Vieras lapsi ramppaa koko ajan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tällaisia aloituksia on varmasti ollut ennenkin, mutta nyt tuli ajankohtaiseksi meilläkin. Meillä on nyt viikon sisällä alkanut ramppaamaan 5-vuotias lapsi, josta emme tiedä oikeastaan mitään, muuta kuin nimen ja että heidän perheensä ovat ostaneet tästä lähistöltä jonkun talon, jota nyt käyvät remppaamassa.

Tämä lapsi kävi eilenkin kolme kertaa oven takana pyytämässä meidän ekaluokkalaistamme ulos. Ensimmäisellä kertaa sanoimme, että tulimme juuri kotiin, ekaluokkalaisella on läksyt tekemättä ja on pian sen jälkeen lähdössä harrastukseen. Sanoimme myös, että harrastuksessa menee sen verran myöhään, ettei sinä päivänä enää ehdi ulos leikkimään. Tunnin kuluttua lapsi tuli uudelleen kysymään, ehtisikö ekaluokkalainen ulos ja sanoimme, jälleen samat asiat. Vielä juuri ennen kun olimme lähdössä harrastusmenoon tämä lapsi kävi ovella.

Ekaluokkalainen pääsi tänään kahdelta koulusta ja heti kun hän pääsi kotiin, ovikello soi taas. Ekaluokkalaisella oli jälleen luonnollisesti läksyt tekemättä, kun juuri tuli kotiin ja olemme pian lähdössä omille menoillemme. Ärsyttää nyt vain, että pitääkö tässä nyt tunnin välein olla selittämässä omia menoja tuolle vieraalle pienelle lapselle. Olen sen verran erakkoluonne itsekin, etten oikein tykkää, että meille noin vain tullaan saati sitten, että kyseessä on noin pieni ja vieras lapsi.

On tietysti ok, että joskus tulee leikkimään ja esim toissapäivänä tässä jonkun aikaa olikin, mutta onko tuo nyt noin pienen lapsen kohdalla ihan normaalia, että pyörii täällä vieraiden ihmisten nurkissa jatkuvasti. Pitääkö vain antaa olla vai pitääkö mennä läksyttämään vanhempia? Kumpikin vaihtoehto kyllä ärsyttää jo valmiiksi, kun ei pitäisi olla meidän perheen murhe.

[QUOTE="...";28507690]Onko nykyajan lapset noin tyhmiä ettei ymmärrä puhetta?[/QUOTE]

No minä näen tuon lähinnä siten, että lapsi on niin pieni, ettei muista tai ymmärrä ajasta oikein kunnolla. Ja jos pitää illat pitkät olla yksinään, niin tottakai etsii seuraa itselleen. Vanhemmat lähinnä ihmetyttävät, etteivät näytä välittävän, missä lapsensa menee.

[QUOTE="...";28507690]Onko nykyajan lapset noin tyhmiä ettei ymmärrä puhetta?[/QUOTE]

Tuskin kyse on puheen ymmärtämättömyydestä, vaan siitä että ap selittää liikaa. Lapset eivät ymmärrä verhoiltuja selityksiä, joissa sosiaalinen vehtaaminen on viety huippuunsa ja asiat ilmoitetaan kiertoteitse. Tässäkin tapauksessa ap voisi kokeilla selpkieltä ja sanoa:"Ei, tänään meidän Herbert ei lähde ulos.Tule huomenna kello kolme. Tiedätkö mitä tarkoittaa kello kolme? Kysy sitä äidiltä/isältä/sedältä, mutta sitä ennen et saa tulla.Heihei."

Suurin osa lapsista ymmärtää selkokieltä aivan hyvin. Asian voi sanoa hymyssä suin, mutta hyvä ohjeistus on aina paikallaan- myös aikuisillekin usein.

