Viettekö lapsenne hoitoon jos itse olette kotona? Lue ja mieti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="kiisseli";25441820]Nokyllähän kotiäiditkin sairastaa lasten kanssa. Mä NIIIN mielelläni laittasin lapset hoitoon ku oon ollu kipee. Oon harvoin mut kun oon niin kyllä on aivan hirveetä lasten kanssa sairastaa. Varsinki ku noi on niin vauhdikkaat eivätkä jaksa keskittyä lastenohjelmiin vielä.[/QUOTE]

No, Suomessahan on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Oma valintas on leikkiä kotona marttyyyria, jos tuntuu tuo kotiäidin urakka liian rankalta niin mene töihin ja lykkää lapset hoitoon.

Huhhahhei. Onneksi lapsi on vuoropäiväkodissa. Siellä on oikea määrä hoitajia ja toisen ryhmänkin hoitajat on lapselle tuttuja, joten ei haittaa vaikka on täti lainassa toiselta osastolta.

Vuorohoitoon ei tosin ole oikeutta, jos vanhempi on kotona. pl. sairasloma.

Mä hoidin lapsia 5v kotona kotiäitinä, olin lasten kanssa 24/7. Omaa aikaa ei juurikaan ollut. Kun esikoinen meni eskariin niin oli siellä sen 4h, kaks pienintä kotona. Kun nuorin täytti 3v niin hän ja 5v lähtivät päiväkotiin ja 7v kouluun. Kotiäitinä ollessa lapset tosiaan olivat kotona vaikka itse olin kuinka kipeänä. Nyt töissä ollessa en juuri ole sairastellut, niin ei ole tarvinnut miettiä onko lapset hoidossa vai kotona.

Tällä hetkellä teen lähinnä 7-15 töitä, joskus joitakin iltoja tai viikonloppuja töissä, joten joskus on myös viikolla vapaata. Ja silloin kun mulla on vapaapäivä niin joskus lapset on kotona joskus hoidossa. Enkä kyllä tunne huonoa omaatuntoa siitä että lapset on hoidossa vaikka itse olen vapaalla.

Esim viimeks vapaapäivänäni kävin ihan yksin alennusmyynneissä, hierojalla ja esikoisen kans hammaslääkärissä. Nuorimmat oli hoidossa klo 9-15. Kyllä mä joskus haluan ottaa itselleni ihan oman päivän, koska viimeisen 8vuoden aikana niitä ei montaa ole ollut. Isällä on normaali päivätyö ja vaikka mä olisin viikonlopun töissä niin lapset saa olla kotona. Nyt noi lapset on 3v9kk ja 5v8kk ja tykkäävät olla päiväkodissa, joka on sopivan pieni (3-5v ryhmässä n.20 lasta ja eskarilaisten ryhmä n.20 lasta), hoitajat ihania, että ihan hyvillä mielin lapset vien hoitoon.

Arkivapaat mulle on niin harvinaista herkkua että joskus haluan nauttia siitä ihan yksinäni. Asioita hoitaen, shoppaillen, käydä hierojalla tai vaikka siivoten kaikessa rauhassa.

En vie hoitoon vapaapäivinä. Ja meillä muutenkin aika hieno tilanne :) Molemmat tehdään vuorotyötä ja lapsi tosi harvoin hoidossa. Esim ensiviikolla ei ollenkaan.

Olen saanut tässä viime aikoina kuulla parilta pienten puolella työskentelevältä tuttavaltani juttua päiväkodin arjesta ja siitä kiireestä mitä heillä siellä on kun lapsia ois jonossa vaikka kuinka paljon mutta henkilökuntaa lähinnä vaan vähennetään koko ajan ja motivaatio työhön on sen mukaista, että en, en todellakaan veisi lastani hoitoon jos olisin kotona, oli syy mikä tahansa. Olen ollut vatsataudissa, nuhakuumeessa yms. ja pystynyt silti lapseni hoitamaan samalla.
Tiedän kyllä ihmisiä jotka vievät ja hokevat että se on heidän oikeus. Juu juu, on on mutta sitä lastaankin voisi toki ajatella. Ei siellä päiväkodissa oikeasti niin kivaa ole.
Mua lähinnä ahdistaa ajatus kun vajaa 3-v joutuu hoidossa aloittamaan, paikat kun täällä ihan täynnä.

mun fb-kaveri juuri kehui vieneensä onnellisen lapsensa päiväkotiin, hakeneensa itselleen leffan ja herkkuja ja aikoo viettää vapaapäivän. samainen ihminen on itse päiväkodissa töissä ja edellisessä fb-statuksessa arvosteli kovin opettajaa, tai siis "todistaneensa opettajan ammattitaitoa"... mutta hän siis tavallaan.

itse, jos siis vapaalla olen, en vie lastani hoitoon.

