Vauvat vaihtui sairaalassa! :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 1mintchoc
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

1mintchoc

Jäsen
18.01.2013
143
0
16
ihmettelin ite ihan samaa. ja eniten ihmetytti se että vanhemmat ihmettelee ja päivittelee miten sairaalassa ei oo huomattu. eihän ne itekkään huomanneet. mitä sitä sairaalaa syyttämään.

ja vielä toi että hiusten väri vaihtunut. entäs sen vaihtuneen lapsen vanhemmat? eikö nekään muka huomanneet mitään? kenellä se oikea vauva sitten on ollut?

Jutussa luki että vauvat oli syntyneet illalla ja viety kätilöiden huoneeseen yöksi ja sieltä tuotu äideille seuraavana aamuna. Eivät olleet siis nähneet vauvoja kuin ehkä hetken synnytyksen jälkeen.

[QUOTE="vieras";28145625]ja vielä toi että hiusten väri vaihtunut. entäs sen vaihtuneen lapsen vanhemmat? eikö nekään muka huomanneet mitään? kenellä se oikea vauva sitten on ollut?[/QUOTE]

Tuo on niin outoa... Onko Jyväskylässä synnärillä tapana että noi vauvat ei oo äitiensä kanssa paljoakaan synnyttyään?

[QUOTE="vieras";28145641]Jutussa luki että vauvat oli syntyneet illalla ja viety kätilöiden huoneeseen yöksi ja sieltä tuotu äideille seuraavana aamuna. Eivät olleet siis nähneet vauvoja kuin ehkä hetken synnytyksen jälkeen.[/QUOTE]

Eli vauvat oli viety heti yöksi pois, ja aamulla vaan sitten heti lähdettiin kotiin?

Jaa... Oispa itselläkin ollut noin helppoa synnyttämässä käyminen :) Paitsi että en ois kyllä halunnut että vauva on yön muualla kuin minun vieressäni.

no minusta tuossa ei ole mitään ihmeellistä, ensiksikkin, ethän sinä ennen syntymää tiedä miltä lapsi näyttää, toisekseen vauvat on usein syntymän jälkeen kaikki hyvin samannäköisiä turvonneita ...ja vasta parin päivän päästä kun turvotukset laskee jne niin näyttävät taas ihan erilaisilta kuin juuri synnyttyään.

sitten kannattaa muistaa sekin että esim omien lapsieni kohdalla en ole nähnyt lapsen kun vilaukselta syntymän jälkeen...jonka jälkeen heidät on viety teholle. Ihan hyvin olisivat siinä vaiheessa kun menin lastani sinne katsomaan esitellä jonkun toisen vauvan mun lapsena enkä minä sieltä letkujen keskeltä olisi omaa vauvaani sen paremmin tunnistanut.

• Tykkää
Reactions: 1mintchoc
Eikös ilta-sanomien jutussa ollut, että ne oli huomanneet ja sanoneet hlökunnalle mutta kukaan ei ollut tehnyt mitään. Ja kotona olivat vasta katsoneet rannenauhaa. Miksi ei aikaisemmin, jos kerranepäilytti?

• Tykkää
mutta toi äitihän sano että sen lapsella oli vaaleat hiukset. sitten kun se oli saanut vauvan takasin niin sillä olikin ollut tummat hiukset. kai tossa on selvä ero. ja entä se toinen äiti? luulis nyt että jompi kumpi äiti ees huomaa. sen kyllä ymmärrän että henkilökunnalta menee vauvat sekasin. ja sitten sekin vielä että sillä lapsella on se ranneke. niin jos äiti ihmettelee että oho ompa hiusten väri muuttunut niin luulis nyt että kattoo sitä ranneketta tarkemmin eikä vaan että joo päättyy nen tavuun

• Tykkää
no minusta tuossa ei ole mitään ihmeellistä, ensiksikkin, ethän sinä ennen syntymää tiedä miltä lapsi näyttää, toisekseen vauvat on usein syntymän jälkeen kaikki hyvin samannäköisiä turvonneita ...ja vasta parin päivän päästä kun turvotukset laskee jne niin näyttävät taas ihan erilaisilta kuin juuri synnyttyään.

sitten kannattaa muistaa sekin että esim omien lapsieni kohdalla en ole nähnyt lapsen kun vilaukselta syntymän jälkeen...jonka jälkeen heidät on viety teholle. Ihan hyvin olisivat siinä vaiheessa kun menin lastani sinne katsomaan esitellä jonkun toisen vauvan mun lapsena enkä minä sieltä letkujen keskeltä olisi omaa vauvaani sen paremmin tunnistanut.

