Viikkoraha käytäntö -gallup

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SmileX
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä koululaisilla käytössä kuukausiraha, jonka saa tehdyistä töistä, ei ihan joka kotityöstä, mutta isommista hommista 1?/työ ja ne maksetaan kerran kuussa. Saavat käyttäää miten haluavat, paitsi karkkeja ja herkkuja ei ostella.
Karkkipäivänä meillä on välillä käytäntö, että lapset saavat max 2?, jolla saavat itse valita herkkunsa.

Esikoinen (kohta 12) saa 20 e kuussa ja käyttää omiin huvituksiin kuten leffaan tai vaatteisiin. keskimmäiseltä (10) hyllytin joksikin aikaa saman suuruisen kk-rahan kun se meni hujauksessa karkkiin ja kuopus (7) ei vielä saa omaa rahaa.

Koululaiset 12v, 10v ja 8v. Saavat kaikki 20?/kk ja sen rahan saa käyttää ihan mihin huvittaa. Yleensä rahat menee, karkkiin, discoon, tytöillä vaatteisiin, ym.. Lisäksi saavat sitten rahaa esim. elokuvalippuihin ym... muutaman kerran kuussa.

mä olen miettinyt tämän kolmasluokkalaisen kohdalla tuota viikkoraha juttua mutta koska kaikki vaatteet ja harrastukset me vanhemmat aina maksamme, on karkkipäivä jne niin mihin sitä rahaa sitten taarvitsisi!?
kaiken kuitenkin lapsi saa mitä tarvitsee

Alkuperäinen kirjoittaja SmileX:
mä olen miettinyt tämän kolmasluokkalaisen kohdalla tuota viikkoraha juttua mutta koska kaikki vaatteet ja harrastukset me vanhemmat aina maksamme, on karkkipäivä jne niin mihin sitä rahaa sitten taarvitsisi!?
kaiken kuitenkin lapsi saa mitä tarvitsee

Siksi meilläkään ei 8v saa vielä viikkorahaa, ei ole pyytänytkään. Hänellä on oma lompakko johon joskus laitetaan rahaa. Viimeksi osti "omillaan" pelin kun oli kertynyt.
Vajaa 16v saa kuukausirahaa 80e.

Meillä on ollut koululaisilla käytössä kuukausiraha, joka on heille vastikkeetonta tuloa. Kasvatuksellisena tarkoituksena kuvastaa aikuisten yhteiskuntaa, jossa tekemättä mitään saa kuitenkin tietyn summan. Sillä summalla on joko opittava pärjäämään tai sitten pitää tehdä jotain "työtä", jolla korkeamman elintasonsa saavuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Meillä on ollut koululaisilla käytössä kuukausiraha, joka on heille vastikkeetonta tuloa. Kasvatuksellisena tarkoituksena kuvastaa aikuisten yhteiskuntaa, jossa tekemättä mitään saa kuitenkin tietyn summan. Sillä summalla on joko opittava pärjäämään tai sitten pitää tehdä jotain "työtä", jolla korkeamman elintasonsa saavuttaa.

Tää on itseasiassa just se periaate jota noudatetaan esikon kanssa. En vaan oo osannu ilmasta sitä noin hienosti =)
Mutta vastikkeetonta kyllä ja lisätöillä lisää, jos sitä mielii.
Perusjutut, kuten huoneen "raivaaminen" jne. kuuluvat asiaan muutoinkin. Eivät lisää eivätkä vähennä rahaa.

Meillä 9 ja 11 vuotiaat saa kumpikin 15 euroa kuukaudessa, jos siivoavat huoneensa kerran viikossa. saavat käyttää rahat melko vapaasti mihin haluavat, karkkia eivät kylläkään osta omilla rahoilla, vaan me vanhemmat ostetaan namut.

aika säästäväisiä ovat kumpainenkin, ostavat yleensä sit jotain isompaa esim. poika osti pleikkari2 omilla rahoillaan

Alkuperäinen kirjoittaja Rapanhapakko:
Tää on itseasiassa just se periaate jota noudatetaan esikon kanssa. En vaan oo osannu ilmasta sitä noin hienosti =)
Perusjutut, kuten huoneen "raivaaminen" jne. kuuluvat asiaan muutoinkin. Eivät lisää eivätkä vähennä rahaa.
Meillä kans oman huoneen siivoaminen kuuluu sen huoneen asujalle itselleen. En mäkään oleta, että lapseni siivoaisivat mun makkarini. Tai junnu - nyt kun kaksin asutaan - tän mun työhuoneeni. Yhteiset tilat eli keittiö, vessat ja olohuone on tiloja, joiden perussiistinä pitämisestä ei makseta erikseen. Kukin pitää huolen omista sotkuistaan niissä. Mutta esim nyt oottelen, että taloyhtiö hankkii taas jätelavan tuonne parkkiksen päätyyn ja mulla on sekä parveke että etupiha täynnä romua, josta pitäisi päästä eroon. Kun se lava ilmestyy ja junnu roinat sinne kantaa, maksan "palkkaa" siitä.

