Vetoomus: Älä äänestä demareita!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paha porvari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Onhan tuo toki paljon, mutta varmaan lasku olisi suhteessa pienempi, jos tosiaan verotus olisi kevyempää ja tuloja käytettävissä enemmän. Ja olen kuitenkin sitä mieltä, että jos tilanne on paha, ts. ainoa mahdollinen hoito on kallista eikä ihmisellä itsellään/sukulaisillaan ole siihen varaa, niin valtion täytyy toki auttaa.

Millä varoilla valtio sitten auttaisi?

Alkuperäinen kirjoittaja Jatkan vähän:
Alkuperäinen kirjoittaja NO:
Alkuperäinen kirjoittaja No et oo tosissas:
Siis sinähän olet koko ikäs käyttänyt niitä tulonsiirtoja hyväksesi. Sinut on koulutettu, hoidettu päivähoidossa, saat käyttää terveyskeskusta, raskauttas on seurattu ja olet ilmaiseksi synnyttänyt. Ajelet yhteiskunnan rakentamilla teillä ja hyödynnät sen muutakin infrastruktuuria (käys Afrikassa kattelemassa vastaavaa...). Olisiko sinulla varaa maksaa omasi ja lastesi terveysmenot, koulutus, päivähoidosta käypä hinta jne? Hoitaisitko sinä omat vanhempasi hautaan asti? Ihan tosissasi?

Kyllä minä tiedän että olen näistä etuisuuksista nauttinut. Suomen infrastruktuuri ei tosin mielestäni ole yhtä hyvä, kun sen tuon verotuksen perusteella pitäisi olla, joten jossain vuotaa. Ja sen, että yhteiskunta maksaa kaiken, vastakohta ei ole se, että hoidan itse vanhempiani kotonani. Jos Suomessa kulttuuri olisi se, että palkansaajalle jää enemmän käteen rahaa jolla maksaa palveluita, niin sitten ostaisin vanhemmilleni hoidon yksityiseltä.

Suuret on sulla kuvitelmat maksukyvystäsi. Tiedätkö, että hoitopaikka ihan perus vanhusten hoitolaitoksessa maksaa useita TUHANSIA euroja?

Minä nimittäin maksan mummon hoitopaikan yksityisessä laitoksessa ja se lasku on 3800 euroa joka helvetin kuukausi!

Onhan tuo toki paljon, mutta varmaan lasku olisi suhteessa pienempi, jos tosiaan verotus olisi kevyempää ja tuloja käytettävissä enemmän. Ja olen kuitenkin sitä mieltä, että jos tilanne on paha, ts. ainoa mahdollinen hoito on kallista eikä ihmisellä itsellään/sukulaisillaan ole siihen varaa, niin valtion täytyy toki auttaa.

Sehän vain kasvaisi, jos siinäkin asiassa vallitsisi normaalit markkinatalouden lainalaisuudet eli vapaa kilpailu. Järki hoi.

Ilman tulonsiirtoja eläke muodostuisi elämäntyössä tehdyistä säästöistä. Normaali yrittäjä saa eläkkeen realisoimalla yrityksen, duunari myymällä asunnon.

Se, että on tapahtunut jotain odottamatonta matkan varrella tarkottaisi sitä, että olisi hiton paljon kerjäläisiä eläkeläisissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:

Millä varoilla valtio sitten auttaisi?

No ihan niillä valtion keräämillä verovaroilla. En ole missään vaiheessa sanonut, että verotus tulisi lopettaa. Vaan sitä, että minusta verotus on vähintäänkin riittävän kireää nykyisellään. Vähän pienemmilläkin verovaroilla voidaan auttaa niitä, jotka todella tarvitsevat.

Ja mites ajattelit Koodi hoitaa vaikka syöpäsi tai lapsesi syövän? Ymmärrätkö ollenkaan, että hoitokulut olisivat kymmeniä- pahimmillaan satojatuhansia euroja. Ei sinun palkkasi kuitenkaan verojen laskun ansioista nousisi kuin satoja euroja...

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Jos en äänestäs vasemmistoa, äänestäisin demareita.
Eduskuntavaaleissa äänestäisinkin ehkä.

Ja jos mä en äänestäis demareita, äänestäisin vihreitä tai vasureita :D

:D Mulla on kaks lempparipuoluetta, vasurit ja demarit. ehdokkaan on aina oltava jompaakumpaa.
Hallitukseen toivon demarit takasin ja sillon äänestän niitä ku siitä päätellään.

Ai muuten joo, jos mun verotusta LASKETTAIS -5% tai nostettais +5%, en huomais yhtään mitään... Et sen puoleen ihan sama.

