Ps. en ole perhetynyt NinaTT:n kasvatusfilosofian kaikkiin vivahteisiin, joten tuossa edellisessä jutussa "tuolla tavalla" viittaa siihen, ettei lapselle aseteta selkeitä rajoja vaan lapsi joutuu vähän arvailemaan, mitä häneltä odotetaan.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Täytyy tunnustaa etten ole lukenut ninaTT:n juttuja enkä oo ihan varma et ymmärsinkö oikein, et siis käske lasta tekemään mitään vaan lapsi tekee niinkuin itse haluaa?
Ootko sä noudattanu sitä kaavaa ihan vauvasta asti?
Lisään vielä että sä ilmeisesti kuitenkin ohjaat lasta siihen "oikeaan" suuntaan, muttet perinteisiä "keinoja" käyttäen?
Kyllä ihmisen täytyy olla tiettyyn pisteeseen asti itsekäs. Jo pelkästään sen takia, että ymmärtää oman parhaansa. Aina ei voi vain miellyttää kaikkia. Tai ottaa kaikkia huomioon. Sillä tavalla ei tule jaksamaan. Niin HUOM. itsekkyys tiettyyn pisteeseen asti.
Oletko sitä mieltä, ettei aikuisen kuulu asettaa rajoja lapselle? Eikö vanhemman kuuluisi olla se, joka takaa lapsen hyvinvoinnin ja jaksamisen tietyillä säännöillä. Vaikkakin lapsi joskus kapinoisi niitä vastaan?
Jostain tekstistäsi sain käsityksen, ettei uhmakaan ole hyväksi lapselle. Että se on periaatteessa vanhempien vika jotka eivät anna lapsensa toteuttaa itseään. Kahden lapsen kanssa on uhmat käyty läpi, ja en antanut kaikessa periksi. Lapsi todellakin suuttui, pahoitti mielensä jne... Mutta samalla huomasi, että aikuinen on turvallinen. Ja aikuinen hyväksyy kaikenmoiset tunteet. Mielestäni lapsi nimenomaan tarvitsee uhman oppiakseen käsittelemään tunteitaan.
Ja aiemmin kysyinkin jo, mistä sen tietää, että lapsi ei tunne syyllisyyttä, pelkoa siitä, jos toimiikin vastoin äidin odotuksia. Entä jos lapsi väsyy jatkuvaan ns. aikuisen miellyttämiseen?
Ja tulevaisuudessa ymmärtääkö lapsi tehdä sitten omat päätöksensä. Kun kaverit keksii käyttää samanmoista tekniikkaa, kun teillä kotona käytetään.
Mun mielestä ninatt:n kasvatusopeissa on paljon hyvää ja useita niistä noudatan itsekin (esim. mun mielestä vauvan paikka ei ole pinnasängyssä paniikissa huutamassa äitiä, joka ei tule ja jos tuleekin niin laittaa vaan pään tyynyyn ja menee pois..)
Mutta, mun mielestä tuossa "Äiti tarvitsee nyt hieman omaa aikaa. Äiti istuu nyt hetken tietokoneella" ja lapsen pitäisi ymmärtää mennä nukkumaan, annetaan lapselle liikaa vastuuta. Mun mielestä lapsen ei pidä olla vastuussa siitä keritäänkö jonnekin tai saako äiti nyt nukuttua, vaan lapsen pitää pystyä luottamaan että äiti hoitaa asia niin että elämä sujuu mukavasti eikä hänen tarvitse huolehtia niistä asioista.
.
Mä olen likalle aina sanonut, että pitää mennä nukkumaan, että HÄN jaksaa nousta aamulla eikä väsytä niin kovaa.
Tota... Mistä sä käsitit, että lapsen pitäisi ymmärtää mennä nukkumaan? Lapsen nimenomaan EIEIEIEIEIEI tarvitse mennä nukkumaan miellyttääkseen vanhempiaan vaa menee sitten kun on väsynyt ja haluaa nukkumaan.
Lapsikaan ei pysty todella välittämään muista ihmisistä, jollei pysty ensin välittämään itsestään. Vai eikö tämä yleisesti tunnettu sääntö päde lasten kohdalla? Lapsi voi toki oppia arvioimaan muiden tunnetiloja ja elämään niiden mukaan, mutta ei se tarkoita, että hän aidosti välittäisi. Lapsesta voi tuolla tavalla kasvaa esim. ylikiltti suorittaja tai heikkoutensa kätkevä narsisti. Voihan toki hyväkin tulla, mikäs minä olen takaamaan, että tuo automaattisesti menisi pieleen.
Lapsen kyky ottaa huomioon toisten tunteita varmasti myös kehittyy iän myötä. Käsittääkseni lapsesi oli 2,5, oliko näin? Meilläkin kyllä jo tuon ikäisenä on osattu sen verran tunteita tunnistaa, että lapsi menee lohduttamaan jos näkee jonkun muun itkevän ts. tunnistaa tällaiset kaikkein helpoimmat tapaukset, mutta ei voi vaatia, että sen ikäinen tunnistaisi kaikki hienosyisemmätkin tunnevivahteet.
Huh.. mä teen varmaan kaiken ihan päin prinkkalaa, kun mä en edes käske tai kysele, vaan sanon että nyt on iltapalan aika ja sen päälle pestään hampaat ja lähdetään nukkumaan. Suurimmaksi osaksi nuo asiat tapahtuu ihan ilman ilmoituksiakin ja sit vaan sanon lapsille iltapuuhien jälkeen että mennäämpäs yläkertaan nukkumaan ja mukulat juoksee kilpaa yläkerran rappuun.
Me taidetaan olla aika rutinoituneita, eikä lapset saa päättää näistä asioista yhtään. Tosin ei niitten ole pakko nukkua sänkyynlaiton jälkeen, saa siellä valvoakin, mutta hiljakseen pitää olla ja pysyä sängyssä. Tyttö (koht 3v) joskus on vielä valveilla, kun ite mennään nukkumaan, mutta makoilee hiljakseen tai höpöttelee ja laulelee hiljaisella äänellä.
Vaikeaksi menis, jos aina olis kyselemässä, että mitenkähän lapsoset mahtais haluta tänään.
Mites te vaistovanhemmat teette, jos lapsi ei halua nukkumaan, mutta ite haluaisitte? Meneeks se sit lapsen pillin mukaan, vai annatteko lapsen valvoa ja sanotte sille, että äitee lähtee nyt pesulle, pisulle ja nukkumaan, tee mitä lystäät..
Minkäikäisenä heidän aivonsa lopettivat sen sanoman? Minkäikäisenä rupesit heidän puolestaan päättämään milloin menevät nukkumaan?
Oiva resepti unihäiriölle on makuuttaa virkeää ja valveillaolevaa sängyssä pitkiä aikoja.
Viimeiseen kysymykseen juu, mä voin mennä nukkumaan jos haluan.
Miten käskit vastasyntyneen nukkumaan ja nukkuiko lapsi sitten enemmän käskemisen jälkeen?
Selvennän: Kerta vastasyntyneet vauvasi eivät ole nukahtaneet ollessaan väsyneitä, niin miten sait heidät nukahtamaan?
Minkäikäisenä heidän aivonsa lopettivat sen sanoman? Minkäikäisenä rupesit heidän puolestaan päättämään milloin menevät nukkumaan?
Oiva resepti unihäiriölle on makuuttaa virkeää ja valveillaolevaa sängyssä pitkiä aikoja.
Viimeiseen kysymykseen juu, mä voin mennä nukkumaan jos haluan.