Vihaan miestäni, minä tyhmä luulin, että hän muuttuisi kun tulen raskaaksi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma ahdingossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma ahdingossa

Vieras
Mieheni on aina ollut hyvin temperamenttinen, mutta aidosti olin niin tyhmä, että luulin hänen pystyvän käyttäytymään kun olen raskaana. Riitelemme joka päivä ja hän ei pysty lopettamaan vaan jatkaa niin kauan, että olen aivan hermoromahduksen partaalla. Olen yrittänyt tolkuttaa hänelle, että sikiö aivan konkreettisesti kärsii kun minä joudun stressaamaan, mutta tämäkään asia ei saa häntä lopettamaan, vaikka toivoi vauvaa kovasti.

Olen pyytänyt monta kertaa, että hän muuttaisi pois siksi aikaa, että oppisi käyttäytymään, mutta eihän tämä tietenkään onnistu. En tiedä pitäisikö minun alkaa etsiä uutta asuntoa, vaikka asummekin nyt minun omistamassa asunnossa.

Millä saisin hänet ymmärtämään, että hän aiheuttaa käytöksellään merkittävää haittaa tulevalle lapsellemme?

Ensinnäkin kukaan ei riitele yksin. Ajatteletko että koska olet raskaana, sulla on oikeus käyttäytyä miten haluat ja miehen pitäisi vain myötäillä. Jos riitelette jatkuvasti, voisit ensimmäiseksi katsoa peiliin ja miettiä, mistä riitely johtuu. Jos mies on henkisesti tai fyysisesti väkivaltainen, on ehdottomasti paras ratkaisu muuttaa erilleen.

Kun asunto on sinun voit heittää miehen sieltä ulos. Eli lähtee kyllä jos sanot että lähtee etkä vain "pyydä".

Mutta suhteen kannalta olis ehkä parasta selvittää miksi ja mistä riitelette? Onko arkisia asioita siivouksesta ym vai jotain mustasukkaisuus juttuja?

[QUOTE="vieras.";29901747]Kun asunto on sinun voit heittää miehen sieltä ulos. Eli lähtee kyllä jos sanot että lähtee etkä vain "pyydä".

Mutta suhteen kannalta olis ehkä parasta selvittää miksi ja mistä riitelette? Onko arkisia asioita siivouksesta ym vai jotain mustasukkaisuus juttuja?[/QUOTE]

Arkisista asioista riitelemme. Tänään hän suuttui kun sanoin, että listeriariskin vuoksi hän ei voi koskea multaisilla käsillä ruokaan, jota minä syön. Useimmiten hän suuttuu, kun kysyn hänen mielestään tyhmän kysymyksen. (Suurin osa kysymyksistäni on hänen mielestään tyhmiä.)

Mitäs tuossa nyt on? Tuohan on ihan normaali suomalainen mies. Opi kestämään tai hanki miehes jostain terveemmästä maailmasta. Maassa maan tavalla tai maasta pois.

[QUOTE="Anne";29901771]Lopeta riitely. Ei toinen voi yksin riidellä.[/QUOTE]

Erinomaisen hyvin voi ihminen riidellä yksinään toisen puolustautuessa. Ulkopuolisen korvaan se saattaa kuulostaa riitelyltä.

Ap:n tapaus kuulostaa henkiseltä väkivallalta. "Tyhmistä kysymyksistä" suuttuminen on tyypillistä toisen vähättelyä.

[QUOTE="aapee";29901817]Arkisista asioista riitelemme. Tänään hän suuttui kun sanoin, että listeriariskin vuoksi hän ei voi koskea multaisilla käsillä ruokaan, jota minä syön. Useimmiten hän suuttuu, kun kysyn hänen mielestään tyhmän kysymyksen. (Suurin osa kysymyksistäni on hänen mielestään tyhmiä.)[/QUOTE]

No kuulostaa aika lapselliselta. Ja kunnioituksen puuttelta. Sinuna en lähtisi mukaan tuollaisiin riitoihin ollenkaan ja antaisin miehen huutaa yksikseen kunnes rauhoittuu. Toteasin myös että jos kysymykseni ovat niin tyhmiä niin voi etsiä itselleen viisaampaa seuraa. Eli turha jäädä suhteeseen jos noin ärsyttää kysymykset.

Rauhoittuuko mies jos et lähde leikkiin mukaan?

Menkää parisuhdeterapiaan ja opetelkaa siellä riitelemään "oikein". Kolmannen osapuolen läsnäollessa sun voi olla myös helpompi saada oma äänesi kuuluviin. Miehenkin olisi hyvä tarkastella syitä agressiiviseen käyttäytymiseensä, stressaava elämäntilanne vaatii kykyä selviytyä ahdistuksesta muulla tavoin kuin purkamalla sen jatkuvasti puolisoon (tai ylipäätään toisiin ihmisiin).

