittää :D Toisaalta niitä isompia pissapöksyjä niissä joskus on turhankin paljon..

Eiköhän se äidinvaistosi ole varsin hyvä, eikä suinkaan outo, kun osaat nuo tarpeet ajoissa vaistota :)

Meillä sitä käytettiin nimenomaan toisen kanssa (esikoinen oli 2v), ja mielestäni oli helpompaa, kun tarvitsi vain riisua vauva alaosa ja viedä vessan/potan/lavuaarin ylle. Sen jälkeen riitti usein pyyhkiminen tai pieni pesu. Vauvalla oli kakka aina niin limaista, että se oli hankala saada pestyksi sitten kun vvv:stä luovuttiin ja kakka tuli vaippaan, joutui aina hankaamaan kauan, ja parhaimmillaan tavaraa oli kainaloihin asti ja piti vaihtaa koko vaatekerta. Kun vauva teki tarpeensa vessaan, limainen kakka ei levinnyt pitkin takamusta, vaan homma hoitui siististi. Työtä oli vähemmän. Minä siis koin helpommaksi tuon vessatuksen siihen asti kunnes vauva alkoi päästellä yhtäkkiä kesken imetyksen :) Mitään sylipottaa mulla ei ollut kiinnostusta kokeilla, kun imetysasennot oli muutenkin välillä hankalia.

Ai, no sepä mielenkiintoista. Tässä taas nähdään, että kukin kirjoittaa omien kokemustensa pohjalta, mikä on taas todiste siitä, että niin vanhemmat kuin lapset ovat yksilöitä, joten..

kukin toimii parhaaksi katsomallaan tavalla, kunhan lapsen/lasten perustarpeita - eikä omia - laiminlyödä.

Kiva keskustelu, kiitos siitä :)

Meillä molemmat lapset on juoneet pelkkää korviketta koska en saanut imettää kärsimättä lainkaan mistään vatsavaivoista. Esikoinen nukkui pitkään perhepedissä ja nukkui hyvin. Kuopus nukkui pinniksessä ja nukkui hyvin, vieressä ei nukkunut ollenkaan. Nuorempi ei edes koskaan nukahtanut syliin, vaan vasta kun hänet laski omaan sänkyyn. Esikoista kannettiin liinassa, koska oli kätevää ja viihtyi siinä. Kuopusta yritettiin kantaa liinassa, muttei viihtynyt siinä. Vessahätä viestintää ei kokeiltu, koska koin sen hankalaksi kun aina on niin paljon vaatetta päällä. Molemmat tosin käyttivät kestovaippoja.

Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Parhaiten lastenhoito toimii kun menee lapsen ehdoilla näissä asioissa ja käyttää maalaisjärkeä. Tämä on minun mielipiteeni ja minusta sitten mennään metsään kun lastenhoitoa ruvetaan toteuttamaan jonkin aatteen mukaan eikä muisteta kuunnella ja havainnoida mikä omalle lapselle sopii.

[QUOTE="vieraana";28822899]Meillä molemmat lapset on juoneet pelkkää korviketta koska en saanut imettää kärsimättä lainkaan mistään vatsavaivoista. Esikoinen nukkui pitkään perhepedissä ja nukkui hyvin. Kuopus nukkui pinniksessä ja nukkui hyvin, vieressä ei nukkunut ollenkaan. Nuorempi ei edes koskaan nukahtanut syliin, vaan vasta kun hänet laski omaan sänkyyn. Esikoista kannettiin liinassa, koska oli kätevää ja viihtyi siinä. Kuopusta yritettiin kantaa liinassa, muttei viihtynyt siinä. Vessahätä viestintää ei kokeiltu, koska koin sen hankalaksi kun aina on niin paljon vaatetta päällä. Molemmat tosin käyttivät kestovaippoja.

Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Parhaiten lastenhoito toimii kun menee lapsen ehdoilla näissä asioissa ja käyttää maalaisjärkeä. Tämä on minun mielipiteeni ja minusta sitten mennään metsään kun lastenhoitoa ruvetaan toteuttamaan jonkin aatteen mukaan eikä muisteta kuunnella ja havainnoida mikä omalle lapselle sopii.[/QUOTE]

Kirjoitit hyvin ja ajattelen juuri näin. Ainoa mitä murehdin ja miksi sitten tännekin kirjoitin on se, että en tiedä kaikkia tapoja joita voisi kokeilla jos vaikka löytyisi vielä parempi tapa itselle kuin se jo parhaaksi koettu. Ei mitään ideologiaa vaan tavallista äitiyttä maalaisjärjellä. Nämä vessahätäviestinnät ym. termit ja tavat vaan löytyivät hakiessani tietoa ja tosiaan tuosta vessahätäviestinnästä kuulin ensimmäistä kertaa nyt kesällä!