Se raha mitä sais vaikka just viiden prossan veron säästöillä, no ne rahat menis tuplaten yksityiseen terveydenhuoltoon tai suklaaseen... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Ja mites ajattelit Koodi hoitaa vaikka syöpäsi tai lapsesi syövän? Ymmärrätkö ollenkaan, että hoitokulut olisivat kymmeniä- pahimmillaan satojatuhansia euroja. Ei sinun palkkasi kuitenkaan verojen laskun ansioista nousisi kuin satoja euroja...

No joko niin, että yhteiskunta maksaa hoidot tai sitten käytetään sairasvakuutuksia. En ole mielestäni missään kohtaa sanonut, että kaikki julkiset palvelut tulisi lopettaa, vaan sitä, että varmaankin verotusta olisi varaa hieman keventää, kun on nykyisellään aika kireä.

Ja mä en äänestä demareita.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että demareita saa kiittää paljosta. Joitakin nuppuja on jo demaritarhassa ja toivon kovasti, että demarit nousevat uuteen loistoon.

Ja muuten jos demareista puhutaan, hehän haluaisivat päivähoidon ilmaiseksi. Se toisi vaan lisää kokonaiskustannuksia yhteiskunnalle, koska kynnys viedä lapsia päivähoitoon alenisi silloin, kun se ei ole oikeasti välttämätöntä (toinen vanhempi pienemmän kanssa kotona yms). Joku palvelumaksu täytyy olla, koska ihmiset eivät arvosta sellaista palvelua minkä saavat täysin ilmaiseksi yhtä korkealle kuin maksullista.

Alkuperäinen kirjoittaja Just:

No joko niin, että yhteiskunta maksaa hoidot tai sitten käytetään sairasvakuutuksia. En ole mielestäni missään kohtaa sanonut, että kaikki julkiset palvelut tulisi lopettaa, vaan sitä, että varmaankin verotusta olisi varaa hieman keventää, kun on nykyisellään aika kireä.

että Suomi on ihan kärjessä maailman kilpailukykyisimpiä maita vertaillessa? Ja syy tähän on pitkälti juuri meidän yhteiskuntamme avokätisessä tuessa. On hyvät mahdollisuudet yrityksille toimia ja on koulutettua työvoimaa, jonka terveydestä ja jaksamisesta huolehditaan yhteisin varoin. Kaikki pohjoismaiset hyvinvointivaltiot ovat tuon vertailun kärkipäässä. Sieltä toki löytyy myös USA, mutta sen tilanne on monella tapaa erilainen. Jos vertaat vaikkapa sen luonnon varoja ja tuonnin ja viennin suhdetta taikka riippuvuutta muista maista, niin tajuat eron.

Sitä piti vielä kysymäni, että ajaako kaikki nykyään sitä omaa etuaan vain ja ainoastaan vai ajatteleeko joku vielö naapurin Sirpan etua? Siis jos itsellä saattaisi olla mahdollisuus maksaa vaikkapa sairausvakuutusta koko perheelleen jne niin sillä naapurilla ei ehkä ole..

Alkuperäinen kirjoittaja paha porvari:
Toivottavasti Unelma-Juttakin lukee oheisen Pravdan jutun kuinka päin helvettiä menee kun yksityistetään ;)

http://www.hs.fi/tulosta/1135240141480

Kodinhoitajat kävivät kolme kertaa viikossa. "Kääntyivät ja menivät pois. Ei niillä käynneillä tainnut muuta tarkoitusta olla kuin tarkistaa, että minä olen hengissä."

Ruoan Virtanen tilasi kauppakassipalvelusta. Kauppakassi tuli kerran viikossa. Jos maito ehti sillä välin hapantua, kotihoitoa oli kielletty hakemasta lisää. Ulos Virtanen pääsi naapurin taluttamana muutaman kerran viikossa.

Syyskuun alussa Virtasen elämä muuttui, kun kaupunki päätti ostaa palvelut yksityiseltä yritykseltä.

"Uudet hoitajat laittavat ruuan, siivoavat ja suihkuttavat. Joka päivä käymme yhdessä ulkona ja kaupassa. On niin mukavaa päästä taas itse kassalle maksamaan."

Iltahoitaja istuu Virtasen seurana tunnin. Juo iltateen.

"Nyt on hyvin. Mutta sitä minä joskus mietin, että miten niiden edellisten hommiin ei kuulunut mikään, kun nämä uudet tekevät kaiken? Lisäksi olisi kauhean kiva tietää, mitä tämä kaikki maksaa", entinen palkanlaskija naurahtaa.