Ihmetyttää tämä saavat rahaa kun siivoavat huoneensa kerran viikossa....
Meillä huone siivotaan joka päivä eikä siitä mitään makseta. Ei minullekkaan makseta siitä että teen kotitöitä, lapsille osta tarvittavat taarat ja haluamansa karkit ...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Meillä kans oman huoneen siivoaminen kuuluu sen huoneen asujalle itselleen. En mäkään oleta, että lapseni siivoaisivat mun makkarini. Tai junnu - nyt kun kaksin asutaan - tän mun työhuoneeni. Yhteiset tilat eli keittiö, vessat ja olohuone on tiloja, joiden perussiistinä pitämisestä ei makseta erikseen. Kukin pitää huolen omista sotkuistaan niissä. Mutta esim nyt oottelen, että taloyhtiö hankkii taas jätelavan tuonne parkkiksen päätyyn ja mulla on sekä parveke että etupiha täynnä romua, josta pitäisi päästä eroon. Kun se lava ilmestyy ja junnu roinat sinne kantaa, maksan "palkkaa" siitä.

Meillä esim. ruohonleikkuu ja auton pesu/imurointi on "maksullisia" ja pikkuveljen vahtimien joskus myös.
Joskus myös lupaan extraa jos imuroi koko kämpän ja pyyhkii pölyt ennen kun tulen töistä.
On sillä muuten aika taianomanen voima tuolla rahalla toisinaan :whistle: :D

Alkuperäinen kirjoittaja en opeta että kotitöistä maksetaan:
Ihmetyttää tämä saavat rahaa kun siivoavat huoneensa kerran viikossa....
Meillä huone siivotaan joka päivä eikä siitä mitään makseta. Ei minullekkaan makseta siitä että teen kotitöitä, lapsille osta tarvittavat taarat ja haluamansa karkit ...

Minäkään en maksa sen paremmin oman huoneen siivoamisesta kuin oman pyllynsä pyyhkimisestäkään. Ne on mun mielestäni asioita, jotka jokainen hoitaa ihan itse, ilman korvausta.

Meillä 6 ja pian 5 v lapset saavat pienen palkan kun vievät roskat (10 sent. per kerta), niitä innoissaan säästävät ja kun on tarpeeksi säästössä saavat karkkipäivänä ostaa jotain pikkuekstraa itselleen. Kyse ei siis ole päätähuimaavista summista, mutta innoissaan auttavat kotitöissä. :D

Meillä esim. ruohonleikkuu ja auton pesu/imurointi on "maksullisia" ja pikkuveljen vahtimien joskus myös.
Joskus myös lupaan extraa jos imuroi koko kämpän ja pyyhkii pölyt ennen kun tulen töistä.
On sillä muuten aika taianomanen voima tuolla rahalla toisinaan :whistle: :D
Aika sama systemi siis meilläkin :D Mä teen myös joskus sitä, että kun junnu on viikonlopun isällään, siivoankin junnun huoneen tiptop kuntoon. Ja vastaavasti mulla on aika usein kahvi valmiina odottamass,a kun tulen töistä. Tai alakerta imuroitu ja tiskit tiskattu. Meidän perheessä on siis "töitä" ja "kotitöitä". Kotitäistä ei makseta, kotitöäiden tarkoitus on pitää huoli siitä, että kaikilla on suurinpiirtein viihtyisä paikka asua. "Töillä" taas tarkoitetetaan jotain ekstraa..romujden roudausta jne. Ja sellanenkin ehkä hassu esimerkki kuin meidän koira.... jos junnu vie koiran ulos, antaa sille vettä ja ruokaa,, en maksa siitä. Mutta kun lähden pariksi viikoksi ulkomaille reissuun ja junnu joutuu sen ajan vastaamaan koiran hoidosta, maksan siitä. Eli samakin asia voi olla sekä maksullinen että maksuton.

Meillä miehen teini-ikäinen tytär saa kuussa 20e.. Ja on kuulemma ihan liian vähän, yllätys yllätys =) Oman huoneen siivous on tehtävä joka tapauksessa, tuli sitä kk-rahaa tai ei. Ja on aina saanut itse päättää mihin ne rahat menee. Yleensä rahat menee tosi nopeasti limuihin ym.

Olishan se kiva, että hoitais näitä yhteisiä tiloja ilman mitään maksuja, mutta kun ei ole siihen oppinut eikä kukaan koskaan aiemmin käskenyt, niin ei varmaan opi enää tässä vaiheessa.. Jopa pöydän pyyhkiminen tuntuu olevan ihan ylivoimainen tehtävä vaikka tästä huomautan lähestulkoon joka päivä..

Maksusta sitten tekee mitä vaan, koko asunnon siivous meillä maksaa vain vitosen ja tämän palvelun olen pari kertaa ostanut :snotty:

Yhteistyössä