Viettekö lapsenne hoitoon jos itse olette kotona? Lue ja mieti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen ollut kotiäitinä pitkään ja kuopus onkin kotihoidettu syksyyn saakka (n. 3,5-vuotiaaksi) jolloin meni pph:lle. Nyt olen ollut sairaslomalla jatkuvien supistusten vuoksi ja kyllä, vien parina päivänä viikossa kuopuksen hoitoon :) Olen yksinhuoltaja eikä tukiverkostoni ole huima, ovat työssäkäyviä ihmisiä. Täällä ei ole alle 4-vuotiaalle kerhoja, paitsi MLL:n perhekahvila joka toinen viikko 1,5h.

PPH:lla on maksimissaan neljä lasta, yleensä kaikki eivät ole hoidossa yhtäaikaa. Tavallaan pph toimii siis minun tukiverkostonani :) Tätä mulle suositeltiin myös päivähoitotoimistosta suositeltiin enkä tunne huonoa omaatuntoa. Pidän paikkaa varalla vielä jonkin aikaa, jossain vaiheessa voin varmaan luopua siitä.

Minä olen ns. turhaa hoitoa vastaan, mutta nyt alkaa jo savu nousta päästä kun lastenhoitjat ja muut valittaa täällä aina milloin mistäkin. Eikö mikään muu työ ole noin kamalaa kuin teidän? Teidän työtänne on niiden lasten hoito oli he hoidossa mistä syystä tahansa. Taitaa tiedänkin työteho mennä nykyään tähän vanhempien syyllistämiseen ja kyttäämiseen kuin siihen lasten hyvään hoitoon. Sinä aikana kun joukko aikuisia pohtii "onko Aino ollut hoidossa nyt 3 h liikaa tai liian vähän" niin tekin voisitten käyttää senkin ajattelun johonkin kehittävään.

No mun mielestä ap lähtee vähän vääriltä urilta kun alkaa syyllistämään ekana vanhempia, mutta toisaalta se muutos lähtee vain vanhemmista. Esim. meidän päiväkodissa ei tapahtu mitään muutosta, ennenkuin vanhemmat puuttuvat asioihin. Eikä vanhemmat puutu. Mietityttää vaan että eikö vanhemmat muka vielä tiedä vai eivätkö vaan välitä niistä ongelmista mitä päivähoidossa on? Itse olen työskennellyt mm. homeisessa päiväkodissa, jossa oli jatkuvasti liian vähän henkilökuntaa ja tilat auttamattoman vanhentuneet. Asiat oli vanhempien tiedossa, mutta vain 1 vanhemmista puuttui tilanteeseen. Näennäisesti teetätettiin joku homemittaus, jolla tämä 1 vanhempi vaiennettiin. Tuloksia meistä kukaan ei ikinä nähnyt, johtaja vaan käytävällä tokas että kaikki kunnossa, nyt loppu valittaminen. Onneksi pääsin sieltä pois, oireetkin katosi hyvin pian....

Luulen että monet hoitajat on vaan tosi väsyneitä tilanteeseen, ja niin olen nähnyt kentälläkin. Valitettavasti hoitajat yksin ei voi tilannetta parantaa :) olen kyllä myös työskennellyt tosi ihanassa, pienessä päiväkodissa, jossa kaikki oli niinkuin kuuluisi. Sellaiset pk:t vaan tupataan nykyään lopettaa.

Jos päivähoitomaksut koostuisivat pelkästään hoidossa-oloajasta, niin voi olla, että vanhemmat pitäisivät lapsiaan kotona silloinkin kun itse siellä oleilevat. Se, että lapsi on kuun aikana 2 viikkoa lomalla ja silti maksat päivähoitomaksut koko kuusta ei varsinaisesti kannusta...
Toisaalta, jos yhä useammat lapset ovat säännöllisemmin hoidosta poissa rupeavat viisaat päättäjät tutkailemaan täyttöasteita ja bravoo, ryhmään tungetaan hyvässä lykyssä lisää lapsia. Täyttöasteilla ei kuitenkaan voi ennustaa paljonko lapsia tai aikuisia on paikalla minäkin päivänä...

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory

Yhteistyössä