[QUOTE="vieras";28507721]Tuskin kyse on puheen ymmärtämättömyydestä, vaan siitä että ap selittää liikaa. Lapset eivät ymmärrä verhoiltuja selityksiä, joissa sosiaalinen vehtaaminen on viety huippuunsa ja asiat ilmoitetaan kiertoteitse. Tässäkin tapauksessa ap voisi kokeilla selpkieltä ja sanoa:"Ei, tänään meidän Herbert ei lähde ulos.Tule huomenna kello kolme. Tiedätkö mitä tarkoittaa kello kolme? Kysy sitä äidiltä/isältä/sedältä, mutta sitä ennen et saa tulla.Heihei."

Suurin osa lapsista ymmärtää selkokieltä aivan hyvin. Asian voi sanoa hymyssä suin, mutta hyvä ohjeistus on aina paikallaan- myös aikuisillekin usein.[/QUOTE]

No minä sanoin esim eilen sillä ensimmäisellä kerralla kyllä ihan selvällä suomen kielellä, että läksyt ovat tekemättä ja harrastuksissa menee myöhään, joten tänään ei ekaluokkalainen lähde ulos. Ja sanoin kyllä senkin, että tulisi tänään uudestaan.

[QUOTE="a p";28507762]No minä sanoin esim eilen sillä ensimmäisellä kerralla kyllä ihan selvällä suomen kielellä, että läksyt ovat tekemättä ja harrastuksissa menee myöhään, joten tänään ei ekaluokkalainen lähde ulos. Ja sanoin kyllä senkin, että tulisi tänään uudestaan.[/QUOTE]

Joten miksi sua ärsyttää se että hän tuli uudelleen ? Älä sano että tulee tänään uudelleen jos ei kerran sovi. 5-v on ilmeisesti nähnyt että sun lapsi tulee koulusta, joten on ajatellut että nyt sopii mennä hakeen.

[QUOTE="a p";28507762]No minä sanoin esim eilen sillä ensimmäisellä kerralla kyllä ihan selvällä suomen kielellä, että läksyt ovat tekemättä ja harrastuksissa menee myöhään, joten tänään ei ekaluokkalainen lähde ulos. Ja sanoin kyllä senkin, että tulisi tänään uudestaan.[/QUOTE]

Tietääkö kaikki 5-vuotiaat, mitä tarkoittaa harrastus ja läksyt? En usko, että omalleni ainakaan on selvää sana "läksy". Eli mitäs jos sanot ihan vaan lyhyesti, että lapsesi ei pääse nyt ulos.

[QUOTE="vieras";28507949]Tietääkö kaikki 5-vuotiaat, mitä tarkoittaa harrastus ja läksyt? En usko, että omalleni ainakaan on selvää sana "läksy". Eli mitäs jos sanot ihan vaan lyhyesti, että lapsesi ei pääse nyt ulos.[/QUOTE]
Olen aivan samaa mieltä. Tämä vierailija on sentään pieni lapsi.

Ne on sinnikkäitä nuo pienet lapset. Töykeydellä ei heitä opeteta eikä ohjata. Lapset ovat lapsia ja aikuiset niin kaukana heidän ajatusmaailmastaan.

Joten miksi sua ärsyttää se että hän tuli uudelleen ? Älä sano että tulee tänään uudelleen jos ei kerran sovi. 5-v on ilmeisesti nähnyt että sun lapsi tulee koulusta, joten on ajatellut että nyt sopii mennä hakeen.

Siis hän tuli eilen uudelleen. Ei minua se tänään tuleminen olisikaan harmittanut, jos ei olisi eilen tullut uudelleen, vaikka sanottiin, ettei sinä päivänä enää sovi. Kerroin nyt tämänpäiväisestäkin ihan vain kuvaillakseni tätä tilannetta (että tulee siis tosiaan ihan joka päivä ja heti kun vain mahdollista).

[QUOTE="vieras";28507949]Tietääkö kaikki 5-vuotiaat, mitä tarkoittaa harrastus ja läksyt? En usko, että omalleni ainakaan on selvää sana "läksy". Eli mitäs jos sanot ihan vaan lyhyesti, että lapsesi ei pääse nyt ulos.[/QUOTE]

No en käyttänyt sanaa harrastus lapselle puhuessa, mutta tässä palstalla nyt käytin tätä ilmaisua. Siis enhän minä nyt samoilla sanoilla lapselle puhunut, kuin nyt tässä.

