Viranomaisten mielivalta kasvaa: Väkisin huostaanotettujen lasten määrä kasvanut tuntuvasti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Väkisin huostaanotettujen lasten määrä kasvanut tuntuvasti
22.3.2010 6:13
A A STT

Turku. Lasten tahdonvastaiset huostaanotot ovat kasvaneet tuntuvasti 2000-luvulla. Huostaanottoja, joita vastustivat joko vanhemmat tai lapsi itse, oli vuonna 2008 lähes 2 200, kun vuonna 1995 määrä oli noin tuhat. Asiasta kertoo Turun Sanomat.

Kaikkiaan huostaanotettuja lapsia oli kaksi vuotta sitten yli 10 000, mikä on 66 prosenttia enemmän kuin viisitoista vuotta sitten.

Lapsia otetaan huostaan eniten murrosiässä. Tyypillisiä syitä ovat vanhempien kasvatusongelmat, alkoholinkäyttö tai väkivalta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkimuksen mukaan perusteeksi on kirjattu myös kodin epäsiisteys, epämääräiset vieraat ja riittämättömyys.

Noin kahdessa prosentissa tapauksissa huostaanoton yhdeksi perusteeksi on kirjattu perheen kulttuurinen tausta. Syiksi on tilastoitu myös muun muassa vammaisuus sekä poikkeava seksuaalinen käytös.

Huostaanottojen perusteita valvotaan kuitenkin entistä tiukemmin, ja joka kymmenes sosiaaliviranomaisten huostaanotettavaksi suosittelema lapsi palaa hallinto-oikeuden päätöksellä kotiin.

THL:n tuoreen tutkimuksen mukaan kahdeksan prosenttia tahdonvastaisista huostaanotoista peruuntuu kokonaan.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Vähän ristiriitainen juttu sinänsä, että en ukso kovinkaan monen vanhemman suosilla suostuvan huostaanottoon vaikka aihetta olisi.
Ja lapset suojelee vaistomaisesti vanhempiaan, eli valehtelevat viranomaisille kotioloista ja tottakai haluavat kotiin. Kotona on tuttua ja turvallista vaikka sielä olisikin jatkuvasti paha olla ja jopa vaarallista, kuten päihdeperheissä monesti on.

Ihan loogistahan tuo on. Suuri osa ennakoivista ja ennaltaehkäisevistä sosiaalitoimen ja nuorisotyönn ja terveydenhuollon toimista on ajettu alas. Sitten pystytään vain korjaaviin toimiin.

Tottakai lapsia otetaan väkisin huostaan. Juuri ne dilleimmät vanhemmat eivät ymmärrä lapsen parasta ja huostaanotto on tehtävä väkisin. Eikä kukaan muukaan helposti lastansa pois anna. Silti se on lapsen etu. Liian myöhään usein puututaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Tottakai lapsia otetaan väkisin huostaan. Juuri ne dilleimmät vanhemmat eivät ymmärrä lapsen parasta ja huostaanotto on tehtävä väkisin. Eikä kukaan muukaan helposti lastansa pois anna. Silti se on lapsen etu. Liian myöhään usein puututaan.

Niinpä. :|

Sossutätien mielivaltaa!!

"Huostaanottojen perusteita valvotaan kuitenkin entistä tiukemmin, ja joka kymmenes sosiaaliviranomaisten huostaanotettavaksi suosittelema lapsi palaa hallinto-oikeuden päätöksellä kotiin. "

En ikinä unohda kun jututstelin erään alan ammattilaisen kanssa ja juteltiin näistä nuorista kun tulee meille istumaan iltaa. Hän lopulta tokaisi minulle, että meillä pitää jotain olla pahasti vialla kun nuoremme ei käy ryyppäämässä eikä tuoakoi. Oli sitä mieltä, että nuori on otettava huostaan.

Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
En ikinä unohda kun jututstelin erään alan ammattilaisen kanssa ja juteltiin näistä nuorista kun tulee meille istumaan iltaa. Hän lopulta tokaisi minulle, että meillä pitää jotain olla pahasti vialla kun nuoremme ei käy ryyppäämässä eikä tuoakoi. Oli sitä mieltä, että nuori on otettava huostaan.

Höpönlöpön

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

"Huostaanottojen perusteita valvotaan kuitenkin entistä tiukemmin, ja joka kymmenes sosiaaliviranomaisten huostaanotettavaksi suosittelema lapsi palaa hallinto-oikeuden päätöksellä kotiin. "

Tästä seuraa usein myös sossukierre, koska lapsia palautetaan "huonoihin" oloihin :/

Alkuperäinen kirjoittaja ev:

Höpönlöpön

Eihän sinun tarvitse sitä uskoa :D

Uskotko itsekään tuota...tuskin.

Hjymör?

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

Tästä seuraa usein myös sossukierre, koska lapsia palautetaan "huonoihin" oloihin :/

Juuh...bumerangina ees taas, ehtihän tuo eräskin puolituttu lapsi olla kotona jo pari vuotta...äiti jaksoi skarpata ekan vuoden ja sitten lähti taas lapasesta.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Uskotko itsekään tuota...tuskin.

olkoon niin sitten...olen pahoillani, että sen sanoin....