Siinä vasta kasvatusalan ammattilainen! Haukkuu muita ja itse toimii noin :(

Kumpi on lapsen etu, mun vapaapäivänä lähteä klo 5.20 junalla kohti Helsinkiä työhöni liittyville messuille, ja illalla tulla takaisin niin että ollaan noin klo 20 kotipihassa?

Vai mennä isän viemänä hoitoon klo 8 ja tulla kotiin klo 16 niinkuin kaikkina muinakin arkipäivinä?.

Vai kuuluuko vastaus että mitään ei saa enää tehdä sen jälkeen kuin on ÄITI.

No mä en katsoisi että sä olet vapaalla kun käyt töihisi liittyvissä messuissa.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen;25441695:
missä toimitaan näin? täällä ainakin hoitajilla on se 4/4,5lasta per hoitaja ja sit ollaan ylitöissä jos lapsia on liikaa kahden hoidettavaksi. ja jos joku tulee kipeäksi on täällä ainakin ns kiertävät hoitajat, jotka tulee avuksi tai sitten siirretään hoitjia toisista paikoista jos ei muuten onnistu.

Meillä ollaan yksin 8.30 asti kunnes tulee välivuoro, ja taas vastaavasti klo. 15.30 jälkeen kun välivuoro lähtee. Jos joku sairastuu, välivuoro putoo pois, jolloin ollaan yksin aamulla klo. 9-9.30 asti, ja illasta taas klo. 13-14 eteenpäin yksin.

Ylitöitä ei meillä enään harrasteta, koska niitä sai tehdä jatkuvasti, eikä niitä kerkiä ottamaan takaisin. Työnantaja ei suostu maksamaan rahana niitä. Ei kenenkään ole pakko suostua jatkuviin ylitöihin, meilläkin on oma elämä ja omia lapsia.

Kiertävä on yleensä ylityöllistetty, voi hoitaa monta taloa joten ei häntä todellakaan aina saa. Sijaisia muuten on hyvin vaikea saada. Hoitajia toisista paikoista meillä siirretään vasta siinä vaiheessa kun olet yksin tai kaikki ryhmän hoitajat on poissa. Ja silloinkin avuksi tulee 1 hoitaja. Kyllä se pääsääntöisesti menee niin että jos joku sairastuu, niin loput työntekijät hoitaa hommat keskenään, apua ei saa.

En tietenkään pidä lapsia kotona jos olen kipeä! Mitä järkeä siinä olisi? Lapset saisivat varmemmin tartunnan ja mikä oleellisinta, en parantuisi vaan mulla olisi työpäivä kotona sitten edessä. Sitä paitsi jos on tosi kipeä ei edes pysty hoitamaan lapsia, pieninkin on mulla 1,5v.

Jotain rajaa näihin päivähoitoihmettelyihin. Onkohan tässä yksi ja sama ihminen joka aloituksia tekee?

[QUOTE="vieras";25441308]Jos itse on sairaana, niin eikö oman sairausloman tarkoitus ole sairastaa ja parantaa itsensä.
Jos on sairaana niin tietysti lapsen vie päiväkotiin, parempi lapsenkin on olla siellä kuin äidin kanssa joka yrjöää, on 39 asteen kuumeessa, nukkuu vähän väliä.
Vai eikö sitten saisi sairastaa? Pitäisi hoitaa lasta vaikka pää kainalossa? Sitten ei paranisi ja joutuisi hakemaan lisää sairauslomaa, kun sairaus vaan pitkittyisi.
Mä en ole koskaan vienyt lasta hoitoon, jos ei ole todellista tarvetta.
Jos mulla tai miehellä on lomia, vapaapäiviä niin lapset on aina kotona. Mutta kun olen todella sairas niin sitten vien ne hoitoon, ihan taatusti.
Enkä ole koskaan hakenut sairauslomaakaan jos ei ole todellista tarvetta![/QUOTE]

Ja sitte äiti viedessään tartuttaa taudin päiväkotiin tai se tarttuu lapsen mukana.

En vie vaikka olisin sairas. Mieheni tekee pitkiä päiviä joten lapsillekin tulisi pitkä päivä, siis jos ajatellaan että hän veis ja tois. Oikeastaan heti jos saikku napsahtaa niin jäädään lasten kanssa kotiin. Tosin eskarissa käytän, sen 4h.