[QUOTE="Vieras";28507719]Onko vanhemmat nykyään noin ahdasmielisiä, että lasta ei lasketa ulos leikkimään?[/QUOTE]

Öö, ei lasketa, jos on läksyt tekemättä ja tiedossa harrastusmenoja? Tai jos on nukkumaanmenoaika.

Siis kenenkään mielestä ei ole outoa, että tuon ikäinen lapsi kulkee itsekseen pitkin maita ja mantuja ja kyläilee vieraiden ihmisten luona? Tämän juuri halusinkin tietää. Olen sitten ilmeisesti tiukkapipo.

No joidenkin lapset kulkee. Jos kiinnostaa noin, niin jospa lähtisit yhdessä sen viisivuotiaan ja oman ekaluokkalaisensa kanssa kävelemään sinne viisivuotiaan vanhempia katsomaan, mitä ovat miehiään ja naisiaan. Siis sitten kun teillä on se sopiva aika.

Mutta tosiaan, aika selitteleväinen olet. Täälläkin vaikea saada tolkkua puheistasi ja kirjoituksistasi, miten sitä voi odottaa että viisivuotias ymmärtäisi noista sun pälätyksistä mitään. Viisivuotiaalle ei on ei ja juu on juu.

[QUOTE="Vieras";28507719]Onko vanhemmat nykyään noin ahdasmielisiä, että lasta ei lasketa ulos leikkimään?[/QUOTE]

Sulla on vissiin "vähä" ongelmia luetun ymmärtämisen kans.

[QUOTE="Mie";28509330]Huomenna on pienelle lapselle tunnin päästä. Puhu siis selkokieltä. "Tule kun olet nukkunut yhden yön"[/QUOTE]

Ahaa. Enpä ajatellut näin. Tuota voin koettaa seuraavalla kerralla. Ei tullut kyllä mieleenikään, että lapsi, joka itsekseen viipottaa ympäriinsä, ei tietäisi, mitä tarkoittaa huomenna, kun meidän häntä nuorempi lapsikin kyllä tietää varsin hyvin.

[QUOTE="hohhoijaa";28509344]No joidenkin lapset kulkee. Jos kiinnostaa noin, niin jospa lähtisit yhdessä sen viisivuotiaan ja oman ekaluokkalaisensa kanssa kävelemään sinne viisivuotiaan vanhempia katsomaan, mitä ovat miehiään ja naisiaan. Siis sitten kun teillä on se sopiva aika.

Mutta tosiaan, aika selitteleväinen olet. Täälläkin vaikea saada tolkkua puheistasi ja kirjoituksistasi, miten sitä voi odottaa että viisivuotias ymmärtäisi noista sun pälätyksistä mitään. Viisivuotiaalle ei on ei ja juu on juu.[/QUOTE]

siis te kuvittelette, että minä käytän tässä nyt samanlaista kieltä, kuin lapsen kanssa. Miten monella tavalla mielestäsi voi sanoa, että ekaluokkalaisella on läksyt tekemättä ja sen jälkeen harrastusmeno, jossa menee myöhään eikä tänään enää sovi tulla? En tietenkään siinä keskustelusssa käytä esim sanaa ekaluokkalainen tai harrastusmeno, mutta ajattelin niitä nyt tässä keskustelussa ihan käyttää, että te tiedätte mistä on kyse. Ja vaikka asian selittäisi miten päin, niin miten ihmeessä lapsi voi sen kaiken selityksen keskeltä ymmärtää väärin sen "tänään ei sovi, tule huomenna uudestaan" -kohdan.