Nyt raskauden aikana parisuhdeterapiaan on erityisen hyvä syy ja vielä aikaakin. Lapsen synnyttyä riidanaiheita löytyy enemmän ja yhteinen aika on todella tiukilla, joten suosittelen lämpimästi. Esim. neuvolan kautta voi hakeutua hoitamaan parisuhdetta tai väestöliiton sivuilta voisi löytyä lisäinfoa. Kannattaa toimia nopeasti, koska varsinkin julkisella puolella voi joutua odottelemaan aikaa pitkäänkin.

[QUOTE="vieras.";29901873]No kuulostaa aika lapselliselta. Ja kunnioituksen puuttelta. Sinuna en lähtisi mukaan tuollaisiin riitoihin ollenkaan ja antaisin miehen huutaa yksikseen kunnes rauhoittuu. Toteasin myös että jos kysymykseni ovat niin tyhmiä niin voi etsiä itselleen viisaampaa seuraa. Eli turha jäädä suhteeseen jos noin ärsyttää kysymykset.

Rauhoittuuko mies jos et lähde leikkiin mukaan?[/QUOTE]

No rauhoittuisi varmaan, mutta oikeastaan riidaksi tämä muuttuu siinä vaiheessa, kun nämä kysymykset ovat minulle tärkeitä. Siis sellaisia, joihin oikeasti haluan/tarvitsen vastauksen. Eli jos antaisin asian olla, niin hän varmasti leppyisi heti kun olisi haukkunut minut ja kysymyksen tyhmäksi, mutta varsinaisesti hän suuttuu vasta kun pyydän häntä vastaamaan.

Parisuhdeterapia voisi mahdollisesti olla ihan hyvä ratkaisu. Tai se, että yrittäisit keskustella miehesi kanssa tilanteestanne. Mikä teitä toisissanne ärsyttää? Voisiko kuitenkin olla, että syy riitoihin löytyisi ennemminkin stressaavasta elämäntilanteesta kuin kumppanin naamataulusta? Jos suhteessanne riidellään päivittäin, voisiko ero tai pieni tauko tehdä hyvää? En tarkoita, että sinä olisit syypää riitoihinne, mutta voihan olla, että mies kokee nuo tilanteet aivan eri tavalla kuin sinä. Esimerkiksi niin, että sinä sanot mielestäsi jotain aivan aiheellista ja mies kokee sen nalkuttamiseksi.

Oli miten oli, sinun ei todellakaan tarvitse kuunnella sellaista, että sinua tai sanomisiasi haukutaan jatkuvasti tyhmiksi.

Mies ei selkeästi kunnioita sinua, etkä toisaalta sinäkään häntä.
Silloin ei suhde tule onnistumaan. Nyt olisi aika tehdä päätöksiä, mikä on sinulle ja syntyvälle lapselle parhaaksi.

Viimeksi muokattu:
Mun mielestä on ihan oikein huomauttaa miehelle siitä, jos hän käsittelee multasin käsin raskaana olevan naisen ruokaa. Ei siitä pitäisi ainakaan suuttua.

Ei mies muutu, jos hänellä on luonnehäiriö tai on muuten vaan keskenkasvuinen... ei niin nopeasti, ettetkö tulisi kärsimään vielä turhan pitkään.

Lähde, rakenne itse hyvä elämä itsellesi ja lapselle.

Voitko mainita esimerkin sinulle tärkeästä miehesi mielestä tyhmästä kysymyksestä?

No nyt esimerkiksi ovat ajankohtaisia nuo ruokahygieniaan liittyvät asiat. Saatan esimerkiksi kysyä onko hän pessyt salaatin kunnolla. Emme ole nimittäin aiemmin olleet turhan tarkkoja noista asioista, ja mieheni ei ymmärrä miksi nytkään pitäisi, kun listeriariski on kuitenkin niin pieni.. Tämähän on toki mielipidekysymys, eikä varmaan kumpikaan ole enemmän oikeassa kuin toinen. Ehkä olemme vain liian erilaisia.

Parisuhdeterapia voisi mahdollisesti olla ihan hyvä ratkaisu. Tai se, että yrittäisit keskustella miehesi kanssa tilanteestanne. Mikä teitä toisissanne ärsyttää? Voisiko kuitenkin olla, että syy riitoihin löytyisi ennemminkin stressaavasta elämäntilanteesta kuin kumppanin naamataulusta? Jos suhteessanne riidellään päivittäin, voisiko ero tai pieni tauko tehdä hyvää? En tarkoita, että sinä olisit syypää riitoihinne, mutta voihan olla, että mies kokee nuo tilanteet aivan eri tavalla kuin sinä. Esimerkiksi niin, että sinä sanot mielestäsi jotain aivan aiheellista ja mies kokee sen nalkuttamiseksi.

Oli miten oli, sinun ei todellakaan tarvitse kuunnella sellaista, että sinua tai sanomisiasi haukutaan jatkuvasti tyhmiksi.

Tämä on kyllä ihan totta. Minä sanon mielestäni jotain aivan aiheellista ja mies kokee sen nalkuttamiseksi.

Ajattelemme niin eri tavoin kaikista asioista.