Ilmeisesti olen sitten tietämättäni vaistovanhempi :) perhepeti, pitkä imetys ja kantoliina kuuluneet meidän perheen arkeen vauva aikoina. Ilman sen suurempaa ideologiaa kuin oma mukavuus, itsekkäät syyt, helppous. En tiedä ymmärsinkö tuon vessahätäviestinnän oikein, mutta kyllä vauvani ovat melkeenpä aina pissanneet vaipan poiston jälkeen jne, jolloin olen nostanut vauvan valmiiksi lavuaarin tms päälle. Tämäkin vain säästääkseni vaippoja.

En ole mielestäni mitenkään erityinen vaistovanhempi. Ihan normaali maalaisjärkeä käyttävä äiti, vähän laiskakin oikeastaan.

Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Parhaiten lastenhoito toimii kun menee lapsen ehdoilla näissä asioissa ja käyttää maalaisjärkeä. Tämä on minun mielipiteeni ja minusta sitten mennään metsään kun lastenhoitoa ruvetaan toteuttamaan jonkin aatteen mukaan eikä muisteta kuunnella ja havainnoida mikä omalle lapselle sopii.[/QUOTE]

Peesi! Ja suosittelen noille "fanaatikko" äideille, jotka lisäksi tuntuvat tietävän kaiken lasten kasvattamisesta ja hoidosta, että todellakin kannattaa pitäytyä siinä omassa lapsessa. Jotta ei mene ohi sen oman lapsen kasvu ja kehitys, kun on ollut liian kiihkoilija toisten vanhempien lasten kasvatuksesta... :)

Perhepeti, ihan ekasta yöstä lähtien. N. 2kk iästä lähtien siirsin välillä sivuvaunuun.

Lapsentahtinen imetys n. 1,5-vuotiaaksi, sen jälkeen äidintahtisestikin 2-vuotiaaksi asti. Ei saanut pisaraakaan korviketta. :) :) :)

Kantamisesta olin kiinnostunu, mutta en löytäny hyvää ja helppoa välinettä. Pitkän liinan solmimista en jaksanut alkaa opettelemaan. Alkuun pidin kyllä paljo sylissä, nukku päiväuniaki sylissä. Lähellä sit muuten. Vauvan kasvaessa sylissä pitäminen tietysti väheni.

Vessahätäviestinnästä olin myös kiinnostunu, mut ei vauva antanu mitään merkkejä. Yritin tarkkailla kyllä. Ja lisäksi kun pissaa ja kakkaa tuli monesti imetyksen aikana ni eihän siitä ois tullu mitään. Lavuaarilla käytettiin aina vaipanvaihdon yhteydessä. Vaipat kestoja.

Kiinteitä sai sit enimmäkseen sormiruokana.

Luonnonmukaisinta on se kun vanhemmat menevät oman ja lapsen ehtojen mukaisesti, niin että perheessä on kaikkien hyvä olla. Jos äiti ei kykene nukkumaan lapsen ollessa iholla, ei se ole kenellekään hyvä. Ei sille vauvallekaan.

Lapsi syntyy osaksi laumaa. Ei lauman keskipisteeksi. Näin luonnossakin. Emo pitää huolen lapsen tarpeista mutta moni laji on sellainen että emo huolehtii aina ensin omasta ravinnonsaannistaa. Koska se on ainoa tapa jolla emo pysyy hengissä, pitämässä huolta jälkeläisistään.

Eli vaikka lapsen tarpeet hoidetaankin ensin, on mentävä kuitenkin aina vanhempien jaksamisen rajoissa, siten että kaikilla on mahdollisimman hyvä olla. Ei yksin omaan sillä vauvalla.

Jokaisen pitää löytää itselle sopivat tavat ja lapselle tietenkin myös. Kaikki ovat yksilöitä ja sen vuoksi yleiset neuvot ON YLEISELLÄ TASOLLA. Jos neuvoloista haluaa yksilöllisempiä neuvoja on avattava omaakin elämää enemmän. Ei siinä puolen tunnin neuvolakäynti riitä jos kaikkia tapoja aletaan "mainostaa". Joskus tuntuu vaan siltä että osa ihmisistä on kadottanut kyvyn soveltaa asioita omaan elämään sopivaksi ja vastaukset on pakko hakea ties mistä ideologioista.