Jos mä olen kipeä, lapset menee hoitoon, koska kyseessä on mun sairasloma, joka on lepäämistä ja parantumista varten. Viimeks, kun olin kipeenä, angiinassa, kuumetta oli lähemmäs 39 astetta, enkä jaksanu nousta sohvalta ylös. Lapsilla olis varmasti ollut mukava päivä olla kotona mun kanssa, kattoa telkkaria ja syödä mitä sattuu kaapissa olemaan. Lapseni ovat perhepäivähoidossa, jossa on mun lapset 2kpl ja hoitajan oma lapsi, eli yhteensä 3. Hoitajan sairastuessa, he ovat ryhmiksessä, jossa on normaalisti 6 lasta ja 2 hoitajaa. Lapset lähtevät mielellään hoitoon, viikonloppuisinkin kysyvät josko pääsis Irmelille (nimi muutettu), joten Ei, en tunne huonoa omaatuntoa siitä, että sairastan kotona rauhassa ja vien lapset hoitoon (ts. mies vie.). Joskus lapset ovat myös hoidossa, kun on vapaapäivä keskellä viikkoa, silloin on pakko hoidella asioita, joita ei muuten kerkiä, toisinaan taas lapset ovat kotona, kun on vapaata :)

Meillä 3,5 v ja 1,5 v molemmat päiväkodissa pientenpuolella 10 pv/kk. Pienempi ei tietenkään osaa sanoa omaa mielipidettään mutta isompi osaa. Isompi oikein odottaa hoitopäiviä ja kyselee, koska on taas hoitopäivä. Aamulla on toki joskus hankalaa, kun joutuu heräämään aikaisemmin ja lähteä, silloin saattaa heittäytyä hankalaksi. Mutta iltapäivällä hakiessa saattaa joskus kysyä, että miksi nyt jo tulit kun meillä on leikit kesken. Esimerkiksi viime viikon hoitopäivät olisi peruttu kokonaan nuoremman sairaalassa käyntien vuoksi, mutta vanhempi ilmoitti, että hän haluaa mennä vaikka pikkuveli ei tule. Niimpä oli siis ensimmäistä kertaa yksin hoidossa ja hyvin tuntui menevän. Eli vastaus kysymykseen: kyllä vien lapseni hoitoon vaikka ei olisi ihan välttämätön pakko

Olen todella kiitollinen siitä, että meillä oli hoitopaikka ollessani henkisesti hyvin väsynyt. Vein lapsen aamulla hoitoon yrittäen pinnistellä itse oman itseni kanssa päivän verran. Nyt mietin kiitollisena sitä, että siinä oli jotain mistä lapsella oli pitää kiinni jos minulla ei ihan nappiin mennytkään.

Tottakai vien, ei se lapselle mitään hienoa oo katsoa kun äiti halaa vessanpönttöä puolet ajasta ja nukkuu loput. Tai edes turvallista, mitäs jos muksu keksii jotain vaarallista sillä aikaa kun olen vessassa, kenen syy se sitten on? Minunpa hyvinkin.
Poika oli 3viikkoa kotona joulun aikaan, maanantaina kun vein herran päiväkotiin siellä oltiin hyvin iloisia. Ja iltapäivällä lähtiessä vielä varmisteltiin että tulethan huomenna. Meillä on ilmeisesti vaan pirun kiva päiväkoti <3

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25442315:
Häh? Nämä kaikki ap:n mainitsemat asiatko eivät päde silloin, kun vanhemmat ovat töissä?

:D ei kato kun silloin kun lapsen vanhemmat ovat töissä, sama päiväkoti on maanpäällinen paratiisi pikku kultamussukoille....

[QUOTE="vieras";25444040]:D ei kato kun silloin kun lapsen vanhemmat ovat töissä, sama päiväkoti on maanpäällinen paratiisi pikku kultamussukoille....[/QUOTE]

Ei, vaan silloin vanhemmilla on hyvä syy miksi lapset täytyy sinne viedä. Elämässä joskus täytyy tehdä sellaista mitä ei haluaisi, esim. töissä täytyy monen käydä. Kyllä kaikki lapset nauttii satavarmasti enemmän jos saavat olla vanhempien kanssa ja puuhailla jotain perheen kanssa, mutta nykyperheet on niin laiskoja että jopa 3 vee halua mieluummin tarhaan kuin möllöttää kotona.