Haluaisin ottaa selville mistä kaukaa tai läheltä se lapsi aina saapuu vieraisille, morjestaa vanhempia, jos ovat kivoja niin mukava saada naapurustoon ja tuo pienikin tulisi kasvamaan omien lasten kaverina toivoakseni. Ja sitten tahtoisin etukäteen sopia noita leikkitreffejä niin saisivat vanhemmat katsoa omansa perään enempi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28509446:
Haluaisin ottaa selville mistä kaukaa tai läheltä se lapsi aina saapuu vieraisille, morjestaa vanhempia, jos ovat kivoja niin mukava saada naapurustoon ja tuo pienikin tulisi kasvamaan omien lasten kaverina toivoakseni. Ja sitten tahtoisin etukäteen sopia noita leikkitreffejä niin saisivat vanhemmat katsoa omansa perään enempi.

No ehkä olen turhan negatiivinen tässä asiassa, mutta kyllä minua oikeasti arveluttaa, millaiset vanhemmat tosiaan antavat noin pienen lapsen liekkua vappasti ihan vieraissa paikoissa. Mutta ihanteellisin ratkaisuhan tuo olisi ja taidan näköjään olla ainoa tämän ajatukseni kanssa.

Onko tuollainen nyt siis kaikkien mielestä ihan normaalia ja minä olen tässä outo?

[QUOTE="a p";28509506]No ehkä olen turhan negatiivinen tässä asiassa, mutta kyllä minua oikeasti arveluttaa, millaiset vanhemmat tosiaan antavat noin pienen lapsen liekkua vappasti ihan vieraissa paikoissa. Mutta ihanteellisin ratkaisuhan tuo olisi ja taidan näköjään olla ainoa tämän ajatukseni kanssa.

Onko tuollainen nyt siis kaikkien mielestä ihan normaalia ja minä olen tässä outo?[/QUOTE]

Mene hyvä ihminen tutustumaan vanhempiin, sillä siitä selviää. Etkä sä varmaan tiedä minkä verran tuo perhe on esim kulkenut tutustumassa lähiympäristöön, tai tuntevatko he aluetta ennestään. Kivahan se on jos lapset tulevat hyvin toimeen ja leikit sujuu.

Meidän 5-v kyllä käy naapureiden lapsia hakemassa ulos. En pidä sitä minään outona että lapset leikkivät tossa pihalla yhdessä, kiva vaan kun on kavereita. Rajat tietää mihin saa mennä ja aina pitää olla sellaisella etäisyydellä että kuulee jos huudetaan.

Mene hyvä ihminen tutustumaan vanhempiin, sillä siitä selviää. Etkä sä varmaan tiedä minkä verran tuo perhe on esim kulkenut tutustumassa lähiympäristöön, tai tuntevatko he aluetta ennestään. Kivahan se on jos lapset tulevat hyvin toimeen ja leikit sujuu.

Meidän 5-v kyllä käy naapureiden lapsia hakemassa ulos. En pidä sitä minään outona että lapset leikkivät tossa pihalla yhdessä, kiva vaan kun on kavereita. Rajat tietää mihin saa mennä ja aina pitää olla sellaisella etäisyydellä että kuulee jos huudetaan.

Okei. Eli olen sitten outo. :) Tämä tapaus on kyllä eri kuin teidän lapsenne, koska hän ei kyllä varmasti asu sellaisella etäisyydellä, että kuulee, jos huudetaan (tunnen kuitenkin lähimpien talojen asukkaat).

Se että tuon ikäinen kulkee yksin ja etsii itse tuttavia ei ole normaalia, mutta koittaisin tulla vastaan ja katsoa josko tuosta saisi fiksun kuvion, juurikin sillä että lapsi saisi sovittuina aikoina tulla kylään TS vanhempien olisi parempi katsoa muksunsa perään. Ne kai keskittyy remppaan ja on tuota maalaisjärjellä varustettua rentoa väkeä joiden mielestä pienet kyllä pärjää ja on fiksuja. mutta toivoisin kuitenkin että siellä ois vähän parempaa väkeä kuin täysiä uuvatteja :)

Yhteistyössä