Meillä on käytännössä aina tupa täynnä. Tuon 14-vuotiaan kavereita on joka ilta paitsi pojan treenipäivinä. Viikonloppuina on yökyläkavereita, en muista sellaista viikonloppua, ettei joku olisi meillä ollut.
Pari poikaa on sellaista, joita en meille päästä epäasiallisen käyttäytymisen vuoksi. Yökyläilijät noudattavat meidän perheen kotiintuloaikoja, ja jos eivät noudata, saavat mennä kotiinsa. Kohtuullisen vapaa liikkuvuus on niillä kaikilla pojilla, jotka osaavat ottaa vastuun käytöksestään. Viime viikonloppuna oli molempina öinä poikia, toisena 2 vierasta ja toisena yönä kolme. Saavat kokkailla kyllä, koska tietävät, että siivoavat jälkensä. Ei siinä ole mitään ongelmia ollut. Joskus joudun sanomaan, että tulkaas siivoamaan jälkenne, mä alan laittaa ruokaa enkä aio tässä sotkussa tehdä mitään. Heti ovat aina tulleet.
Pienemmän kavereita käy myös useina päivinä viikossa, ovat enimmäkseen yläkerrassa touhuamassa jos teinit ovat alakerrassa ja päinvastoin. Hyvin mahdutaan. Kuitenkin tuo nuorempi on vielä siinä iässä, että viihtyvät tuossa puistossa jalkkista, keinumattia tai pistettä pelaamassa ja ovat vaan sadepäivinä meillä tai jos haluavat pelata jotakin sellaista peliä, jota ei muilla ole. Mutta kuitenkin linja on molempien poikien kanssa se, että aina saa kaverit tulla, jos ei ole muita asioita sovittuina. Isomman kanssa on myös sellaiset säännöt, että koulun on mentävä hyvin (ei lintsauksia, jälkkiä, myöhästymisiä), sormet ei haise röökille (myöskään siis niillä kavereilla meille tullessa) ja jos joku niistä jätkistä polttaa vaikka vanhempiensakin luvalla (uskokaa huviksenne, on melko yleistä jo 15-vuotiaiden keskuudessa) niin meidän kotona ei polta, juo tai käytä muita päihteitä kukaan alaikäinen. Tietävät säännöt, ja noudattvat niitä, koska se takaa kaikille varman paikan missä saa olla ja viettää aikaansa. Nuoremman kohdalla nyt toistaiseksi ei ole tarvinnut asettaa ukaaseja esim. koulun sujumisen tai röökaamisen suhteen
Yhtenä hienoimpana asiana pidän sitä, että kun teinien mielenlaatuun kuuluu vahvana kavereiden kanssa touhuaminen ja ryhmässähän se tyhmyys myös usein tiivistyy, niin kokoontukoon meillä. Tiedän, missä oma lapseni on, kenen kanssa ja mitä touhuavat. Mieluummin katselen meillä viittä teinipoikaa kuin pohdin perjatai-iltana sydän kylmänä, että missähän mun lapseni on. Miinuksena on tietysti "saako tehdä yhden voileivän" -tyyppisen kyselyt, joihin sanon aina että tietysti saat kun siivoat jälkesi. Vaikka yökyläläisille teenkin aina iltapalat ja aamiaiset, niin silti viimeviikonloppuna meni 2 kiloa ranskalaisia pakkasesta, kaksi pakettia ruispaloja, oltermannia 500g, kinkkupaketillinen, 1,5-litran törppö jugurttia, pari litraa maitoa, kahvia ja niin edelleen. Kuitenkin olemme aina laskeneet niin, että jos nuo opikien kaverit nyt syö sitten satasella kuussa meillä, niin se on sellainen raha, mikä mielellään laitetaan siihen, että voidaan olla mukana lastemme elämässä ihan aidosti.
Sellaisia hienoja asioita tämä linja on poikinut, että moni näistä teineistä tykkää jutella meidän aikuistenkin kanssa. valitettavasti huomaa, että monen omat vanhemmat eivät puhu lapsilleen ihan perusasioista, joita niiden mielenpäällä on. Usein on käynyt niinkin, että pojat tulee ovelle hakemaan tuota vanhempaa lasta, ja kun sanon, että ettekö muista sillä on tänään treenit, niin pojat on ovella vähän vaikeina ja ei oikeastaan sano mitään. Sitten aina kysyn, että no, haluatteko tulla silti meille odottelemaan, ja aina ovat tulleet. Eli jo tullessaan tiesivät, että poika ei ole vielä kotona, mutta haluavat tulla juttelemaan. Aina olen sanonut, että mua henkilökohtaisesti vituttaa lapsille valehtelu, ja vastaan kaikkiin kysymyksiinne ja autan teitä rehellisesti, jos itse olette rehellisiä. Ja voi taivas niitä asioita. Mistä tietää että on homo? Mitä pitää tehdä kun tyttöystävä ei tajua, ettei kiinnosta? Onko totta, että nuorten maksa ei kestä viinaa vai miksi sen ikäraja on 18? Ja sitten kerrotaan, miten ollaan huolissaan jostakin tyypistä, sen on mennyt ihan oudoksi ja joku puhui että sille on annettu lääkäristä kannabista voiko se olla totta? miten jollakin tutulla on ihan hiveesti rahaa käytössään, se väittää että on sossun laitoksessa ja sieltä se saa satasen päivässä käyttörahaa, onko totta? Ja on ihan himoperseestä että joku opettaja aina syyttää vaikka ei ole mitään pahaa tehty ja sille on ihan turhaa puhua kun se ei usko eikä kuuntele, miks ylipätään enää kannattaa käydä koulua kun aina tulee paskaa tuulettimeen? Ja niin edelleen.
Mun neuvoni on (toki ihmiset ja perheet ja lapset ovat erilaisia) että olkaa rohkeasti aikuisia, luottakaa lapsiinne ja niiden kavereihin ja asettakaa selvät rajat. Jos niitä rikotaan, asettakaa sanktiot. Voin kokemuksesta kertoa, että lapsilla ja nuorilla on itselläänkin helpompaa ja turvallisempaa olla, kun he tietävät, mtä heiltä odotetaan. Lisäksi lasten ja nuorten maailma on ihana, niillä on mahtavia oivalluksia ja pidän etuoikeutena sitä, että olen saanut luvan kurkistaa heidän elämäänsä.