VVV:ssä on vasrmasti ideansa. Mutta toisaalta kuinka moni teistä nyt juuri tällä hetkellä, aikuisena kokee saanneensa traumoja vaipoista? Tahi tiedättekö edes milloin te olette itse siirtyneet potalle? Oliko se 1,5v vai 2,5v vai miten? Nää asiat on nyansseja elämässä, Ne ei vaikuta loppujen lopuksi paljoa sen enempää kuin sekään jos valitset sinisen pyörän sijaan punaisen. Yökastelut tms. on asia aivan erikseen jonka taustalla on muita, tunnettujakin seikkoja. Jos äiti/isä jaksaa ja haluaa käyttää tätä metodia se on ok. Mutta ihan yhtä hyviä vanhempia on nekin jotka eivät tuohon lähde. Molempien lapset selviää traumoitta tuosta

[QUOTE="Mä vain";28823160]No en nyt ihan ymmärrä, miksi jo lähes vastasyntyneeltä vaaditaan vaipattomuutta sekä sitä, että eivät koskaan itke?[/QUOTE]

En tuputa mitään ideologiaa tai että pitäisi noudattaa kaikkea mitä tässä on, mutta tästä löytyy erittäin paljon tutkittuakin tietoa vauvan fyysisestä ja psyykkisestä kehityksestä ja siitä ettei suinkaan vastasyntyneeltä vaadita vaipattomuutta vaan sitä ettei vauvan tarvitse käyttää vaippaa vessana vaan hänellä olisi oikeus tulla kuulluksi vessahätäviesteihinsä. Antropologit ovat jo näitä asioita tutkineet eli tiedot eivät perustu mihinkään ideologiaan vaan ihmislajin biologisiin faktoihin.

Myös vauvan itku on aina viesti jostain ja siihen kuuluu vastata. Oikein tulkitut vauvan viestit johtavat siihen ettei vauva itke. Koliikkivauvoihin en ota kantaa.

http://kiintymysvanhemmuus.fi/files...apsen-perustarpeet-ja-niihin-vastaaminen1.pdf

Kaikilla lapsilla on ollut apteekin maitojauheet käytössä. Perhepeti käytössä enkä ole ohjannut lapsia vaipattomuuteen, eikä mitään muutakaan hihhulijuttua meillä ole ollut. Uskon terveeseen maalaisjärkeen.

[QUOTE="Mä vain";28823160]No en nyt ihan ymmärrä, miksi jo lähes vastasyntyneeltä vaaditaan vaipattomuutta sekä sitä, että eivät koskaan itke?[/QUOTE]

Vauvan itku on viimeinen keino viestittää esim. sairaaloissa jo kerrotaan ja opastetaan vauvan nälkäviestejä ja itku on jo vihon viimeinen viestimismuoto ja vauva on jo siinä vaiheessa erittäin turvaton ja itkee kun viesteihin ei vastata. Ei se ihan normaalia ole ettei vanhempi huomaa näitä vauvan vessa ja nälkäviestejä vaan antaa vauvan itkeä. Toki joskus vauva itkee ettei tiedä mikä hänellä on, mutta hyvin harvoin jos viitsii opetella tulkitsemaan omaa vauvaa.

Mä yritin esikoisen kanssa mennä länsimaisella tyylillä aluksi ja tuloksena oli tyytymätön vauva ja burn outin partaalla olevat vanhemmat. Sit otettiin käyttöön perhepeti(vaikken sellasta termiä ollu koskaan kuullu), lapsentahtinen imetys, kantoliina,yms ja se kaikki sai arjen toimimaan. Kahden muun kanssa onkin sit alusta asti olku nää käytössä,nuorimman kanssa myös sormiruokailu(ei saanut koskaan soseita vaan söi alusta asti itse). Hyvin menee mutta menköön :D pois en tätö tyyliä vaihtais.u

Eli sinä et imettämyt alussa lastasi kun hän halusi? Itse en ymmärrä miten voi imettää muuten kuin lapsentahtisesti, kerrotko?

Jatkan vielä hieman...

Joskus katsoin dokumentin gorilloista. Heillä juurikin emon käytös oli tämä: Emo huolehtii ensisijaisesti omasta voinnistaa esim. syömällä ensin itse ja sen jälkeen vasta "ruokkimalla" lapsen jos tilanne niin vaatii. Tämän tarkoituksena on se että emo on toimintakykyinen ja kykenee huolehtimaan poikasestaan.

Huonosti siteerattu, mutta toivottavasti joku koppasi ajatuksen. Eli jostain syystä toiset tuntuvat ylistävän sitä että äidin/vanhempien tulee nostaa lapsi kaikessa ja kaiken yläpuolelle. Vaikka kuitenkin vanhempien hyvinvointi on lapsen kannalta erityisen tärkeää. Sempä vuoksi jokaisen pitää löytää se oma tapa, joka toimii itselle ja perheelle parhaiten. "laiskaksi " haukkumiset pitää unohtaa. Jos valvominen on yhdelle äidille vaikeaa, miksi silloin tehdä elämään lisä rasituksia erinäisistä "kotkotuksista" vaan mennä jossain sitten helpomman kautta? Yksi kokee perhepedin ratkaisuksi omiinkin uni ongelmiin kun toiselle perhepeti aiheuttaa uniongelmia. Minusta molemmat ovat "vaistovanhempia" , kuuntelevat myös oman kehonsa jaksamista - koska jos äidin/isän jaksaminen loppuu, ei siitä ainakaan lapsi hyödy.