Ihan asiaa puhut.

Kumpikaan äiti (eikä isä) vissiin ollut heti syntymän jälkeen tutkinut joka kohtaa uudesta tulokkaasta, tai sit nää oli jotenkin poikkkeuksellisen samannäköiset yksilöt. Tosin eriväriset hiukset muunmuassa on aika epäilyttävää :) En tiedä miks tää on jotenkin niin huvittavaa.

Ehkä siksi, että kaikki päättyi lopulta onneksi hyvin.

[QUOTE="mhm";28145777]Tää on kyllä loisto palsta.. Saadaan sairaalan virhekin vieritettyä vanhempien syyksi.[/QUOTE]

En syytä vanhempia vaan sairaalaa. Silti vähän ihmettelen että jos äiti huomaa vauvan vaihtaneen hiustenväriä ja muutenkin näyttävän vieraalta ja sanookin tästä useammalle kätilölle niin sen enempää vanhemmille kuin henkilökunnallekaan ei tule mieleen tarkistaa ranneketta.

Tietty jos tuon toisen vauvan vanhemmat eivät huomanneet mitään niin ehkä vauvat sitten olivat hyvin samannäköiset ja tälläkin äidille tulee vasta jälkikäteen mieleen että vauva tuntui jo silloin aamulla erinäköiseltä.

Muistan vieläkin kun esikoista synnytin nuorena äitinä (21v) olin täysin henkilökunnan vietävissä.
Olihan minulla omia mielipiteitä ja koetin niitä sanoakin mutta alan ihmiset monta vuotta tätä tehneenä päätti kuinka hommat hoituu.
Jäi aika paska maku koko hommasta :(
Tosin siitä sairaalasta sanoi moni muukin näin ja moni äiti minunkin huoneessani itki kun henkilökunta päätti, muistan vieläkin kun yksi kätilö tokaisi
-mitä siitäkin tulisi jos äidit hormooneissaan saisi päättää!

Eli voihan se olla kuten äiti on kertonut että hänelle NAURETTIIN
lytätään äidin mielipide jolloin tapeeksi kun lyttää ei siinä varmaan tajua heti alkaa katsomaan lapsen ranneketta kun sinut on naurettu omine mielipiteinesi :(

Mä olin synnytyksen jälkeen ihan tööt väsynyt. Valvonut reilut 24 tuntia. Onneksi muksulla oli paljon paljon tukkaa syntyessään josta sen helposti tunnisti. Pienet eroavaisuudet noin pienissä vauvoissa on aika hankala huomata varsinkin todella väsyneenä ja kipeänä, kun vasta on lapsen siihen saanut.

Meidän vauvalla lisäksi ranneke liukui kokoajan irti. Alkuun sitä katseltiin muttei enää sitten kotiinlähtiessä tullut mieleen sitä tiiraillakkaan.

toi ois kyllä ihan kamalaa jos itse koittais sanoa että hei nyt on kyllä väärä vauva eikä henkilökunta uskois. onni onnettomuudessä tuolla sairaalassa eivät oo poistaneet sitä ranneketta vauvalta

Mun lapseni syntyi sektiolla. En juuri nähnyt kumpaakaan vauvoista, kun lähtivät suoraan lasten sairaanhoitajien siivottavaksi ja putsattavaksi. Tiesin sukupuolet kummat tuli. Sen jälkeen minä lähdin heräämöön ja vauvat oli isän kanssa sen ajan kun olin heräämössä. Vauvoja käytiin mulle näyttämässä siellä, ehkä alle 10 minuuttia. Toinen joutuikin pian jo matalien verensokereiden takia lastenosastolle.

