Vielä opiskelemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko täällä ketään, joka olisi amk-tutkinnon jälkeen lähtenyt opiskelemaan yliopistotutkintoa? Itse olen sh koulutukseltani, ja vaikka pidän työstäni, haluaisin opiskella lisää tai vaihtaa vaikka alaa. En osaa kuvitella, että tekisin tätä työtä loppuelämäni...toisaalta taas töitä riittäisi tällä alalla. Minkälaisia alanvaihdoksia teillä on? Kannattiko vaihtaa?

Mä olen ekalta ammatiltani sh (tosin vielä viimeisiä opistoastelaisia), valmistuin v.2000 keväällä. Siinä sitten perheemme kasvoi parilla lapsella (00 ja 03) ja samalla tein alan töitä. Ainakin vanhuspuolella mulla oli sellainen olo, että olin aina töissä (tuplavuorot arkipäivää, samoin se, että vapaapäiviltä soitettiin töihin), enkä nähnyt perhettäni niin usein kuin halusin. Pikku hiljaa päädyin siihen, että haluan vaihtaa alaa. En halunnut tehdä kyseistä työtä lopun elämääni.

Hain sitten oikeustieteelliseen v. 2005 ja pääsin sisään, eli alanvaihto on parhaillaan menossa. Kolmas lapsemme on syntynyt tässä opiskeluaikana (07) ja olinkin tässä välillä 1,5 vuotta kotona lasten kanssa, joten valmistun vasta joskus joulun 2011 tienoilla. Vaikka tässä on vasta opinnot menossa, niin voin sanoa, etten päivääkään ole katunut, vaikka välillä rankkaa onkin. Mä olen sitten opintojen ohessa tehnyt tähän mennessä vanhan alani töitä monilla lomilla, tänä kesänä olen menossa viimeistä kertaa. Tämän kesän jälkeen on aika etsiä töitä sitten tuolta uudelta alalta.

Vaikka vasta opiskelen, niin olen kokenut asian jo nyt niin, että kyllä omalla kohdallani on kannattanut vaihtaa alaa.

Olen päälle kolmekymppinen ja aion hakea lääkikseen. Luen pääsykokeisiin. Takana lukio, yksi ammatillinen koulutus ja valmistun nyt yliopistosta. Olen sitä mieltä, että koko elämän voi käyttää uuden oppimiseen. Ei ole koskaan liian vanha!

Olen valmistunut opistoasteelta terkkariksi ja kävin suorittamassa amk tutkinnon -02. Sain juuri käsityöalanperustutkinnon suoritettua. Olen miettinyt, josko jotenkin yhdistäisi nämä ammatit, kun hoitotyö ei oikein suoranaisesti nappaa. Olen tehnyt sekä terkkarin että sairaanhoitajan töitä. Toinen vaihtoehto olisi opiskella vielä opettajan pätevyys, mutta katsotaan vielä nämä käsityökuviot ensin.

Sitä mä mietin, että raaskiiko palata takaisin opintotuelle, kun on tottunut kahden ihmisen palkkaan. Ja jaksaako tehdä opintojen ohella tämän alan töitäkään, kun haluan ehtiä perheenkin kanssa viettämään aikaa. Tuntuu kuitenkin, että en haluaisi jämähtää tälle alalle loppuelämäkseni. Mietin sitäkin, jos suorittaisi opintoja avoimessa yliopistossa työn ohella ja samalla miettisi, olisiko valmis jatkamaan niitä loppuun asti (jos siis opiskelemaan pääsisi).

Muutama sellainen vaihtoehto on, mitkä ovat kiinnostaneet jo lukiosta asti, mutta mikään ei ole ehdottomasti ylitse muiden. Esimerkiksi suomen kieli ja kirjallisuus kiinnostavat, mutta toisaalta en koe olevani opettajaihminen...myös psykologia on aina kiinnostanut. Ehkä aloitan tosiaan avoimen opinnoista, siinähän sitä jo näkee pysyykö kiinnostus.

Avoin yliopisto ei ole ollenkaan huono vaihtoehto. Ja ainakin meidän tiedekunnassamme saa sitten hyväksiluettua tiettyjä avoimen kursseja, kun pääsee sisälle tiedekuntaan. Itsekin olisin mennyt avoimeen suorittamaan tiettyjä kursseja, mikäli en olisi päässyt heti opiskelemaan.

Kaverini valmistui psykologiksi muutama vuosi sitten ja tykkää kovasti työstään. Hän on koulupuolen psykologina. Ja tuo psykologia tavallaan liippaa ainakin liki tuota hoitotyötä, ainakin enemmän kuin oma uusi alani. Mutta joo, tsemppiä sulle opintoihin! :D

Valmistuin huhtikuussa 2009 AMK:sta ja aloitin yliopisto-opinnot lokakuussa 2009. Tänä syksynä aloitan maisteriopinnot. AMK-tutkinto kansainvälisestä kaupasta, nyt pääaineena kansainvälinen politiikka. Ja maisteriksi kansainvälisestä kehityksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja minäkin:
Miten ihmeessä pärjäätte yhden ihmisen palkalla? Laskeskelin juuri ja meidän talous ei kestäisi jos nyt lähtisin opiskelemaan.

Ei mulla mitään miestä ole, yhdellä palkalla pärjättävä muutenkin. Käyn töissä samalla, tällä hetkellä ihan perus 40-tuntinen työviikko. Maksan myös lukukausimaksuja kansainvälisen politiikan opinnoistani, vuosi maksaa n. 4000 euroa. Ei ole autolainaa tai kuluja autosta, ei asuntolainaa tms.

Yhteistyössä