[QUOTE="Vieras";28823317]Eli sinä et imettämyt alussa lastasi kun hän halusi? Itse en ymmärrä miten voi imettää muuten kuin lapsentahtisesti, kerrotko?[/QUOTE]

Mulle on ainakin sairaalassa jo yritetty tuputtaa "länsimaalaisittain" kolmen tunnin imetysväliä, tultu siis yölläkin herättämään että nyt pitää imettää vaikka vauva nukkuu. Sitten esim. tehohoidossa syöttävät vauvat heti pullosta / letkulla ja tutti suuhun ja monesti tavallisellakin osastolla tuputtavat korviketta. Monet esikoisten äidit lähtevät tähän tutti ja tuttipullorumbaan ja kolmen tunnin imetysväleihin. Tutti ja tuttipulloa käyttö haittaa lapsentahtista imetystä ja herkkää äidinmaidon tuotantoa

[QUOTE="Vieras ap";28823314]En tuputa mitään ideologiaa tai että pitäisi noudattaa kaikkea mitä tässä on, mutta tästä löytyy erittäin paljon tutkittuakin tietoa vauvan fyysisestä ja psyykkisestä kehityksestä ja siitä ettei suinkaan vastasyntyneeltä vaadita vaipattomuutta vaan sitä ettei vauvan tarvitse käyttää vaippaa vessana vaan hänellä olisi oikeus tulla kuulluksi vessahätäviesteihinsä. Antropologit ovat jo näitä asioita tutkineet eli tiedot eivät perustu mihinkään ideologiaan vaan ihmislajin biologisiin faktoihin.

Myös vauvan itku on aina viesti jostain ja siihen kuuluu vastata. Oikein tulkitut vauvan viestit johtavat siihen ettei vauva itke. Koliikkivauvoihin en ota kantaa.

http://kiintymysvanhemmuus.fi/files...apsen-perustarpeet-ja-niihin-vastaaminen1.pdf[/QUOTE]

Taas yksi vaistovanhempi joka on lukenut mitä hänen pitää vaistota kirjoista ;)

Mulle on ainakin sairaalassa jo yritetty tuputtaa "länsimaalaisittain" kolmen tunnin imetysväliä, tultu siis yölläkin herättämään että nyt pitää imettää vaikka vauva nukkuu. Sitten esim. tehohoidossa syöttävät vauvat heti pullosta / letkulla ja tutti suuhun ja monesti tavallisellakin osastolla tuputtavat korviketta. Monet esikoisten äidit lähtevät tähän tutti ja tuttipullorumbaan ja kolmen tunnin imetysväleihin. Tutti ja tuttipulloa käyttö haittaa lapsentahtista imetystä ja herkkää äidinmaidon tuotantoa

Mä olen ainakin helvetin tyytyväinen että mun pikkukeskosena syntyneitä lapsia syötettiin teholla keinolla millä hyvänsä. Perkeleen besserwisserit, lapsi on niin huonossa kunnossa ettei voi siihen tissille tulla niin älä käy hoitajia haukkumaan pullosta tai tutin käytöstä. Meilläkin olisi ollut aivan turha tunkea itsekäästi sitä nänniä suuhun kun lapsen naamasta yli puolet olisi peittynyt sillä.

Anteenksi nyt vaan mutta te fanatikot olette sieltä ja syvältä!!

Meillä esikoinen ei todellakaan nukkunut hyvin perhepedissä vaan heräili koko ajan. Siirrettiinn omaan sänkyyn 6kk iässä ja on sen jälkeen nukkunut 12 h putkeen joka yö... Toisen kanssa en tehnyt samaa virhettä vaan laitoin heti omaan sänkyyn. Ja nyt tuo puolivuotias on jo omassa huoneessa nukkumassa :) Nukkuu myös sen 12 h ja herää vain äännnellen eikä siis edes itke. Joten ei toiminut perhepeti meillä.

Kestovaippoja ollaan käytetty. En sitten tiedä johtuuko niiden käytöstä mutta esikoinen oli päiväkuiva jo 1,5 vuoden iässä.

Ja tajuatko sä pahvi että teholla oleva lapsi voi olla niinkin helvetin huonossa kunnossa ettei kykene imemään? Refleksinä kyllä pyrkii ja siinä pienen pienikin tuti voi lohdutta. Mutta voimat eivät riitä että saisi tarpeeksi ravintoa.

Nyt kiehuu mulla ja paljon. Mä olen kiitollinen että minun lapset sai ravintoa keinolla millä hyvänsä ja paranivat ja selvisivät hengissä. Aivan vi**un sama mentiinkö kuinka luonnonmukaisesti tai ei.

Yhteistyössä