No juu, tilannehan on todella kurja Helsingin kotihoidossa, mutta eipä siitä voi yksin demareita syyttää. Helsingin kaupungin kotisairaanhoito ja kotipalvelu yhdistettiin kaupunginhallituksen päätöksellä v. 2003 kotihoidoksi, jolloin kaupunginvaltuusto oli kylläkin kokoomusvoittoinen. :attn: Muutos toteutettiin v. 2005, jolloin kaupunginvaltuustossa edelleen istui (ja istuu vieläkin) eniten kokoomuspäättäjiä. Kotihoito kuuluu Terveyskeskukseen ja terveyslautakunnan piiriin, jossa istuu eniten kokoomuslaisia edustajia (3). Vihreitä ja demareita on yhtä paljon (molempia 2). Joten ap parjaa nyt ihan aiheetta demareita Helsingin kurjasta kotihoitotilanteesta!

Ja muuten jos demareista puhutaan, hehän haluaisivat päivähoidon ilmaiseksi. Se toisi vaan lisää kokonaiskustannuksia yhteiskunnalle, koska kynnys viedä lapsia päivähoitoon alenisi silloin, kun se ei ole oikeasti välttämätöntä (toinen vanhempi pienemmän kanssa kotona yms). Joku palvelumaksu täytyy olla, koska ihmiset eivät arvosta sellaista palvelua minkä saavat täysin ilmaiseksi yhtä korkealle kuin maksullista.

on se, että äidit eivät makaisi kotona, vaan menisivät töihin ja maksaisivat veroja...

Ei kaikki demarit halua, ei mun mieskään, vaikka on demareitten listoilla ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Pointtihan:

on se, että äidit eivät makaisi kotona, vaan menisivät töihin ja maksaisivat veroja...

Vanhemmat maksavat päivähoidon kustannuksista oikeasti vain pienen osan. Jos se olisi maksutonta, kuten koulutoimi, niin ei se suuresti yhteiskunnan kustannuksia lisäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Oletko tietoinen:
että Suomi on ihan kärjessä maailman kilpailukykyisimpiä maita vertaillessa? Ja syy tähän on pitkälti juuri meidän yhteiskuntamme avokätisessä tuessa. On hyvät mahdollisuudet yrityksille toimia ja on koulutettua työvoimaa, jonka terveydestä ja jaksamisesta huolehditaan yhteisin varoin. Kaikki pohjoismaiset hyvinvointivaltiot ovat tuon vertailun kärkipäässä. Sieltä toki löytyy myös USA, mutta sen tilanne on monella tapaa erilainen. Jos vertaat vaikkapa sen luonnon varoja ja tuonnin ja viennin suhdetta taikka riippuvuutta muista maista, niin tajuat eron.

Suomessa on jollain aloilla vähän liikaakin koulutettua työvoimaa, siitäkin voisi muuten karsia. :p Mutta noihin yrityksiin, olenpa nähnyt monia, jotka käyttävät valtion avokätistä tukea lähinnä hyväkseen palkkaamalla käytännössä ilmaisia harjottelijoita valtion tuella niin usein kun vain säädökset sallivat.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:

Vanhemmat maksavat päivähoidon kustannuksista oikeasti vain pienen osan. Jos se olisi maksutonta, kuten koulutoimi, niin ei se suuresti yhteiskunnan kustannuksia lisäisi.

Mutta se, että paikka olisi jokaiselle auttaisi naisia palaamaan pikimiten töihin. Sehän se pointti on.

No jos käy töissä, niin kyllä silloin voi maksaa pienen päivähoitomaksunkin. Kyllähän se on aikalailla valtion tukemaa silti, ja saa valtio sitä minun puolesta tukeakin (tosin progressio siinä on kyseenalaista). Mutta jos ei käy töissä, niin ei tule niin suurta houkutusta käyttää hoitopalvelua turhaan.

No jos käy töissä, niin kyllä silloin voi maksaa pienen päivähoitomaksunkin. Kyllähän se on aikalailla valtion tukemaa silti, ja saa valtio sitä minun puolesta tukeakin (tosin progressio siinä on kyseenalaista). Mutta jos ei käy töissä, niin ei tule niin suurta houkutusta käyttää hoitopalvelua turhaan.

että kannattamasi uusliberalistinen ajatusmaailma, ei pidä siitä, että kotiäitiyttä tuetaan ollenkaan yhteiskunnan varoilla? Siis oikeiston kantahan on se, että äitien pitäisi palata heti takaisin töihin, eikä mitään tukia tulisi kenellekään maksaa kotona makaamisesta.

Yhteistyössä