[QUOTE="vieras";25444061]Ei, vaan silloin vanhemmilla on hyvä syy miksi lapset täytyy sinne viedä. Elämässä joskus täytyy tehdä sellaista mitä ei haluaisi, esim. töissä täytyy monen käydä. Kyllä kaikki lapset nauttii satavarmasti enemmän jos saavat olla vanhempien kanssa ja puuhailla jotain perheen kanssa, mutta nykyperheet on niin laiskoja että jopa 3 vee halua mieluummin tarhaan kuin möllöttää kotona.[/QUOTE]

miten se hoito muuttuu paremmaksi sillä että lapsen vanhemmat ovat päivän töissä?

ja pistää miettimään, missä ap oikein on töissä ja miten työnsä tekee jos hoidossa oleminen on lapsille niin kaameaa :|
t:päiväkodin täti

Vien hoitoon vapaapäivänä. Saan tehdä asioita rauhassa. Käyn silloin kampaajalla ja teen isomman ostosreissun tai hoidan virallisia asioita. Vien hoitoon, että saan itse rauhassa sairastaa. En näe tässä mitään ongelmaa minkään suhteen.

Nyt lapset käyvät kolmena päivänä viikossa hoidossa, vaikka isä on kotona. Parin kuukauden päästä tilanne muuttuu kokopäiväiseksi kun töitäkin on eri tavalla, joten parin kuukauden takia ei hoitopaikasta luovuta, kun se alunperin oli niin vaikea saada.

[QUOTE="vieras";25444061]Ei, vaan silloin vanhemmilla on hyvä syy miksi lapset täytyy sinne viedä. Elämässä joskus täytyy tehdä sellaista mitä ei haluaisi, esim. töissä täytyy monen käydä. Kyllä kaikki lapset nauttii satavarmasti enemmän jos saavat olla vanhempien kanssa ja puuhailla jotain perheen kanssa, mutta nykyperheet on niin laiskoja että jopa 3 vee halua mieluummin tarhaan kuin möllöttää kotona.[/QUOTE]

Joissain tilanteissa vanhempien maksamasta hoidosta on selkeästi hyötyä perheelle henkisen hyvinvoinnin kannalta. Näin kentällä olevana ja perheiden kanssa työskentelevänä se minkä hyödyn he saavat muutamasta hoitopäivästä viikossa on valtava sekä äidin uupumisen ehkäisyssä, että siten koko perheen hyvinvoinnin kannalta. Ja nyt siis puhun perheistä, joissa ei vielä tilanne ole paha, vaan nimenomaa siinä vaiheessa pääsee jo asiaa pohtimaan ennen kuin se edes ennättää hajota käsiin.

[QUOTE="vieras";25444073]miten se hoito muuttuu paremmaksi sillä että lapsen vanhemmat ovat päivän töissä?

ja pistää miettimään, missä ap oikein on töissä ja miten työnsä tekee jos hoidossa oleminen on lapsille niin kaameaa :|
t:päiväkodin täti[/QUOTE]

Ei se muutukkaan, paitsi siinä vaiheessa jos lasten määrä oleellisesti vähenee, mikä lienee näissä keskusteluissa pointti.

Joissain päiväkodeissa on mahdotonta tehdä niin laadukasta työtä kuin haluaisi, resurssien puutteen vuoksi. Ei liene mikään naurunasia, ihan hyvä jos joku puhuu ääneen millaista se päiväkodin arki voi olla.

Minä olen ns. turhaa hoitoa vastaan, mutta nyt alkaa jo savu nousta päästä kun lastenhoitjat ja muut valittaa täällä aina milloin mistäkin. Eikö mikään muu työ ole noin kamalaa kuin teidän? Teidän työtänne on niiden lasten hoito oli he hoidossa mistä syystä tahansa. Taitaa tiedänkin työteho mennä nykyään tähän vanhempien syyllistämiseen ja kyttäämiseen kuin siihen lasten hyvään hoitoon. Sinä aikana kun joukko aikuisia pohtii "onko Aino ollut hoidossa nyt 3 h liikaa tai liian vähän" niin tekin voisitten käyttää senkin ajattelun johonkin kehittävään.

• Tykkää
Reactions: kookosta
En tietenkään pidä lapsia kotona jos olen kipeä! Mitä järkeä siinä olisi? Lapset saisivat varmemmin tartunnan ja mikä oleellisinta, en parantuisi vaan mulla olisi työpäivä kotona sitten edessä. Sitä paitsi jos on tosi kipeä ei edes pysty hoitamaan lapsia, pieninkin on mulla 1,5v.

Jotain rajaa näihin päivähoitoihmettelyihin. Onkohan tässä yksi ja sama ihminen joka aloituksia tekee?

kyllä ne lapset saa sen tartunnan jos saa sit ko tulee kotiin.. ei tuo mikään perustelu.vai pidätkö siellä sen aikaa et lasten isä tulee ja se hoitaa sit muksut??

Yhteistyössä