Vinkkejä lasten nukkumaanmenoon!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirpar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kirpar

Vieras
Kohta 2 ja noin 4-vee veljekset on tehneet illoista meille ihan silkkaa tuskaa. Samat rutiinit ovat olleet jo aikapäivät, iltapala, iltapesut, vähän lukemista ja sitten omaan sänkyyn nukkumaan. Ja nyt sitten viimeiset puoli vuotta meininki on ollut ihan mahdotonta ja pahenee vaan, kun pienempi kasvaa.

Sängystä hypitään pois, mennään toisen sänkyyn, tehdään kuperkeikkoja, kikatellaan ja tapellaan. Käydään muksimassa toista, kierähdetään omassa sängyssä, mennään toisen sänkyyn, mennään takaisin omaan sänkyyn, huudellaan toiselle jotain ja kikatetaan päälle. Tilanne on loppumaton. Jos isä ( joka on kolmivuorotöissä, joten ei ole joka ilta paikalla) vie toisen olohuoneeseen hetkeksi toinen nukahtaa ihan heti.

Ovat ihan väsyneitä, mutta siltikin sitten aloittavat sen jokailtaisen riehumisen. Ollaan yritetty aikaistaa ja myöhentää nukkumaanmenoa, ei ole mitään vaikutusta. Etenkin niinä iltoina, kun olen yksin ja mies on töissä menee hermot, koska tätä voisi jatkua vaikka koko yön.

Vinkkejä anyone? Pitäisikö siirtää toisen sänky meidän makkariin tai työhuoneeseen?
 
Ehdottomasti työhuoneeseen ja samallavanehmmalle sinne vaikka monitoimisänky, jossa on kirjoituspöytä yms. saa siellä sitten tehdä läksyt ja lelut lasten huoneessa missä pienempi nukkuu. Ei missään nimessä teidän makuuhuoneeseen jos ei ole pakko.
 
Uhkailtu on, telkkarioikeudet on menneet ja pari hoplop-reissuakin sivu suun. Jos herrat jättää huoneeseen kahdestaan, oven laittaa kiinni ja valot pois, niin meno vaan kiihtyy. Huonetta ei saa ihan pimeäksi, koska ulkona on katuvalot. Tilanne pysyy jotenkin hallinnassa, jos siellä huoneessa istuu itse, mutta kyllä siinä temppuillessa ainakin tunti menee.

Eilen melkein tunnin siinä väännettiin, sitten isä vei pienemmän olkkariin hetkeksi ja kahdessa minuutissa isompi nukahti. Tosin silloin pienempi pitää nukuttaa olohuoneessa tai meidän makkarissa, koska jos hänet tuo takaisin lastenhuoneeseen, niin herättää veljensä huutelemalla.

Ehkä mun on siirrettävä toisen sänky työhuoneeseen tai meidän makkariin. Työhuone on vaan niin kamalan pieni...
 
Must tohon voi soveltaa sita samaa tekniikkaa kun jos lapsi ei pysyis sangyssaan ko on laitettu nukkumaan. Eli kun kuulee lasten makkarista aania ni laittaa molemmat sankyihinsa, peitto paalle ja hyvaa yota. Seuraavalla kerralla sama homma mut ei mitaan kontaktia et kylman viileesti vaan lapsi takas sankyynsa makaamaan ja peitto paalle. Toistetaan niin kauan kuin tarvis. Itse kayttanyt tata tekniikkaa hoitolasten ja pikkuveljieni nukuttamiseen. Joskus piti 50 kertaakin laittaa lapsi takas sankyynsa mut jatkaen tata tekniikkaa viikon pari ni yllattavan nopeasti ei lapsi jaksannutkaan pelleilla, tulla pois sangysta enaa seuraavilla kerroilla kun oli nukkumaanmeno aika.
 
Onko teillä ollut käytössä iltarutiineja, esim. iltasatua rauhoittamaan lapsia? Kokeilkaa lukea lapsille joka ilta ja sen jälkeen sanotte, että nyt on nukkumaanmenoaika ja sitten hyväyön toivotukset ja pois huoneesta. Jos riehuvat, pistät takaisin sänkyyn niin monta kertaa, että suostuvat sinne jäämään. Toivottavasti tilanne rauhoittuu ja saatte viettää tulevasuudessa rauhallisia iltoja.
 
Nukuttakaa portaistetusti eli ensin pienempi ja sillävälin isompi saa lukea tai katsoa iltapiirretyn, ja sitten isompi. Tai toki tilanteen mukaan väsyneempi ensin. Isomman voi myös yrittää lahjoa tarroilla nukkumaan nätisti, ja riittävällä tarramäärällä pikkulelu tai herkku tai kiva tekeminen!
 
Juu, iltasadut on käytössä, sinä aikana yleensä ovat paljon rauhallisempia, kuin sadun loputtua. Sitten alkaa huutelu ja kikattelu. Ollaan poikia palautettu omiin sänkyihin ihan puhumatta, mutta ei siitä takaisin palauttamisesta paljon apua ole, kun pyörivät siellä sängyissään ja huutelevat toisilleen tyhmiä juttuja.

Työhuonetta mittailin ja siellä ei tosiaan nykyisellään ole tilaa sängylle. Eli pienempi pitäisi sitten palata takaisin meidän huoneeseen... Tosiaan niin kovasti toivoisin, että siellä omassa huoneessaan olisivat nukkumassa, muuten kaikki menee hyvin, paitsi se nukkumaanmeno.

Porrastettua nukuttamista pitää kokeilla, tosin en tiedä miten sen organisoin, kun olen yksin kotona. Jos jätän isomman olkkariin yksin, niin epäilen hänen siellä pysyvän ilman televisiota. Telkkari meillä laitetaan kiinni ennen iltapalaa ja avataan uudelleen vasta lasten nukahdettua.
Tarroilla lahjominen ei meidän lapsille ole onnistunut, eivät tykkää karkista, eivät ole kiinnostuneita ( ainakaan vielä) ostelemaan kauheasti uusia leluja, tietenkin joku kiva tekeminen voisi innostaa kilttiin käytökseen.

Tässä kämpässä asutaan vielä parisen vuotta, kunnes meidän vasta aluillaan oleva omakotitaloprojekti saadaan päätökseen. Ehkä meidän sitten pitää siirtää työhuone makkariin ja tehdä komerokokoisesta huoneesta toiselle nukkumapaikka.
 

Yhteistyössä