Kyllä mä tiedän perheitä , joissa vanhemmat ovat luovuttaneet ja suostuneet huostaanottoon , kun lapseen ei kertakaikkiaan ole saatu otetta.
Mutta tiedän myös tapauksia , joissa huostaanotto on tehty ilman mitään kunnon sytiä , vanhempia niin pahasti painostamalla ja uhkailemalla , etteivät vanhemmat ole uskaltaneet vastustaa.

Ja pakkohuostaanoton uhatessa vanhempien lakimies toteaa vain , ettei vanhemmilla ole mitään mahdollisuutta vastustaa huostaanottoa ennen kuin se on jo tehty , lasta tai vanhempia ei välttämättä kuulla lainkaan istunnossa , jossa huostaanotosta päätetään , eikä valituslupaa anneta , ja jos annetaankin , niin huostaanottoja puretaan tuskin koskaan.

Suomella ei mene hyvin , EU:n ihmisoikeustuomioistuin on antanut Suomelle huomautuksia näistä huostaanotoista joista on sinne asti valitettu , mutta mikään ei korvaa perheelle menetettyjä vuosia , eikä niistä lapsista tule ikinä ehjiä enää.

Huostaanotetulla lapsella on 7-10 % korkeampi kuolemariski ennen kuin hän täyttää 20 v , näin sanoo ruotsalaistutkimus - ja miten iso vaikutus kuolemanriskiin on sillä , että lapsi on otettu pois vanhemmiltaan - jopa ilman syytä .

Hjymör?

Niimpä, mutta toinen osapuoli ei ilmeisesti ymmärtäny.

Hjymör?

Niinpä, selvää alan ammattilaisen mustaa huumoria! Ei kannata ottaa kirjaimellisesti...

Mulla oli vähän sama tilanne ; mun teini-ikäinen poikani oli kohtelias ja huomaavainen , eikä se ole normaalia käytöstä teinipojalle , ja lasta oltiin ottamassa huostaan sen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Hjymör?

Niimpä, mutta toinen osapuoli ei ilmeisesti ymmärtäny.

Minäkö?

Alkuperäinen kirjoittaja n:
Kyllä mä tiedän perheitä , joissa vanhemmat ovat luovuttaneet ja suostuneet huostaanottoon , kun lapseen ei kertakaikkiaan ole saatu otetta.
Mutta tiedän myös tapauksia , joissa huostaanotto on tehty ilman mitään kunnon sytiä , vanhempia niin pahasti painostamalla ja uhkailemalla , etteivät vanhemmat ole uskaltaneet vastustaa.

Ja pakkohuostaanoton uhatessa vanhempien lakimies toteaa vain , ettei vanhemmilla ole mitään mahdollisuutta vastustaa huostaanottoa ennen kuin se on jo tehty , lasta tai vanhempia ei välttämättä kuulla lainkaan istunnossa , jossa huostaanotosta päätetään , eikä valituslupaa anneta , ja jos annetaankin , niin huostaanottoja puretaan tuskin koskaan.

Suomella ei mene hyvin , EU:n ihmisoikeustuomioistuin on antanut Suomelle huomautuksia näistä huostaanotoista joista on sinne asti valitettu , mutta mikään ei korvaa perheelle menetettyjä vuosia , eikä niistä lapsista tule ikinä ehjiä enää.

Huostaanotetulla lapsella on 7-10 % korkeampi kuolemariski ennen kuin hän täyttää 20 v , näin sanoo ruotsalaistutkimus - ja miten iso vaikutus kuolemanriskiin on sillä , että lapsi on otettu pois vanhemmiltaan - jopa ilman syytä .

Suomessa en usko että ilman syytä on tehty huostaaottoja. Keskustelupalstoilla kuulee tätä legendaa kyllä. Toki huostaanotetuilla voi olla isompi ennenaikaisen kuoleman riski, kun ovat saaneet huonot eväät elämälleen kotoa.

Entäs jos se johtuukin siitä, että he ovat usein esim. päihdeperheistä ja jo äidin raskauden aikainen päihteiden käyttö on saattanut altistaa heitä monille sairauksille.
Mun mielestä on täysin loogosta, että huonoissa oloissa elämään joutuneilla lapsilla on isompi kuoleman riski, minusta tämä ei todista yhtään mitenkaan huostaanottoja vastaan! Ehkä päinvastoin, pitäisi huostaanottaa aiemmin, ennen kuin niitä vaurioita on syntynyt.

Huonot kotiolot, seksuaalinen hyväksikäyttö, huumeet, väkivalta, vitipäiset vanhemmat jotka sotkee lapsen pään hokemalla että sossut on pahoja ja sä pääset pian kotiin...jos kotiolot on paskat niin eiköhän sitä vähemmälläkin kuolemanriskiä lisää.

Yhteistyössä