Verokortti Kelaan vai töihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ummelwalad
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ummelwalad

Aktiivinen jäsen
24.11.2009
3 898
0
36
vai peräti molempiin?

Olen siis tällä hetkellä vanhempainvapaalla, ja mietinkin nyt, että pitääkö minun toimittaa verokortti työpaikalleni vai Kelaan? Jos pitää toimittaa molempiin, niin otanko vaan kylmästi kopion?

Menen siis töihin vapaan jälkeen huhtikuussa. Silloin työpaikka viimeistään tarvitsee siis verokortin. Helpompi toimittaa se "yhteiskeräyksen" aikana, niin lähettävät kaikki kerralla palkanlaskentaan, ei tarvitse sitten itse lähetellä sitä.

Vaikka olis vanhempainvapaalla, niin lomarahat kuuluu silti maksaa ja siihen tarvitaan verokortti, jos ei halua, että veroja otetaan 60%.
Kortin viedessään voi pyytää nostamaan veroprosenttia, alaspäin sitä ei voi pyytää muuttamaan kun ainoastaan verotoimiston kautta :)

veroprosenttia voi nostaa milloin vaan vuoden aikana, kunhan toimittaa sen kirjallisella ilmoituksella palkanlaskentaan. Sen sijaan veroprosenttia ei voida laskea ilmoittamalla, vaatii muutosverokortin. Myöskään vuoden vuosiansion suuruutta ei voi muuttaa ilmoittamalla, vaan sekin vaatii muutosverokortin. Muutosverokortit saa tarvittaessa vaikkapa netistä.