Eli väitän että ei se nyt aivan mahdotonta ole että vauva vaihtuisi jos aluksi on kasvot kovin turvoksissa ja vauva joutuu äidistä eroon.

Samassa sairaalassa kun missä tuo sekaannus sattui olin ennen synnytystä huoneessa jossa oli vain synnyttämättömiä äitejä. Yksi hoitaja toi huonekaverilleni vauvaa vanhoissa lastenvaunuissa että "tässä on sun vauvasi vierihoitoon" Revettiin pahasti nauramaan, koska huonekaverilla oli oma vauvansa vielä mahassaan. Mutta jos ei olisi ollut, niin sekaannus olis saattanut olla mahdollinen.

Tosin eikö kaikilal vauvoilla ole ne rannekkeet sitä varten että niihin laitetaan äidin sotu jottei lapset vaihdu?

Tässä on taas vain toisen puolen näkemys asiasta. Se on hyvä ottaa yhteyttä paskalehtiin ja väittää mitä tahansa, kun tietää, ettei hoitohenkilökunnalta julkista vastinetta tule vaitiolovelvollisuuden vuoksi.

Ei selitä mikään väsymys tai loukkaantuminen nauramisesta sitä, etteikö muka tajuaisi katsoa sitä ranneketta, joka erittäin hyvin on näkyvillä. Itse sairaalassa vilkuilin sitä ihan muutoin vain, saatika sitten jos epäilystä olisi ollut ettei vauva minun olekkaan.

Onneksi ovat älynneet sitten jo kotiin päästyään vihdoin katsoa sitä ranneketta. Luulis sen huomaavan jo aikaisemmin, kun vaatteita ja vaippaa vaihtaa ja epäilyskin on jo ollut, mutta ei kait sitten.

[QUOTE="vieras";28146017]Tässä on taas vain toisen puolen näkemys asiasta. Se on hyvä ottaa yhteyttä paskalehtiin ja väittää mitä tahansa, kun tietää, ettei hoitohenkilökunnalta julkista vastinetta tule vaitiolovelvollisuuden vuoksi.

Ei selitä mikään väsymys tai loukkaantuminen nauramisesta sitä, etteikö muka tajuaisi katsoa sitä ranneketta, joka erittäin hyvin on näkyvillä. Itse sairaalassa vilkuilin sitä ihan muutoin vain, saatika sitten jos epäilystä olisi ollut ettei vauva minun olekkaan.[/QUOTE]

Vaikka itsekin juuri ihmettelin ettei oltu ranneketta tarkastettu niin pikemminkin sanoisin että sairaalassa henkilökunnalla mikään kiire, stressi yms ei selitä sitä että äidille viedään väärä vauva. Sairaalassa äiti on kuitenkin potilas, voi olla hyvinkin huonossa kunnossa ja herkässä tilassa, ei ole ehkä kerennyt nähdä lasta ollenkaan tai on ollut niin pökerryksissä ettei edes muista tämän ulkonäköä tarkemmin. Kyllä hänen pitää pystyä luottamaan siihen että hänelle tuodaan oikea vauva.

Mitä rannekkeisiin tulee, itse en niitä juuri vilkuillut, tosin vauvat kyllä kokoajan vierihoidossa ja tutun näköisiä eli ei mitään syytä epäillä. Kahdelta lapselta neljästä ranneke vielä irtosi jo osastollaoloaikana.

Toki tämä on vain yhden puolen kertomus, mutta ei liene syytä kyseenalaistaa sitä tuotiinko äidille vieras vauva. Joten juttu itsessään on jo siinä, oli sairaalan selitys erehdykselle sitten mikä hyvänsä.

[QUOTE="xxx";28146129]Mutta entä tämän toisen vauvan vanhemmat?? Miten hekään eivät olleet epäilleet mitään tai ota tähän mitään kantaa.[/QUOTE]

Ehkäpä toisen vauvan vanhemmat ovat siinä fiksumpia että tajuavat sen olevan häpeällistä jos alkaa louskuttaa omasta virheestään. Tämän huomiota hakeneen vanhemmat sen sijaan...